گلودرد

اکثر گلودردها بخشی از علایم بیماری­های ویروسی هستند که سرماخوردگی و سرفه نیز ایجاد می­کنند. این عفونت ­های ویروسی را نمی­توان با آنتی­ بیوتیک درمان کرد. اگر درد شدید، تب بالا، بثورات پوستی، مشکل در بلع وجود داشته باشد باید به پزشک مراجعه شود، در اکثر موارد گلودرد ظرف یک هفته یا کم­تر بهبود می یابد.  از آنجا که آنتی­­ بیوتیک­ها اثر فوری در کاهش درد ندارند، مراجعه شبانه به بخش اورژانس برای گرفتن آنتی ­بیوتیک ضرورت ندارد. برای رفع درد به توصیه های خانگی مراجعه کنید.

علایم بزرگسالان:

  • گلودرد
  • درد هنگام بلع
  • تب
  • تورم گره­ های لنفاوی گردن
  • گرفتگی صدا یا لارنژیت
  • قرمزی گلو یا چرک در لوزه ­ها

 توصیه­ های خانگی

1 .زیاد استراحت کنید و زیاد مایعات بنوشید

2 .برای رفع درد و تب استامینوفن، آ اس آ یا بروفن استفاده کنید. برای افراد زیر 20 سال آ اس آ (آسپیرین) توصیه نمی­شود. برای دوز مناسب استامینوفن به بخش مربوط مراجعه کنید.

3 .شما ممکن است محلول ­های قرقره یا بی­حسی را در کاهش درد و کمک به خوردن آسان­تر غذا، مفید بیابید. استفاده از قرقره آب نمک گرم یا چای غلیظ نیز می­تواند در کاهش درد، مفید باشد.

4 .می­توان از قرص ­های مکیدنی یا آبنبات­ های بدون اسانس برای نرم­ شدن گلو استفاده کرد.

5 .بخور سرد می­تواند کمک­ کننده باشد.

6 .ممکن است در 2 تا 3 روز اول، خوردن غذاهای نرم، سوپ و مایعات آسان­تر باشد.

7 .برای دو تا سه روز مصرف غذاهای نرم، سوپ و مایعات با بلع راحت­تر همراه است.

8 .اگر صدای تان گرفته است (لارنژیت)، سعی کنید به صدای­تان استراحت دهید. اگر صدای گرفته 2 تا 3 هفته بهبود نیافت باید به پزشک مراجعه کنید.

»توصیه مهم: به یاد داشته باشید برای گلودرد شدیدی که با سرفه، آبریزش بینی یا احتقان سر و سینه همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید.«