سرفه، سرماخوردگی و آنفلوآنزا

سرماخوردگی توسط ویروس­ ها ایجاد می­شود و در حال­ حاضر هیچ درمان اختصاصی ندارد. مصرف آنتی­ بیوتیک سرماخوردگی را درمان نمی­کند. 

در طول سال، بزرگسالان ممکن است چند دفعه دچار سرماخوردگی شوند که میزان ناخوشی و ناراحتی حاصله در هر دفعه می­تواند متغیر باشد. بعضی از سرماخوردگی­ ها به قدری سبک هستند که اصلا فرد متوجه آن نمی­شود در حالی که برخی دیگر علایم شدیدی ایجاد می­کنند. افراد بسیار سالخورده و مبتلایان به بیماری تنفسی، دیابت، بیماری قلبی یا دیگر بیماری­های مزمن ممکن است زودتر به مراجعه به پزشک نیاز داشته باشند. معمولا سرماخوردگی 7 تا 14 روز بعد بهبود می­ یابد چه به پزشک مراجعه کنید و چه مراجعه نکنید. بعضی علایم بیش­تر طول می کشند. سرفه خشکی که هنگام سرماخوردگی ایجاد می­شود ممکن است 2 تا 3 هفته طول بکشد.

علایم بزرگسالان:

  • سرفه
  • گلودرد
  • درد بدن و مفاصل
  • تورم گره­ های لنفاوی گردن
  • سردرد متوسط
  • آبریزش چشم
  • تب
  • خستگی

توصیه ­های خانگی

به یاد داشته باشید سرماخوردگی درمان ندارد. آنتی بیوتیک دوره سرماخوردگی را کوتاه یا آن را درمان نمی­کند.

1 .استراحت کنید و زیاد مایعات بنوشید تا مایعاتی که با آبریزش، سرفه و تب از دست می­ رود را جبران کنید.

2 .می توانید از استامینوفن، آ اس آ (آسپرین) یا بروفن برای رفع تب و درد بدنی استفاده کنید. برای افراد زیر 

20 سال (آ اس آ) آسپرین توصیه نمی­شود .برای دوز مناسب استامینوفن به بخش مربوط مراجعه کنید.

3 .هوای مرطوب می­تواند به بهبود علایم سرماخوردگی کمک کند. می­توانید از دستگاه بخور سرد استفاده کنید.

4 .ایستادن زیر دوش­ گرم می­تواند در موارد احتقان کمک کننده باشد.

5 .مایعات گرم بنوشید. این کار به رفع احتقان بینی و نرم شدن سرفه کمک می­کند. سوپ جوجه و نوشیدنی­های گرم، گزینه ­های خوبی هستند.

6 .برای بهبود احتقان سر و آبریزش بینی می­توانید از ترکیبات ضد احتقان (دکونژستان) استفاده کنید. داروهای ترکیبی حاوی ضد احتقان و آنتی هیستامین، می­توانند خواب را بهبود دهند. از دکتر داروساز برای انتخاب داروی مناسب کمک بگیرید .افرادی که بیماری قلبی شدید، کنترل ضعیف فشارخون، آنژین یا آسم دارند نباید داروی ضد احتقان مصرف کنند.

7 .شربت­ های سرفه حاوی دکسترومتورفان برای رفع یا کاهش سرفه خشک، می­تواند مؤثر باشد. همه سرفه­ ها را نباید سرکوب کرد. سرفه نرم به پاک­ شدن راه­های هوایی از مخاط کمک می­کند. زمانی که سرفه، مانع خواب راحت شما یا کارتان شود، می­توانید از داروهای ضد سرفه استفاده کنید. داروهای حاوی دکسترومتورفان، می­تواند آسم را بدتر کند. این داروها را با احتیاط مصرف کنید.

8 .سرفه و عطسه عفونت را پخش می­کنند. هنگام سرفه و عطسه، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیرید. ولی مهم­ترین مساله این است که دست­تان را پس از هر عطسه و سرفه بشویید در غیر این صورت از طریق لمس، عفونت را پخش می­کنید. شستشوی دست، یکی از مهم­ترین اقدامات برای پیشگیری از پخش بیماری به دیگر اعضای خانواده و همکاران است.

9 .سیگار نکشید و در معرض دود سیگار دیگران هم قرار نگیرید.

10 .در صورت نیاز به بخش گلودرد و تب  مراجعه کنید.