لوپوس

لوپوس یک بیماری پیچیده است که بطور کامل شناخته نشده است و بسیاری از قسمت های بدن را درگیر میکند و باعث ایجاد علائم خفیف تا تهدیدکننده حیات میشود.

انواع لوپوس

بعضی از انواع لوپوس وجود دارند که فقط پوست را درگیر می کنند_ مثل لوپوس اریتماتوز دیسکوئید(قرص مانند) و لوپوس اریتماتوز پوستی تحت حاد. بعضی از داروها هم میتوانند عوارض لوپوس مانند داشته باشند.

اما واژه "لوپوس" اغلب برای توضیح شکل شدیدتر بیماری که لوپوس منتشر یا لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) نامیده میشود، استفاده میشود که میتواند قسمتهای بسیاری از بدن را درگیر کند از جمله پوست، مفاصل و اعضای داخلی.

علائم از خفیف تا شدید را شامل میشود و بسیاری از مردم قبل از تجربه یک بروز ناگهانی که در آن علائم اغلب 

شدید است، دوره های طولانی با علائم کم یا بدون علامت خواهند داشت.

حتی موارد خفیف هم میتواند اضطراب آور باشد و تاثیر چشمگیری بر کیفیت زندگی فرد داشته باشد.

ادامه این متن بر بیماری لوپوس منتشر(SLE) تمرکز دارد.

علائم و نشانه ها

لوپوس اریتماتوز سیستمیک بسته به ناحیه ای از بدن که درگیر میشود، میتواند بازه وسیعی از علائم را ایجاد کند. شایع ترین علائم عبارتند از:

خستگی(خستگی شدید)

ضایعات پوستی_ خصوصا روی صورت، مچ ها و دستها

درد و تورم مفاصل

چون علائم لوپوس منتشر میتواند با بعضی بیماری های دیگر مشابه باشد، که بسیاری از آن بیماری ها شایع تر هستند، بنابراین تشخیص آن سخت خواهد بود. اگر علائم ماندگار یا آزاردهنده دارید که فکر می کنید ناشی از لوپوس منتشر باشد، باید پزشک خود را ملاقات کنید تا او تلاش کند علت را بیابد.

عامل ایجاد کننده لوپوس چیست؟

لوپوس منتشر یک بیماری خودایمنی است، به این معنا که در اثر مشکلاتی در سیستم ایمنی بوجود می آید.به دلایلی که هنوز شناخته نشده، سیستم ایمنی در افرادی که لوپوس منتشر دارند شروع به حمله و ایجاد التهاب در سلولها، بافت ها و اعضای سالم میکند. مشابه دیگر بیماری های خودایمنی رایج، مثل التهاب مفصل روماتیسمی(آرتریت روماتوئید)، بنظر میرسد ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی مسئول تحریک لوپوس منتشر در یک سری افراد خاص باشد.

چه کسانی درگیر می شوند؟

لوپوس منتشر یک بیماری غیررایج است که در 90 درصد موارد در زنان رخ میدهد. این بیماری در زنانی که در سن باروری هستند(بین سنین 15 تا 50 سال) شایعتر است اما میتواند افراد در سنین دیگر را هم درگیر کند.

لوپوس چگونه درمان می شود؟

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای لوپوس منتشر وجود ندارد اما داروهای مختلفی وجود دارد که میتواند به تسکین بسیاری از علائم و کاهش احتمال آسیب به عضو کمک کند.

این داروها عبارتند از:

هیدروکسی کلروکین_ دارویی که در گذشته برای درمان مالاریا استفاده میشد اما میتواند به درمان بعضی از علائم لوپوس منتشر هم کمک کند.

کورتیکواستروئیدها_ داروهای ضدالتهاب

تضعیف کننده های سیستم ایمنی_ گروهی از داروها که سیستم ایمنی را ضعیف میکنند

با سطح حمایت مناسب از طرف دوستان، خانواده و متخصصان مراقب سلامت، بسیاری از افرادی که لوپوس منتشر دارند میتوانند بطور موثر بیماری خود را مدیریت کنند.

