سرطان واژن 

سرطان واژن نوع کمیابی از سرطان است. سرطانی که از واژن آغاز می شود، سرطان واژن اولیه نامیده می شود. سرطانی که در دیگر بخش های بدن مانند دهانه رحم آغاز می شود و به واژن گسترش می یابد، سرطان واژن ثانویه نامیده می شود. 

علائم و نشانه ها 

شايع ترین علامت سرطان واژن خونریزی غیر عادی از واژن می باشد. علائم دیگر شامل موارد زیر است:

خونریزی بین دوره های قاعدگی نرمال یا پس از رابطه جنسی 

خونریزی پس از یائسگی 

دیگر علائم می تواند شامل موارد زیر باشد : 

ترشحات بدبو یا خونی از واژن 

رابطه جنسی دردناک 

درد به هنگام ادرار كردن

نیاز به ادرار بیش از حد معمول 

خون در ادرار 

درد در لگن 

خارش یا ورم در واژن 

اگر هر نوع خونریزی غیر عادی واژن، تغییر در الگوهای معمول قاعدگی ( مانند قاعدگی های غیر منظم یا قاعدگی های سنگین تر از معمول ) یا مشکلات در ادرار دارید، به پزشک مراجعه کنید.  بعید است که این علائم به جهت سرطان واژن باشند اما باید توسط پزشک بررسی شوند. 

علل سرطان واژن چیست ؟ 

علت دقیق سرطان واژن شناخته شده نیست اما عواملی که خطر گسترش آن را افزایش می دهند عبارتند از: 

مبتلا شدن به نوع مزمن ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) که می تواند در حین رابطه جنسی انتقال یابد. 

سن – 7 مورد از هر 10 مورد سرطان واژن، زنان بالای 60 سال را درگیر می کند اما برخی انواع کمیاب آن نیز می تواند دختران نوجوان و زنانی در دهه بیست زندگی را نیز درگیر کند.

سابقه قبلی نئوپلازی داخل واژن (VAIN) یا نئوپلازی درون اپیتلیال دهانه رحم(CIN) – سلول هایی غیر عادی در واژن یا دهانه رحم که گاهی سرطانی می شوند. 

از آنجا که رابطه احتمالی اين بيماری با HPV نیز وجود دارد، ممکن است خطر سرطان واژن با داشتن رابطه جنسی ایمن کاهش یابد. 

واکسن HPV ، اکنون به صورت معمول به دختران 12 تا 13 ساله تزریق می شود، و در برابر 2 نوع از HPV که مسئول اغلب موارد سرطان واژینال و سرطان دهانه رحم هستند، آن ها را ایمن می کند. 

سرطان واژن چگونه درمان می شود ؟ 

درمان سرطان واژن بستگی به بخشی از واژن که درگیر شده و نحوه پیشرفت سرطان دارد ( مرحله ). 

درمان اصلی سرطان واژن عبارتند از : 

رادیوتراپی – تشعشعاتی که سلول های سرطانی را تخریب می کنند 

جراحی و برداشتن سلول های سرطانی 

شیمی درمانی که برای کشتن سلول های سرطانی به کار می رود و در کنار رادیوتراپی استفاده می شود.

این درمان ها می توانند سبب عوارض جانبی کوتاه و بلند مدتی شوند که باید قبل از آغاز درمان توسط تیم پزشکی مطرح شوند. 

چشم انداز و پيش آگهی

احتمال درمان سرطان واژن به عواملی مانند مرحله آن در زمان تشخیص، سن و سلامت عمومی بستگی دارد.

علل سرطان واژن 

سرطان زمانی اتفاق می افتد که در بخش های معینی از بدن سلول ها، تقسیم شده و به سرعت تکثیر می شوند. این حالت منجر به تورم در بافت ها می شود که تومور نام دارد.  دلیل اصلی سرطان واژن ناشناخته است اما عوامل معینی می توانند احتمال پیشرفت آن را افزایش دهند. 

ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)

ویروس پاپیلوم انسانی  (HPV) نامی است که به گروهی از ویروس ها اطلاق می شود که پوست و غشای مرطوبی که بخش های مختلف بدن مانند دهانه رحم، مقعد، دهان و گلو را پوشش می دهند، متاثر می کند. HPV در حین رابطه جنسی از جمله رابطه جنسی مقعدی و دهانی نيز انتقال می یابد. 

