سرطان والوال

سرطان والوال نوع نادری از سرطان هایی است که زنان را متاثر می کند.

والوال اندام خارجی جنسی زن است که شامل لابیاهای واژن، کلیتوریس و غده های بارتولین است.

بیشتر کسانی که توسط سرطان والوال درگیر شده اند، سن بیش از 65 سال دارند. این مشکلات در زنان زیر 50 سال که دچار یائسگی شده اند شایع است. 

نشانه های سرطان والوال

شامل:

سوزش دایمی در والوال

درد، خارش یا فشار در والوال

افزایش ضخامت پچ هایی در پوست که می تواند قرمز، سفید یا تیره باشد

رشد  ضایعاتی شبیه به توده یا زگیل- در والوال

خونریزی از والوال یا ترشحات واژن در مابین پریودها

یک زخم باز در والوال

سوزش در هنگام ادرار کردن

یک خال در والوال که تغییر رنگ و حالت می دهد

اگر متوجه هر تغییری در والوال شدید به پزشک خود مراجعه کنید. حتی اگر احتمال خیلی کمی می دهید که این تغییرات در نتیجه سرطان باشد این تغییرات باید مورد مطالعه قرار گیرد.

چه چیزی باعث بروز سرطان والوال می شود؟

دلیل اصلی آن نامعلوم است اما خطر ابتلا شما به آن با عوامل زیر بیشتر می شود:

افزایش سن

نیوپلازی داخل اپی تلیالی والوال- وقتی که سلول ها در والوال غیر طبیعی و در خطر تبدیل به سرطان هستند.

عفونت مزمن با انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

مشکلات پوستی که والوال را متاثر می کند، مثل لیکن اسکلروزیس

سیگار کشیدن

ممکن است که شما بتوانید خطر سرطان والوال را با قطع سیگار و برداشتن قدم هایی برای کاهش شانس ایجاد عفونت HPV کم کنید.

چگونه سرطان والوال درمان می شود؟

درمان اصلی برای سرطان والوال جراحی به منظور برداشتن بافت سرطانی از والوال و هر غده لنفاوی است که دارای سلول های سرطانی است.

بعضی افراد همچنین ممکن است نیاز به رادیوتراپی یا شیمی درمانی و یا هردوی آن ها داشته باشند.

رادیوتراپی و شیمی درمانی ممکن است بدون جراحی در نظر گرفته شوند در صورتی که شما برای جراحی آماده نباشید یا اگر سرطان شما گسترده شده و قابل برداشتن نباشد. 

چشم انداز و پیش آگهی

چشم انداز برای سرطان والوال بسته به مواردی مثل اینکه چقدر یک سرطان گسترده شده، سن شما و سلامت کلی شما دارد. بطور کلی، سرطان هایی که زودتر و در سن جوان تر تشخیص داده شده اند ، شانس بیشتری در درمان دارند. 

در کل حدود 6 نفر در هر 10 زنی که با سرطان والوال تشخیص داده شده اند حداقل 5 سال زنده می مانند. اگرچه، بعد از درمان موفق، سرطان دوباره  در بیش از 1 نفر در هر 3 نفر باز میگردد. شما نیاز به پیگیری های مکرر دارید در این صورت پزشک شما میتواند اگر عود سرطان در حال رخ دادن است آن را تشخیص دهد.

آیا از سرطان والوال میتوان پیشگیری کرد؟

این باور وجود ندارد که سرطان والوال کاملا از بین خواهد رفت اما شما میتواند با انجام موارد زیر خطر آن را کاهش دهید:

رابطه جنسی حفاظت شده داشته باشید- استفاده از کاندوم می تواند میتواند حفاظت از HPV را فراهم کند.

بررسی دهانه رحم- مشاهدات و بررسی دهانه رحم توسط پزشک می تواند HPV و مشکلات قبل از سرطان مثل نیوپلازی داخل اپی تلیالی والوال را کشف کند.

 قطع سیگار

واکسیناسیون HPV ممکن است همچنین شانس ایجاد سرطان والوال را در شما کاهش دهد. در حال حاضر پیشنهاد میشود که دختران 12 تا 13ساله این اقدام را به عنوان بخشی از برنامه ایمن سازی خود داشته باشند.

دلایل سرطان والوال 

سرطان وقتی رخ میدهد که مناطق خاصی از بدن شما سریعا تقسیم و چندتایی شوند. این امر تولید بافت توده مانند می کند که به نام تومور شناخته می شود.

دلیل اصلی اینکه چرا این اتفاق می افتد مشخص نیست اما عوامل خاصی می تواند شانس ایجاد آن را افزایش دهد که شامل موارد زیر می باشد:

افزایش سن

نیوپلازی داخل اپی تلیالی والوال 

عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

مشکلات پوستی که می تواند والوال را متاثر کند، مثل لیکن اسکلروزیس

سیگار کشیدن 

این عوامل با جزئیات بیشتر در زیر آمده اند.

