كم خونی ناشی از كمبود ویتامین B12 و اسید فولیك 

كم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12  یا B9 (معمولا فولات نامیده میشود) وقتی رخ میدهد که کمبود ویتامین B12 یا فولات وجود دارد که باعث می شود که بدن بطور غیر طبیعی گلبول های قرمز بزرگی تولید کند که نمیتوانند عملکرد درستی داشته باشند.

گلبول های قرمز حامل اکسیژن در سراسر بدن هستند و برای این کار از ماده ای به نام هموگلوبین استفاده می کنند.

آنمی یا كم خونی یك عبارت کلی است برای اینکه یا فرد دارای گلبول قرمز کمتر از حد نرمال است یا بطور غیر طبیعی مقدار کمتری هموگلوبین در هر گلبول قرمز وجود دارد.

چندین نوع متنوع از آنمی موجود است و هرکدام دلایل متفاوتی دارند. بطور مثال، آنمی کمبود آهن که وقتی که بدن آهن کافی ندارد، رخ می دهد.

نشانه های كم خونی ناشی از كمبود ویتامین B12 و اسید فولیك 

 ویتامین B12  و فولات چندین عملکرد مهم در بدن دارند که شامل سالم نگهداشتن سیستم عصبی هم می باشد.

کمبود در هر یک از این ویتامین ها می تواند باعث گستره وسیعی از مشکلات شود که شامل:

خستگی مفرط

کمبود انرژی 

سوزن سوزن شدن (پاراستزیا)

زبان زخم شده و قرمز

زخم شدن دهان

ضعف عضلانی 

ضعف بینایی

مشکلات روانی که ممکن است شامل افسردگی و گیجی باشند

مشکلات حافظه ای، فهم و داوری

بعضی از این مشکلات می توانند اگر شما کمبود در ویتامین B12  یا فولات داشته باشید نیز رخ دهند حتی اگر كم خونی هم نداشته باشید.

چه موقع به پزشک خود مراجعه کنیم؟

اگر گمان می کنید که کمبود ویتامین B12 یا فولات دارید به پزشک خود مراجعه کنید. این شرایط می تواند اغلب بر طبق نشانه های شما و نتایج تست خون شما تشخیص داده شوند. 

برای آنمی ویتامین B12 یا فولات این مهم است که هر چه زودتر تشخیص داده شود و درمان گردد، به این خاطر که اگرچه بیشتر این نشانه ها با درمان بهبود می یابند بعضی از مشکلاتی که تحت این شرایط به وجود می آیند پایدار می مانند. 

دلایل کمبود ویتامین B12  یا فولات

مشكلاتی که می توانند باعث بروز یک کمبود در ویتامین B12 یا فولات شوند عبارتند از:

آنمی پرنیسیوز- جایی که سیستم ایمنی بدن شما به سلول های سالم در معده شما آسیب می رساند، این اتفاق باعث جلوگیری از جذب ویتامین B12 موجود در غذا توسط بدن شما می شود؛ این وضعیت بیشترین دلیل کمبود ویتامین B12 است.

کمبود این ویتامین در رژیم غذایی شما- شایع نیست اما اگر شما یک رژیم سبزیجات داشته باشید (گیاه خوار باشید)، یا یک رژیم سبزیجات را ادامه دهید یا به طور کلی رژیم ضعیفی را برای مدت طولانی ادامه دهید، می تواند رخ دهد.

دارو- داروهای خاصی شامل ضد انعقادها و بازدارنده پمپ پروتئین میتوانند مقدار ویتامینی که بدن شما جذب می کند را تحت تاثیر قرار دهند.

کمبود ویتامین B12 و فولات در افراد مسن شایع تر هستند، از هر 10 بیمار 1 نفر در سن 75 سالگی و بیشتر و از هر 20 نفر 1 نفر در سنین بین 65 تا 74 سالگی به این مورد دچار میشوند.

درمان آنمی ویتامین B12 یا آنمی کمبود فولات

بیشتر بیماران كم خونی ویتامین B12 یا فولات می توانند به راحتی توسط تزریق یا قرص برای جایگزینی ویتامین از دست رفته درمان شود.

