سرطان پستان (مردان)

اغلب درباره سرطان پستان تصور می شود که وضعیتی است که تنها بر زنان تاثیر می گذارد، اما در مردان نیز می تواند پیشرفت کند.

این وضعیت در مردان نسبت به زنان بسیار کمتر است، تنها از هر 100،000 مرد در سال در حدود یک مورد جدید تشخیص داده می شود.

اغلب سرطان در قسمت کوچکی از بافت سینه مردان در قسمت پشت نوک سینه شان پیشرفت می کند. شایع ترین علائم توده بی درد و بی رنج و سختی در یکی از سینه هایشان است. 

هرچند اکثریت قریب به اتفاق توده های پستان به واسطه وضعیتی که به آن ژنیکوماستی گفته می شود، ایجاد می شود. این وضعیتی شایع و غیرسرطانی است که بافت پستان مردان بزرگ می شود. 

سرطان پستان در مردان می تواند باعث مشکلات نوک پستانی مانند چرخش نوک پستان به جهت داخل (توکشیدگی) یا سایر اختلالات نوک پستان شود.

زمان رجوع به پزشک 

شما باید همیشه هنگامی که متوجه توده ای در پستان تان می شوید یا مشکلاتی دارید که بر نوک پستان تان تاثیر می گذارد ، با دکتر خود مشورت کنید.

البته این نشانه ها و علائم احتمال کمی دارند که باعث سرطان پستان شوند، اما در هر صورت باید مورد بررسی قرار بگیرند. 

چرا این بیماری ایجاد می شود؟

دلیل سرطان پستان در مردان روشن نیست اما عوامل شناخته شده در افزایش شانس پیشرفت این وضعیت شامل:

سن ـ در بیشترین موارد مردان بالای 60 سال را درگیر می کند.

داشتن پیشینه خانوادگی از سرطان پستان (در مردان یا زنان)

چاقی مفرط ـ شاخص توده ای بدن (BMI) 30 یا بیشتر

درمان سرطان پستان در مردان

در بیشتر موارد، جراحی همراه با خارج کردن بخشی از پستان برای برطرف کردن سرطان استفاده می شود. به علاوه ممکن است نیاز به یک دوره طولانی مدت درمان هورمونی با استفاده از دارو باشد، معمولا دارو مورد استفاده تاموکسیفن می باشد. تاموکسیفن در متوقف کردن تاثیر هورمون های شناخته شده برای تحریک رشد سلول های سرطانی در بافت پستان کمک می کند که این کار در جلوگیری از عود مجدد سرطان کمک می کند. در بعضی موارد، پرتودرمانی یا شیمی درمانی ممکن است برای برخی اهداف مورد استفاده قرار بگیرد. 

چشم انداز و پیش آگهی

چشم انداز سرطان پستان در مردان به خوبی زنان نیست. به این خاطر که آگاهی کمتری از این وضعیت وجود دارد و این امر ممکن است باعث شود که زمان زیادی برای تشخیص سرطان به هدر رود. میزان نجات یافتن ازسرطان پستان در مردان اکثرا بستگی به میزان گسترش سرطان پیش از تشخیص آن دارد. تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه  اغلب با درمان موفقیت آمیز همراه است، اما اگر سرطان خارج از بافت سینه پراکنده شده باشد، درمان موثر مشکل تر می شود. متاسفانه، در بسیاری از موارد بعد از آنکه سرطان شروع به گسترش به خارج پستان کرده است، تشخیص داده می شود. 

خطر بیماری را کاهش دهید

موثرترین روش در کاهش خطر از پیشرفت سرطان پستان و همچنین دیگر موقعیت های جدی سلامتی شامل:

عدم نوشیدن الکل یا نوشیدن الکل در حد تعادل ـ به مردان پیشنهاد شده است که بیش از 14 واحد الکل در هفته ننوشند؛ یک واحد تقریبا معادل نصف یک پیمانه/ لیوان آبجوی نیمه سبک یا یک اندازه گیری واحد (25 میلی لیتر) نوشیدنی های الکلی است. 