افزایش سن

خطر ایجاد سرطان والوال هرچه شما مسن تر می شوید بیشتر می شود. بیشتر موارد در زنان مسن تر از 65 سال اتفاق می افتند، اگرچه خیلی در موارد نادر در زنان زیر 55 سال میتواند رخ دهد.

نئوپلازی داخل اپیتلیال والوال

یک مشکل پیش سرطانی است. به این معنی  که تغییراتی در سلول های خاصی در والوال که سرطانی نیستند رخ میدهند، اما میتواند در مدت زمان طولانی تبدیل به سرطان بشوند. این یک فرآیند تدریجی است که بیش از 10 سال زمان میبرد.

در بعضی از موارد، سلولهای غیر طبیعی ممکن است به خودی خود از بین بروند. اگرچه به علت خطر سرطان، درمان با برداشتن سلول های آسیب دیده پیشنهاد می شود.

علائم نئوپلازی داخل اپیتلیال والوال شبیه سرطان والوال است و به صورت خارش مداوم از ولوال و تکه های دچار تغییر رنگ در والوال است. اگر این علائم را دارید به پزشک خود مراجعه کنید.

دو نوع نئوپلازی داخل اپیتلیال والوال موجود است:

معمول یا تمایز نیافته- که معمولاً زنان زیر 50 سال را تحت تأثیر قرار می دهد و تصور می شود که ناشی از عفونت  HPV باشد. 

تمایز یافته- این نوع نادرتر است ، که معمولاً در زنان بالای 60 سال دیده می شود ،همراه با بیماری های پوستی که روی والوال تأثیر می گذارد.

ویروس پاپیلومای انسانی 

نامی است که به گروهی از ویروس ها که روی پوست و غشای مرطوب بدن تأثیر می گذارند، داده شده است، آنهایی که در دهانه رحم ، مقعد ، دهان و گلو هستند، در طول رابطه جنسی که می تواند شامل رابطه مقعدی و دهانی نیز باشد، انتقال می یابند.

انواع مختلفی از آن وجود دارد و بیشتر افراد با این ویروس آلوده می شوند. در بیشتر موارد، ویروس بدون درمان و بدون هیچ آسیبی از بین میرود.

اگرچه، این ویروس در حداقل 40 درصد خانم ها مبتلا به سرطان والوال موجود است که این نظر وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا شما به مشکلات را افزایش دهد. این ویروس ها دلیل ایجاد تغییر در دهانه رحم هستند که می توانند ایجاد سرطان دهانه رحم کنند. این باور وجود دارد که ویروس می تواند اثر مشابه روی سلول های والوال که به عنوان نئوپلازی داخل اپیتلیال والوال شناخته میشود نیز داشته باشد.

مشکلات پوستی

چندین مشکل پوستی میتواند والوال را تحت الشعاع قراردهند. که در تعداد کمی از موارد با خطر ابتلا به سرطان والوال مرتبط است.

دو مشکل مرتبط با سرطان والوال، لیکن اسکلروزیس و لیکن پلان هستند. هر دوی آن ها ایجاد تورم و خارش در والوال می کنند.

تخمین زده میشود که 5 درصد از زنان که به این مورد مبتلا شده اند به سرطان والوال مبتلا خواهند شد.  واضح نیست که این مشکل با درمان کاهش پیدا می کند یا خیر.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن خطر ایجاد نئوپلازی داخل اپیتلیال والوال و سرطان والوال را افزایش می دهد.که ممکن است بخاطر این باشد که سیگار سیستم ایمنی را ضعیف می کند و سیستم ایمنی نسبت به HPV تضعیف می شود و بنابراین شما نسبت به ویروس آسیب پذیرتر می شوید.

تشخیص سرطان والوال

اگر متوجه هر تغییری در والو خود شدید به پزشک خود مراجعه کنید.

او در مورد نشانه هایتان خواهد پرسید و به تاریخچه پزشکی شما نگاه میندازد و والو شما را برای بررسی هرگونه توده یا نواحی غیرمعمول پوستی ارزیابی خواهد کرد.

ارجاع به متخصص زنان و زایمان

اگر پزشک عمومی آزمایشات دیگر را ضروری دانست شما را نزد متخصصین زنان و زایمان بیمارستان ارجاع خواهند داد. یک متخصص زنان وزایمان در درمان سیستم باروری زنان تخصص دارد.

پیشنهاد می شود که پزشکان عمومی ارجاع زنانی که به آسیب یا زخم والو یا خونریزی غیر منتظره دچار هستند در نظر داشته باشند.