منبع ویتامین B12 معمولا توسط تزریق در ابتدا دریافت می شود. سپس، بسته به اینکه اگر کمبود ویتامین B12 شما مرتبط به رژیم است، شما نیاز دارید تا قرص ویتامین B12 مابین وعده های غذایی یا با تزریق های مرتب دریافت کنید. این روش درمان ممکن است برای باقی زندگی شما ادامه پیدا کند. 

قرص های فولیک اسید برای بازگرداندن سطح فولات مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا نیاز است تا برای 4 ماه از آن استفاده شود.

در بعضی موارد، اصلاح رژیم غذایی شما می تواند باعث درمان شود و از وقع دوباره آن جلوگیری کند. ویتامین B12 در گوشت قرمز و سفید، ماهی، تخم پرندگان، محصولات تولید روز و به ویژه در غذاهای مغذی شده یافت می شود. بهترین منبع فولات شامل سبزیجات (گروهی که به رنگ سبز هستند) مثل کلم بروکلی، جوانه بروكسل و حبوبات هستند.

عوارض كمبود ویتامین B12 یا آنمی کمبود فولات 

اگرچه این وضعیت شایع نیست، ویتامین B12 یا کمبود فولات (با یا بدون آنمی) می تواند باعث بروز عوارض شود، به ویژه اگر شما برای مدتی کمبود ویتامین B12 یا فولات داشته اید.

عوارض احتمالی می توانند شامل:

مشکلات سیستم عصبی 

ناباروری موقت

مشکلات قلبی 

عوارض بارداری و مشکلات زایمان

بزرگسالان مبتلا به آنمی شدید همچنین در خطر ایجاد ایست قلبی هستند.

بیشتر عوارض آنمی های شدید با درمان صحیح بهبود می یابند به جز بعضی از عوارض مثل مشکلات سیستم عصبی که می تواند دائمی باشند. 

نشانه های آنمی كمبود ویتامین B12 یا آنمی کمبود فولات

كمبود ویتامین B12 یا کمبود فولات می توانند باعث بروز گستره ای از نشانه ها شود. این نشانه ها معمولا به تدریج ایجاد می شوند اما می توانند اگر تحت درمان قرار نگیرند بدتر شوند.

آنمی وقتی اتفاق می افتد که شما گلبول قرمز کمتری از حد نرمال داشته باشید یا مقدار کمی از ماده ای که هموگلوبین نامیده میشود در هر گلبول قرمز خود داشته باشید. بطور کلی نشانه های آنمی ممکن است که شامل موارد زیر  باشد:

خستگی بیش از حد 

کمبود انرژی (بی حالی)

نفس نفس زدن

احساس از هوش رفتن

سردرد 

پوست زرد

تپش قلب 

 وزوز گوش

 از بین رفتن اشتها و کاهش وزن

نشانه های کمبود ویتامین B12

اگر شما دارای آنمی به علت کمبود ویتامین B12 هستید، ممکن است که شما علاوه بر نشانه های بالا دارای علایم دیگری  نیز باشید؛ مثل:

زردی پوست 

زبان زخم شده

دهان زخم

سوزن سوزن شدن اندام ها 

تغییر حالات راه رفتن یا حرکت

اختلال بینایی 

تحریک پذیری

تغییر افکار، احساسات و رفتار 

کاهش توانایی های مغز، مثل حافظه، فهم و رفتار

بعضی از این نشانه ها می توانند در افرادی که کمبود ویتامین B12 دارند رخ دهند اما باعث ایجاد آنمی نشوند.

نشانه های کمبود فولات 

نشانه های مازاد در افرادی که مبتلا به آنمی کمبود فولات هستند می توانند شامل:

نشانه های مرتبط با آنمی 

کاهش حس چشایی

اسهال

کرختی و مور مور در پاها و دست ها 

ضعف عضلانی 

افسردگی

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شما نشانه های آنمی كمبود ویتامین B12 یا آنمی کمبود فولات را تجربه می کنید. این شرایط می تواند اغلب بر پایه نشانه هایتان و نتایج تست خون، تشخیص داده شوند. 

مهم است که آنمی کمبود فولات یا ویتامین B12  هر چه سریعتر مورد تشخیص و درمان واقع شود.اگرچه خیلی از این نشانه ها با درمان بهبود می یابند،مشکلاتی که به دلیل این شرایط به وجود می آیند می توانند در صورت درمان نشدن بازگشت پیدا کنند. هرچقدر که شرایط در مدت زمان بیشتری بدون درمان باقی بماند، شانس ماندگار شدن آسیب های آن بیشتر می شود.

