زونا [1]

زونا، که با نام هرپس زوستر نیز شناخته می­شود، یک عفونت مربوط به عصب و پوست اطراف آن می­باشد. این بیماری توسط ویروسی به نام واریسلا زوستر ایجاد می­شود که عامل ایجادکننده آبله­ مرغان نیز می باشد. 

تخمین زده می­شود از هر 4 نفر، 1 نفر در یک مقطع از عمر خود، به این بیماری مبتلا می­شود. 

علائم زونا 

علامت اصلی زونا درد است و به دنبال آن بثوراتی به صورت تاول­ های خارش ­دار ظاهر می­شود که از نظر ظاهری شبیه آبله مرغان است. تاول­های جدید ممکن است تا یک هفته ظاهر شوند ولی بعد از چند روز این جوش­ها به رنگ زرد تغییر رنگ داده، مسطح  و نهایتاً خشک می­شوند. 

همچنین، ممکن است در محل تاول جای زخم نیز تا حدودی باقی بماند. 

درد، ممکن است همراه با یک احساس مداوم سوزش و سنگینی[2] همراه بوده و شدت آن از خفیف تا شدید، متغیر می­باشد. شما ممکن است دردی شبیه به چاقو خوردن شدید را هر چند وقت یکبار داشته باشید و مناطق درگیر شده پوست، ممکن است نازک شوند. 

در برخی از موارد، ممکن است قبل از ظهور بثورات پوستی دردناک، علائم اولیه دیگر نیز پدیدار شوند. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سردرد 

احساس سوزش، مور مور شدن و یا خارش در پوست مناطق آسیب دیده 

احساس کلی ناخوشی 

درجه حرارت بالا (تب) 

یک دوره از زونا به طور معمول حدود دو تا چهار هفته طول می­کشد. معمولاً یک ناحیه خاص در یک طرف بدن را تحت تأثیر قرار می­دهد و از خط میانی بدن عبور نمی­کند (یک خط فرضی که از بین چشمان شما از بالا به پایین عبور می­کند). هر قسمت از بدن شما ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد، از جمله صورت و چشم اما شایعترین مناطق قفسه سینه و شکم هستند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ 

زونا، معمولاً خیلی شدید نیست، ولی به محض اینکه علائم آن را مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید. 

پزشکان، زونا را بر اساس علائم شما و ظاهر بثورات پوستی تشخیص می­دهند. 

درمان اولیه، می­تواند شدت علائم و خطر بروز عوارض این بیماری را کاهش دهد. 

ارجاع به متخصص  

ارجاع به بیمارستان، برای این بیماری، خیلی کم پیش می ­آید، ولی در صورت وجود موارد زیر، پزشک، ممکن است، شما را به یک متخصص در بیمارستان ارجاع دهد:

شک به بروز عوارض زونا، مانند مننژیت[3] یا آنسفالیت[4] 

درگیر شدن یکی از چشم­ها – در این صورت اگر بیماری سریعاً درمان نشود، می­تواند موجب مشکل بینایی دائمی برای فرد شود. 

 تشخیص قطعی نباشد. 

داشتن زونای غیرمعمولی که به درمان­های معمولی پاسخ نمی­دهد .

 بیشتر از دوبار مبتلا شدن به زونا 

حامله بودن 

ضعف سیستم ایمنی– به خصوص، در موارد شدید بیماری و یا ابتلای بچه ­ها

علل زونا 

بیشتر افراد در دوران کودکی به آبله ­مرغان دچار می­شوند، اما پس از برطرف شدن بیماری ، ویروس واریسلا زوستر در سیستم عصبی به حالت خواب (غیر­فعال)[5]،  باقی می­ماند.  سیستم ایمنی بدن ویروس را تحت کنترل نگه می­دارد ، اما در مراحل بعدی زندگی می­تواند دوباره فعال و باعث زونا شود.

امکان ابتلای بیش از یک بار به زونا وجود دارد، ولی این حالت، بسیار نادر است.. 

دلیل دقیق ابتلای افراد به زونا هنوز مشخص نیست، ولی حدس زده می­شود که سیستم ایمنی ضعیف میتواند موجب فعال شدن ویروس واریسلا در سیستم عصبی و به دنبال آن ابتلا به زونا ­شود. 

این بیماری، می­تواند در نتیجه موارد زیر نیز ایجاد شود: 

افزایش سن– با افزایش سن، از ایمنی شما کاسته شود. اکثر موارد این بیماری در سنین بالای 70 سال اتفاق می­افتند. 

استرس جسمی و روانی- مواد شیمیایی که در هنگام استرس، آزاد می­شوند می­توانند عملکرد سیستم ایمنی بدن را کاهش دهند. 

