هپاتیت  C 

 هپاتیت C ویروسی است که میتواند کبد را عفونی کند. اگر درمان نشده رها شود، گاهی میتواند آسیب بالقوه و جدی کبد در طول چند سال ایجاد نماید. با این حال، با درمان های جدید، درمان عفونت اغلب ممکن است و بیشتر مردم با آن یک امید به زندگی(عمر) طبیعی خواهند داشت.

اگر شما با خون یک فرد آلوده تماس داشته باشید، ممکن است به این عفونت مبتلا شوید.

علائم هپاتیت C 

هپاتیت C اغلب تا زمانی که کبد به میزان زیادی آسیب نبیند، علائم قابل توجهی ندارد. این امر به این معناست که خیلی از افراد این عفونت  را دارند بدون اینکه آن را نشان دهند.

وقتی علائم بروز میکند، ممکن است با یک وضعیت دیگر اشتباه گرفته شود. علائم میتواند شامل موارد زیر باشد:

علائم شبه آنفلوانزا، مثل دردهای عضلانی و دمای بالا(تب)

احساس خستگی در تمام اوقات

از دست دادن اشتها

درد شکمی

تهوع و استفراغ و احساس کسالت

تنها راه تشخیص قطعی اینکه این علائم توسط هپاتیت C ایجاد شده اند، آزمایش دادن است.(در زیر ببینید)

چگونه به هپاتیت C مبتلا می شوید؟

ویروس هپاتیت  C معمولا از طریق تماس خون به خون منتقل می شود.

برخی راه هایی که ویروس میتواند منتقل شود عبارتند از:

اشتراک سوزن های غیر استریل_ خصوصا سوزن هایی که برای مصرف مواد مخدر استفاده میشوند

اشتراک تیغ صورت تراشی یا مسواک 

از زن باردار به جنین

از طریق رابطه جنسی محافظت نشده_ با اینکه این مورد بسیار نادر است

اغلب عفونت های هپاتیت C در افرادی رخ می دهد که مواد تزریق می کنند یا در گذشته تزریق کرده اند. برآورد میشود حدود نیمی از افرادی که مواد تزریق می کنند، این عفونت را دارند.

آزمایش دادن برای هپاتیت C

اگر علائم ماندگار هپاتیت C را دارید یا خطر ابتلا به عفونت برای شما وجود دارد، باید به دنبال دریافت توصیه  های پزشکی باشید، حتی اگر هیچ علائمی ندارید. یک آزمایش خون برای مشاهده اینکه شما مبتلا هستید، میتواند انجام شود.

تشخیص زود هنگام و درمان میتواند از هرگونه آسیب به کبد شما پیشگیری کرده یا آن را محدود کند و به اطمینان از اینکه عفونت به دیگر افراد انتقال نمی یابد، کمک می کند.

درمان هپاتیت C

هپاتیت C می تواند با ترکیبی از داروها که تکثیر ویروس را در بدن متوقف می کنند، درمان شود. معمولا نیاز است که این داروها برای چند ماه مصرف شوند.

اغلب افراد 2 داروی اصلی به نام های اینترفرون( به شکل یک تزریق هفتگی) و ریباویرین(به شکل یک کپسول یا قرص) استفاده می کنند. با این حال به نظر می رسد درمان های جدیدتری که فقط با قرص هستند، برای اکثر مردم در آینده نزدیک جایگزین تزریق اینترفرون شوند.

مشخص شده است که  داروهای جدید هپاتیت C درمان را موثرتر می کنند. این داروها عبارتند از سیمپرویر، سوفوبوویر و داکلاتاسویر.

تا 90 درصد یا بیشتر از افرادی که هپاتیت C دارند با استفاده از جدیدترین داروها ممکن است، درمان شوند. اما مهم است آگاه باشید که نسبت به عفونت ایمن نخواهید بود و باید برای کاهش خطر ابتلای مجدد به عفونت، باید اقداماتی انجام دهید.( پایین را ببینید )

عوارض هپاتیت C

اگر عفونت برای چندین سال درمان نشده باقی بماند، بعضی از افراد مبتلا به هپاتیت C دچار اسکاری( جوشگاهی) شدن کبد می شوند( سیروز). با گذشت زمان این حالت میتواند باعث شود کبد به درستی کار نکند.

