عفونت قفسه سینه

عفونت‌های قفسه سینه به ویژه بعد از سرماخوردگی و یا آنفولانزا در پاییز و زمستان بسیار شایع هستند اگر چه بیشتر آنفولانزاها بسیار خفیف می‌باشند و به خودی خود بهبود پیدا می‌کنند برخی از آن‌ها جدی هستند و ممکن است تهدید کننده زندگی درنظر گرفته شوند.

علائم و نشانه‌های عفونت قفسه سینه

علائم اصلی عفونت سینه عبارت‌اند از:

سرفه مدام

سرفه با خلط زرد و سبز(مخاط غلیظ) و یا سرفه همراه با خون

تنگی نفس و یا تنفس سطحی و سریع

خس خس سینه

درجه حرارت بالا(تب)

افزایش ضربان قلب

درد و یا گرفتگی قفسه سینه

احساس سردرگمی و گم‌گشتگی

شما ممکن است علائم عمومی عفونت را نیز تجربه کنید از جمله آن‌‎ها می‌توان به سردرد، خستگی، تعریق، کاهش اشتها و درد مفاصل و عضلات نیز اشاره کرد.

چه چیزی باعث ایجاد عفونت قفسه سینه می‌شود؟

عفونت قفسه سینه عفونت ریه و مسیرهای هوایی است، انواع اصلی این عفونت‌ها عبارت‌اند از برونشیت و پنومونی یا ذات‌الریه.

بیشتر موارد برونشیت به دلیل ویروس‌ها می‌باشند در حالی که بیشتر موارد پنومونی به دلیل باکتری‌ها رخ می‌دهند.

این عفونت‌ها معمولا زمانی منتشر می‌شوند که یک فرد آلوده سرفه و یا عطسه می‌کند، این باعث می‌‌شود که ذرات کوچک مایع حاوی ویروس و یا باکتری در هوا قرار بگیرد زمانی که می‌تواند توسط افراد دیگر نیز تنفس شود.

این عفونت‌ها همچنین می‌توانند در صورتی به افراد دیگر منتقل شوند که شما در دست خود عطسه و یا سرفه کنید و بعد جسم یا سطحی را لمس کنید و یا با فردی دیگر دست دهید و یا این که آنها سطوح را قبل از لمس کردن بینی یا دهان لمس کرده باشند.

برخی از گروه‌های خاص از افراد خطر بالاتر ابتلا به عفونت قفسه سینه جدی را دارند از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

نوزادان و یا کودکان بسیار کوچک

کودکان با مشکلات رشد

افرادی که وزن بسیار بالایی دارند

افراد مسن

خانم‌های باردار

افرادی که سیگار می‌کشند

افرادی با بیماری‌های سلامتی درازمدت مانند آسم، بیماری قلبی، دیابت، بیماری کلیوی، سیستیک فیبروزیس و بیماری انسداد مزمن ریه یا COPD.

افراد با سیستم ایمنی ضعیف : این مساله می‌تواند به دلیل بیماری اخیر پیوند، استروئید دوز بالا، شیمی درمانی و یک بیماری مانند عفونت تشخیص داده نشده HIV باشد.

مراقبت از علائم در خانه

بسیاری از عفونت‌های سینه جدی نیستند و ظرف چند روز یا چند هفته بهبود پیدا می‌کنند، شما معمولا نیازی نیست که به پزشک رجوع کنید مگر این‌که علائم شما نشان دهد که عفونت جدی است(به بخش پایین رجوع شود). در حالی که شما در خانه بهبود پیدا می‌کنید می‌توانید با استفاده از اقدامات زیر علائم خود را بهبود بخشید:

استراحت کافی

نوشیدن مقدار زیادی مایعات برای جلوگیری از دهیدراتاسیون و کم شدن آب بدن و رقیق کردن مخاط درون ریه‌ها و ساده کردن سرفه.

درمان سردرد و تب و دردهای همراه با آن با استفاده از مسکن‌هایی مانند استامینوفن و یا ایبوپروفن.

نوشیدن محلولی از عسل و لیمو که می‌تواند گلودرد حاصل از سرفه‌های پیاپی را تسکین بخشد.

بالا نگه داشتن سر با استفاده از بالش اضافی در زمان خواب برای ساده کردن استراحت و تنفس

استفاده از مرطوب کننده هوا و یا بخور با یک کاسه آب داغ به منظور تسهیل سرفه(آب داغ نبایستی برای درمان کودکان کوچک مبتلا به سرفه استفاده شود زیرا خطر سوختگی را به همراه دارد).

توقف سیگار کشیدن

از داروهای سرفه استفاده نکنید زیرا شواهد کمی درباره موثر بودن آن‌ها وجود دارد و سرفه کردن معمولا به از بین رفتن عفونت به شیوه‌ای سریع‌تر کمک می‌کند زیرا خلط را از ریه شما بیرون می‌کند.

آنتی‌بیوتیک‌ها برای بسیاری از عفونت‌های سینه تجویز نمی‌شوند زیرا آن‌ها تنها در صورتی موثر خواهند بود که عفونت به دلیل باکتری‌ها ایجاد شده باشد نه ویروس‌ها.

