سینوویت گذرای مفصل ران

سینوویت گذرای مفصل ران یک بیماری شایع دوران کودکی است که باعث درد مفصل ران و لنگش می گردد.

گاهی اوقات پزشکان این وضعیت را مفصل ران تحریک پذیر یا ناپایدار یا سینوویت توکسیک می نامند. 

درد مفصل ران معمولا شدید نیست اما کودکتان ممکن است از این که وزن خود را بر پای خود قرار دهد، پرهیز کند و راه نرود.

بعضی از اوقات، این بیماری باعث موارد ذیل می گردد:

درد در زانو یا ران

حرکت محدود شده در یکی از مفاصل ران 

دمای بدن کمی بیش از حد نرمال ـ دمای نرمال حدود 37 درجه است

در بچه های کوچکتری که قادر به صحبت کردن نیستند، تنها علامت قابل توجه ممکن است گریه کردن در شب باشد.

چه زمانی به پزشک رجوع کنیم

اگرچه مفصل ران تحریک پذیر معمولا وضعیتی خفیف است، اگر نگران وجود این  وضعیت در کودکتان شدید باید به پزشک مراجعه نمایید، با حضور علایم بالا تشخیص میتواند تایید شده باشد. مفصل ران تحریک پذیر علایم مشابه موارد جدی تری مانند عفونت مفصل ران یا بیماری پرتز دارد. بنابراین مراجعه به پزشک برای رد بیماری های فوق الزامی است.

پزشکتان مفصل ران کودکتان را معاینه خواهد کرد و ممکن است که به آزمایشات بیشتر برای نفی دیگر عوامل ارجاع دهد.

آزمایشات خون برای بررسی وجود عفونت مفاصل یا استخوان 

عکس برداری از مفصل و استخوان  برای دیدن اینکه آیا مشکلی در استخوان و مفصل کودکتان وجود دارد یا خیر مفید است.

سونوگرافی که هر مایعی که ممکن است در مفصل باشد را نشان خواهد داد.

اگر مایعی در داخل مفصل وجود داشته باشد، نمونه گیری میتواند انجام شود و برای عفونت بررسی گردد. تنها خارج کردن مایع از مفصل می تواند علائم را فرونشاند.

چه عواملی باعث مفصل ران تحریک پذیر می شود؟

زمانی که پوشش هایی که مفصل ران را پوشانده اند (غشاء سینوویوم) آزرده و متورم شده باشند این وضعیت ایجاد می شود، اگرچه علت تورم مشخص نیست. برخی موارد مفصل ران تحریک پذیر به دنبال یک عفونت ویروسی در قفسه سینه، گلو یا سیستم گوارش رخ میدهد. بسیاری از متخصصان فکر می کنند که غشاء سینوویوم در مفصل ران به عنوان عارضه ای از عفونت ملتهب می شود. هرچندکه، شواهد محکمی برای حمایت این نظریه وجود ندارد.

نظریه دیگر آن است که جراحت و ضربه به مفصل ران ممکن است باعث تورم گردد، گرچه بسیاری از موارد در کودکانی که سابقه ضربه نداشته اند نیز ایجاد می شود. 

چه کسانی مبتلا می گردند؟

مفصل ران تحریک پذیر می تواند بر پسران و دختران در هر سنی تاثیر گذارد اما بین سنین 4 تا 10 سال بسیار شایع است. این وضعیت در پسران دو برابر شایع تر از دختران است.

آیا این یک وضعیت جدی و خطرناک است؟

از دید والدین، ممکن است اگر برای کودک شما تشخیص ران تحریک پذیر گذاشته شود بسیار نگران کننده باشد مخصوصا وقتی مشاهده می کنید که کودکتان برای راه رفتن به دردسر افتاده است. اما این وضعیت معمولا کوتاه مدت و کم دوام است.

اکثر موارد نیازمند درمان بخصوصی نیست، زیرا درد معمولا در طول دو هفته پایان می یابد.

در تعداد کمی از کودکان مبتلا به ران تحریک پذیر داشتن دوره هایی از عود مجدد بیماری اتفاق می افتد اما معمولا این دوره ها کوتاه مدت هستند و با افزایش سن کودک احتمال عود کاهش خواهد یافت.

دوره نقاهت

برای کاهش درد و التهاب در مفصل ران می توان از ایبوپروفن استفاده کرد ، همچنین در دوران این بیماری بی حرکتی برای فرزند شما توصیه می گردد.

ماساژ دادن ران گرفتار و گرم کردن آن ممکن است به کاهش درد ران کودکتان کمک کند. 

این وضعیت معمولا چند هفته تا بهبودی کامل به طول می انجامد، پزشک شما ممکن است پیشنهاد کند که کودکتان در این بازه زمانی ورزش نکند یا از هر فعالیتی که احتیاج به تحرک زیاد دارد، اجتناب نماید. این کار باعث کاهش شانس عود بیماری ران تحریک پذیر در کودک است.

شناکردن راه خوبی برای قوی کردن مفاصل و حرکت دوباره آن است.

پی گیری کردن و مراجعه دوباره به پزشک ممکن است تا شش ماه بعد نیز نیاز باشد. این کار به منظور رد دیگر بیماری های مشابه است که می توانند باعث درد، سفتی و لنگش گردد.