در موارد شدید، ممکن است در نهایت مشکلات تهدید کننده حیات مثل نارسایی کبد( که در آن کبد اکثر یا همه عملکرد خود را از دست می دهد) یا سرطان کبد رخ دهد.

درمان هپاتیت C در سریعترین زمان ممکن می تواند به کاهش خطر رخ دادن این مشکلات کمک کند.

پیشگیری از ابتلا به هپاتیت C

هیچ واکسنی برای هپاتیت C وجود ندارد، اما همیشه راه هایی برای کاهش خطر ابتلای شما به عفونت وجود دارد مثل: 

عدم اشتراک هرگونه وسایل تزریق دارو با دیگر افراد_ شامل سوزن و وسایل دیگر مثل سرنگ ، قاشق و فیلتر

عدم اشتراک تیغ های ریش تراشی  یا مسواک که ممکن است به خون آلوده شده باشد.

خطر ابتلا به هپاتیت C از طریق رابطه جنسی بسیار کم است. با این حال اگر خون وجود داشته باشد این خطر ممکن است بیشتر شود مثل خون قاعدگی یا مقدار کم خونریزی در زمان رابطه مقعدی.

معمولا برای زن و مردی که مدت طولانی با هم رابطه دارند، کاندوم برای جلوگیری از هپاتیت C ضروری نیست. اما ایده خوبیست که هنگام رابطه جنسی با شریک جنسی جدید یا رابطه مقعدی از آن استفاده کنید.

علائم هپاتیت C 

بسیاری از افرادی که هپاتیت C دارند هیچ علامتی ندارند و از داشتن عفونت آگاه نیستند. آنها ممکن است در زمانی که کبدشان به شدت آسیب دیده، علائم را نشان دهند.

علائم اولیه

فقط حدود 1 نفر از هر 3 یا 4 نفر از افراد در 6 ماه اول ابتلا به عفونت هپاتیت C علائم دارند. این مرحله به عنوان هپاتیت C حاد شناخته می شود.

اگر علائم نمایان شوند، معمولا چند هفته بعد از عفونت رخ می دهند. علائم ممکن است عبارت باشند از:

دمای 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر

خستگی

از دست دادن اشتها

دردهای شکمی

احساس کسالت

حدود 1 نفر از هر 5 نفر که علائم را تجربه می کند زرد شدن پوست و چشم ها را هم خواهد داشت. این حالت به عنوان یرقان شناخته شود.

در حدود 1 نفر از هر 4 نفر مبتلا به عفونت هپاتیت C ، سیستم ایمنی در عرض چند ماه ویروس را می کشد و فرد علائم بیشتری نخواهد داشت مگر اینکه دوباره به عفونت مبتلا شود.

در موارد باقی مانده، ویروس برای چندین سال در بدن ماندگار می شود. این وضعیت به عنوان هپاتیت مزمن شناخته می شود.

علائم ثانویه

علائم هپاتیت C طولانی مدت(مزمن) میتواند بطور گسترده ای متنوع باشد. در برخی افراد، علائم ممکن است به سختی قابل مشاهده باشد. در دیگران، علائم می تواند تاثیر شدیدی بر کیفیت زندگی داشته باشد.

به علاوه علائم میتواند برای دوره های طولانی از بین برود و بعد دوباره برگردد.

برخی از شایع ترین مشکلات که توسط افراد مبتلا به هپاتیت C تجربه می شود عبارتند از:

احساس خستگی در تمام اوقات

دردهای موقت و ماندگار مفصل و عضله

احساس کسالت

مشکلاتی با حافظه کوتاه مدت، تمرکز و تکمیل کارهای ذهنی پیچیده مثل محاسبه ذهنی- بعضی افراد آن را "مه گرفتگی مغز" می نامند.

