سردرد ها

بیش از ۱۰ درصد جمعیت به طور منظم دچار سردرد می‌شوند که این امر، سردرد را به یکی از شایعترین شکایات در حوزه سلامت تبدیل می‌کند. اما اکثر سردردها جدی نیستند و به راحتی درمان می شود.

در بسیاری از موارد شما می توانید سردردهای خود را  در خانه و با خوردن مسکن های بدون نسخه و یا تغییر سبک زندگی مانند استراحت بیشتر و نوشیدن مایعات کافی درمان کنید.  با این حال، در صورتی که سردرد هایتان با خوردن داروهای بدون نسخه تسکین نیافت و یا اگر آنقدر دردناک و مکرر بود که بر روی فعالیت های روزانه شما تاثیر گذاشت و یا باعث عقب ماندن شما از کارتان شد، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

 سردردهای تنشی

 ما سردرد های تنشی را به عنوان سردردهای عادی "روزمره" می‌شناسیم که رایج ترین نوع سردرد هستند. این  سردردها باعث ایجاد یک درد مداوم می‌شوند که دوطرف سر را درگیر میکنند، انگار که یک بند محکم به دور سر بسته شده باشد.

سردردهای تنشی معمولاً آنقدر شدید نمی‌شوند که مانع انجام فعالیت‌های روزانه شود. این سردردها معمولاً بین ۳۰ دقیقه تا چند ساعت طول می کشد اما ممکن است تا چند روز نیز ادامه داشته باشند.

علت دقیق سردردهای تنشی مشخص نیست اما می‌تواند با مواردی مانند استرس، وضعیت بد بدن، نخوردن وعده های غذایی و کم آبی بدن مرتبط باشد.

سردرد تنشی معمولاً با مصرف مسکن های معمولی مانند استامینوفن و ایبوپروفن قابل درمان هستند. تغییرات سبک زندگی، مانند داشتن خواب منظم، کاهش استرس و خوردن آب کافی می توانند کمک کننده باشند. اگر سردرد شما علیرغم دریافت مسکن ها شدیدتر شد، بهتر است است با پزشک خود مشورت کنید.

میگرن ها 

میگرن ها به اندازه سردردهای تنشی شایع نیستند و معمولاً به صورت یک درد شدید و ضربان دار در قسمت های جلویی و اطراف سر احساس می‌شود. بعضی از افراد علائم دیگری مانند حالت تهوع، استفراغ و افزایش حساسیت به نور و یا صدا را نیز تجربه می کنند.

میگرن ها شدیدتر از سردردهای تنشی هستند و می‌توانند انجام فعالیت های معمول روزانه شما را متوقف کنند. این نوع سردرد حداقل ۲ ساعت ادامه دارد و بعضی از افراد ترجیح می دهند چندین روز را در تخت سپری کنند.

 بیشتر افراد می توانند میگرن خود را با موفقیت با خوردن داروهای بدون نسخه درمان کنند اما اگر این سردردها شدید بود ممکن است به داروهای قوی تر و تجویزی نیاز باشد. این داروهای نسخه ای  می تواند باعث جلوگیری از میگرن و درمان آن شود.

سردردهای خوشه‌ای

سردردهای خوشه‌ای نوع نادری از سردردها هستند که به صورت دوره یک تا دو ماهه در زمان مشخصی از سال رخ می دهند.

این نوع سردرد بسیار دردناک است و  باعث ایجاد درد در اطراف یک چشم می شود و اغلب همراه با علائم دیگری مانند اشک آمدن چشم، قرمز شدن چشم، گرفتگی بینی و یا آبریزش بینی بروز می کند.

داروهای بدون نسخه قادر به کاهش علائم سردرد خوشه ای نمیشوند، اما پزشک می تواند با تجویز داروهای خاصی باعث کاهش درد یا جلوگیری از حمله‌های بیشتر شود.

 داروها و مسکن های سردرد

بعضی از سردردها از عوارض مصرف داروی خاصی میباشد. سردرد های مکرر می تواند ناشی از مصرف بیش از حد مسکن ها باشد که  به این نوع سردرد، سردرد ناشی از سوء مصرف مسکن می گویند. سردرد ناشی از سوء مصرف مسکن میتوانند با قطع مصرف همان مسکن طی چند هفته بهبود یابد اگرچه این درد ممکن است چند روز قبل از بهبودی، شدیدتر شود.

 سردرد های هورمونی 

در خانم‌ها معمولاً هورمون‌ها باعث ایجاد سردرد میشود و بسیاری از زنان ارتباطی بین دوران قاعدگی و سردرد خود پیدا می کند. قرص های جلوگیری از بارداری، دوران یائسگی و بارداری هم از عوامل محرک احتمالی می باشند.

کاهش سطح استرس، داشتن الگوی خواب منظم و از دست ندادن وعده های غذایی می تواند به کاهش سردرد مرتبط با دوران قاعدگی کمک کند.

 سایر دلایل سردرد

 سردردها می‌توانند دلایل متعدد دیگری داشته باشند مانند:

خوردن بیش از حد الکل

 صدمه یا ضربه به سر 

سرماخوردگی یا آنفولانزا

اختلالات گیجگاهی فکی - مشکلاتی که بر روی عضلات جویدن و مفاصل بین فک پایین و جمجمه تاثیر می گذارد سینوزیت - عفونت مجاری سینوسی 

مسمومیت با کربن مونوکسید 

وقفه تنفسی در خواب (sleep apnea) - وضعیتی که دیواره های گلو در هنگام خواب شل می‌شوند و باعث وقفه در تنفس طبیعی می شود 

آیا سردرد ها میتوانند مشکلی جدی باشند؟

در اکثر موارد سردرد نشانه مشکل مهمی نیست اما به ندرت می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری مانند سکته مغزی، مننژیت و یا تومور مغزی باشد.

 سردرد در موارد زیر  ممکن است  مشکل جدی تلقی شود:

 سردرد به صورت ناگهانی و بسیار شدید بروز پیدا کند -که به عنوان یک درد کور کننده که تا قبل از آن تجربه نشده است، توصیف شود

درد آن کمتر نشود و با گذشت زمان شدیدتر شود

 بعد از آسیب شدید به سر

 تحریک ناگهانی با عطسه کردن، خندیدن، تغییر وضعیت بدن و یا فعالیت بدنی 

در صورتی که علائم نشان دهند مشکلی در مغز یا سیستم عصبی دارید مانند ضعف، اختلال گفتار، گیجی، از دست دادن حافظه و خواب آلودگی

در صورتی که علائم بیشتری مانند درجه حرارت بالا (تب)، گرفتگی گردن، بثورات پوستی، درد فک هنگام جویدن، مشکلات بینایی، زخم پوست سر و یا درد و قرمزی شدید در یکی از چشمها داشتید

 اگر نگران جدی بودن سردردتان هستید باید سریعاً به دنبال مشاوره پزشکی باشید. در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید و یا به نزدیکترین بخش اورژانس مراجعه کنید