دلایل آنمی كمبود ویتامین B12 یا آنمی کمبود فولات

آنمی كمبود ویتامین B12 یا آنمی کمبود فولات وقتی رخ میدهد که کمبود هر یک از این ویتامین ها توانایی بدن را برای تولید سلول های قرمز خون با کارآیی کامل تحت تاثیر قرار میدهد. 

سلول های قرمز خون حامل اکسیژن در سرتاسر بدن هستند. بیشتر افراد مبتلا به آنمی كمبود ویتامین B12 یا کمبود فولات سلول های ناکامل قرمز خون دارند که از حد طبیعی بزرگتر هستند. 

عبارت پزشکی مورد استفاده برای آن " آنمی مگالوبلاستیك" است.

كمبود ویتامین B12  یا کمبود فولات می تواند منجر به خیلی از مشکلات شود که بعضی از آن ها در زیر توصیف شده اند. 

آنمی پرنسیوز

یک عارضه خودایمنی است که معده شما را تحت تاثیر قرار میدهد. عارضه خودایمنی به این معنی است که سیستم ایمنی بدن شما (سیستم طبیعی محافظت کننده از بدن شما که شما را از بیماری ها و عفونت ها محافظت می کند) به سلول های سالم بدن شما حمله می کند. 

در معده شما، ویتامین B12 با پروتئینی به نام اینترینسیک (داخلی) ترکیب میشود. این ترکیب ویتامین B12 و فاکتور داخلی سپس جذب قسمت های انتهایی روده میشود. 

آنمی پرنسیوز باعث میشود که سیستم ایمنی شما به سلول های داخل معده تان که پروتئینی به نام اینترینسیک تولید می کنند حمله کند که این اتفاق به این معنی است که بدن شما در جذب ویتامین B12 ناتوان می گردد.

دلیل اصلی آنمی پرنسیوز ناشناخته است اما این شرایط در زنان حدود 60 سال، افراد با سابقه خانوادگی و کسانی که شرایط خودایمنی دیگری مثل بیماری آدیسون یا سرگیجه دارند، شایع است. 

رژیم غذایی 

بعضی افراد در نتیجه استفاده ناکافی از ویتامین B12 در رژیم غذایی دچار کمبود ویتامین B12 می شوند. 

رژیمی که شامل گوشت، ماهی و محصولات تازه است معمولا به مقدار کافی ویتامین B12 را داراست اما افرادی که به طور معمول این غذاها را نمی خورند مثل گیاه خواران یا کسانی که رژیم غذایی ضعیفی دارند می توانند دچار کمبود ویتامین B12 و کم خونی شوند. 

منابع ویتامین B12 در بدن می توانند برای 2 تا 4 سال بعد از شروع رژیم گیاهخواری دوام بیاورند، بنابراین برای بروز هر مشکلی بعد از تغییر رژیم غذایی زمان زیادی نیاز است. 

شرایطی که معده را مورد حمله قرار می دهد 

بعضی از مشکلات معده یا جراحی معده می تواند از از جذب کافی ویتامین B12 جلوگیری کند.

بطور مثال، برداشتن معده (بخش از معده برداشته شود) خطر ابتلا به کمبود ویتامین  B12 را افزایش می دهد.

مشکلاتی که روده را متاثر می کند

بعضی از مشکلات که روده شما را متاثر می کند می تواند همچنین از جذب مقدار ضروری ویتامین B12 جلوگیری کنند.

بطور مثال، بیماری کرون یک بیماری مزمن که ایجاد التهاب در دستگاه گوارش کرده و گاهی می تواند باعث شود که بدن شما میزان کافی ویتامین B12 دریافت نکند.

دارو

بعضی از انواع دارو می تواند باعث کاهش جذب ویتامین B12 در بدن شما شوند.