نوسان خلق

افسردگی یا اضطراب

پوست پف کرده خارش دار 

درد شکمی یا سوء هاضمه

اگر این بیماری درمان نشده باقی بماند، عفونت در نهایت می تواند باعث اسکار( بافت جوشگاهی) کبد شود(سیروز). نشانه های سیروز می تواند شامل یرقان، استفراغ خونی، مدفوع تیره و جمع شدن آب در ساق پا و شکم باشد.(آسیت و ادم)

چه زمانی باید به دنبال توصیه های پزشکی باشیم؟

اگر هرکدام از علائم ثانویه بالا را بطور مداوم دارید یا علائم مدام بر می گردند، پزشک خود را ملاقات کنید. او ممکن است یک آزمایش خون پیشنهاد دهد که میتواند وجود هپاتیت C را چک کند.

هیچ کدام از علائم بالا به این معنا نیست که قطعا هپاتیت C دارید، اما مهم است آنها را چک کنید.

همچنین درصورتیکه خطر مبتلا بودن برای شما وجود دارد حتی اگر علائمی ندارید باید درمورد آزمایش دادن با پزشک خود صحبت کنید. این مورد به ویژه شامل افرادی می شود که مواد تزریق می کند یا در گذشته تزریق کرده اند.

علل هپاتیت C

اگر با خون فرد مبتلا به عفونت تماس داشته باشید، ممکن است به هپاتیت C مبتلا شوید.

دیگر مایعات بدن هم میتواند حاوی ویروس باشد اما خون حاوی بیشترین مقدار آن است. تنها مقدار ناچیزی از خون می تواند عفونت را ایجاد کند. در دمای اتاق، گمان می شود  ویروس در خارج از بدن بتواند در تکه های خون خشک شده(لخته) روی سطوح تا ماه ها زنده بماند.

راه های اصلی که میتوانید به ویروس هپاتیت C مبتلا شوید در زیر شرح داده شده است.

تزریق مواد مخدر

افرادی که مواد مخدر تزریق می کنند که شامل داروهای تفریحی غیرقانونی و داروهای دوپینگ مثل استروئیدهای آنابولیک نیز می شوند، در بیشترین خطر ابتلا به هپاتیت C هستند.

دلایل کمتر شایع

رابطه جنسی محافظت نشده

هپاتیت C ممکن است حین رابطه جنسی محافظت نشده انتقال یابد(رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم) با اینکه این خطر بسیار کم در نظر گرفته می شود.

بهترین راه برای پیشگیری از انتقال هپاتیت  C حین رابطه جنسی، استفاده از کاندوم زنانه یا کاندوم مردانه است.

اشتراک مسواک، قیچی و تیغ های ریش تراشی

یک خطر بالقوه وجود دارد که هپاتیت C ممکن است از طریق اشتراک وسایلی مثل مسواک، تیغ ریش تراشی و قیچی انتقال یابد چون این وسایل می تواند با خون عفونی آلوده شود.

وسایلی که توسط آرایشگرها استفاده می شود مثل قیچی و ماشین اصلاح مو، درصورتیکه با خون عفونی آلوده شود و بین مشتری ها تمیز یا استریل نشده باشد، میتواند یک خطر باشد.

تاتو و سوراخ کردن بدن(پیرسینگ)

خطری وجود دارد که هپاتیت  C ممکن است از طریق وسایل تاتو و سوراخ کردن بدن(پیرسینگ) اگر درست استریل نشده باشند، انتقال یابد.

مادر به فرزند

احتمال کمی وجود دارد که مادر مبتلا به هپاتیت C ممکن است عفونت را به فرزندش منتقل کند. این حالت در 5 درصد موارد اتفاق می افتند.

بنظر نمی رسد که ویروس بتواند در زمان شیر دادن از طریق مادر به فرزند انتقال یابد.

آسیب با سر سوزن

اگر تصادفا پوست شما با سوزنی که توسط یک فرد مبتلا به هپاتیت C استفاده شده زخم شود خطر کمی (تقریبا 1 در 30) درمورد ابتلا به هپاتیت C وجود دارد.

کارکنان بخش درمان، پرستاران و تکنسین های آزمایشگاه در خطر بیشتری قرار دارند چون آنها بطور منظم در تماس با خون و مایعات بدن که ممکن است حاوی خون باشد، هستند.

تشخیص هپاتیت C

اگر فکر می کنید که ممکن است در معرض هپاتیت C بوده باشید، آزمایش دادن ذهن شما را راحت خواهد کرد یا اگر تست مثبت است، به شما اجازه می دهد درمان را زودتر شروع کنید

اگر درمورد مبتلا بودن به عفونت نگران هستید یا در یکی از گروه های پر خطر ابتلا به عفونت قرار دارید باید آزمایش دادن را در نظر داشته باشید.

