کاهش میل جنسی [1]

از دست دادن میل جنسی (تمایل جنسی)، یک مشکل رایج بوده که تا 1 مرد از هر 5 نفر مرد – و یا حتی بیشتر از این تعداد در زنها – در یک مقطع از زندگی شان به آن دچار می شوند. 

این مشکل، اغلب به دنبال استرس فردی و کاری و یا رخدادهای مهم تغییر دهنده زندگی مانند حاملگی، به دنیا آوردن نوزاد و هم چنین شیر دادن به بچه ایجاد می شود. 

با این وجود، از دست دادن میل جنسی غیر منتظره، به ویژه زمانی که خیلی طول بکشد و یا تكرار شود- می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی فردی، پزشکی و یا مشکل مربوط به سبک زندگی باشد که می تواند هم برای مرد و هم برای زن در رابطه، ناراحت کننده باشد. 

اگر شما در مورد از دست دادن میل جنسی نگران هستید، به ویژه اگر این کاهش میل جنسی، باعث ناراحتی شما شده و یا بر روی روابطتان تاثیر می گذارد، یک وقت ویزیت برای پزشک تان بگیرید تا در مورد دلایل آن و هم چنین درمان های روانی و یا پزشکی آن با هم بحث کنید. 

در عین حال، اطلاعات زیر ممکن است برای شما مفید باشند. این اطلاعات، بعضی از دلایل اصلی از دست دادن میل جنسی را توضیح می دهد. 

مشکلات ارتباطی 

اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید، این است که باید ببنید آیا در رابطه تان خوشحال هستید یا خیر. آیا شک و یا نگرانی ای دارید که ممکن باشد دلیل واقعی از دست دادن تمایل جنسی باشد؟

اگر برای مدت طولانی در یک رابطه هستید، ممکن است که آشنایی تان با شریک جنسی تان خیلی زیاد شده[2] و یک نارضایتی شهوانی دارید. این، یک رخداد رایج بوده و اثر منفی بر روی تمایل جنسی شما دارد. 

مشکلات ارتباطی، جزو رایج ترین دلایل از دست دادن تمایل جنسی می باشند. 

موضوع دیگری که باید مد نظر داشته باشید، این است که آیا مشکل مورد نظر، یک موضوع عملکردی است که باعث سخت شدن سکس و یا ناتمام ماندن آن می شود؟ به عنوان مثال، بسیاری از مردان، مشکلات انزال[3] و یا اختلال در نعوظ[4] دارند و زنان می توانند سکس دردناک داشته و یا دچار واژینیسموس (هنگامی که عضلات اطراف واژن، قبل از انجام دخول، سفت می شوند) باشند. اگر این مشکلات به وجود آمد، حتما به پزشک خود مراجعه کنید. چون این مشکلات، اغلب قابل درمان می باشند. 

پزشک شما ممکن است، یک مشاوره روانی جنسی[5] را برای شما صلاح بداند. مشاوره روانی جنسی، یک نوع درمان رابطه می باشد که در آن شما و شریک جنسی تان، در مورد هر موضوع جنسی و یا احساسی که می تواند منجر به از دست دادن تمایل جنسی شود، با هم صحبت می کنید. 

استرس، اضطراب و خستگی زیاد 

استرس، اضطراب و خستگی زیاد، می توانند تمام وقت و انرژی فرد را گرفته و تاثیر بسیار زیادی بر روی خوشحالی شما داشته باشند. اگر دائما احساس خستگی، استرس و یا اضطراب داشتید، ممکن است نیاز به تغییر سبک زندگی و یا مراجعه به پزشک خود داشته باشید. 

افسردگی

افسردگی با احساس ناراحتی، بدبختی و یا خرد بودن اعصاب که به صورت معمولی و برای مدت کوتاهی می باشد، خیلی تفاوت دارد. افسردگی، یک بیماری جدی بوده که شما احساس غم خیلی شدیدی دارید و می تواند تا مدت زمان زیادی طول بکشد. این احساسات، آنقدر قوی هستند تا بتوانند بر روی زندگی روزانه شما و از جمله زندگی جنسی شما تداخل ایجاد کنند. 

اگر شما احساس کمبود و یا ناامیدی دارید و یا کاری که قبلا از آن لذت میبردید، الان هیچ علاقه و تمایلی به انجام آن ندارید، احتمالا افسرده شده اید. در این موارد، خیلی مهم است که پزشکتان را ببینید. پزشکان ممکن است تجویز داروهای ضد افسردگی را برای شما در این موارد مفید ببینند. 

با این وجود، از دست دادن میل جنسی، می تواند یکی از اثرات جانبی بسیاری از این داروهای ضد افسردگی باشد. اگر تاکنون داروهای ضد افسردگی مصرف کرده اید و فکر می کنید این داروها ممکن است دلیل مشکل شما باشند، با پزشک خود صحبت کنید. شاید پزشکتان بتواند داروهای جدیدی را جایگزین داروهای قبلی کند. 