انواع متفاوتی از HPV وجود دارد و نزدیک به 8 نفر از هر 10 نفر در دوره ای از زندگی خود درگیر این ویروس شده اند. در اغلب موارد، این ویروس بدون ایجاد هیچ آسیبی از بین می رود و منجر به سرطان واژن نمی شود.  اما HPV در بیش از دو سوم زنان مبتلا به سرطان واژن وجود دارد که نشان می دهد می تواند خطر پیشرفت این بیماری را افزایش دهد. 

HPV منجر به تغییراتی در سلول های دهانه رحم می شود که می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. گفته می شود که این ویروس می تواند تاثیری مشابه بر روی سلول های واژن نیز داشته باشد. 

دیگر عوامل احتمالی 

سن بیمار – 7 مورد از هر 10 مورد ابتلا به سرطان واژن در زنان بالای 60 سال رخ می دهد درحالیکه این بیماری در زنان زیر 40 سال بسیار نادر است. 

داشتن سابقه سرطان های عود کننده مانند سرطان دهانه رحم یا سرطان آلت تناسلی، به ویژه اگر با استفاده از رادیوتراپی درمان شده باشید. 

سیگار کشیدن 

ابتلا به HIV

تشخیص سرطان واژن 

برای کمک به تشخیص سرطان واژن، پزشک عمومی سوالاتی را در مورد علائم مطرح خواهد کرد و معاینات جسمی را صورت خواهد داد.  او همچنین ممکن است آزمایشات خون را برای اطلاع از دیگر عوامل تاثیرگذار مانند عفونت درخواست نماید. 

اگر پزشک شما نتواند علت آشکاری برای علائم شما بیابد، احتمالا شما را به یک متخصص زنان و زایمان برای آزمایش های بیشتر ارجاع خواهد داد. متخصص زنان متخصص درمان بیماری های سیستم تولید مثل زنان می باشد. 

اگر پزشک درخواست ارجاع سریع شما را به جهت احتمال وجود سرطان داشته باشد، فورا باید در عرض 2 هفته توسط متخصص معاینه شوید. 

مراجعه به متخصص زنان و زایمان 

اگر شما به متخصص زنان ارجاع داده شوید، احتمالا شما نیاز به موارد زیر خواهید داشت : 

معاینات واژینال بیرونی و داخلی برای مشاهده ورم ها و التهابات غیر عادی 

کولپوسکوپی – معاینه ای که در آن ابزاری ویژه ( کولپوسکوپ ) که همانند یک ذره بین عمل می کند، برای بررسی واژن با دقت بالاتر به کار می رود. 

اگر متخصص زنان دریابد که بافت غیر عادی در داخل واژن وجود دارد، نمونه کوچکی از بافت برداشته می شود و زیر میکروسکوپ از نظر وجود سلول های سرطانی بررسی می شود. به این کار بیوپسی می گویند. 

اگر نتایج نمونه برداری نشان دهد که مبتلا به سرطان هستید، آزمایشات بیشتری برای مشاهده پیشرفت سرطان مورد نیاز خواهد بود. 

این آزمایشات می توانند شامل معاینه داخلی واژن به صورتی دقیق تر تحت آسیب شناسی عمومی، اشعه ایکس، پرتونگاری مقطعی (CT) و تصویرسازی تشدید مغناطیسی (MRI) باشد. مراحل سرطان در تعیین مناسب ترین درمان و احتمال بهبودی، ضروری است. در حالت کلی، هرچه سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، احتمال درمان بالاتر خواهد بود. اگر بهبودی ممکن نباشد، می توان با استفاده از درمان هایی علائم را تسکین داد و سرعت آن را کاهش داد. 

درمان سرطان واژن 

درمان سرطان واژن بستگی به مکان وجود سرطان در واژن و میزان پیشرفت آن دارد. درمان های احتمالی شامل رادیوتراپی، جراحی و شیمی درمانی می باشد. 

کنار آمدن با درمان 

درمان سرطان واژن می تواند اثرات عاطفی شدیدی را به ویژه در زنان جوانی که با یائسگی زودرس در نتیجه درمان مواجه می شوند، همراه باشد. برداشتن بخشی یا تمام واژن می تواند برای زنان در سن پیش یا پس از یائسگی دردناک باشد و برخی زنان تصور کنند که دیگر مانند قبل زنانه نیستند. داشتن احساس فقدان و محرومیت پس از درمان متداول است. در برخی زنان ، این حالت می تواند منجر به افسردگی شود. 

صحبت با دیگر زنانی که درمان های مشابهی داشته اند، می تواند کمک کننده باشد. پزشک یا کادر درمانی می توانند گروه پشتیبانی محلی مناسبی را به شما پیشنهاد دهند.