هپاتیت C اغلب علامتی ندارد پس اگر احساس سلامتی هم می کنید ممکن است مبتلا به عفونت باشید.

گروه های زیر از افراد در خطر بیشتر برای هپاتیت C هستند:

مصرف کنندگان مواد در گذشته یا حال، خصوصا مصرف کنندگان مواد تزریقی

افرادی که قبل از سال 1370 خون دریافت کردند

افرادی که در مکان هایی که هپاتیت C شایع است درمان پزشکی داشته یا زندگی کرده اند- مناطق پر خطر شامل شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیای مرکزی و شرقی است

نوزادان و کودکانی که مادرشان مبتلا به هپاتیت C است

هرکسی که تصادفا در معرض ویروس قرار گرفته باشد مثل کادر درمان

افرادی که در مکانی که وسایل به خوبی استریل نمی شدند تحت تاتو یا سوراخ کردن بدن یا پیرسینگ قرار گرفته اند

شرکا جنسی افراد مبتلا به هپاتیت C

اگر به مشارکت در فعالیت های پر خطر ادامه می دهید مثل تزریق مکرر مواد مخدر، ممکن است آزمایش دادن منظم پیشنهاد شود. پزشک شما در این مورد میتواند به شما توصیه کند.

آزمایش دادن برای هپاتیت C

هپاتیت C با استفاده از دو آزمایش خون تشخیص داده می شود: تست آنتی بادی و تست PCR. نتایج معمولا در عرض دو هفته آماده می شود.

تست آنتی بادی

تست آنتی بادی از طریق آزمایش حضور آنتی بادی ضد ویروس، تشخیص می دهد که تاکنون در معرض ویروس بوده اید یا نه. آنتی بادی ها برای مبارزه با میکروب ها توسط سیستم ایمنی شما ساخته می شوند.

تست PCR

تست خونی PCR از طریق تشخیص اینکه ویروس در بدن شما تکثیر می شود یا نه، چک می کند که ویروس هنوز در بدن شما وجود دارد یا خیر.

تست مثبت به این معناست که بدن شما از پس ویروس برنیامده و عفونت به مرحله مزمن(طولانی مدت) پیشرفت کرده است.

تست های تکمیلی

اگر عفونت هپاتیت C فعال دارید، برای آزمایشات بیشتر برای بررسی آسیب به کبد به یک متخصص ارجاع داده خواهید شد.

آزمایش هایی که ممکن است انجام دهید عبارتند از:

آزمایش های خون_ این آزمایش ها آنزیم ها و پروتئین های خاصی را در جریان خون شما اندازه می گیرند و اگر کبد شما آسیب دیده یا ملتهب شده باشد، نشان می دهند.

اسکن های اولتراسوند_ که در آن از امواج صوت برای آزمایش میزان قوام کبد استفاده می شود(سفتی کبد نشان میدهد که آیا اسکاری(جوشگاهی) شده است)

اسکاری شدن زمانی است که زخم بهبود می یابد و بافت همبند جای زخم را میگیرد و ردی از آن باقی می ماند.

همچنین متخصص میتواند درمورد هر درمانی که ممکن است نیاز داشته باشید با شما صحبت کند.

درمان هپاتیت C

هپاتیت C اغلب با استفاده از ترکیبی از داروها برای چند ماه، بطور موفق درمان می شود.

اگر عفونت در مراحل اولیه تشخیص داده شود، که به عنوان هپاتیت حاد شناخته می شود، ممکن است نیاز نباشد درمان بلافاصله آغاز شود. به جای آن ممکن است بعد از چند ماه آزمایش خون دیگری انجام دهید برای اینکه ببینید آیا بدن با ویروس جنگیده و آن را از بین برده است یا خیر.

اگر عفونت برای چندین ماه ادامه یابد، که به عنوان هپاتیت مزمن شناخته می شود، معمولا درمان پیشنهاد می شود.