وزن سالم را حفظ کنید ـ از طریق ترکیب یک رژیم غذایی سالم و ورزش به طور منظم

نشانه های سرطان پستان در مردان

علامت اصلی سرطان پستان در مردان توده سخت در یکی از سینه هایشان است. که تقریبا توده همیشه بدون درد است. توده معمولا در زیر نوک پستان و هاله پستان است (دایره تیره ـ پوست رنگی اطراف پستان). هرچندکه قسمت عمده ای از توده های پستان به واسطه وضعیتی که ژنیکوماستی نامیده می شود، ایجاد شده است. این وضعیتی غیر سرطانی و شایع است که بافت پستان مردان افزایش می یابد. 

علائمی با شیوع کمتر از سرطان پستان در مردان عبارتند از: 

نوک پستان شروع به چرخش در جهت داخل می کند (توکشیدگی نوک پستان)

نوک پستان سفت و ملتهب می شود و دردناک به نظر می رسد (زخم شدگی نوک پستان)

تراوش مایع از نوک پستان (اختلالات نوک پستان)

نشانه های پیشرفته

نشانه ها و علائم دیگر معمولا تنها اگر سرطان از پستان ها به دیگر بخش های بدن مانند استخوان ها یا کبد یا ریه ها پخش شده باشد، ظاهر می گردد. این وضعیت به عنوان متاستاز سرطان پستان شناخته شده است. 

نشانه های متاستاتیک سرطان پستان شامل:

درد استخوان

تورم غدد لنفاوی معمولا درون یا اطراف زیربغل

کوتاهی نفس

احساس خستگی دایمی 

احساس بیمار بودن (حالت تهوع یا استفراغ)

خارش پوست همراه زردی پوست و سفیدی چشمان (زردی یا یرقان)

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر متوجه توده ای در پستان هایتان شدید یا مشکلاتی در نوک پستان خود داشتید، مانند توکشیدگی یا انقباض، زخم یا ترشح، باید همیشه به پزشک خود مراجعه کنید. احتمال کمتری دارد که این مشکلات نتیجه سرطان پستان باشد اما باید مورد بررسی قرار گیرند.

دلایل سرطان پستان در مردان

به طور دقیق دلایل سرطان پستان در مردان واضح و مبرهن نیست، اگرچه تعدادی از عوامل می توانند خطر پیشرفت این موقعیت را افزایش دهند. 

سن

مانند بسیاری از سرطان ها، با افزایش سن خطر پیشرفت سرطان پستان در مردان افزایش می یابد. سرطان پستان در بیشتر موارد در مردان بین سنین 60 تا 70 سال تشخیص داده شده اند. برای جوانان وقوع این چنین موقعیتی نادر است. 

ژنتیک و سابقه فامیلی

جهش ژنتیکی تغییری ماندنی در توالی DNA است که یک ژن را درست می کند.

استروژن 

شواهدی وجود دارد که سطح بالای هورمون استروژن، یا به صورت طولانی مدت در معرض هورمون استروژن قرار گرفتن، می تواند خطر سرطان پستان در مردان را افزایش دهد.

درمقایسه با زنان، سطح استروژن مردان کمتر است اما شرایطی وجود دارد که می تواند سطح استروژن در مردان را افزایش دهد. اینها شامل:

درمان های هورمونی ـ هورمون های ساخته انسان یا مصنوعی (ترکیبی) مثل داروهای حاوی استروژن که اغلب برای درمان سرطان پروستات استفاده میشود و همچنین برای بیماران تراجنسیتی تحت تغییر جنسیت مرد به زن مصرف می شود. 

چاقی مفرط ـ مردان چاق سطح بیشتری از استروژن طبیعی را دارا هستند.