پزشک شما معمولا آنتی‌بیوتیک‌ها را تنها در زمانی تجویز می‌کند که فکر کند شما مبتلا به پنومونی شده‌اید و یا این‌که در خطر عوارضی مانند تجمع مایعات درون ریه قرار دارید(پلوریزی).

اگر شیوع آنفولانزا درناحیه محل سکونت شما بالا است شما در خطر عفونت جدی قرار دارید و پزشک شما ممکن است داروهای ضدویروسی را تجویز کند.

چه زمانی بایستی به پزشک رجوع کنید؟

شما بایستی در صورت موارد زیر به پزشک خود رجوع کنید:

احساس ناخوشی دارید و یا این‌که علائم شما شدید هستند.

علائم شما بهبود پیدا نمی‌کنند.

احساس سردرگمی، گیجی و یا خواب‌آلودگی دارید.

درد قفسه سینه دارید و یا این‌که تنفس برایتان دشوار شده است.

سرفه شما خونی است و یا این‌که خلط شما با خون همراه است.

پوست و یا لب‌های شما رنگ آبی دارند(سیانوزیس).

باردار هستید.

65 ساله و یا بیشتر می‌باشید.

وزن بسیار بالایی دارید و در تنفس با مشکل مواجه شده‌اید.

فکر می‌کنید که کودک کمتر از 5 سال شما  مبتلا به عفونت قفسه سینه شده است.

سیستم ایمنی شما ضعیف است.

یک بیماری دراز مدت دارید.

سرفه‌هایی دارید که بیش از 3 هفته ادامه داشته‌اند.

پزشک شما بایستی بتواند بر اساس علائم و گوش دادن به صدای سینه با استفاده از گوشی طبی بیماری‌تان را تشخیص دهد(استتوسکوپ ابزاری پزشکی است که برای شنیدن صدای قلب و ریه‌ها به کار می‌رود).

در برخی از موارد تست‌های بیشتر مانند عکس اشعه X سینه، تست‌های تنفس و تست خلط و نمونه‌های خون نیز ممکن است ضروری باشد.

پیشگیری از عفونت‌های قفسه سینه

اقداماتی وجود دارند که شما می‌توانید انجام دهید تا خطر ابتلا به عفونت‌های قفسه سینه در شما کاهش پیدا کند و انتشار آن به دیگران نیز متوقف شود.

ترک سیگار

اگر سیگار می‌کشید یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای پیشگیری از عفونت قفسه سینه انجام دهید توقف سیگار کشیدن است. سیگار به ریه‌ها آسیب وارد می‌کند و دفاع شما را علیه عفونت‌ها تضعیف می‌کند.

بهداشت خوب

اگرچه عفونت‌های قفسه سینه معمولا مانند دیگر عفونت‌های رایج مانند آنفولانزا خیلی مسری نیستند اما شما می‌توانید آن‌ها را از طریق سرفه و یا عطسه به دیگران منتقل کنید.

در نتیجه پوشاندن دهان در زمان سرفه و یا عطسه و یا شستن دست‌هایتان از اهمیت زیادی برخوردار هستند بلافاصله دستمال را در داخل سطل زباله بیندازید.

الکل و رژیم غذایی

سومصرف درازمدت و بیش از اندازه الکل می‌تواند دفاع طبیعی ریه‌ها در برابر عفونت‌ها را تضعیف کند و شما را نسبت به عفونت‌های قفسه سینه آسیب‌پذیرتر نماید، به منظور پایین نگه‌داشتن آسیب‌های مربوط به الکل موارد زیر توصیه می‌شود:

مصرف الکل را قطع نمایید در صورتی که در حال حاضر قادر به این کار نیستید، نبایستی بیشتر از 14 واحد الکل در هفته به صورت منظم مصرف شود.

اگر شما 14 واحد در هفته الکل مصرف می‌کنید بهتر است که آن را به صورت برابر بین 3 یا چند روز تقسیم کنید.

اگر سعی می‌کنید مصرف الکل خود را پایین بیاورید داشتن چند روز بدون الکل در هفته بسیار ایده خوبی است.

نوشیدن مدام و یا منظم به این معناست که شما بیشتر هفته‌ها الکل می‌نوشید، خطر سلامتی شما با نوشیدن این مقدار الکل به صورت منظم افزایش پیدا می‌کند.

خوردن یک رژیم غذایی متوازن و سالم می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند و شما را در برابر عفونت‌های قفسه سینه کمتر آسیب پذیر نماید.

واکسیناسیون

اگر شما در معرض خطر بالای عفونت‌های قفسه سینه قرار دارید پزشک شما ممکن است توصیه کند علیه آنفولانزا و عفونت‌های پنوموکوک واکسینه شوید(باکتری که ممکن است باعث ایجاد ذات‌الریه یا پنومونی شود).

این واکسن‌ها به شما کمک می کنند تا احتمال ابتلا به عفونت‌های قفسه سینه در آینده کاهش پیدا کند.

واکسیناسیون آنفولانزا و پنوموکوک معمولا برای موارد زیر توصیه می‌شود:

نوزادان و کودکان کوچک

خانم‌های باردار(تنها تزریق آنفولانزا)

افراد 65 سال و بیشتر

افراد با بیماری‌های دراز مدت و سیستم ایمنی ضعیف