برنامه درمانی شما

برنامه درمانی هپاتیت C شامل موارد زیر می شود:

ایجاد تغییر در سبک زندگی برای کمک به پیشگیری از آسیب بیشتر به کبدتان  و کاهش خطر پخش شدن و انتقال عفونت

استفاده از ترکیبی از 2 یا 3 دارو برای مبارزه با ویروس- این مورد به عنوان درمان ترکیبی شناخته می شود.

بطور طبیعی نیاز است 12 تا 48 هفته دارو مصرف کنید. این طول مدت به داروهایی که مصرف می کنید و اینکه به چه نوع ویروس هپاتیتی مبتلا شده اید، بستگی دارد. پزشک شما در این خصوص شما را راهنمایی می کند.

6 گونه اصلی از این ویروس وجود دارد. 

در طول درمان، شما باید برای بررسی عملکرد داروها آزمایشهای خون انجام دهید. اگر آزمایش نشان دهد که دارو تاثیر کمی دارد، ممکن است دارو متوقف شود چون درمان بیشتر ممکن است بی فایده باشد.

عوامل سبک زندگی

مواردی وجود دارند که شما برای کمک به محدود شدن آسیب به کبد و پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران می توانید انجام دهید. این موارد میتواند شامل گزینه های زیر باشد:

داشتن رژیم متعادل و سالم

ورزش کردن بطور منظم

پرهیز از الکل یا محدود کردن مصرف

توقف سیگار کشیدن

نگه داشتن وسایل شخصی مثل مسواک و تیغ های ریش تراشی برای استفاده خودتان

عدم اشتراک سوزن یا سرنگ با دیگران 

داروهای هپاتیت C

تقریبا تا همین اواخر، درمان هپاتیت C مزمن معمولا شامل مصرف دو دارو می شد:

اینترفرون _ دارویی که سیستم ایمنی را برای حمله به ویروس تشویق(تقویت) میکند.

ریباویرین_ دارویی ضد ویروس که تکثیر ویروس را متوقف می کند.

این داروها بصورت مکرر فقط با یکدیگر استفاده می شدند، اما امروزه اغلب با دارویی سوم مثل سیمپرویر یا سوفوسبوویر ترکیب می شوند. اینها داروهای جدیدتر هپاتیت C هستند که نشان داده شده که درمان را موثرتر میکنند.

همچنین در برخی موارد، ترکیبی از این داروهای جدیدتر، بدون نیاز به استفاده از اینترفرون و/یا ریباویرین ممکن است مصرف شود.

داروهای جدیدتر

امروزه تعدادی داروی جدیدتر هم وجود دارد که اغلب برای درمان هپاتیت C مصرف میشوند.

بعضی از این داروها در کنار اینترفرون و/یا ریباویرین، مصرف میشوند درحالیکه برخی دیگر ممکن است به تنهایی یا در ترکیب با داروهای جدید دیگر استفاده شوند.

این داروها به شکل قرص، بسته به داروی مشخصی که مصرف میکنید، ژنوتیپ هپاتیت C و شدت وضعیت شما،یک یا دو بار در روز، بین 8 تا 48 هفته مصرف میشوند.

درمان در دوران بارداری

داروهایی که برای درمان هپاتیت C مصرف میشوند خصوصا ریباویرین، میتوانند برای جنین آسیب زا باشند و بطور طبیعی در دوران بارداری مصرف نمیشوند.

اگر در زمانی که عفونت تشخیص داده میشود باردار هستید، معمولا درمان تا زمان تولد نوزاد به تاخیر می افتد. در غیر اینصورت، به شما توصیه میشود در زمان درمان از داروهای ضد بارداری استفاده کنید و ممکن است به تست های منظم بارداری نیاز پیدا کنید.

اگر مردی هستید که ریباویرین مصرف می کنید، نباید با یک زن باردار رابطه جنسی داشته باشید مگر اینکه از کاندوم استفاده کنید. اگر شریک جنسی شما باردار نیست، باید مطمئن شوید که در طول درمان شما داروی ضد بارداری مصرف میشود و شریک شما ممکن است به تست های منظم بارداری نیاز پیدا کند.

تصمیم به عدم درمان

برخی افراد مبتلا به هپاتیت C مزمن تصمیم میگیرند درمان نشوند. این امر ممکن است به این علت باشد که آنها:

علائمی ندارند

فکر می کنند عوارضی که درمان ممکن است بوجود بیاورد از فواید بالقوه درمان بیشتر است.

