عفونت مجاری ادراری (UTI)[1]

عفونت های مجاری ادراری عفونت های شايعی هستند که می تواند مثانه، کلیه ها و لوله های متصل به آنها را تحت تاثیر قرار دهد. 

هرکسی می تواند دچار این عفونت ها شود ولی در زنان بیشتر دیده می شود. برخی زنان به دفعات به این بیماری مبتلا می شوند (که به عنوان UTI راجعه شناخته می شود).

عفونت های مجاری ادراری می تواند دردناک و ناراحت کننده باشد ولی معمولا در چند روز بهبود يافته و به راحتی توسط آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. 

علائم عفونت های مجاری ادراری 

عفونت های مثانه (سیستیت) یا اورترا (لوله ای که ادارار را به بیرون از بدن می فرستد) به عنوان عفونت های مجاری ادراری تحتانی شناخته می شوند. این عفونت ها، باعث موارد زیر می شوند: 

نیاز به ادرار کردن بیش از حد معمول 

درد یا ناراحتی هنگام ادرار کردن 

نیاز فوری به ادرار کردن 

احساس می کنید که مثانه خود را به صورت کامل خالی نکرده اید 

درد شکم 

ادرار كدر، بدبو و حاوی خون 

احساس کلی ناخوشی، خارش و خستگی 

عفونت های کلیه ها و اورتريت (لوله هایی که کلیه ها را به مثانه متصل می کند) به عنوان عفونت های مجاری ادراری فوقانی شناخته می شوند. 

این عفونتها، می توانند باعث ایجاد علائم بالا و هم چنین موارد زیر شود:

درجه حرارت بالا (تب) بالای 38 درجه سانتی گراد 

درد در کمر و یا پشت 

لرز

گیجی 

عصبانیت یا بی قراری 

عفونت های مجاری ادراری تحتانی شایع بوده و معمولا علتی برای نگرانی نمی باشد. عفونت های مجاری اداری فوقانی اگر درمان نشود، می تواند عوارض جدی داشته باشد، چون این عفونت ها به کلیه ها آسیب میزند یا به جریان خون گسترش می یابد. 

چه زمانی توصیه های پزشکی دریافت کنیم؟

اگر احتمال می دهید که به عفونت مجاری ادراری مبتلا هستید، به ویژه در موارد زیر باید به پزشک خود مراجعه کنید، به ویژه اگر: 

علائم عفونت های مجاری ادراری فوقانی را دارید 

علائم شما شدید بوده و یا تشدید می شوند 

علائم بعد از چند روز خوب نمی شوند 

مکررا به عفونت مجاری ادراری مبتلا می شوید 

پزشک شما می تواند دیگر علل احتمالی علائم شما را با آزمایش ادرار رد کند و اگر عفونت دارید، می تواند برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند. 

آنتی بیوتیک ها، معمولا به این دلیل توصیه می شوند که عفونت درمان نشده مجاری ادراری می تواند  گسترش یابد و باعث مشکلات جدی شود. 

درمان عفونت های مجاری ادراری

عفونت های مجاری ادراری، معمولا با دوره های کوتاه مصرف آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. 

اغلب زنان، با یک دوره مصرف سه روزه کپسول ها و یا قرص های آنتی بیوتیکی درمان می شوند. مردها، زنان حامله و افرادی که علائم جدی تری دارند، ممکن است نیاز به یک دوره طولانی تری داشته باشند. 

علائم شما به صورت طبیعی، بین 3 تا 5 روز از شروع درمان برطرف می شوند. ولی مطمئن شوید که حتی زمانی که بهتر می شوید، دوره آنتی بیوتیکی تجویز شده به صورت کامل تكميل شود. 

مسکن های بدون نیاز به نسخه مانند استامينوفن می تواند درد را تسكين دهد. نوشیدن مقادیر کافی مایعات می تواند کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. 

اگر علائم بهتر نشدند، تشدید شدند و یا بعد از درمان دوباره برگشتند، باید دوباره پیش پزشک خود برگردید. 

علت های عفونت های مجاری ادراری 

عفونت های مجاری ادراری، زمانی اتفاق می افتند که مجاری ادراری، معمولا به وسیله باکتری ها عفونی شوند. در بیشتر موارد باکتری از روده از طریق اورترا وارد مجاری ادراری می شود.  این رخداد، ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که باسن خود را می شویید و یا رابطه جنسی دارید. ولی اغلب، معلوم نیست چرا چنین اتفاقی می افتد.  موارد زیر، می توانند خطر ابتلای شما به عفونت مجاری ادراری را افزایش دهد:

مشکلاتی مانند سنگ های کلیه که مجاری ادراری شما را مسدود می کنند. 

مشکل در خالی کردن کامل مثانه 

استفاده از دیافراگم ضد بارداری یا کاندومی که پوشش اسپرم کش دارد 

دیابت 

سیستم ایمنی ضعیف – به عنوان مثال، شیمی درمانی و یا HIV

سوند ادراری (لوله ای در مثانه که برای خروج ادرار استفاده می شود) 

غده پروستات بزرگ شده در مردان 

در زنان چون اورترا کوتاه تر از اورترا در مردان بوده و در زنان نسبت به مردان به مقعد نزدیکتر می باشد، احتمال بیشتری دارد تا عفونت مجاری ادراری بگیرند. 

پیشگیری از عفونت مجاری ادراری 

اگر شما مکررا عفونت مجاری ادراری دارید، اقداماتی وجود دارند که می توان با انجام آنها از برگشت این علائم پیشگيری کرد. با این وجود، مشخص نیست هر کدام از این اقدامات تا چه حدی موثر می باشند.  این اقدامات، شامل موارد زیر می باشند:

اجتناب از حمام وان معطر، صابون یا پودر در اطراف اندام های جنسی – از انواع غیر معطر و ساده استفاده کنید و به جای نشستن در وان حمام بهتر است دوش بگیرید. 

به محض اینکه احساس کردید ادرار دارید، به توالت بروید و همیشه مثانه خود را کامل خالی کنید و آب بدن خود را همیشه حفظ کنید. 

هنگامی که به توالت می روید، مقعد خود را از جلو به عقب بشویید. 

بلافاصله پس از رابطه جنسی، مثانه خود را به طور کامل خالی کنید. 

از دیافراگم ضد بارداری یا کاندومی که لابرکینت اسپرم کش دارد، استفاده نکنید – ممکن است به جای این روش های ضد بارداری، از روش های دیگری برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید. 

به جای زیرپوش های نایلونی، از زیرپوش های با جنس پنبه استفاده کنید و از پوشیدن شلوارهای لی و پارچه ای تنگ استفاده نکنید. 

اگر این اقدامات، اثرگذار نبودند، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است برای این افراد، دوره های طولانی مدت آنتی بیوتیکی تجویز شود و یا به محض تجربه کردن علائم عفونت های مجاری ادراری، ممکن است پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند. 

در حال حاضر، شواهد اندکی وجود دارد که نشان می دهد نوشیدن آب میوه cranberry یا استفاده از پروبیوتیک ها شانس ابتلا به عفونت های مجاری ادراری را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. 

[1] Urinary tract infections