دورنما و پیش آگهی

تا چند دهه گذشته لوپوس منتشر به عنوان یک بیماری انتهایی شناخته میشد چون بسیاری از افراد در عرض چند سال بعد از تشخیص، در اثر یک عارضه مرتبط به این بیماری فوت میکردند.

اما در نتیجه موفقیت های کنونی در تشخیص زودهنگام و پیشرفت در درمان، دورنمای بیماری لوپوس منتشر هم اکنون بسیار بهتر است. تعداد بسیار زیادی از افراد مبتلا به این بیماری، طول عمر طبیعی یا نزدیک به نرمال خواهند داشت. اما بعضی از افرادی که لوپوس دارند هنوز هم در خطر عوارض تهدیدکننده حیات در اثر آسیب به اعضا و بافت های داخلی مثل حمله قلبی یا سکته مغزی هستند.

لوپوس منتشر و بعضی از درمان های آن میتواند خطر ابتلا به عفونت های بالقوه جدی را هم افزایش دهد.

علائم لوپوس

علائم لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) میتواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. بعضی از افراد ممکن است فقط علائم کم و خفیفی را تجربه کنند درحالیکه برخی دیگر ممکن است درگیری شدیدتری داشته باشند.

حتی اگر معمولا علائم خفیفی دارید، لوپوس منتشر میتواند با علائم شدیدتر یا جدید، بطور ناگهانی عود کند.

علائم اصلی

3 علامت اصلی لوپوس منتشر خستگی شدید، درد مفاصل و ضایعات پوستی است.

خستگی شدید

خستگی شدید یکی از شایعترین علائم لوپوس منتشر است. ممکن است با وجود خواب زیاد احساس خستگی کنید. انجام دادن کارهای روزانه مثل کارهای خانه یا حتی کار اداری میتواند باعث شود به شدت احساس خستگی کنید. بسیاری از افرادی که لوپوس منتشر دارند در می یابند که خستگی، اضطراب آورترین و مخرب ترین جنبه لوپوس منتشر است چون روی کار و زندگی اجتماعی شان تاثیر منفی دارد.

درد مفاصل

اگر لوپوس منتشر دارید، احتمالا درد مفاصل را در دستها و پاهایتان تجربه می کنید. ممکن است متوجه شوید که درد از تعدادی از مفصل ها تقریبا به شکل سریع به دسته ای دیگر از مفصل ها تغییر میکند و معمولا در صبح بدتر است.

برخلاف بعضی دیگر از بیماری ها که مفاصل را درگیر میکند،بنظر نمیرسد لوپوس منتشر باعث بدشکلی یا آسیب دائم مفاصل شما شود.

ضایعات پوستی

بسیاری از افراد مبتلا به لوپوس منتشر روی پوستشان راش ایجاد میشود- رایج ترین نقاط صورت، مچ ها و دستهاست. خصوصا راش روی گونه ها و پل بینی شایع است و به عنوان "راش پروانه ای" یا "راش گونه ای" شناخته میشود.

ضایعات پوستی ناشی از لوپوس منتشر ممکن است بعد از چند روز تا چند ماه بهبود یابد اما ممکن است بیشتر طول بکشد یا حتی دائمی باشد.

ضایعات پوستی ناشی از لوپوس منتشر گاهی میتواند خارش دار و دردناک باشد و ممکن است در معرض نور آفتاب بدتر شود. این به عنوان "حساسیت به نور" شناخته میشود.

علائم دیگر

لوپوس منتشر میتواند بازه وسیعی از علائم را هم بوجود آورد. اما احتمالش کم است که همه علائم لیست شده در پایین را داشته باشید و بیشتر افرادی که این بیماری را دارند فقط علائم اصلی را تجربه می کنند.