سیروز ـ آسیب کبدی است، اغلب با استفاده طولانی مدت و سوءمصرف الکل ایجاد می شود.

 همچنین وضعیت ژنتیکی نادری وجود دارد که بر مردان تاثیر می گذارد که سندروم کلاین فلتر خوانده می شود، این وضعیتی مادرزادی است که پسران با آن به دنیا می آیند و وضعیتی است که مبتلایان هورمون تستوسترون کمتری از حد معمول را تولید می کنند. 

چون تستوسترون به کاهش تاثیر استروژن کمک می کند، مردان با سندروم کلاین فلتر احتمال بیشتری دارند که نسبت به جمعیت عادی مردان به سرطان پستان مبتلا شوند. 

خطرات شغلی

شواهدی وجود دارد که مردانی که در محیط های داغ کار میکنند احتمال پیشرفت سرطان پستان در آنان در مقایسه با مردانی که در محیط های سردتر کار می کنند دو برابر است. محیط های مرتبط با افزایش خطر سرطان پستان در مردان شامل:

کوره های بخار

فولاد کاری ها

کارخانه تولید ورق آهن و فولاد ـ کارخانه ای که فلزات (معمولا استیل)) با استفاده از ماشین آلات ، شکل می گیرند.

یک فرضیه برای کمک به توضیح ارتباط بین محیط های کاری و افزایش خطر پیشرفت سرطان پستان آن است که گرمای مفرط و بیش از حد ممکن است به بیضه آسیب بزند که این امر ممکن است به افزایشی در سطح استروژن منجر شود.

فرضیه دیگر این است که کار کردن در محیط داغ معمولا شامل قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی است که ممکن است خطر سرطان پستان مردان را افزایش دهند. همچنین میزان سرطان پستان معمولا در مردانی که عطر و صابون درست می کنند بالا است. احتمال ابتلا به سرطان پستان در آنها هفت برابر بیشتر از جمعیت مردان به طور کلی است. دلیل افزایش خطر در این حالت همچنان نامعلوم است. به نظر می رسد که قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی یک احتمال ممکن است اما این امر هنوز اثبات نشده است.

پرتودرمانی

قرار گرفتن درمعرض اشعه به افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در مردان مرتبط بوده است. 

تشخیص سرطان پستان در مردان

اگر شما علائم سرطان پستان دارید، مانند توده بدون درد و سفت در یکی از پستان هایتان، پزشک با دقت شما را معاینه خواهد کرد. در طول آزمایش، آنها همچنین شما را برای دیگر نشانه های ممکن از سرطان پستان مردان بررسی خواهند کرد، مانند تورم غدد لنفاوی .احتمالا پزشک شما، اگر امکان این باشد که سرطان پستان داشته باشید، شما را برای آزمایشات بیشتر ارجاع می دهد. این آزمایشات در ذیل بیان شده است.

ماموگرام

ماموگرام گونه ای از اشعه ایکس است که درصورتی که هر تغییری در بافت پستان وجود داشته باشد که ممکن باشد نتیجه سرطان باشد، برای کمک به تشخیص استفاده می شود.

سونوگرافی

اسکن سونوگرافی از امواج پرفرکانس استفاده می کند، در آن از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از درون پستان های شما استفاده می شود، مثل همان روشی که برای مشاهده جنین در رحم استفاده می گردد.

بیوپسی یا بافت برداری (نمونه برداری)

اگر ماموگرافی یا سونوگرافی هیچ توده یا نا بهنجاری در پستان هایتان را مشخص نکند، نمونه برداری یا بیوپسی ممکن است پیشنهاد داده شود.

پذیرفتن بیماری

شنیدن این موضوع که سرطان پستان دارید می تواند باعث احساسات گسترده ای گردد مانند شوکه شدن، ترس، گیج شدن و دربعضی موارد شرمندگی. 

