واژینوزیس باکتریایی

واژینوزیس باکتریایی دقیقاً یک عفونت انتقال یافته جنسی نیست، بلکه عدم توازن باکتری­ های معمول در واژن است که می‌تواند باعث ترشحات غیرنرمال واژن شود که بوی بسیار بد و نامطبوعی دارد که مشابه بوی ماهی است.

چطور به واژینوزیس باکتریایی مبتلا می ­شوم؟ 

باکتری­هایی با عنوان لاکتو باسیل معمولاً در واژن زندگی می‌کنند و از رشد سایر باکتری­ها در آن منطقه جلوگیری به عمل می­ آورند.  کاملاً درک نشده که چرا، اما گاهی اوقات توازن باکتری­ها تغییر پیدا می‌کند. اگر این مسئله رخ دهد، شما ممکن است به واژینوزیس باکتریایی مبتلا شوید.

باکتری­های دیگری به غیر از لاکتو باسیل ­ها در واژن رشد پیدا می‌کنند که باعث ایجاد علائمی می‌شوند.

واژینوزیس باکتریایی نمی‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، اما در افرادی که از نظر جنسی فعال هستند بیشتر مشاهده می­شود.

مسائل دیگری که احتمال خطر ابتلا به واژینوزیس باکتریایی را افزایش می­دهند عبارتند از:

  • داشتن یک شریک جنسی جدید
  • داشتن چندین شریک جنسی
  • سیگار کشیدن
  • استفاده از صابون­ های عطردار و یا حمام عطردار
  • قرار دادن مایع ضدعفونی در حمام
  • دوش گرفتن (شستن واژن با آب و یا دیگر مایعات)
  • استفاده از دئودورانت مخصوص واژن
  • استفاده از دترژنت ­های قوی برای شست ­و شوی لباس های زیر

علائم مربوط به واژینوزیس باکتریایی 

اغلب علائمی از واژینوزیس باکتریایی مشاهده نمی‌شود، اما برخی از خانم‌ها ممکن است تغییراتی را در ترشحات واژن مشاهده کنند.

این ترشحات معمولاً سفید، خاکستری، رقیق و آبکی هستند و بوی بسیار قوی و نامطبوع مانند بوی ماهی دارند. این مسئله می‌تواند بعد از رابطه جنسی و در طی دوره­ های قاعدگی بیشتر مشخص باشد. واژینوزیس باکتریایی معمولاً باعث خارش و یا تحریک نمی‌شود. 

آزمایش برای واژینوزیس باکتریایی 

اگر فکر می­کنید که واژینوزیس باکتریایی دارید، می‌توانید با پزشک خود قراری تنظیم کنید و یا این­که به مرکز خدمات سلامت جنسی محلی خود مراجعه کنید. پرستار و یا پزشک از یک سوآب برای جمع ­آوری نمونه از ترشحات واژن استفاده می­کند. سوآب مانند یک چوب پنبه است که تنها برای چند دقیقه و برای برداشتن نمونه استفاده می­شود. اگرچه دردناک نیست، اما ممکن است برای لحظاتی ناراحت‌کننده باشد. یک کاغذ پوشش ­دار خاص ممکن است برای تست PH (توازن اسید و باز) واژن شما مورد استفاده قرار بگیرد.

گاهی اوقات تشخیص می­تواند به صورت مستقیم و بلافاصله به دلیل ویژگی ­های متمایز ترشحات صورت گیرد و گاهی اوقات نمونه برای آزمایشات بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می­شود.

درمان واژینوزیس باکتریایی 

واژینوزیس باکتریایی با آنتی­ بیوتیک درمان می­شود. یک کرم آنتی­ بیوتیکی و یا ژل آنتی­ بیوتیکی برای واژن به کار می‌رود که می‌تواند به جای قرص­های آنتی ­بیوتیکی خوراکی استفاده شود.

در حالی­که شما در مطب و یا کلینیک حضور دارید، اطمینان حاصل کنید که به دکتر و یا پزشک خود در صورت بارداری و یا احتمال آن اطلاع دهید و یا اگر به نوزاد خود شیر می­ دهید، این مسئله را به اطلاع آنها برسانید، زیرا می‌تواند بر نوع درمان ارائه شده تأثیر بگذارد.

پیشگیری از انتقال واژینوزیس باکتریایی به شریک جنسی

در زمان درمان برای واژینوزیس باکتریایی شما هم­چنان می­توانید رابطه جنسی داشته باشید، زیرا این بیماری از طریق جنسی منتقل نمی‌شود. با این حال آنتی ­بیوتیک­ها و کرم­ ها می­توانند در روی کاندوم ­ها و دیگر ابزارهای کنترل بارداری تأثیر بگذارد. در نتیجه با پزشک و داروساز خود صحبت کنید که می‌تواند در این زمینه اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهد.

کاهش خطر ابتلا به واژینوزیس باکتریایی 

دلیل واژینوزیس باکتریایی کاملاً مشخص نشده و پیشگیری کامل از آن ممکن است، امکان­ پذیر نباشد. با این حال شما می­توانید خطر ابتلا به آن را با شیوه­ های زیر کاهش دهید:

  • عدم استفاده از صابون­ ها و حمام معطر
  • عدم استفاده از دئودورانت واژن
  • عدم شست ­و شوی بیش از اندازه (شستن و تمیز کردن واژن)
  • قرار ندادن مایع ضدعفونی در حمام
  • عدم استفاده از دترژنت ­های قوی
  • اجتناب از محرک ­هایی که خودتان آن ها را شناسایی کرده‌اید