 بطور مثال، بازدارنده پمپ پروتئینی(PPIs)- دارویی که گاهی برای درمان سوهاضمه استفاده می شود می تواند باعث بدتر شدن جذب این ویتامین شود. این دارو تولید اسید معده را متوقف می کند که این اسید برای جذب ویتامین موجود در غذا ضروری است.(مثل امپرازول)

پزشک شما از داروهایی که سطح ویتامین B12 شما را متاثر میکنند سوال میپرسد و در صورت ضرورت داروهای شما را کنترل خواهد کرد.

کمبود ویتامین B12 عملکردی

بعضی از افراد ممکن است که مشکلات مربوط به کمبود ویتامین B12 را تجربه کنند، در حالیکه آن ها در خون خود میزان نرمالی ویتامین B12 دارند.

این امر میتواند به علت مشکلاتی که کمبود ویتامین B12 عملکردی نامیده می شود رخ دهد- مثل وقتی که مشکلی در پروتئینی که وظیفه اش کمک به حمل ویتامین B12  در بین سلول ها است رخ دهد. این اتفاق باعث عارضه طناب نخاعی فرد مبتلا می شود.

دلایل کمبود فولات

فولات محلول در آب است که به این معنی است که بدن شما در ذخیره کردن آن برای مدت زمان طولانی ناتوان است. منبع فولات بدن شما معمولا برای 4 ماه کافی است که به این معنی ست که شما در رژیم روزانه خود نیاز به فولات دارید تا از کفایت ذخایر این ویتامین اطمینان حاصل کنید.

مشابه با آنمی کمبود ویتامین B12 ، آنمی کمبود فولات می توانند به چند دلیل ایجاد شود. تعدادی از آن ها در زیر توضیح داده شده اند.

رژیم غذایی

منابع غنی فولات شامل بروکلی، جوانه بروکسل ، مارچوبه ، حبوبات، غلات و برنج قهوه ای است. اگر شما مرتبا این نوع غذاها را نمیخورید، ممکن است که به کمبود فولات دچار شوید.

کمبود فولات توسط فقر فولات در غذا در افرادی که به طور کلی یک رژیم غذایی نامتعادل و ناسالم دارند مرسوم است، افرادی که به طور مرتب از الکل استفاده می کنند و افرادی که یک رژیم غذایی پرچربی که منبع فولات نیست را استفاده میکنند به این بیماری دچار میشوند.

سو جذب 

بعضی اوقات بدن شما نمی تواند به اندازه کافی فولات جذب کند. این اغلب به علت مشکلاتی است که بدن شما را متاثر میکند، مثل بیماری سلیاک

ادرار بیش از اندازه

اگر مرتبا ادرار کنید ممکن است که فولات از دست دهید. این امر می تواند به علت مشکلاتی باشد که ارگان های شما را متاثر می کند، مثل:

نارسایی احتقانی قلب - وقتی که قلب نمی تواند به اندازه کافی پمپاژ برای رسیدن خون به بدن انجام دهد.

آسیب شدید به کبد- اغلب توسط نوشیدن مقدار زیادی الکل ایجاد میشود.

دیالیز طولانی مدت- دستگاهی که عملکرد کلیه را برای تصفیه مواد زائد از خون تقلید می کند.

دارو

بعضی از انواع داروها مقدار فولات را در بدن شما کاهش میدهد یا جذب فولات را سخت تر می کنند که شامل بعضی از ضدتشنج ها ،کلستیرامین، سولفاسالازین و متوترکسات است.

پزشک شما از داروهایی که سطح فولات شما را متاثر می کند مطلع است و شما را راهنمایی میکند.

دلایل دیگر:

بدن شما بعضی وقت ها نیاز بیشتری به فولات دارد. این حالات می تواند باعث کمبود فولات شود اگر شما نتوانید سطح کافی از ویتامین برای بدن خود فراهم کنید.

در موارد زیر بدن شما ممکن است به فولات بیشتری نیاز داشته باشد:

باردار باشید

سرطان داشته باشید

مشکل خونی داشته باشید- مثل آنمی سیکل سل

دچار عفونت هستید یا مشکلی دارید که ایجاد عفونت میکند

و در نوزادان نارس (تولد قبل از 37 هفته) ممکن است کمبود فولات رخ دهد به این خاطر که بدن آن ها نیاز بیشتری به فولات دارند.