ویژگی های دیگر لوپوس منتشر عبارتند از:

تب(دمای بالا)

گره های لنفاوی متورم(گره های کوچکی که در سراسر بدن از جمله گردن، زیر بغل و کشاله ران یافت میشوند)

زخم های عودکننده دهان

ریزش مو

فشار خون بالا

سردرد و میگرن

درد معده(شکم)

درد قفسه سینه

افسردگی

خشکی چشم

از دست دادن حافظه

تشنج(حمله تشنجی)

مشکل در واضح فکر کردن و دشواری در بیان تفاوت واقعیت و خیال(سایکوز، اختلال روانی)

تنگی نفس

پدیده رینود_ بیماری که در هنگام سرما خونرسانی به دستها و پاها را محدود میکند

تورم قوزک پا و احتباس مایعات(ادم، خیز)

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم ماندگار یا آزاردهنده دارید که فکر میکنید ممکن است ناشی از لوپوس منتشر باشد، باید پزشک خود را ملاقات کنید. با اینکه احتمال دارد علائم شما ناشی از بیماری شایع تری باشد، مهم است که برای تشخیص پزشک را ملاقات کنید.

علل لوپوس

لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) یک بیماری خودایمنی است، به این معنا که در اثر مشکلی در سیستم ایمنی بوجود می آید. سیستم ایمنی دفاع طبیعی بدن در برابر بیماری و عفونت است. وقتی سیستم ایمنی حضور یک موجود بیماری زا را شناسایی میکند، مثل باکتری یا ویروس، گلبول های سفید و پادتن ها را برای حمله به آن میفرستد. در موارد لوپوس منتشر، پادتن هایی که توسط سیستم ایمنی آزاد میشوند میتوانند به بافت، سلولها و اعضای سالم حمله کند. دقیقا مشخص نیست که چرا این اتفاق می افتد، اگر چه بیشتر متخصصان گمان میکنند لوپوس منتشر بیش از یک علت دارد. پیشنهاد شده است که ممکن است تعدادی عوامل ژنتیکی وجود داشته باشد که افراد را به این بیماری مستعدتر میکند و دو یا سه عامل محیطی هم لازم است تا در افراد مستعد، بروز لوپوس منتشر را تحریک کند.

عوامل محیطی و ژنتیکی ممکن در زیر با جزئیات بیشتر بحث میشود.

عوامل ژنتیکی

بطور کلی احتمال ابتلا به این بیماری در خواهرها و برادرهای افرادی که لوپوس منتشر دارند بیش از افراد دیگر است.

پژوهشگران موتاسیونهای(جهش) ژنتیکی مختلفی را شناسایی کرده اند که بنظر میرسد افراد را برای ابتلا به لوپوس منتشر مستعدتر میکند. یک جهش ژنتیکی زمانی رخ میدهد که دستوراتی که در ژن های خاصی حمل میشود "به هم میریزد" و درنتیجه فرایندهای بدن به طور طبیعی عمل نمیکند.

اکثر ژن های معیوب با تنظیم عملکردهای به خصوصی از سیستم ایمنی ارتباط دارند که این مورد ممکن است توضیح دهد که چرا سیستم ایمنی در افراد مبتلا به لوپوس منتشر شروع به عملکرد نادرست میکند.

عوامل محیطی

تعدادی از عوامل محیطی ممکن است مسئول بروز لوپوس منتشر در افراد مستعد باشد، اگرچه شواهد برای بسیاری از آنها محدود است.

عوامل محیطی ممکن که برای این مورد پیشنهاد شده است، عبارتند از:

مواجهه با نور آفتاب(نور فرابنفش)

تغییرات هورمونی که در زمان زندگی زنان اتفاق می افتد مثل زمان بلوغ یا حاملگی

عفونت های خاص مثل ویروس اپشتین بار(EBV)- یک عفونت ویروسی شایع که معمولا علائمی ایجاد نمیکند.

