گوش درد 

گوش درد مخصوصا برای بچه ها یک مشکل شایع است. اين وضعيت می تواند نگران کننده باشد اما معمولا فقط به دلیل یک عفونت خفیف ایجاد می شود و اغلب بدون درمان در عرض چند روز خوب می شود.

گوش درد می تواند شدید، خفیف یا همراه با سوزش باشد که می رود و می آید یا مداوم است. ممکن است یک گوش یا هر دو گوش درگیر شوند.

چه زمانی باید با پزشک خود تماس بگیريم؟

اغلب اگر شما یا کودکتان گرفتار گوش درد شدید نیازی نیست به نزد پزشک خود بروید. درد اغلب در عرض چند روز رفع می شود و در این حین می توانید برای کمک به رفع درد کارهایی انجام دهید.

اگر شرایط زیر پیش آمد می توانید با پزشک خود یا درمانگاه های محلی خارج از ساعت های کاری تماس بگیرید: 

اگر شما یا کودکتان علائم دیگری مثل دمای بالای بدن (تب)، استفراغ، یا گلودرد شدید، کاهش شنوایی، تورم اطراف گوش یا ترشحات گوش دارید

چیزی وارد گوش شما یا کودکتان شده است

درد گوش در عرض چند روز خوب نمی شود

برای تعیین وضعیت گوشتان از راهنمای خودیاری ما نيز می توانيد استفاده کنید.

چطور می توانيم گوش درد را در خانه درمان کنيم؟

می توانید از ضد دردهایی مثل استامینوفن یا ایبوپروفن برای درمان درد استفاده کنید. نباید به کودکان زیر 16 سال آسپیرین دهید.

یک حوله گرم روی گوش ناراحت قرار دهید شاید به کاهش درد کمک کند.

شاید داروخانه به شما قطره های بدون نسخه گوش توصیه کند اما اول به آنها در مورد علائم خود بگویید بعد نظر آنها را بپرسید.

اگر پرده صماخ آسیب دیده نباید از قطره های گوش یا روغن زیتون استفاده کنید، آنها اصلا به عفونت گوش کمک نمی کنند.

اگر شما یا کودکتان دچار عفونت گوش شدید نباید در گوشتان چیزی مثل گوش پاک کن فرو کنید یا گوش دردناک را خیس کنید.

دلایل شایع گوش درد

نباید از اطلاعات زیر برای تشخیص خودسرانه بیماری استفاده کنید اما ممکن است به شما ایده ای بدهد که چه چیز باعث گوش درد شما شده است:

این اطلاعات شامل همه دلیل های احتمالی نیست اما برخی از شایع ترین دلیل های گوش درد آمده است:

عفونت های گوش

اگر دلیل گوش درد شما عفونت است ممکن است از گوش شما مایعات آبکی یا چرکی خارج شود

عفونت های گوش بیرونی ( عفونت های مجرای متصل کننده گوش بیرونی و پرده صماخ) و عفونت های گوش میانی

عفونت های بخش هایی از گوش در پشت پرده صماخ از جمله دلایل بسیار شایع گوش درد هستند.

بسیاری از عفونت های گوش بدون درمان در عرض چند روز یا چند هفته به خودی خود خوب می شوند اما در برخی از موارد ممکن است پزشک شما قطره گوش یا آنتی بیوتیک تجویز کند.

التهاب گوش میانی[1]

عفونت گوش میانی (که به آن اوتیت میانی به همراه ترشح یا OME گفته می شود) تجمع مایع در داخل گوش است که معمولا باعث ایجاد ناشنوایی موقتی می شود. این شرایط دردی ندارد اما گاهی فشار مایع می تواند باعث گوش درد شود. عفونت گوش میانی اغلب به خودی خود رفع می شود هرچند می تواند ماه ها طول بکشد. مخصوصا اگر این مشکل طول بکشد، یک عمل کوچک با قرار دادن یک لوله ظریف در گوش برای کمک به خالی کردن ترشحات توصیه می شود.

آسیب به گوش

گاهی گوش درد می تواند در نتیجه آسیب به گوش ایجاد شود برای مثال از بیرون آوردن موم گوش از کانال گوش با استفاده از گوش پاک کن یا فرو کردن زیاد گوش پاک کن در گوش که باعث پارگی پرده صماخ می شود. کانال گوش بسیار حساس است و می تواند به آسانی صدمه ببیند. گوش باید به خودی خود بدون درمان خوب شود اما برای پرده گوش سوراخ شده، درمان تا دو ماه هم طول می کشد. اگر پرده گوشتان پاره شده نباید از قطره گوش استفاده کنید.

موم یا شیء خارجی در گوش

موم گوش یا شیء خارجی که در داخل گوش قرار می گیرد، می تواند باعث گوش درد شود.

اگر چیزی در گوش شما  یا در گوش کودک شما رفته است که ظاهرا دلیل گوش درد است سعی نکنید خودتان آن را در بیاورید زیرا ممکن است آن را بیشتر به داخل هل دهید و باعث صدمه دیدن پرده گوش شوید.

اگر موم در گوش شما چسبیده باشد دکتر داروساز می تواند به شما قطره های گوش را پیشنهاد دهد که به نرم شدن موم کمک می کند تا به طور طبیعی از گوش خارج شود. در برخی موارد لازم است  پزشکتان (اول آن را با قطره گوش نرم می کند) با وارد کردن و کشیدن آب از گوش موم را خارج کند. به این کار شستشوی گوش می گویند.

اگر شیئی در گوش شما باشد پزشکتان لازم است شما یا کودکتان را به یک متخصص ارجاع دهد تا آن را خارج کند.

عفونت گلو

اگر بلع برای شما مشکل است و گلودرد دارید گوش درد شما می تواند از علائم عفونت گلو مثل التهاب لوزه ها یا ورم عفونی لوزه ها[2] (آبسه هایی در یک طرف در عقب گلوی شما ایجاد می شود که گاهی بلع مایعات را برایتان دشوار می کند) باشد. برخی از ورم لوزه ها در عرض چند روز بدون نیاز به آنتی بیوتیک رفع می شوند. اما اگر ورم عفونی لوزه دارید لازم است هر چه سریعتر برای درمان به نزد پزشکتان بروید. اگر گلودرد شما به سرعت وخیم شود ممکن است ورم عفونی لوزه داشته باشید.

ناراحتی های فک و آرواره

گوش درد گاهی به دلیل مشکلات اتصال استخوان های آرواره (جایی که آرواره به جمجمه متصل می شود) ایجاد می شود. به این مشکل درد مفصل گیجگاهی فکی[3] گفته می شود و مشکلاتی مثل آرتروز یا سایش دندان ها آن را ایجاد می کنند.

درد مفصل گاهی با ضد دردها، کمپرس آب سرد یا گرم رفع می شود . سعی کنید فکتان را قفل نکنید یا دندان ها را به هم نسایید.

آبسه های دندانی

یک آبسه دندانی شامل تجمع چرک می شود که در دندان یا لثه ها در نتیجه عفونت های باکتریایی ایجاد می شود. علائم اصلی شامل درد دندان آسیب دیده می شود که می تواند شدید و ضربان دار باشد هرچند گاهی درد به گوش هم کشیده می شود. اگر فکر می کنید که آبسه دندانی دارید هر چه سریعتر به یک دندانپزشک مراجعه كنيد. شاید لازم باشد آبسه را بردارند و چرک را خالی کنند.

[1] Glue ear

[2] quinsy

[3] temporomandibular joint pain