اکثر مردم می پندارند که سرطان پستان تنها بر زنان تاثیر می گذارد، بنابراین کنار آمدن با تشخیص ممکن است دشوار باشد. احساساتی از تنها ماندن و انزوا در مردان با سرطان پستان شایع هستند. این امر ممکن است به این خاطر باشد که شیوه مشاوره و حمایت مردان مبتلا به سرطان پستان کم است، به خصوص زمانی که با حمایت در دسترس زنان در این چنین وضعیتی مقایسه می شود.  گاهی اوقات مردانی که خودشان را در این وضعیت می بینند غمگین و پریشان می شوند. اگر دچار احساس غم بسیار زیاد شده اید و دیگر علاقه ای به انجام فعالیت هایی که در طول ماه های پیشین از آنها لذت می بردید را ندارید ممکن است افسرده شده باشید.  اگر فکر می کنید افسرده هستید، به دکتر خود مراجعه کنید. درمان های موثر گسترده ای وجود دارد مانند تجویز دارو و مشاوره که می تواند در فرونشاندن احساسات افسردگی کمک کند. 

غربالگری سرطان پستان در مردان

چون سرطان پستان در مردان نادر است، غربالگری برای آن پیشنهاد نمی شود، حتی برای مردانی در گروه های با خطر بالا، مانند آنهایی که سابقه سرطان پستان فامیلی دارند یا آنهایی که پرتودرمانی شده اند. 

درمان سرطان پستان در مردان

درمان سرطان پستان در مردان به صورت گسترده ای بستگی به این دارد که چه میزان سرطان گسترش پیدا کرده است. اکثر بیمارستان ها برای درمان مردان مبتلا به سرطان پستان از یک تیم درمانی استفاده می کنند. این ها تیم های متخصصی هستند که با یکدیگر برای گرفتن بهترین تصمیمات در رابطه با مراحل درمان کار می کنند. تصمیم گرفتن درباره اینکه بهترین درمان برای بیمار کدام است اغلب می تواند گیج کننده باشد. تیم سرطان شما، راه درمان ایده آل را پیشنهاد خواهند داد، اما تصمیم نهایی با خودتان خواهد بود. پیش از آنکه به بیمارستان برای مطرح کردن انتخاب های درمانی تان بروید ممکن است نوشتن لیستی از سوالات را که دوست دارید از متخصص بپرسید مفید است. به عنوان مثال، ممکن است درباره مزایا و معایب درمان های به خصوص سوالاتی را بپرسید. 

برنامه درمانی شما

برنامه درمانی توصیه شده به این بستگی دارد که چه میزان سرطان گسترش یافته است. اگر سرطان به صورت قابل توجهی در پشت سینه هایتان پخش نشده باشد، یک درمان کامل ممکن است امکان پذیر باشد. در این موارد، جراحی برای خارج کردن پستان مبتلا معمولا پیشنهاد می شود. این کار اغلب به وسیله پرتو درمانی، هورمون درمانی، یا شیمی درمانی دنبال می شود (برای کمک به پیشگیری از بازگشت سرطان). اگر سرطان پشت سینه شما درون دیگر بخش های بدن گسترش یافته باشد، مانند ریه ها، درمان کامل امکان پذیر نخواهد بود. هرچندکه، هورمون درمانی و شیمی درمانی می تواند برای فرونشاندن علائم و کندسازی گسترش سرطان استفاده شود. 

درمان بیولوژیکی یا زیستی

در درمان زیستی از داروها برای متوقف کردن تاثیر پروتئینی که (HER2) خوانده می شود استفاده می شود. درمان های زیستی گاهی اوقات به عنوان درمان های هدفمند یاد میشوند زیرا آنها برای اهداف بیولوژیکی طراحی شده اند که سرطان ها با تکیه به آنها رشد می کند و دوباره تکثیر می شوند. این داروها جلوی رشد و تکثیر و بازگشت سلولهای سرطانی را می گیرند.