متخصص زنان در مورد نشانه هایتان خواهد پرسید و والوا شما را دوباره ارزیابی می کند و ممکن است که آزمایشات دیگر و بیوپسی (نمونه برداری) برای تشخیص قطعی سرطان در شما پیشنهاد دهند.

بیوپسی

وقتی است که نمونه کوچکی از یک بافت بیرون کشیده می شود و بنابراین می تواند تحت شرایط میکروسکوپیک برای کشف سلول های سرطانی ارزیابی شود.

این اقدام اغلب بعد  این است که یک بی حس کننده موضعی باعث بی حس شدن ناحیه شود که به این معنی است که فرآیند دردناک نخواهد بود و می تواند بیمار در همان روز به منزل منتقل شود. در موارد خاص، می تواند تحت بیهوشی عمومی صورت گیرد که ممکن است نیاز به استراحت برای یک شب در بیمارستان دارد.

پزشک ممکن است چند بخیه در ناحیه ای که بیوپسی از آن گرفته شده بزند. ممکن است که خونریزی کم و سوزش در آن ناحیه تا چند روز بعد از آن داشته باشید.

آزمایشات بیشتر

اگر نتایج بیوپسی نشان دهنده سرطان باشند ممکن است که شما آزمایشات بیشتری برای ارزیابی گسترش آن انجام دهید. که ممکن است شامل:

کولپوسکوپی- روشی که در آن از میکروسکوپ برای بررسی سلولهای غیرطبیعی واژن استفاده می شود.

پروکتوسکوپی- آزمایش درون رکتوم

بیوپسی از غدد لنفاوی نزدیک به والو برای بررسی اینکه آیا سرطان از طریق سیستم لنفاوی شما گسترش یافته است.

اسکن توموگرافی کامپیوتری یا اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی- اسکن برای بررسی علائم سرطان در غدد لنفاوی یا اندام های دیگر.

رادیوگرافی برای بررسی اینکه آیا سرطان در ریه های شما گسترش یافته یا خیر.

نتایج این آزمایش به پزشک شما در تشخیص مرحله سرطان کمک خواهد کرد. این به این معنی است که استفاده از روش های مختلف در تشخیص گسترش سرطان کمک کننده است.

درمان سرطان والو

بسته به عواملی مثل، میزان گستردگی سرطان در بدن شما، وضعیت کلی سلامت شما و ترجیحات شخصی دارد.

درمان اصلی جراحی ، رادیوتراپی و شیمی درمانی است. خیلی از زنان مبتلا به سرطان والو ترکیبی از این درمان ها را دارند.

اگر سرطان شما در مراحل اولیه باشد، اغلب امکان دارد که به کلی از آن خلاص شد. اگرچه، این امر در صورت گسترش سرطان در بدن، ممکن نیست.

حتی بعد از درمان موفقیت آمیز، شانس بازگشت سرطان در بیش از  یک نفر در هر  سه نفر وجود دارد، بنابراین برای بررسی آن نیاز به پیگیری های مرتب است.

برنامه درمانی شما

خیلی از بیمارستان ها از تیم های چند تخصصی برای درمان سرطان والو استفاده می کنند. که تیمی از متخصصین است که با هم در تصمیم گیری برای بهترین درمان کمک می کنند. 

اعضای آن احتمالا شامل متخصص جراحی، درمان های غیر جراحی سرطان و پرستار سرطان است.

تصمیم گرفتن برای انتخاب بهترین درمان اغلب می تواند گیج کننده باشد. تیم سرطان شما در مورد بهترین درمان فکر خواهند کرد اما تصمیم نهایی با خود شماست.

قبل از رفتن به بیمارستان برای مشورت در مورد راه های درمانی شما ممکن است تهیه لیستی از سوالات را مفید بدانید. بطور مثال، ممکن است که شما بخواهید فواید و مضرات درمان خاصی را بدانید.

جراحی برای برداشتن سرطان والو

در بیشتر موارد برنامه درمان شما شامل انواعی از جراحی است. این نوع جراحی بسته به مرحله سرطان شما دارد.

درمان های دیگر شامل موارد زیر می باشد:

رادیوتراپی

شیمی درمانی

حمایت عاطفی

احساسات اثر مهمی در زندگی شما در همراهی با سرطان والو دارد. خیلی از افراد تجربه حالات افسردگی را دارند. شما ممکن است در هنگام تشخیص احساس ناراحتی و غم کنید و بعد از برداشتن سرطان احساس سرحالی داشته باشید و سپس دوباره با دیدن نتایج بعد از جراحی ناراحت شوید.

بعضی از افراد دچار افسردگی میشوند. اگر شما ممکن است که افسرده باشید، برای گرفتن توصیه ها با پزشک خود در تماس باشید. گستره ای از درمان ها که می توانند کمک کننده باشند موجود است.