هرپس تناسلی(تب خال تناسلی)

هرپس تناسلی عفونتی است که از راه جنسی منتقل می شود و ناشی از یک ویروس به نام ویروس هرپس سیمپلکس(ساده)(HSV) است. 

دو نوع از این ویروس وجود دارد(نوع 1 و نوع 2)، هر دو نوع میتواند قسمت تناسلی را درگیر کند. یکی از آن ها همان ویروسی است که در اطراف دهان و لب تبخال ایجاد میکند(نوع 1).

هرپس تناسلی، اطراف ناحیه تناسلی، تاول و زخم های دردناک ایجاد میکند. همچنین اگر در روزهای آخر یا برعکس روزهای اول بارداری برای بار اول به آن مبتلا شوید، گاهی میتواند مشکلاتی ایجاد کند.

چگونه هرپس تناسلی میگیرم؟

ویروس هرپس(HSV) به راحتی از فردی به فرد دیگر با تماس نزدیک انتقال می یابد. از جمله:

بوسیدن

تماس جنسی محافظت نشده واژنی، مقعدی، دهانی(بدون کاندوم)

اشتراک وسایل جنسی که در هر بار استفاده شدن شسته نشده یا با یک کاندوم جدید پوشانده نشده است

تماس اعضای تناسلی شما با اعضای تناسلی همسرتان_ این به این معناست که حتی اگر هیچگونه دخول، ارگاسم و انزال وجود نداشته باشد، ممکن است از فردی هرپس تناسلی بگیرید.

گاهی ممکن است وقتی شریک جنسی شما هیچ زخم یا علائم قابل مشاهده ندارد هم هرپس تناسلی بگیرید. این وضعیت به این دلیل است که ویروس میتواند بدون ایجاد تاول یا زخم، روی پوست فعال شود. این حالت گاهی "انتشار بدون علامت" نامیده میشود.

هرپس میتواند در زمان زایمان هم به نوزاد تازه متولد شده منتقل شود. اگر مرحله اول هرپس قبل یا در ابتدای بارداری تشخیص داده شود و اگر در زمان زایمان هیچ زخم قابل مشاهده ای وجود نداشته باشد، این حالت کمتر شایع است.گاهی نزدیک به انتهای بارداری برای کاهش این خطر، دارو شروع میشود.

علائم هرپس تناسلی

بسیاری از افراد مبتلا به ویروس هرپس، وقتی برای بار اول مبتلا میشوند، هیچ علامتی را تجربه نمیکنند. اگر علائم رخ دهد، معمولا بین 2 تا 12 روز بعد از تماس طول میکشد تا علائم ظاهر شود.

گاهی ممکن است علائم تا ماه ها یا سال ها بعد از تماس با ویروس، مشاهده نشود.

وقتی به ویروس هرپس مبتلا شدید، ویروس در بدن شما می ماند. میتواند برای دوره های طولانی در نهفتگی بماند، اما میتواند در ناحیه ای که در اصل مبتلا شده دوباره فعال شود. اگر ویروس دوباره فعال شود، تاول ها و زخم ها میتواند دوباره ظاهر شود. این حالت به عنوان "دوره بازگشتی(عودکننده)" هرپس تناسلی شناخته میشود.

مرحله اول هرپس تناسلی ممکن است از 2 تا 4 هفته طول بکشد. دوره های تکرارشونده معمولا به شدت یا طولانی بودن دوره اول نیستند و ممکن است هیچوقت یک دوره تکرار شونده نداشته باشید.

علائم عفونت اولیه میتواند شامل لکه یا برآمدگی های قرمز رنگ اطراف ناحیه تناسلی باشد. این حالت میتواند بسیار دردناک باشد. دیر یا زود این تورم ها میتواند پاره و باز شود و جراحت و زخم هایی را شکل دهد که به تدریج خشک شده و همانطور که بهبود می یابد پوست جدید را شکل میدهد.

علائم دیگر عبارتند از:

درد درون واژن، سر آلت تناسلی یا مقعد (راست روده)

ترشح واژنی

درد هنگام ادرار کردن یا ناتوانی در ادرار کردن

تب

علائم آنفلوانزا مانند، کمردرد، سردرد و دمای بالا

تورم خفیف غدد لنفاوی(گره های لنفاوی) در کشاله ران، زیر بغل و گردن

اگر عفونت عودکننده دارید علائم شما ممکن است عبارت باشد از:

تاول های قرمز دردناک  که به زودی پاره شده و زخم به جا میگذارد

درد درون واژن، سر آلت تناسلی و مقعد(راست روده)

آزمایش دادن برای  تشخیص هرپس

اگر فکر میکنید که هرپس تناسلی دارید باید یک ملاقات با پزشک خود ترتیب دهید. اگر علائمی مثل تاول، زخم و جراحت وجود دارد ، پزشک یا پرستار شما ممکن است بلافاصله بیماری را تشخیص دهد.