تیم درمانی شما میتواند در این مورد به شما مشورت دهد، اما تصمیم گیری نهایی درمورد درمان بر عهده شماست.

اگر تصمیم میگیرید که درمان نشوید اما سپس نظر خود را تغییر دهید، در هر زمان میتوانید درخواست کنید که درمان شوید.

عوارض هپاتیت C

اگر هپاتیت C بدون درمان باقی بماند، گاهی میتواند موجب سیروز شود .این وضعیت ممکن است 20 سال یا بیشتر از اولین باری که به عفونت مبتلا شدید خود را نشان دهد.

بعضی از عوامل میتوانند خطر ابتلا به سیروز را در شما افزایش دهند شامل:

نوشیدن الکل

داشتن دیابت نوع 2

ابتلا به هپاتیت C در سنین بالاتر

مبتلا بودن به ایدز( ویروس اچ آی وی) یا نوع دیگری از هپاتیت مثل هپاتیت  B

درکل، در حدود یک نفر از هر 3 نفر مبتلا به هپاتیت C در عرض 20 تا 30 سال به سیروز مبتلا میشوند. بعضی از این افراد بعدا به سمت به نارسایی کبد یا سرطان کبد پیش میروند.

سیروز 

اگر سیروز دارید، به تدریج بافت اسکاری( جوشگاهی یا بافت همبند) جایگزین بافت سالم در کبد میشود و از درست کار کردن کبد جلوگیری می کند. معمولا در مراحل اولیه علائم کمی وجود دارد. اما همانطور که کبد توانایی عملکرد درست خود را از دست می دهد ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

خستگی و ضعف

از دست دادن اشتها

کاهش وزن

احساس بیمار بودن

درد و حساسیت در شکم

خطوط کوچک قرمز روی پوست( مویرگ های خونی)

زرد شدن پوست و سفیدی چشم(یرقان)

بجز پیوند کبد، درمان دیگری برای سیروز وجود ندارد. با این حال، تغییر سبک زندگی و داروهای هپاتیت C میتوانند به توقف بدتر شدن شرایط کمک کنند.

نارسایی کبد

درموارد شدید سیروز، کبد همه یا بیشتر عملکرد خود را از دست میدهد. این وضعیت به عنوان نارسایی کبد یا بیماری کبدی مرحله نهایی شناخته میشود. هر سال، حدود 1 نفر در هر 20 نفر مبتلا به سیروز مرتبط با هپاتیت، به نارسایی کبد دچار میشوند. علائم نارسایی کبد عبارتند از:

ریزش مو

ادم- تجمع آب در ساق، قوزک پا و پا(پایین تر از مچ)

تورم و تجمع آب در شکم(آسیت)

ادرار تیره

مدفوع سیاه و قیری رنگ یا مدفوع بسیار رنگ پریده

خونریزی های مکرر از بینی و خونریزی از لثه، تمایل به کبودی به آسانی

استفراغ خونی

معمولا زندگی با نارسایی کبد برای چندین سال با استفاده از دارو امکان پذیر است.. با این حال، پیوند کبد هم اکنون تنها راه درمان این شرایط است.

سرطان کبد

تخمین زده میشود در هر سال حدود 1 نفر از هر 20 نفر مبتلا به سیروز مرتبط با هپاتیت، به سرطان کبد مبتلا می شوند. 

علائم سرطان کبد میتواند شامل موارد زیر باشد:

از دست دادن اشتها

کاهش وزن بی دلیل

خستگی

تهوع و استفراغ

درد یا تورم در شکم

یرقان

متاسفانه، معمولا درمان سرطان کبد ممکن نیست، خصوصا در افرادی که سیروز دارند، اگرچه درمان میتواند به کاهش علائم شما و کند کردن گسترش سرطان کمک کند.

زندگی با هپاتیت C

آیا ممکن است کاری انجام دهم که هپاتیت C را بدتر کند؟

نوشیدن الکل میتواند آسیب به کبد شما را بیشتر کند. اگر هپاتیت C دارید، باید سعی کنید الکل را قطع یا مصرف آن را محدود کنید. اگر در این مورد به مشورت نیاز دارید، از پزشک خود سوال بپرسید یا با موسسه خود مراقبتی الکل(ترک الکل) تماس بگیرید.