سیگار کشیدن

تشخیص لوپوس

تشخیص لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) میتواند دشوار باشد چون علائمی مشابه با بسیاری بیماری های شایعتر دیگر دارد.

همچنین تشخیص میتواند سخت باشد چون علائم میتواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد و ممکن است در طول زمان تغییر کند. برای مثال ممکن است دوره هایی وجود داشته باشد که علائم زیاد قابل مشاهده نباشد یا زمان هایی که علائم بطور ناگهانی فوران میکند و شدیدتر میشود.

برای تشخیص مطمئن تر لوپوس منتشر، باید علائم زیادی از لوپوس را داشته باشید و تعدادی آزمایش خون نیاز است، انجام شود.

آزمایش های خون

بعضی از آزمایش های خون که ممکن است انجام شود در زیر توضیح داده شده است.

آزمایش میزان ته نشینی اریتروسیت ها(گلبول قرمز بالغ)(ESR)

آزمایش خونی به نام آزمایش میزان ته نشینی اریتروسیت ها(گلبول قرمز بالغ)(ESR) میتواند برای اطمینان از وجود یا عدم وجود التهاب در بدن شما استفاده شود.

این آزمایش میتواند در تشخیص لوپوس منتشر مفید باشد چون این بیماری میتواند بسیاری از نواحی بدن را ملتهب کند، از جمله مفاصل و اعضای داخلی.

آزمایش پادتن ضد هسته ای

آزمایش پادتن ضد هسته ای بررسی میکند که آیا نوع خاصی از پادتن، به نام پادتن ضد هسته ای، در خون شما وجود دارد یا خیر. حدودا 95 درصد از افرادی که لوپوس منتشر دارند این پادتن را دارند. اما ممکن است که پادتن ضد هسته ای داشته باشید اما لوپوس منتشر نداشته باشید بنابراین آزمایش پادتن ضد هسته ای یک راه قطعی برای بررسی بیماری نیست. تست های دیگر خونی هم برای اثبات تشخیص نیاز است.

آزمایش پادتن ضد DNA

آزمایش پادتن ضد DNA هم وجود نوع خاصی از پادتن به نام پادتن ضد DNA را در خون شما بررسی میکند. اگر پادتن ضد DNA داشته باشید، به احتمال زیاد لوپوس منتشر دارید. اما این پادتن فقط در 70 درصد افراد مبتلا به این بیماری یافت میشود.

سطح پادتن ضد DNA زمانی که لوپوس منتشر فعالتر است، بیشتر میشود بنابراین در زمان فوران علائم، نتیجه آزمایش ممکن است بیش از مقدار طبیعی باشد.

آزمایش سطح کمپلمان

کمپلمان یک ماده شیمیایی در خون است که بخشی از سیستم ایمنی را تشکیل میدهد. سطح این ماده شیمیایی ممکن است برای بررسی میزان فعال بودن لوپوس منتشر، بررسی شود. زمان که لوپوس منتشر  فعال تر است، سطح کمپلمان در خون کاهش می یابد.

آزمایش های دیگر

زمانی که تشخیص لوپوس منتشر برای شما داده شد، بطور طبیعی نیاز به بررسی خواهید داشت تا مشخص شود این بیماری چقدر بدنتان را درگیر کرده است. اگر مبتلا به لوپوس منتشر هستید ممکن است به بیماری های دیگر هم مبتلا شوید مثل مشکلات کلیوی. بررسی بیماری شما به پزشکتان اجازه میدهد تا به بررسی این عوارض بپردازد و در صورت لزوم در سریعترین زمان ممکن آنها را درمان کند.

ممکن است برای بررسی تاثیر لوپوس منتشر بر اعضای داخلی، نیاز به اسکن هایی مثل گرافی قفسه سینه، اسکن اولتراسوند، اسکن تصویربرداری تشدید مغناطیسی(MRI) یا اسکن مقطع نگاری رایانه ای(CT) داشته باشید.

