گوش درد

عفونت گوش می­تواند در مجرای خارجی یا پشت پرده صماخ رخ دهد. عفونت گوش ممکن است یک روز پس از شنا یا آب بازی رخ دهد (به همین دلیل گاهی به آن "گوش شناگران" گفته می شود). اگر از گوش پاک_کن برای پاک کردن مجرای گوش استفاده می­کنید، ممکن است عفونت و آزردگی مجرای گوش به دفعات بیش­تر برای شما رخ دهد. عفونت در طرف دیگر پرده صماخ که عفونت گوش میانی خوانده می­شود، ممکن است هنگام عفونت­های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا رخ دهد. هنگام سرماخوردگی، تورم و احتقان می تواند مسیر تخلیه از طریق لوله اوستاش را بند بیاورد. استفاده از توصیه­ های خانگی برای کاهش ناراحتی و علایم عفونت گوش می­تواند کمک کننده باشد و شما را در تصمیم­ گیری برای مراجعه به پزشک یاری رساند.

علایم ممکن در بزرگسالان:

  • درد درگوش و اطراف آن
  • خارش گوش
  • افت شنوایی
  • ترشح از گوش
  • تب
  • گره­ های لنفی دردناک دور گوش یا گردن
  • درد در هنگام کشیدن لاله گوش

توصیه های خانگی

1 .اگر تب داشتید به بخش تب بزرگسالان  مراجعه کنید.

2 .اکثر مردم هنگام درد گوش ناشی از عفونت گوش میانی بسیار نگران رفع آن هستند. استامینوفن، آ اس آ (آسپیرین) یا بروفن به کاهش درد کمک می کند. به بخش کنترل درد و  دوز استامینوفن نگاه کنید. اگر بهبودی در درد یا تغییری در وضعیت طی 24 تا 36 ساعت اتفاق نیفتاد اغلب نیاز به یک دوره آنتی­ بیوتیک وجود دارد. آنتی­ بیوتیک­ها به سرعت درد را از بین می­برند. برای دریافت آنتی­ بیوتیک به پزشک مراجعه کنید.

3 .حوله­ ای گرم را چندین بار به مدت 20 دقیقه روی گوش بگذارید. این کار اغلب به رفع درد کمک می کند.

4 .استفاده از روغن گرم درون مجرای گوش می­تواند تا حدی باعث رفع درد شود، می توان از روغن­های مخصوص که در داروخانه وجود دارد با راهنمایی دکتر داروساز استفاده کرد. قبل از آن که روغن را به درون مجرای گوش بریزید با نوک انگشتتان دمای آن را امتحان کنید.

گوش درد بزرگسالان توصیه های خانگی

توصیه­ های اختصاصی الف 

برای عفونت گوش میانی

1 .گاهی می­توان ناراحتی گوش را با درمان زود هنگام علایم احتقان بینی و پری گوش با استفاده از داروی ضد احتقان رفع کرد. این داروها به تخلیه گوش میانی کمک می­کنند. برای اطلاعات بیش تر به  بخش ضد احتقان­ها  مراجعه کنید. افراد مبتلا به بیماری قلبی شدید، پرفشاری خون یا آسم شدید نباید از ترکیب­ های ضد احتقان استفاده کنند.

2 . سعی کنید با دمیدن هوا با دهان بسته و بینی بسته شده با دو انگشت، گوش خود را باز کنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

توصیه­ های اختصاصی ب

برای عفونت مجرای گوش (گوش شناگران)

1 .در صورت امکان تا 7 روز از ورود آب به گوش­تان ممانعت کنید. اگر آب داخل گوش­تان رفت با تکان دادن سر آن را بیرون آورید. همچنین می توانید با استفاده از سشوار با شدت باد کم و دمای پایین از فاصله 15 تا 30 سانتی­متری گوش، مجرای گوش را خشک کنید. چند قطره از یک محلول خشک کننده به خشک شدن سریع­تر گوش کمک می­کند. 

2 .این نوع عفونت ممکن است به آنتی­ بیوتیک پاسخ دهد. برای دریافت آنتی بیوتیک مناسب به پزشک مراجعه کنید.

3.از تمیز کردن گوش با گوش­ پاک کن پنبه ­ای، اجتناب کنید. این کار خطر عفونت گوش را افزایش می­دهد.

4 . ممکن است بخواهید از عفونت مجرای گوش در دفعات بعد پیشگیری کنید. می­توانید پس از شنا چند قطره روغن مخصوص در مجاری گوش خود بچکانید. به این ترتیب می توانید از تکرار عفونت مجرای گوش پیش­گیری کنید. گوش ­گیرهایی که برای پیش­گیری از ورود آب به مجرای گوش طراحی شده اند نیز می­توانند کمک کننده باشند. نباید گوش­ گیرهای پلاستیکی سفت، درون گوش قرار دهید.