اگر نگران اعتیادتان به الکل هستید و نمیتوانید نوشیدن آن را ترک کنید با پزشک خود تماس بگیرید. درمان برای کمک به ترک کردن شما در دسترس است.

مورد دیگری وجود دارد که برای کمک به خود انجام دهم؟

همانند ترک الکل، موارد زیر میتواند کمک کننده باشد:

با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم وزن خود را کنترل کنید.

سیگار را ترک کنید

در برابر هپاتیت A و هپاتیت B واکسینه شوید.

این مورد به این خاطر است که اگر هپاتیت C دارید، اضافه وزن، سیگار کشیدن و ابتلا به بیش از یک نوع هپاتیت، میتواند شانس آسیب به کبدتان را بیشتر کند.

آیا به رژیم خاصی نیاز دارم؟

اگر هپاتیت C دارید معمولا نیاز نیست رژیمتان را به یک رژیم خاص تغییر دهید، اما باید مطمئن شوید که بطور کلی یک رژیم سالم و متعادل دارید.

رژیم شما باید شامل مقدار فراوانی میوه و سبزیجات، غذاهای نشاسته دار، فیبر و پروتئین باشد.

غذاهای چرب، سرخ شده و فراوری شده را قطع کنید.

اما اگر کبد شما به طرز بدی آسیب دیده، پزشک شما برای پیشگیری از قرار دادن بار زیاد روی کبدتان ممکن است کاهش مصرف نمک و پروتئین را توصیه کند. یک متخصص تغذیه میتواند به شما توصیه کند که چه چیزی میتوانید بخورید و چه چیزی نمیتوانید بخورید.

چگونه میتوانم از انتقال بیماری به دیگران پیشگیری کنم؟

میتوانید با استفاده از موارد زیر خطر انتقال هپاتیت C به دیگران را کاهش دهید.

نگه داشتن وسایل شخصی مثل مسواک و تیغ ریش تراشی را برای استفاده شخصی خودتان

تمیز کردن و پوشاندن هرگونه برش و خراش با یک پانسمان ضد آب

پاک کردن هرگونه خون از سطوح با سفیدکننده خانگی

عدم اشتراک سوزن و سرنگ با دیگران

عدم اهدای خون

خطر انتقال هپاتیت C از طریق رابطه جنسی کم است. با این حال، اگر خون وجود داشته باشد، مثل خون قاعدگی و خونریزی در زمان رابطه مقعدی، این خطر افزایش می یابد.معمولا برای دو شریک جنسی که مدت طولانی با هم رابطه دارند، کاندوم برای جلوگیری از هپاتیت C ضروری نیست. اما ایده خوبیست که هنگام  رابطه جنسی یا رابطه مقعدی با شریک جنسی جدید از آن استفاده کنید.

آیا میتوانم به خارج سفر کنم؟

اگر هپاتیت C دارید میتوانید به خارج از کشور سفر کنید اما باید از قبل با پزشک خود صحبت کنید.

ممکن است نیاز به واکسیناسیون داشته باشید و  برای اطمینان از انتقال و نگه داری ایمن داروهای هپاتیت C برنامه ریزی هایی ممکن است نیاز باشد.

همچنین ممکن است ایده خوبی باشد که هر سندی مثل جزئیات آزمایش های خون یا سابقه پزشکی را با خود ببرید ، ممکن است نیاز به درمان پزشکی در خارج از کشور پیدا کنید.

اگر من یا همسرم هپاتیت C داشته باشیم میتوانیم بچه دار شویم؟

اگر شما یا همسرتان هپاتیت C دارید میتوانید بچه دار شوید اما خطر کمی( حدود 1 در 20) درخصوص انتقال هپاتیت C از مادر به نوزاد وجود دارد.

همچنین درصورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، خطر کمی درخصوص انتقال عفونت به همسری که مبتلا نیست وجود دارد، اما احتمال اتفاق افتادن این مورد بسیار کم است.

اگر شما یا همسرتان هپاتیت C دارید و برای بچه دار شدن برنامه میریزید، برای مشورت، با پزشک خود صحبت کنید.