جهت آشنایی بیشتر با طب پیشگیری و چکاپ، همچنین نحوه استفاده از بخش های مختلف وب اپلیکیشن ارزیابی خطر سلامتی زکریا به صفحه اینستاگرام زکریا چکاپ https://instagram.com/zakariacheckup مراجعه نمایید.

نیش زنبور و دیگر حشرات در محل گزش واکنش ایجاد می کند. این ناراحتی را می توان در منزل با کمپرس یخ و مصرف قرص آنتی هیستامین از میان برد.

علایم ممکن در همه سنین:

خفیف و موضعی:

 مشاهده سوراخ یا نیش در محل گزش

 خارش

 درد یا سوزش

 قرمزی یا تورم محل گزش

اصلی یا شدید (آنافیلاکسی)

 کهیر، خارش یا بثورات پوستی در سراسر بدن

 گرگرفتگی

 تورم دهان، زبان یا گلو

 سبکی سر یا سرگیجه (کاهش فشارخون)

 تنفس مشکل و صدادار

 تهوع و استفراغ

 درد شکم

 درد قفسه سینه

 اضطراب و در موارد شدید،کاهش سطح هوشیاری و تنفس بسیار مشکل در اثر شوک حساسیتی (آنافیلاکسی)

توصیه­ های خانگی

  1. اگر شما قبلا واکنش حساسیتی به نیش زنبور یا حشرات داشته ­اید باید فورا آنتی هیستامین دریافت کنید.اگر از پیش حساسیت نداشته­ اید صبر کنید و اگر قرمزی، تورم، یا خارش رخ داد برای رفع این علایم، آنتی هیستامین بخورید.
  2. روی محل گزش به مدت حداکثر 20 دقیقه بسته یخ بگذارید تا از قرمزی و تورم بکاهد. تا زمانی که تورم و قرمزی وجود داشته باشد، می­توانید هر ساعت 20 دقیقه این کار را تکرار کنید.
  3. نیش حشره را باید هر چه سریع­تر و در اولین فرصت ممکن خارج کرد. نیش حشره را سالم و به آرامی بدون فشار روی کیسه زهر از محل گزش خارج کنید. تأخیر در کشیدن نیش حتی اگر چند ثانیه بیشتر طول بکشد، باعث می­شود که زهر بیش­تری وارد بدن شود.
  4. عضو آسیب ­دیده را با آب فراوان و صابون، بدون اعمال فشار و انجام ماساژ، شستشو دهید و کمپرس سرد کنید.
  5. گذاشتن خمیر درست شده از جوش شیرین و آب در محل گزش، به کاهش درد کمک می­کند.
  6. آنتی هیستامین بدون نسخه یا کرم هیدروکورتیزون می­تواند آزردگی و خارش پوست را کاهش دهد. از دکتر داروساز برای انتخاب داروی مناسب کمک بگیرید.
  7. اگر در گذشته واکنش شدیدی به نیش زنبور یا حشرات داشته­ اید، این مسأله را با پزشک خود در میان بگذارید و یا به بیمارستان مراجعه کنید.

 توجه داشته باشید که به دلیل احتمال کاهش سطح هوشیاری، رانندگی فرد آسیب دیده به مرکز درمانی مجاز نیست.

جهت آشنایی بیشتر با طب پیشگیری و چکاپ، همچنین نحوه استفاده از بخش های مختلف وب اپلیکیشن ارزیابی خطر سلامتی زکریا به صفحه اینستاگرام زکریا چکاپ https://instagram.com/zakariacheckup مراجعه نمایید.