بارداری

اگر شما باردار هستید یا اینکه تصمیم دارید تا باردار شوید، توصیه میشود که روزانه یک قرص فولیک اسید 400 میکروگرمی تا 12 هفتگی بخورید. این کار باعث اطمینان خاطر از سطح فولات لازم برای بدن شما و جنین در حال رشد در بدن شما می شود.

اگر باردار هستید و مشکل دیگری دارید که باعث میشود بدن شما به فولات بیشتری نیاز پیدا کند، مثل موارد بالا، پزشک شما را کنترل میکند تا از ایجاد آنمی در شما جلوگیری کند.

در بعضی از موارد، ممکن است که شما دوز بیشتری از فولات نیاز داشته باشید. بطور مثال، اگر شما مبتلا به دیابت هستید، شما بهتر است که 5 میلی گرم به جای 400 میکرگرم استفاده کنید.

تشخیص آنمی کمبود فولات و ویتامین B12

تشخیص میتواند اغلب توسط پزشک شما مبنی بر اساس نشانه هایتان و نتیجه تست خون شما انجام گیرد.

آزمایش های خون

انواع متفاوت آزمایشات خون میتواند برای کمک به تشخیص افراد که احتمال ابتلا به کمبود فولات یا B12 دارند صورت گیرد. این آزمایش ها موارد زیر را بررسی می کنند:

آیا شما سطح پایینی از هموگلوبین دارید (ماده ای که اکسیژن را انتقال می دهد) 

آیا سلول های قرمز شما بزرگتر از حد نرمال هستند

سطح ویتامین B12 در بدن شما

سطح فولات در بدن شما

اگرچه، بعضی افراد میتوانند کاهش سطح این ویتامین ها را در بدن خود داشته باشند اما نشانه ای نداشته باشند. به این دلیل این مهم است که هنگام تشخیص نشانه ها نیز در نظر گرفته شوند.

مشکلی که در آزمایش سطح ویتامین B12 وجود دارد این است که آزمایش خونی که اخیرا به طور گسترده ای مورد استفاده قرار میگیرد تنها میزان کلی ویتامین B12 موجود در خون را اندازه گیری می کند.

این امر به این معنی است که هم آن نوعی از ویتامین B12 که فعال است و می تواند توسط بدن استفاده شود را اندازه گیری می کند و هم نوع غیر فعال آن را. اگر مقدار قابل توجهی از این ویتامین در بدن شما غیر فعال باشد آزمایش خون سطح نرمالی از این ویتامین در بدن شما را نشان میدهد، اگرچه که بدن شما نمیتواند از آن استفاده کند.

انواعی از آزمایشات خون هستند که ممکن است به تشخیص نوع ویتامین B12 کمک کنند اما هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نمیگیرند.

تشخیص دلایل

اگر تشخیص نشانه ها و آزمایش خون شما کمبود ویتامین B12 و فولات باشد، پزشک شما آزمایشات اضافی درخواست میدهد. اگر دلیل آنمی مشخص شود، به درمان موثرتر کمک خواهد کرد. بطور مثال، شما ممکن است آزمایشات اضافی خون برای بررسی شرایطی که آنمی مخرب نامیده میشود انجام دهید. این یک شرایط خودایمنی است که به این معنی است که شما در جذب ویتامین B12 از غذا ناتوان هستید.

آزمایش آنمی مخرب همیشه قطعی نیستند اما آن ها می توانند اغلب به پزشک شما در مورد شرایطتان اطلاع دهند.

درمان آنمی کمبود ویتامین B12 یا فولات 

درمان آنمی کمبود ویتامین B12 یا فولات بسته به دلیل ایجاد آن دارد. خیلی از افراد به راحتی با تزریق یا مصرف قرص برای جایگزینی ویتامین ها درمان می شوند.

درمان آنمی کمبود ویتامین B12

این بیماری اغلب با تزریق ویتامین B12 در نوع هیدروکوبالامین درمان میشود.

ابتدا، شما هر دو روز یکبار به مدت دو هفته این تزریق را انجام میدهید، یا تا وقتی که بدتر شدن نشانه هایتان متوقف شود. 

بعد از این دوره ابتدایی، درمان شما بسته به این دارد که آیا کمبود ویتامین B12 مربوط به رژیم غذایی  شما باشد یا خیر. 