ابتلا به HIV و AIDS – به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی در این افراد، آن­ها نسبت به افراد معمولی، خطر بالاتری برای ابتلا به زونا دارند.

انجام پیوند مغز استخوان در چند وقت اخیر – شرایطی که قبل از پیوند برای شما اتفاق می­افتد، موجب ضعیف­تر شدن سیستم ایمنی بدن شما می­شود. 

داشتن عضو پیوندی– در این حالت نیز برای اینکه بدن شما عضو پیوندی را قبول کند، سیستم ایمنی بدن توسط داروهایی سرکوب شده و ضعیف می­شود. 

شیمی درمانی– درمان دارویی شیمی درمانی، اغلب برای درمان سرطان به کار گرفته می­شود و می­تواند موقتاً سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند. 

با این وجود، برخی از افراد جوان هم که هیچ مشکل پزشکی ندارند هم گاهی اوقات به این بیماری مبتلا می شوند. 

آیا زونا، مسری است؟

امکان ابتلا به زونا، پس از برخورد با فرد مبتلا به زونا و یا آبله ­مرغان وجود ندارد، ولی شما، اگر قبلاً سابقه ابتلا به آبله­ مرغان نداشته ­اید، می­توانید بعد از برخورد با فرد مبتلا به زونا، آبله ­مرغان بگیرید. 

تاول­ هایی[6] که در اثر این بیماری، به وجود می­ آیند، حاوی ویروس­های زنده هستند. اگر فردی، قبلاً آبله ­مرغان نگرفته باشد، در صورت تماس مستقیم با این تاول­ها، می­تواند به آبله­ مرغان مبتلا شود. 

پیشگیری از انتقال بیماری

اگر شما مبتلا به زونا هستید، تا زمانی که آخرین بثورات پوستی، خشک شده و از بین بروند، می­توانید بقیه افراد را نیز درگیر کنید. اجتناب از استفاده مشترک از حوله و ملحفه، اجتناب از شنا کردن مشترک با سایر افراد و هم­چنین پرهیز از بازی­های تماسی با سایر افراد، می­تواند، از گسترش پیدا کردن ویروس پیشگیری کند. همچنین، اگر از داخل تاول­های شما، مایع بیرون می ­آید و آنها را نپوشانده­ اید، نباید به محل کار و یا مدرسه بروید. 

آبله­ مرغان، برای گروه­ های خاصی از افراد می­تواند خطرناک باشد. اگر مبتلا به زونا هستید، سعی کنید با افراد زیر تماس نداشته باشید:

زنان حامله ­ای که قبلاً سابقه ابتلا به آبله­ مرغان نداشته اند. اگر با این افراد تماس داشته باشید، ویروس می­تواند به جنین داخل شکم این زنان، آسیب بزند. 

افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، مثلاً افراد مبتلا به HIV و یا AIDS

نوزادان کمتر از یک ماه- مگر اینکه نوزاد خودتان باشد (در این صورت، با انتقال آنتی­ بادی از مادر به نوزاد، یک ایمنی در نوزاد ایجاد می­شود).

درمان زونا 

هرچند که درمانی خاصی برای این بیماری وجود ندارد، ولی درمان­ هایی هستند که می­توان برای تسکین علائم به کار برد. بیشتر موارد زونا، بین دو تا چهار هفته طول می-کشند. درمان زونا، می­تواند شامل موارد زیر باشد:

پوشاندن زخم، با یک پارچه و یا یک پانسمان غیرچسبناک، به منظور پیشگیری از ابتلای سایر افراد به آبله­ مرغان – در صورت پوشاندن زخم، احتمال انتقال ویروس به سایر افراد، بسیار کاهش پیدا می­کند. 

دارو درمانی با مسکن هایی مانند ایبوپروفن، استامینوفن و یا کدئین 

درمان­های دارویی ضد ویروسی برای متوقف کردن تکثیر ویروس– البته، همه افراد مبتلا نیازی به این درمان ندارند. 

عوارض زونا 

برخی اوقات زونا می­تواند، موجب بروز عوارضی مانند درد عصبی (نورالژی) بعد از زونا شود. این حالت، زمانی اتفاق می­افتد که درد عصب، چند ماه بعد از خشک شدن راش ها هم ادامه داشته باشد. 

این عوارض، بیشتر در افراد سالمند و افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، مشاهده می­شود. 

واکسن زونا 

همیشه امکان پیشگیری از زونا وجود ندارد، ولی با تزریق یک واکسن به نام Zostavax، شانس ابتلا به این بیماری کاهش می­یابد.  حتی اگر بعد از واکسن هم به این بیماری مبتلا شوید، بیماری خفیف­ تر خواهد بوده و مدت زمان کمتری طول خواهد کشید. 

زونای چشمی [7]

برخی موارد زونا، می­تواند باعث درگیری یک چشم شده و به عنوان زونای چشمی شناخته می­شود.