درمان لوپوس

در حال حاضر هیچ درمانی برای لوپوس اریتماتوز سیستمیک ( SLE) وجود ندارد اما درمان هایی وجود دارد که میتواند علائم را بهبود دهد و زندگی را آسانتر کند.

در بیشتر موارد، درمان شامل ترکیبی از عوامل خودمراقبتی و دارو خواهد بود.

محافظت از خود در برابر آفتاب

مواجهه با نور آفتاب گاهی میتواند علائمی مثل ضایعات پوستی را بدتر کند و مهم است که از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید.

این به معنای پوشیدن لباسهایی است که پوست شما را بپوشاند، کلاه با لبه وسیع و عینک آفتابی است.

همچنین ممکن است نیاز باشد که برای جلوگیری از آفتاب سوختگی از کرم ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید. اما بعضی از افرادی که لوپوس دارند به آفتاب حساس نیستند و نیاز به احتیاط زیاد ندارند.چون مردم بیشتر ویتامین D را از تماس مستقیم نور خورشید با پوست دریافت میکنند، درصورت نیاز به پرهیز از مواجهه با نور آفتاب، این خطر وجود دارد که مقدار کافی از این ویتامین را دریافت نکنید. این امر به این معناست که شما  ممکن است نیاز به تلاش بیشتر برای جای دادن منابع مناسب ویتامین D در رژیم غذایی خود داشته باشید تا از مشکلاتی مثل پوکی استخوان(ضعیف شدن استخوان) جلوگیری شود و ممکن است توصیه شود مکمل های ویتامین D مصرف کنید.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی(NSAIDs)

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) داروهای رایج مسکن هستند که التهاب بدن را کاهش میدهند. اگر در اثر لوپوس منتشر، درد مفصل یا ماهیچه را تجربه میکنید، ممکن است برای کمک به تسکین علائم داروی ضد التهاب غیراستروئیدی برای شما تجویز شود.

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی رایج تجویز شده برای لوپوس منتشر عبارتند از ایبوپروفن، ناپروکسن و دیکلوفناک. میتوانید بعضی از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن را بدون نسخه بخرید.اگر درد مفصل یا عضله شما خفیف است این داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی ممکن است برای شما مناسب باشد. برای درد شدیدتر، به داروی قویتری که توسط پزشک تان تجویز میشود نیاز خواهید داشت.

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی ممکن است برای افرادی که مشکلات کبد، کلیه یا معده دارند یا این مشکلات را در گذشته داشته اند، مناسب نباشد. همچنین ممکن است برای افرادی که آسم دارد مناسب نباشد. پزشکتان به شما توصیه میکند که کدام داروی ضد التهاب غیراستروئیدی برای شما مناسب است.

هیدروکسی کلروکین

هیدروکسی کلروکین دارویی است که برای درمان مالاریا استفاده میشده است اما برای درمان بعضی از علائم لوپوس منتشر مثل ضایعات پوستی، درد مفاصل و عضله و خستگی  هم موثر است. معمولا باید 6 تا 12 هفته هیدروکسی کلروکین را مصرف کنید تا فایده آن را ببینید. اغلب پزشکان متخصص توصیه میکنند افرادی که لوپوس منتشر دارند هیدروکسی کلروکین را به عنوان راهی برای کنترل علائم، کمک به جلوگیری از فوران علائم و جلوگیری از ایجاد مشکلات جدی تر ناشی از لوپوس، به صورت طولانی مدت استفاده کنند.

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها داروهایی هستند که به کاهش سریع التهاب کمک میکنند. این داروها میتوانند در درمان علائم لوپوس منتشر بسیار موثر باشند اما معمولا تنها زمانی تجویز میشوند که بیماری شدید باشد. اگر علائم شدید لوپوس منتشر دارید یا اگر در حال تجربه فوران علائم هستید، احتمالا برای کمک به کنترل علائمتان دوز بالایی از کورتیکواستروئیدها به شما داده میشود. هرچه علائمتان بهبود یابد، دوز دارو به تدریج کاهش می یابد.