مرتبط با رژیم غذایی

اگر شما کمبود ویتامین B12 دارید که به علت فقر آن در رژیم غذایی شما رخ داده است، قرص های این ویتامین برای شما تجویز می شود تا روزانه آن ها را در بین وعده های غذایی استفاده کنید. در روش دیگر، شما نیاز به تزریق هیدروکوبالامین دو بار در سال دارید.

افرادی که مصرف این ویتامین در رژیم غذایشان برای آنها مشکل است، مثل کسانی که رژیم غذایی گیاهی دارند، ممکن است نیاز داشته باشند تا از قرص های آن استفاده کنند.

افرادی که کمبود ویتامین B12 به علت رژیم غذایی ضعیفی دارند که به علت رژیم ضعیف طولانی مدت ایجاد شده است، به محض نرمال شدن سطح این ویتامین در بدنشان توصیه میشود که مصرف قرص ها را قطع کنند و رژیم غذایی خود را بهبود بخشند.

منابع خوب این ویتامین شامل:

گوشت

سالمون و کاد

شیر و محصولات تازه

تخم ها 

اگر شما گیاهخوار هستید یا اگر به دنبال جایگزین گوشت هستید، مواد غذایی دیگری هستند که دارای ویتامین  B12 می باشند، مثل عصاره مخمر و همینطور بعضی از غلات صبحانه و محصولات سویا

در هنگام خرید به محتویات غذایی برای بررسی ویتامین B12 در غذاهای مختلف توجه کنید.

غیر وابسته به رژیم غذایی

اگر کمبود ویتامین B12 در شما به دلیل کمبود آن در غذا نیست، شما معمولا نیاز است تا تزریق هیدروکوبالامین هر سه ماه یکبار برای باقی عمر خود داشته باشید.

اگر نشانه های عصبی دارید که توسط کمبود این ویتامین اتفاق افتاده اند، شما به یک هماتولوژیست ارجاع داده خواهید شد و شما ممکن است نیاز به تزریق هر دو ماهه آن داشته باشید.

 هماتولوژیست شما اینکه تا چه مدت تزریق نیاز است را توصیه خواهد کرد.

درمان آنمی کمبود فولات

برای درمان آن پزشک شما معمولا تجویز قرص های فولیک اسید روزانه برای پر کردن سطح فولات بدن میکند. آن ها ممکن است همچنین به شما توصیه های رژیمی دهند و بنابراین شما می توانید سطح فولات دریافتی خود را بالا ببرید.

منابع خوب فولات شامل:

بروکلی

جوانه بروکسل

مارچوبه

حبوبات

غلات

برنج قهوه ای

بیشتر مبتلایان نیاز به دریافت قرص های فولیک اسید برای حدود 4 ماه دارند. اگرچه، اگر دلایل ایجاد آنمی کمبود فولات ادامه پیدا کنند، شما ممکن است برای مدت زمان بیشتری یا حتی برای تمام عمر خود از قرص های فولیک اسید استفاده کنید.

قبل از شروع استفاده از قرص های فولیک اسید پزشک سطح ویتامین B12 را برای اطمینان بررسی میکند. این به این خاطر است که درمان فولیک اسید بعضی اوقات نشانه های مربوط به کمبود ویتامین B12 بهبود میبخشد و باعث عدم تشخیص کمبود ویتامین B12 همزمان در شما می شود.

اگر کمبود این ویتامین تشخیص و درمان نشود میتواند سیستم عصبی شما را متاثر کند.

پایش کردن شرایط

برای اطمینان از کارکرد درمان، ممکن است که شما نیاز به آزمایشات خون بیشتر داشته باشید.

یک آزمایش خون اغلب حدود 14-10 روز بعد از شروع درمان برای ارزیابی عملکرد درمان انجام می گیرد. این آزمایش برای بررسی هموگلوبین و تعداد سلول های قرمز نابالغ در خون شماست.

نوع دیگری از آزمایش خون ممکن است حدود 8 هفته بعد برای تایید موفقیت در درمان صورت گیرد.

اگر شما فولیک اسید استفاده می کرده اید، ممکن است که بعد از اتمام درمان آزمایش انجام دهید.