 این نوع زونا، زمانی اتفاق می­ افتد که ویروس، در بخشی از عصب سه گانه[8]، فعال شود. عصب سه گانه، عصبی است که حس و حرکات صورت را کنترل می­کند. علائم این نوع زونا، می­تواند شامل موارد زیر باشد:

بروز بثورات در اطراف پیشانی، بینی و چشم 

التهاب ملتحمه چشم، که نوعی التهاب چشم می­باشد که باعث بروز قرمزی و آبکی شدن چشم شده و یک لایه چسبناک بر روی مژه ­ها ایجاد می­شود. 

قرمز شدن چشم 

مشکل در بینایی

علائم زونا 

یک دوره زونا، بین 2 تا 4 هفته طول می­کشد. علائم اصلی این بیماری، درد، و به دنبال آن، بروز بثورات پوستی می ­باشد. هر بخشی از بدن شما، حتی صورت و چشم ­ها نیز می­توانند درگیر این بیماری شوند، ولی با این وجود، اکثر موارد بیماری در قفسه ­سینه و شکم دیده می­شوند. 

علائم اولیه 

در برخی از موارد، چند روز قبل از اینکه  بثورات پوستی دردناک در فرد ظاهر شوند، برخی علائم اولیه دیگر ظاهر می ­شوند. این علائم، می­توانند شامل موارد زیر باشند:

سردرد 

احساس سوزش، مور مور شدن، کرختی یا خارش پوست در قسمت آسیب دیده بدن 

احساس کلی ناخوشی 

درجه حرارت بالا (تب) 

البته همه افراد این علائم را نخواهند داشت. به ویژه، تب بالا خیلی شایع نیست. 

درد 

نهایتاً، افراد مبتلا به زونا، یک درد موضعی در ناحیه درگیر این بیماری تجربه خواهند کرد. 

درد، می­تواند همراه با احساس سوزش و سنگینی بوده و شدت آن از حالت خفیف تا شدید متغیر می­باشد. همچنین احتمال دارد، هرازگاهی دردی شبیه به درد چاقو خوردن داشته باشید و معمولاً پوست منطقه درگیر نیز، حساس و دردناک می­شود.

درد در افراد سالم و جوانتر کمتر دیده می­شود و در بچه ­ها نادر است. درد، معمولاً، قبل از بروز بثورات می­باشد و تا چند روز و یا نهایتاً چند هفته بعد از بهبودی ضایعات ادامه می­یابد.

بثورات 

بثورات زونا، معمولاً در یک طرف بدن و در ناحیه ­ای از پوست که مربوط به عصب آسیب دیده است، ایجاد می شود. در ابتدا، این  بثورات به صورت  لکه­ های قرمز رنگ بوده و بعد از آن، تبدیل به تاول­ های خارش­ داری می شود که شبیه به تاول­ های آبله­ مرغان هستند. 

تاول­ های جدید ممکن است تا یک هفته ظاهر شوند، اما چند روز پس از ظاهر شدن رنگ آن­ها مایل به زرد، صاف و خشک می­شوند. سپس در جایی که تاول­ها وجود دارد پوسته ­ها تشکیل می­شوند که ممکن است جای زخم کمی ایجاد کند. بهبودی کامل بثورات معمولاً دو تا چهار هفته طول می­کشد.

چه زمانی به  پزشک مراجعه کنیم؟ 

زونا، معمولاً جدی نیست، ولی به محض اینکه علائم آن را مشاهده کردید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. درمان زودرس، می­تواند شدت علائم و خطر بروز عوارض را کاهش دهد. 

همچنین، اگر حامله هستید و یا ضعف سیستم ایمنی دارید و یا فکر می­کنید که با یک فرد مبتلا به آبله ­مرغان یا زونا در تماس بوده ­اید و قبلاً هم آبله ­مرغان نگرفته ­اید، باید به پزشک مراجعه کنید. 

آیا زونا مسری است؟

امکان گرفتن زونا از فردی که به زونا و یا آبله­ مرغان مبتلا می ­باشد، وجود ندارد، ولی در صورت برخورد با فرد مبتلا به زونا، اگر شما قبلاً آبله­ مرغان نگرفته باشید، احتمال ابتلا به آبله­ مرغان در شما وجود خواهد داشت. چون، تاول­ های بیماری زونا، حاوی ویروس زنده می­باشند. آبله مرغان در دوران کودکی به قدری شایع است که از هر 10 بزرگسال 9 نفر قبلاً به آن مبتلا شده ­اند و در معرض خطر ابتلا به زونا نیستند. 

