سوختگی­های سطحی

سوختگی­های کوچک حتی اگر تاول هم داشته باشند، در خانه قابل درمانند. سوختگی­ها باید تمیز شوند و تمیز نگه داشته شوند. استفاده از صابون و آب برای تمیز کردن کافی است. مهم است که در طول زمان سوختگی را بررسی کرد زیرا ممکن است وضع آن تغییر کند. سوختگی­های خفیف باید بین 1 تا 2 هفته التیام یابند.

سوختگی درجه 1:

سوختگی سطحی، سوختگی است که فقط لایه فوقانی پوست را درگیر می­کند. پوست در ظاهر صورتی یا قرمز رنگ و خشک است و یا تورم مختصر وجود دارد ولی تاول ایجاد نمی­شود و پوست در لمس نرم و حساس است. اگر چه سوختگی سطحی است ممکن است بسیار دردناک باشد. اغلب بعد از چند روز بهبود می­یابد. این سوختگی در اثرتماس با گرمای شعله آتش که تنها چند ثانیه طول می­کشد، مایعات داغ یا آفتاب ایجاد می­شود این سوختگی در عرض 48 تا 72 ساعت بهبود یافته و جای سوختگی باقی نمی ماند.

سوختگی درجه 2:

سوختگی با ضخامت نسبی است که لایه­ های زیرین پوست را درگیر می­کند. به همین دلیل با تاول و درد شدید همراه است. جهت بهبود نیازمند 1 تا 2 هفته زمان می­باشد و روی پوست جای سوختگی (اسکار) به جای می­گذارد.

سوختگی درجه 3:

سوختگی تمام ضخامت پوست است که تمام لایه­ های پوست را درگیر می­کند و به علت تخریب انتهای اعصاب خیلی دردناک نیست ولی مناطق اطراف این سوختگی که سوختگی با ضخامت نسبی دارند، درد شدیدی خواهند داشت. این سوختگی­ها نیازمند مراجعه فوری به بیمارستان هستند. لباس­های تنگ و سوخته و زیورآلات را باید از تن فرد مصدوم بیرون آورد. در صورتی که لباس به محل سوختگی چسبیده باشد به جای سعی در کندن آن، اطراف آن را قیچی کنید.

علایم ممـکن در همه سنین:

  • قرمزی
  • درد و حساسیت هنگام لمس
  • احساس سوزش و درد
  • تورم
  • تاول
  • پارگی سطحی پوست
  • در موارد شدید آسیب لایه­ های زیرین پوست

 توصیه­ های خانگی

سوختگی درجه 1:

پوست سوخته باید تمیز نگه داشته شود، با آب و صابون محل سوختگی را بشویید. ناحیه سوخته را 20 دقیقه در آب تمیز و سرد و سپس 20 دقیقه در آب تمیز و ولرم غوطه ور کنید، این کار سبب کاهش درد خواهد شد..

برای مراقبت از پوست محل سوختگی، می­توانید روی محل سوختگی پماد حاوی روغن ماهی (پماد سوختگی)، پماد اکسید روی و یا سیلورسولفادیازین بمالید. نیازی به پیشگیری با آنتی بیوتیک و تزریق واکسن کزاز نیست. تنها ایمن سازی ناقص کودکان باید تکمیل شود.

سوختگی درجه 2 خفیف که نیاز به مراجعه به بیمارستان ندارد:

باید لباس­های تنگ و سوخته و زیورآلات از تن فرد مصدوم خارج شود. هرگز سعی نکنید تاول­ها را پاره یا تخلیه کنید زیرا باعث بروز آلودگی شده و اتلاف مایع را زیاد می­کند.

ناحیه سوخته را توسط پانسمان استریل خشک بپوشانید. از یک پانسمان تمیز غیر چسبنده یا یک پارچه کتان بدون پرز استفاده کنید و از محل سوختگی محافظت کنید تا تاول­ها پاره نشوند. اگر تاول­ها پاره شدند روی محل سوختگی پماد سوختگی یا اکسید روی یا سیلورسولفادیازین بمالید و سپس از یک پانسمان تمیز غیرچسبنده و بدون پرز استفاده کنید (می­توانید محل سوختگی را پانسمان نکنید). از پمادهای ضدمیکروبی مانند موپیروسین، تتراسیکلین یا جنتامایسین در محل سوختگی استفاده نکنید. 

به پزشک جهت بررسی محل سوختگی مراجعه کنید.

اگر از آخرین واکسیناسیون کزاز شما 10 سال می­گذرد، برای دریافت آن به مرکز درمانی مراجعه کنید.