تضعیف کننده های سیستم ایمنی

داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی داروهایی هستند که سیستم ایمنی را ضعیف میکنند. این داروها میتوانند با محدود کردن آسیبی که سیستم ایمنی در اثر حمله به قسمت های سالم بدن ایجاد میکند، به بهبود علائم لوپوس کمک کنند.

داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی که به طور رایج تجویز میشوند عبارتند از:

آزاتیوپرین، متوتروکسات، میکوفنولات، موفتیل، سیکلوفسفامید

داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی گاهی همراه با کورتیکواستروئیدها(بالا را ببینید) استفاده میشوند چون ممکن است این داروها زمانی که با هم استفاده میشوند در بهبود علائم موثرتر باشند. بطور جایگزین، استفاده از داروی تضعیف کننده سیستم ایمنی ممکن است اجازه دهد دوز کورتیکواستروئید کاهش یابد.

خطر عفونت

استفاده از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی میتواند خطر ابتلا به عفونت را در شما افزایش دهد. این مشکل خصوصا در افرادی که لوپوس منتشر دارند یک نگرانی جدی است چون آسیب به عضو که در اثر این بیماری ایجاد میشود به این معناست که احتمال اینکه عفونت ها تهدیدکننده حیات باشند، بیشتر است. بنابراین بسیار مهم است که هرگونه علائم از یک عفونت احتمالی را فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

علائم عفونت گاهی ممکن است مشابه فوران علائم لوپوس منتشر باشد از جمله:

تب(دمای بالا)

سرفه یا تنگی نفس

سوزش هنگام دفع ادرار یا دفع خون در ادرار

اسهال

همچنین باید از تماس با هر فردی که عفونت دارد اجتناب کنید_ حتی اگر عفونتی است که در گذشته به آن ایمن شده اید مثل آبله مرغان یا سرخک. این امر به این دلیل است که ایمنی قبلی شما به این بیماری ها ممکن است سرکوب شود(کاهش یابد)

ریتوکسی ماب

ریتوکسی ماب نوع جدیدی از داروهاست که در افرادی که لوپوس منتشر شدید دارند و به دیگر درمان ها جواب نمی دهند، استفاده میشود.

بلیموماب

بلیموماب داروی جدیدی است که به افرادی که لوپوس منتشر فعال دارند و به دیگر درمان ها جواب نمی دهند، داده میشود.

عوارض لوپوس

اگر علائم لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) شما خفیف یا به خوبی کنترل شده است، ممکن است تاثیر کمی روی زندگی روزانه شما داشته باشد و هیچ عوارضی نداشته باشید. اما برای در برخی افراد لوپوس منتشر میتواند مشکل جدی تری باشد که می تواند عوارض تهدیدکننده حیات به دنبال داشته باشد. بعضی از این عوارض در زیر بیان شده است.

مشکلات کلیوی

حدود 1 نفر از هر 3 نفر مبتلا به لوپوس منتشر ، به یک بیماری بالقوه جدی کلیوی به نام التهاب کلیوی لوپوس(نفریت لوپوس) مبتلا میشوند که در اثر التهاب طولانی کلیه ها ایجاد میشود.

نفریت لوپوس نسبتا در اوایل بیماری لوپوس منتشر اتفاق می افتد، معمولا در عرض 5 سال بعد از تشخیص.

علائم نفریت لوپوس میتواند عبارت باشد از:

تورم پاها(ادم،خیز)

سردرد

گیجی

خون در ادرار

نیاز به دفع ادرار مکرر (تکرر ادرار)

نفریت لوپوس همچنین میتواند فشار خون بالا  ایجاد کند. اگر درمان نشده رها شود میتواند شما را در خطر ایجاد مشکلات تهدیدکننده حیات مثل حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دهد.