اگر تاول های قابل مشاهده دارید، پزشک یا پرستار شما ممکن است از یک پنبه برای آزمایش، برای بررسی اینکه آیا ویروس هرپس است و چه نوعی است، استفاده کند. این آزمایش کشت با پنبه همچنین میتواند برای آزمایش بیماری دیگری به نام سیفلیس که از راه جنسی منتقل میشود و تاول ایجاد می کند، استفاده شود.

آزمایش های کشت هرپس تناسلی با سواب(پنبه) بسیار قابل اعتماد است، اگرچه اگر زخم ها خیلی خشک باشد احتمال اینکه نتیجه تست مثبت باشد کمتر است.

درمان تب خال تناسلی

با اینکه هیچ درمان شناخته شده ای برای هرپس وجود ندارد، علائم هرپس تناسلی قابل درمان است.

علائم هرپس تناسلی عودکننده معمولا بدون هیچ درمانی بهبود می یابد.

همچنین برای کمک به تسریع فرایند بهبود و کاهش شدت دوره بیماری درصورت نیاز، دارو وجود دارد.

اگر استفاده از دارو را به محض شروع شدن بیماری آغاز کنید، ممکن است دوره بیماری را کاهش داده یا متوقف کنید. 

بعضی از افراد دوره های برگشت پذیر زیادی از تب خال تناسلی را تجربه میکنند. در این موارد، استفاده طولانی تر از داروها از هرگونه دوره عودکننده بیماری پیشگیری میکند.

درمورد گزینه های درمان ممکن که میتواند برای شما مناسب باشد با پزشک عمومی خود صحبت کنید.

اگر باردار هستید و متوجه شدید که مبتلا به تب خال تناسلی هستید، در سریع ترین زمان ممکن به مامای خود بگویید.

پیشگیری از انتقال هرپس تناسلی به همسر

اگر هرپس دارید، می توانید برای پیشگیری از انتقال ویروس به همسرتان و دوام زندگی جنسی سالم و شاد، کارهای ساده ای انجام دهید. این کارها عبارتند از:

اگر تبخال تناسلی دارید به همسر خود بگوئید

یادگیری تشخیص نشانه های هشدار دهنده شروع یک دوره شامل  سوزش، خارش یا التهاب

نداشتن رابطه جنسی در طول دوره تب خال تناسلی

خودداری از تماس مستقیم با زخم ها و تاول هایتان یا دیگران

خودداری از بوسیدن و رابطه جنسی دهانی زمانی که خودتان یا همسرتان اطراف دهان تبخال دارید

اگر دوره های مکرر تبخال دارید، ارزشش را دارد که با پزشک یا کلینیک سلامت جنسی درمورد درمان طولانی مدت صحبت کنید که احتمال انتقال ویروس به همسرتان را کاهش میدهد.

پیشگیری از دوره های عودکننده

وقتی تب خال تناسلی دارید وقایع را ثبت کنید. ممکن است یک الگوی رو به رشد را مشاهده کنید و قادر به شناسایی عوامل تحریک کننده باشید.

بسیاری از افراد متوجه می شوند که دوره های بیماری در زمان خستگی، استرس، حوالی زمان قاعدگی یا زمانی که پوست در اثر اصطکاک یا لباس تنگ تحریک میشود، رخ میدهد.

اگر الگوی عوامل تحریک کننده را مشاهده میکنید، سعی کنید برای جلوگیری یا کاهش مواجهه با این علائم سبک زندگی را تطابق دهید یا با متخصص سلامت مشورت کنید.

کاهش خطر تب خال تناسلی

بهترین راه برای کاهش همه عفونت های منتقل شونده از راه جنسی، تمرین رابطه جنسی ایمن تر است. این به معنای استفاده از کاندوم برای رابطه جنسی واژنی، مقعدی یا دهانی است.

ویروس هرپس نمیتواند از طریق کاندوم عبور کند. اما اگر ویروس روی سطح پوست اطراف ناحیه تناسلی که با کاندوم پوشیده نشده حضور داشته و فعال باشد (همانطور که شایع است) عفونت ممکن است رخ دهد.

بنابراین کاندوم ها محافظت 100 درصد در برابر ویروس هرپس ندارند.

اگر همسرتان هرپس دارد، خودداری از رابطه جنسی زمانی که زخم ها قابل مشاهده است خطر ابتلای شما به هرپس را کاهش میدهد.

عفونت های دیگر منتقل شونده از راه جنسی

اگر تشخیص تبخال تناسلی برای شما داده شده بهتر است برای همه عفونت های منتقل شونده از راه جنسی آزمایش دهید از جمله:

کلامیدیا

سوزاک

سیفلیس

ایدز

این مورد درصورتیکه دوره های عودکننده داشته باشید، مهمتر است.