زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یک عفونت منتقله از طریق جنسی(بیماری آمیزشی) است که توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد میشود. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست با پوست با فردی که ویروس پاپیلومای انسانی روی پوستش دارد، منتقل میشود. این بیماری میتواند حین رابطه جنسی واژنی یا مقعدی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. از طریق رابطه جنسی دهانی هم به ندرت انتقال می یابد.

چگونه به زگیل تناسلی مبتلا می شوم؟

شما از طریق تماس اعضای تناسلی تان با اعضای تناسلی فردی که ویروس پاپیلومای انسانی دارد، زگیل تناسلی میگیرید. این ویروس ممکن است روی سطح پوست وجود داشته باشد اما هیچ زگیل واقعی دیده نشود. حتی درصورتیکه از کاندوم استفاده کنید یا رابطه دخولی نداشته باشید ممکن است زگیل تناسلی بگیرید چون کاندوم همه پوست عضو تناسلی را نمی پوشاند.

علائم زگیل تناسلی

اگر زگیل تناسلی دارید ممکن است متوجه توده یا تومور اطراف واژن، آلت تناسلی یا مقعد خود شوید که قبلا آنجا نبوده است. با این حال، ممکن است بدون ایجاد زگیل واقعی حامل ویروس باشید.

ممکن است سالها بعد از تماس با ویروس علائم را بروز دهید بنابراین ممکن نیست بدانید که چه زمانی با ویروس پاپیلومای انسانی تماس داشته اید.

بروز یا بروز مجدد زگیل ها در طول بارداری بخاطر تغییر در کنترل ویروس توسط سیستم ایمنی، شایع است.

آزمایش دادن برای زگیل تناسلی

اگر فکر میکنید که ممکن است زگیل تناسلی داشته باشید باید با پزشک خود ملاقات کنید یا با خدمات سلامت جنسی تماس بگیرید.

مهم است که زگیل توسط یک پزشک یا پرستار تشخیص داده شود.

درمان زگیل تناسلی

درمان برای زگیل تناسلی باید توسط یک پزشک تجویز شود.

نوع درمانی که به شما پیشنهاد میشود بستگی به شکل زگیل های شما دارد. پزشک در این مورد با شما بحث میکنند. گزینه های درمان عبارتند از:

کرم یا مایع _ معمولا میتوانید آن را چند بار در روز به مدت چندین هفته، روی زگیل ها بزنید. این درمان در بعضی موارد میتواند حس درد، سوزش و تحریک را ایجاد کند.

یخ زدن( فریز کردن ) _ پزشک به مدت 4 هفته، هر هفته زگیل ها را با مایع نیتروژن منجمد میکند. این کار میتواند موجب حس درد و سوزش و تحریک شود.

جراحی _ پزشک میتواند زگیل ها را برش دهد، بسوزاند یا لیزر کند.معمولا این کار فقط زمانی توصیه میشود که به [درمان های دیگر] پاسخ نمیدهند یا برای استفاده از کرم و منجمد کردن زیادی بزرگ هستند. عوارض این درمان شامل خونریزی، عفونت زخم یا ایجاد اسکار (جای زخم) است. اگر زگیل درمان نشده رها شود ممکن است بزرگ شود و تعداد آنها زیاد شود و احتمال اینکه عفونت را به همسر خود انتقال دهید بیشتر است. در برخی افراد زگیل ها میتوانند خود به خود خوب شوند.

زگیل های تناسلی عودکننده(بازگشتی)

زگیل ها میتوانند بعد از خلاص شدن از آنها دوباره برگردند. این حالت ممکن است هفته ها، ماه ها یا سال ها بعد از بروز اولیه آنها رخ دهد.

با حفظ خود و سیستم ایمنی تان در سالم ترین حالت ممکن با خوردن غذای خوب و ورزش، میتوانید از بازگشت آنها جلوگیری کنید.

سیگار کشیدن شانس از بین رفتن ویروس را کاهش میدهد بنابراین توصیه میشود آن را ترک کنید.

در بعضی از افراد درمان کارایی ندارد. هیچ درمانی برای زگیل تناسلی وجود ندارد اما برای بدن شما امکان دارد که در طول زمان ویروس را از بین ببرد.

پیشگیری از انتقال زگیل تناسلی به شریک جنسی

استفاده از کاندوم در زمان رابطه جنسی واژنی، مقعدی یا دهانی بهترین راه جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی به شریک جنسی است. اما اگر ویروس روی پوستی که با کاندوم پوشانده نشده وجود داشته باشد، میتواند انتقال یابد.

پزشک شما ممکن است توصیه کند هنگام انجام درمان زگیل تناسلی، از رابطه جنسی پرهیز کنید.

کاهش خطر زگیل تناسلی

برای کاهش خطر ابتلا به زگیل تناسلی باید برای رابطه جنسی واژنی، مقعدی یا دهانی از کاندوم استفاده کنید.

حتی اگر کاندوم استفاده کنید هم ممکن است زگیل تناسلی بگیرید چون کاندوم کل ناحیه تناسلی را نمی‌پوشاند.

واکسیناسیون ویروس پاپیلومای انسانی خطر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی که زگیل ایجاد میکند را کاهش میدهد.

زگیل تناسلی و سرطان

زگیل تناسلی سرطان نیست و موجب سرطان نمیشود. زگیل ها توسط سویه ی(نژاد) دیگری از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد میشوند.

واکسن ویروس پاپیلومای انسانی که برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم به دختران و پسران ارائه میشود فرد را در برابر زگیل تناسلی هم محافظت میکند.

برای اطلاعات بیشتر با پزشک عمومی خود یا کلینیک سلامت جنسی صحبت کنید.

عفونت های دیگر منتقله از راه جنسی

اگر تشخیص زگیل تناسلی برای شما داده شده توصیه میشود برای همه عفونت های منتقله از راه جنسی آزمایش دهید از جمله:

کلامیدیا

سوزاک

سیفلیس

ایدز