در بسیاری از موارد نفریت لوپوس هیچ علائم قابل مشاهده ای ایجاد نمیکند. اما این امر به این معنا نیست که بیماری خطرناک نیست، چون کلیه ها هنوز هم میتوانند آسیب ببینند.

اگر لوپوس منتشر دارید، احتمال دارد که نیاز به آزمایش خون منظم داشته باشید تا وضعیت کلیه های شما بطور دقیق کنترل شوند. اگر به نفریت لوپوس مبتلا شدید این وضعیت معمولا میتواند با استفاده از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مثل میکوفنولات، موفتیل و سیکلوفسفامید به طور موفقیت آمیزی کنترل شود.

در تعداد کمی از موارد، آسیب کلیوی میتواند به اندازه ای شدید باشد که به درمان با دیالیز (که در آن از وسیله ای برای انجام بسیاری از عملکردهای کلیه استفاده میشود) یا پیوند کلیه نیاز باشد.

بیماری قلبی عروقی

بیماری قلبی عروقی (CVD) یک اصطلاح کلی برای هر نوع بیماری است که قلب و شریان ها را درگیر میکند. این بیماری اغلب در اتباط با لخته های خون و آترواسکلروز(سخت شدن و باریک شدن شریان ها) است.

مثال های بیماری قلبی عروقی عبارتند از بیماری کرونری قلبی، آنژین(درد قفسه سینه که در اثر خونرسانی ناکافی به قلب ایجاد میشود.)، حمله قلبی و سکته مغزی.

افرادی که لوپوس منتشر دارند نسبت به جمعیت عمومی احتمال بیشتری دارند که به بیماری قلبی عروقی مبتلا شوند، چون لوپوس منتشر میتواند باعث التهاب و آسیب قلب و شریان ها شود.

اگر لوپوس منتشر دارید میتوانید خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را با اتخاذ  سبک زندگی سالم، کاهش دهید مثل:

اگر سیگار میکشید آن را ترک کنید

یک رژیم غذایی سالم و متعادل که چربی اشباع، شکر و نمک کم داشته باشد و حداقل 5 واحد میوه و سبزی در روز داشته باشد، مصرف کنید.

رسیدن به یک وزن سالم

ورزش کردن منظم_ حداقل 150 دقیقه(یک ساعت و نیم) در هفته ورزش به اندازه کافی سنگین برای اینکه تقریبا نفس کم آورید، پیشنهاد میشود

قطع یا کاهش مصرف الکل

عوارض بارداری

لوپوس منتشر روی باروری اثر ندارد اما میتواند خطر تجربه عوارض بارداری را افزایش دهد از جمله:

مسمومیت بارداری(پراکلامپسی)(مشکلی که باعث ایجاد فشار خون بالا در بارداری میشود)

زایمان زودرس

سقط جنین

مرده زایی

بعضی از فرزندان زنان مبتلا به لوپوس منتشر میتوانند با حمله قلبی (که در آن پالس های الکتریکی که ضربان قلب را کنترل میکنند منقطع میشود) و ضایعات پوستی متولد شوند. این حالت به عنوان سندروم لوپوس نوزادی شناخته میشود.

اگر لوپوس منتشر دارید و به بچه دار شدن فکر میکنید، بهتر است درصورت امکان این مورد را بطور دقیق با پزشک خود برنامه ریزی کنید. خطر ایجاد عوارض درصورتیکه در زمان شدید بودن علائم، باردار شوید بیشتر است بنابراین معمولا توصیه میشود سعی کنید تا زمان بهتر کنترل شدن علائم از بارداری پرهیز کنید.

اگر باردار شدید، نیاز است از نزدیک توسط متخصصتان و متخصص زنان و زایمان کنترل شوید تا وجود هرگونه مشکل را بررسی کنند.