بیشتر افرادی که کمبود ویتامین B12 و فولات دارند نیاز بیشتری به پایش شدن ندارند مگر در صورت بازگشت نشانه هایشان یا ناکارآمد بودن درمان. اگرپزشک شما این ضرورت را احساس کند که شما باید دوباره آزمایش خون دهید، ممکن است که نیاز باشد تا آن را انجام دهید.

عوارض  آنمی کمبود ویتامین B12 و فولات 

به این خاطر که بیشتر موارد کمبود ویتامین B12 و فولات میتوانند به راحتی و موثر درمان شوند، شکایات آن نادر است.اگرچه، در مواردی عوارضی ایجاد میشود، به ویژه اگر شما کمبود هر دو ویتامین را برای مدتی داشته باشید.

عوارض آنمی

تمام انواع آنمی، صرف نظر از نوع آن میتوانند باعث مشکلات قلبی و ریوی شود به این خاطر که قلب برای پمپاژ اکسیژن به ارگان های حیاتی به شدت کار می کند.

بزرگسالان مبتلا به آنمی شدید در خطر ایجاد موارد زیر می باشند:

ناهنجاری ضربان قلب شدید (تاکیکاردی)

نارسایی قلبی- وقتی که قلب از پمپاژ خون کافی در سرتاسر بدن ناتوان است.

شکایات کمبود ویتامین B12

کمبود این ویتامین می تواند موجب ایجاد عوارض زیر شود:

تغییرات نورولوژیکی (عصبی)  مثل:

مشکلات بینایی

از دست دادن حافظه

درد و بی حسی

از دست دادن هماهنگی فیزیکی که می تواند تمام بدن شما را متاثر کند و راه رفتن و سخن گفتن را مشکل سازد

آسیب به بخشی از سیستم عصبی به ویژه در پاها

اگر مشکلات عصبی ایجاد شوند، ممکن است که غیر قابل بازگشت باشند.

ناباروری

گاهی اوقات کمبود ویتامین B12 میتواند ناباروری موقت ایجاد کند که اغلب با درمان صحیح ویتامین B12 بهبود می یابد.

سرطان معده

اگر کمبود ویتامین B12 داریدکه به علت آنمی مخرب ایجاد شده، سیستم ایمنی شما به سلول های سالم در معده شما حمله می کند، در این شرایط خطر ایجاد سرطان معده در شما افزایش می یابد.

نقص لوله عصبی

اگر باردار هستید، استفاده ناکافی از ویتامین B12 خطر ایجاد نقص لوله عصبی را بالا میبرید. لوله عصبی یک کانال باریک است که به مغز و طناب نخاعی ختم می شود.

مثال هایی از نقص لوله عصبی شامل:

اسپینا بیفیدا- وقتی که مهر های کمر نوزاد به درستی رشد نمی کنند.

آنانسفالی- وقتی که نوزاد بدون بخش هایی از مغز یا اسکلت سر به دنیا می آید.

آنسفالوسل- وقتی که عضو یا پوست که پوشش مغز است از جمجمه بیرون میزند.

شکایات کمبود فولات

کمبود فولات میتواند شکایاتی که در زیر آمده اند را ایجاد کند:

ناباروری

مشابه کمبود ویتامین B12 کمبود فولات میتواند باروری شما را متاثر کند. اگرچه، این امر موقتی است و میتواند اغلب با دریافت فولات برطرف گردد.

بیماری قلبی-تنفسی

تحقیقات نشان داده است که فقر فولات در بدن شما ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی- تنفسی را در شما افزایش دهد.مثل بیماری عروق کرونر قلب.

سرطان

تحقیقات نشان داده است که کمبود فولات میتواند خطر ایجاد سرطان را افزایش دهد، مثل سرطان کولون.

مشکلات در زایمان

کمبود فولات هنگام حاملگی ممکن است ریسک زایمان نارس (قبل از 37 هفتگی) یا وزن کم در هنگام تولد را افزایش دهد.

خطر تخریب جفت نیز ممکن است افزایش یابد. این شرایط خاصی است و وقتی است که مشکلات جفت ایجاد درد شکمی و خونریزی واژن میکند.

نقص لوله عصبی

مشابه با کمبود ویتامین B12 ، کمبود فولات همچنین میتواند جنین را متاثر کند و تولید نقص لوله عصبی کند. مثل اسپینا بیفیدا که در جنین ایجاد می شود.