پیشگیری و شناسایی بیماریها 

همه ما با استعدادهای خاصی به دنیا می آییم. بعضی از ما اگر انگیزه و آموزش کافی وجود داشته باشد به ورزشکاران خاص تبدیل می شویم در حالی که بعضی دیگر ممکن است به دانشمندان برجسته تبدیل شوند.

متاسفانه، این قانون در سلامت هم وجود دارد. بعضی افراد در مواجهه با دود سیگار به سرطان ریه دچار می‌شوند در حالی که بعضی دیگر اگر چاق شوند دیابت می گیرند. برای بسیاری، بیماری قلبی در خانواده شان شایع است. هر یک از ما ممکن است در معرض خطر بیماریهای خاصی باشیم.

بعضی از این بیماریها بسیار شایع هستند مانند: بیماری قلبی، دیابت، سکته مغزی و سرطان هایی مثل سرطان روده بزرگ، کولون، پستان و پروستات.

از راه مطالعات دقیق در طول زمان، توانسته ایم عوامل افزایش احتمال بروز بعضی بیماری ها را تعیین نماییم. این مطالعات به ما نشان داده اند که تغییر بعضی رفتارها یا بهبود مواجهه با مواد شیمیایی در اوایل زندگی می‌تواند احتمال ایجاد این بیماری ها را کم کند.

پیشگیری کار دشواری است و اگر ما می‌توانستیم به دقت پیش بینی کنیم چه کسی سرطان ریه می گیرد، می‌توانستیم تنها افرادی که به این سرطان مبتلا می‌شوند را هدف پیشگیری قرار دهیم. متأسفانه ما با این دقت نمی‌توانیم وقوع این بیماری ها را پیش بینی کنیم. این بدان معنی است که ما درمان می کنیم یا دارو، آزمایش، یا تغییر شیوه زندگی را برای گروه بزرگی از مردم توصیه می کنیم هر چند تنها اندکی از آن ها به بیماری مبتلا خواهند شد.

چگونه باید از آزمون غربالگری، درمان دارویی یا تغییر شیوه زندگی در جمعیت های بزرگ که در معرض خطر بیش تری هستند استفاده کنیم تا کاهش خطر در تعداد اندکی که واقعا سود می برند رخ دهد. همه ما کمربند ایمنی می بندیم ولی تنها چند نفر از ما که حادثه ای برای شان رخ می‌دهد از بستن کمربند ایمنی بهره می برند.

دو نوع اقدام پیشگیری انجام می دهیم، اول پیشگیری اولیه است که پیش از آن که هر گونه شواهدی از بیماری وجود داشته باشد ما برای پیشگیری تلاش می کنیم و از مواجه با عوامل خطر ایجاد بیماری پرهیز می کنیم. ترک سیگار برای پیشگیری از سرطان ریه مثال خوبی از پیشگیری اولیه است. در نوع دیگر می‌توانیم پیشرفت بیماری که رخ داده است را قطع یا کند کنیم که به آن پیشگیری ثانویه می گویند. تلاش برای کاهش سطح چربی خون (کلسترول) بیماری که حمله قلبی داشته است، مثالی از پیشگیری ثانویه است.

نکاتی که باید به خاطر سپرد: 

  • هیچ کس در معرض احتمال صفر بروز بیماریها قرار ندارد. بعضی نسبت به دیگران با احتمال بیش تری مواجهند.
  • پیشگیری به معنی آزمایش، درمان یا تغییراتی است که خطر را کاهش می‌دهد.
  • پیشگیری اولیه به معنی پیشگیری پیش از بروز بیماری است.
  • پیشگیری ثانویه به معنی تلاش برای توقف پیشرفت بیماری است.