مرده زایی

مرده زایی زمانی اتفاق می افتد که جنین بعد از 24 هفتگی بارداری یا به هنگام تولد بمیرد.

این اتفاق برای والدین تجریه تلخی است و می تواند به شکلهایی که انتظارش را ندارید روی شما و خانواده تان اثر بگذارد.

احساس شما به چه شکل خواهد بود؟

عواطف شما احتمالا دستخوش آشوب خواهد شد و احساس عصبانیت، گناه، غم و تنهایی می کنید و در عین حال احساس عشق وغرور نیز دارید. هیچ احساس غلط یا درستی وجود ندارد.

اگر قبلا فرزندی به دنیا آورده اید به احساس آنها و به حمایتی که نیاز دارند نیز فکر کنید.

اين شرايط برای شما و هر کسی که نزدیک به شماست بسیار سخت است بنابراین مهم است که در کنار هم بمانید و در صورت نیاز درخواست کمک کنید.

دلایل مرده زایی

مرده زایی يعنی مرگ نوزاد تازه متولد شده به دلایل زیادی اتفاق می افتد و پزشکان هنوز دلایل آن را نمی دانند.

برخی از دلایل به جفت یا سلامتی مادر و برخی دیگر به سلامتی نوزاد یا رشد او برمی گردند اما، در برخی موارد دلیل آن روشن نیست.

مرگ به هنگام بارداری

اگر نوزاد شما پیش از تولد بمیرد، معمولا درد زایمان القا می شود. درد زایمان و به دنیا آوردن نوزاد، بهترین و امنترین راه برای بیشتر زنان است حتی اگر بسیار ناراحت کننده باشد. خیلی طبیعی است اگر بخواهید بدانید چرا این اتفاق افتاده است. همیشه امکان توضیح دلیل آن وجود ندارد و ممکن است کنار آمدن با آن سخت باشد.

پزشک زنان و زایمان آنجا در کنار شماست تا از شما هنگام وضع حمل حمایت کند. آنها به شما می گویند که انتظار چه چیزی را باید داشته باشید و هر کمکی که لازم باشد به شما می دهند.

می توانم نوزادم را بغل کنم؟

پزشکتان از شما می پرسد که آیا می خواهید نوزاد را ببینید یا در آغوش بگیرید. ممکن است بخواهید اعضای دیگر خانواده نیز با شما همراهی کنند.

اگر نگران ظاهر نوزاد خود هستید پزشک یا دکتر زنان و زایمان برای شما ظاهر او را توصیف می کند تا برای تصمیم گیری به شما کمک کند. بسیاری از والدین دیدن، لمس کردن و درآغوش گرفتن نوزاد را تسلی بخش یافته اند و اگر بخواهید می توانید نوزاد را حمام کنید و لباس بپوشانید.

بعد از مرده زایی

آنچه که انتخاب می کنید به تصمیم خودتان بستگی دارد و راهی برای عزاداری است.

کمکها و حمایتهای متخصص در اختیار خانواده ها و والدینی قرار می گیرد که نوزادشان را از دست داده اند و پزشک ماما، مددکار و مشاور به شما کمک می کنند تا حمایتهای مناسب را در محل خودتان بیابید.

کنار آمدن با مرگ نوزاد

هر کس با از دست دادن نوزاد به طور متفاوتی واکنش نشان می دهد. احساسات شما ممکن است شدید باشد و ممکن است احساس کنید از لحاظ فیزیکی تحلیل رفته اید.

استراحت كنيد و از خودتان مراقبت کنید. مهم است بدانید که شما تنها نیستید و کار اشتباهی انجام نداده اید.

بهبودی از مرده زایی

لازم است از پزشک خود مراقبت و حمایت دریافت کنید تا مطمئن شوید بدنتان در حال بهبودی است. پزشک  يا ماما به شما کمک می کنند تا تصمیمات لازم را بگیرید و حمایت لازم را دریافت کنید.

نباید به تنهایی از عهده آن بربیایید و گاهی صحبت کردن راجع به آن با کسانی که تجربه از دست دادن نوزاد داشته اند، کمک می کند.

یادبود نوزاد

برخی از والدین فکر می کنند اگر کاری برای یادبود نوزاد انجام دهند به آنها کمک می کند مثل:

جایی در باغ درست کنند 

دعا بخوانند

شعر بنویسند