جهت آشنایی بیشتر با طب پیشگیری و چکاپ، همچنین نحوه استفاده از بخش های مختلف وب اپلیکیشن ارزیابی خطر سلامتی زکریا به صفحه اینستاگرام زکریا چکاپ https://instagram.com/zakariacheckup مراجعه نمایید.

مراقبت های لازم جهت پیشگیری، كنترل و ترك مصرف نوشیدنی های الكلی

مقدار و دفعات مصرف نوشیدنی های الکلی چقدر می باشد؟

غربالگری میزان مصرف و وابستگی به  نوشیدنی های الکلی با استفاده از پرسشنامه ها مخصوص غربالگری مصرف الكل صورت می پذیرد.

افراد در معرض خطر بالا و توصیه های لازم به آنها :

1- زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند.(در بررسیهای قبل و حین بارداری)

توصیه : زنان باردار باید از مصرف الکل پرهیز کنند.

2- نوجوانان

توصیه : کودکان و نوجوانان زیر 18 سال به هیچ وجه نباید الکل مصرف کنند .

3- افراد مسن

4- جوانان که در معرض خطر تصادف و سوانح  بیشتری هستند.

5- افرادی که سابقه وابستگی به الکل در فامیل دارند.

توصیه به سه مورد بالا: باید به آنها در مورد افزایش خطرات بالقوه آسیب زا ناشی از مصرف الکل آگاهی داده شود و توصیه به پرهیز از مصرف الكل

6- اشخاصی که در معرض یا انجام فعالیت های خطرناک می باشند ( مانند: رانندگی ، قایق سواری، ورزش های سنگین،شیرجه زدن و مصرف مواد مخدر).

توصیه: باید از مصرف الکل پرهیز کنند.

7- افرادی که وضعیت فیزیکی آنها با مصرف الکل وخیم تر می شود. مانند مبتلایان به: پانکراتیت - دیابت - هپاتیت/ بیماری مزمن کبدی- زخم معده- فشار خون بالا- اختلالات خواب- اختلالات عملکرد جنسی و اختلالات سایر بیماری های ارگانهای مهم بدن

توصیه : امن ترین روش ننوشیدن است . همچنین توصیه  میشود کسانی که مبتلا به فشار خون هستند و یا از  داروی ضد فشار خون استفاده میکنند، تا قبل از ترك كامل الكل، استفاده از نوشیدنی استاندارد را به حداکثر دو بار (برای مردان) و یک بار  نوشیدن (برای زنان) در روز محدود کنند.

8- کسانی که مبتلا به بیماری های روانی هستند و با مصرف الکل حالشان وخیم تر می شود (مثل اختلالات اضطرابی و افسردگی)

توصیه : تا قبل از ترك كامل الكل،  بررسی از لحاظ احتمال وجود تداخلات خطرناك بین داروها و مصرف نوشیدنی های الکلی توسط پزشک معالج صورت پذیرد.

9- افرادی که دارو مصرف می کنند- از جهت احتمال وجود تداخلات خطرناك بین مصرف دارو و الکل 

توصیه : تا قبل از ترك كامل الكل،  بررسی از لحاظ احتمال وجود تداخلات خطرناك بین داروها و مصرف نوشیدنی های الکلی توسط پزشک معالج صورت پذیرد.

افراد در معرض خطر متوسط و پایین :

همه بزرگسالان 18 سال و بالاتر باید از نظر سوء مصرف الکل مورد غربالگری قرار بگیرند.

توصیه های كلی :

تا قبل از ترك كامل الكل ، از الکل به مقدار دوبار در روز و یا بیشتر  و در هر مناسبت بیشتر از چهار نوشیدنی استفاده نشود.

به کسانی که از الکل استفاده میکند باید در مورد خطرات رانندگی وسایل نقلیه موتوری و سایر فعالیتها  با خطر آسیب زایی هم رده بعد از نوشیدن هشدار داده شود.

کاهش مصرف الکل به همه مصرف کنندگانی که به طور بالقوه در معرض خطر نوشیدن در سطح پرخطر هستند.

از مسافرت با وسیله ای که راننده آن الکل مصرف کرده است، اجتناب شود.

پس از بررسی میزان وابستگی به الكل در مورد بیماران وابسته به الکل ، برای مراجعه به یک متخصص اختلالات مصرف مواد  زمان بندی شود.

مصرف پروفیلاکتیک تیامین برای تمام موارد سوء مصرف یا وابستگی به الکل توصیه می شود.

ارزیابی تمام افراد مصرف كننده نوشیدنی های الكلی برای وجود همزمان اختلال روانی (تشخیص دوگانه)

مداخله روانی با تمرکز بر اعتیاد برای بیماران با وابستگی الکل مفید است.

دارو درمانی در موارد نیاز بنا به دستور پزشك و تحت نظارت پزشك

ارائه مداخلات رفتاری کوتاه مدت برای افرادی که بر اساس ابزار غربالگری معتبر برای شناسایی مشروبخواری پر خطر، نتیجه مثبت دریافت کرده اند. منظور از مداخلات رفتاری كوتاه مدت ، مداخلات کوتاه و با محدودیت زمانی (شامل یک یا دو جلسه گفتگو یا جلسات دو نفره) که می تواند در حین غربالگری به کوتاهی مکالمه بین بیمار و پزشک باشد، می باشد.

درمان مختصر مصرف الکل با هدف کمک به بیماران در معرض مصرف خطرناک  و یا در مراحل اول اعتیاد به الکل جهت دستیابی به مهارت ها و منابع مورد نیاز برای کاهش سوء مصرف الکل می باشد. درمان مختصر و کوتاه مدت معمولا در طی 2 تا 6 جلسه و توسط بالینگر آموزش دیده انجام می شود.

ارجاع به سطوح بالاترارجاع برای بیمارانی توصیه می شود که نشانه هایی از وابستگی به الکل و مواد در آنها مشاهده شده و به چیزی بیش از درمان های ساده و کوتاه مدت نیاز دارند.

تشویق به پرهیز و جلوگیری از بازگشت دوباره به الکل را باید به عنوان بخشی از مشاوره های اطرافیان برای ترک افرادی که وابستگی شدید و متوسط  به الکل دارند را درمداخلات مبتنی بر جامعه در  نظر گرفت، از جمله افرادی با شرایط زیر: افرادی که حمایت اجتماعی بسیار محدود دارند ( مثال: به تنهایی زندگی می کنند یا ارتباط کمی با دوستان و خانواده دارند) ، بیماری های فیزیکی و روانی شدید همراه دارند و افرادی که به مداخلات اولیه مبتنی بر جامعه برای پرهیز یا مصرف معتدل الکل پاسخ نمیدهند.

پی گیری : مصرف كنندگان نوشیدنی های الکلی باید 3-1 ماه بعد از اولین ویزیت به منظور مشاهده پیشرفت و بررسی  اهداف تعیین شده مراجعه نمایند.