داروها و الکل

نوشیدن مقادیر زیاد الکل، می تواند تمایل جنسی شما را کاهش دهد. بنابراین، بهتر است، مصرف الکل را قطع نمایید یا اگر در حال حاضر نمی توانید مصرف الکل را قطع نمایید، اگر آقا هستید، بیشتر از 3 تا 4 واحد در روز و اگر خانم هستید، بیشتر از 2 تا 3 واحد در روز، الکل ننوشید. 

افزايش سن [6]

بسیاری از افراد، زمانی که مسن می شوند تمایل جنسی خود را از دست می دهند. کاهش سطح هورمون های جنسی، مشکلات سلامت مرتبط با سن  و هم چنین، اثرات جانبی داروها، می توانند از دلایل این موضوع باشند. 

مردان مسن تر، سطح تستوسترون پایین تری داشته و همین سطح پایین تستوسترون، موجب خستگی، افسردگی و کاهش میل جنسی در این افراد می شود. 

اگر نگران این موضوع هستید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است از شما آزمایش خون بگیرند تا سطح تستوسترون شما را چک کنند و اگر پایین باشد، درمان های آن را به شما بگویند. 

زمانی که زنان شروع به نزدیک شدن به یائسگی می کنند، سطح هورمون زنانه استروژن، شروع به کاهش می کند  که می تواند بر روی کاهش تمایل جنسی تاثیر بگذارد. هم چنین زنان، به ویژه بعد از عمل هیسترکتومی (برداشتن رحم)، دچار کمبود تستوسترون می شوند. 

تستوسترون، هورمون دیگری است که در صورت كمبود می تواند موجب کاهش میل جنسی شود. 

اگر نگرانید، که یائسگی[7] ممکن است باعث کاهش میل جنسی شما شود، با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است برای شما درمان جایگزین هورمون (HRT) در نظر بگیرند. البته اگر برای شما مناسب باشد. 

مشکلات هورمونی 

در موارد کمی، ممکن است از دست دادن میل جنسی، ناشی از تیروئید کم کار[8] باشد. زمانی که غده تیروئید شما که در گردن قرار دارد، هورمون کافی تولید نکند.

 خستگی، افزایش وزن  و احساس افسردگی از علائم اصلی تیروئید کم کار می باشند.

کم کاری تیروئید به راحتی و با مصرف داروهای هورمونی که کمبود هورمون را جبران می کنند، قابل درمان می باشد. 

یک مشکل هورمونی به نام هایپرپرولاکتینمی، نیز می تواند منجر به کاهش میل جنسی شما شود. این مشکل، زمانی ایجاد می شود که شما سطوح بالایی از هورمونی به نام پرولاکتین را در خون خود داشته باشید. 

قرص های ضد بارداری [9]

برخی از زنان، بعد از مصرف برخی از داروهای ضد بارداری زیر، کاهش میل جنسی، را گزارش کرده اند:

قرص های ضد بارداری ترکیبی که شامل قرص های ترکیبی، حلقه های واژنی[10]، و پچ های ضد باردای[11] هستند.

قرصهایی که فقط پروژسترون دارند 

ايمپلنت های كاشتنی ضد بارداری [12]

تزریق Depo-Provera 

با این حال، عوارض جانبی این داروها در طی چند ماه، بهبود پیدا کرده و در کل، خوب تحمل می شوند. 

اگر نگرانید که قرص های ضد بارداری شما منجر به کاهش میل جنسی می شوند، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است، پزشک بتواند روش جایگزینی پیشنهاد کند. 

دیگر مشکلات پزشکی 

مشکلات پزشکی طولانی مدت (مزمن)، مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت و چاقی می توانند بر روی میل جنسی شما تاثیر منفی بگذارند. 

داروها 

برخی از داروهای خاص، می توانند برخی اوقات، موجب کاهش میل جنسی افراد شوند که در زیر، به برخی از آنها اشاره می شود:

داروهای پرفشاری خون که شامل داروهای ادرار آور می باشند 

داروهای افسردگی که شامل ضد افسردگی های SSRI می باشند.

داروهای ضد تشنج

داروهایی مانند هالوپریدول که عموما برای درمان سایکوز (شرایط ذهنی که در آن فرد نمی تواند بین واقعیت و تصورات خودش تمایز قائل شود) به کار گرفته می شوند و هم چنین برخی مشکلات دیگر پزشکی 

داروهایی مانند سایمتیدین، فیناستراید و سیپروترون، که اثرات تستوسترون را بلوکه می کنند و یا تولید آن را کاهش می دهند. 

اگر نگرانید که داروهایی که دریافت می کنید موجب کاهش میل جنسی شما می شود، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند داروهای شما را مرور کرده و اگر لازم باشد، آنها را به داروهایی دیگری تغییر دهند که احتمال کاهش میل جنسی کمتری داشته باشند. 

[1] Libido

[2] Overfamiliar

[3] Ejaculation problems

[4] Erectile dysfunction 

[5] Psychosexual counselling

[6] Getting older

[7] Menopause

[8] Underactive thyroid

[9] Contraceptives

[10] Vaginal rings

[11] Contraceptive patch

[12] Contraceptive implant