ابتلا به آبله مرغان 

تاول­ های ناشی از بیماری زونا، حاوی ویروس زنده واریسلا زوستر می ­باشند. اگر شما قبلاً آبله ­مرغان[9] نگرفته باشید و با مایعات ترشح شده از این تاول­ ها و یا وسایلی که با این تاول ­ها آلوده شده ­اند، مانند حوله و یا تخت آلوده، در تماس باشید، احتمال ابتلا به آبله­ مرغان خواهید داشت.

اگر مبتلا به زونا هستید، تا زمانی که تاول ­های ناشی از این بیماری در بدن شما وجود داشته باشند، می­توانید بیماری را به سایر افراد نیز، منتقل کنید. این بثورات، معمولاً بعد از 10 تا 14 روز، خشک می­شوند. 

تشخیص زونا 

پزشک، می­تواند از روی علائم و همچنین ظاهر بثورات شما، زونا را تشخیص دهد. معمولاً برای تشخیص این بیماری، نیازی به انجام آزمایش نمی ­باشد. 

ارجاع به متخصص

معمولاً افراد مبتلا به این بیماری، نیازی به مراجعه به متخصص برای درمان و معاینات اضافی نخواهند داشت. با این وجود، در موارد زیر، شاید نیاز باشد به متخصص هم ارجاع داده شوید:

پزشک شما احتمال بروز عوارض زونا، مانند مننژیت و یا آنسفالیت بدهد. 

یکی از چشم­ها درگیر این بیماری شود– در این صورت، اگر بیماری فوراً درمان نشود، می­تواند باعث بروز مشکلات بینایی به صورت دائمی[10] شود.

ضعف سیستم ایمنی- به خصوص در موارد شدید بیماری و یا در مواردی که کودکان نیز درگیر شده ­اند. 

حاملگی 

 قطعی نبودن تشخیص 

 همچنین در صورتی که شما بیش از یک بار مبتلا به این بیماری شوید و یا اینکه علائم مشکوک به زونا داشته باشید که بیشتر از زمان معمول طول کشیده باشند، نیز باید به متخصص ارجاع داده شوید. 

در صورت ابتلا، باید به چه پزشکی مراجعه کنم ؟

بسته به شرایط بیماری، شما، می­توانید به متخصص­ های مختلف مراجعه کنید: 

اگر کودک شما به این بیماری مبتلا شده است، باید به متخصص کودکان مراجعه کنید. 

اگر چشم­ های شما درگیر این بیماری شده ­اند، باید، به متخصص چشم مراجعه کنید .

درمان زونا 

هیچ درمانی برای زونا وجود ندارد، ولی درمان­های موجود می­توانند به بهبود علائم شما کمک کنند. در خیلی از موارد بیماری، زونا در عرض 2 تا 4 هفته، بهتر می­شود. با این وجود، به محض مشاهده علائم این بیماری، باید به پزشک خود مراجعه کنید. چون درمان زودرس، می تواند خطر شدید شدن بیماری و همچنین خطر بروز عوارض را در شما کاهش دهد. 

خود مراقبتی [11]

اگر شما بثورات ناشی از زونا دارید، برای تسکین علائم، می­توانید، چندین کار انجام دهید. از جمله این اقدامات می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

تا می­­توانید بثورات را تمیز و خشک نگه دارید– با این کار احتمال آلوده شدن بثورات با باکتری­ ها کاهش می یابد. 

پوشیدن لباس­های گشاد، که باعث می­شود احساس راحتی بیشتری کنید. 

عدم استفاده از آنتی بیوتیک­ های موضعی[12]  یا پانسمان چسب مانند- این امر می­تواند روند بهبودی را کند کند.

در صورت نیاز به پوشاندن تاول­ ها، استفاده از پانسمان غیرچسبنده (پانسمانی که به بثورات پوستی نمی­چسبد) - از انتقال ویروس به سایر افراد پیشگیری می­شود.

برخی لوسیون­ها مانند کالامین، یک تأثیر خنک­ کننده و تسکین­ دهنده برای پوست داشته و می­تواند برای تسکین خارش، مورد استفاده قرار بگیرد. 

اگر تاول­های ترشح کننده[13] دارید، می­توانید از کمپرس سرد (پارچه یا ملحفه خیس شده با آب سرد)، چندین بار در روز استفاده کنید تا پوست خود را آرام کرده و تاول­ها را تمیز نگه­دارید. 

باید به این نکته توجه داشته باشید که هر بار کمپرس در حد 20 دقیقه بر روی پوست باقی بماند و بعد از اینکه تاول­ها ، ترشح نداشتند، نباید از این کمپرس استفاده کرد. اگر تاول ناشی از زونا دارید، نباید به هیچ عنوان، حوله، لباس و یا ملحفه خود را با دیگران، به صورت مشترک استفاده کنید. 

داروهای ضد ویروس[14]

برخی از افراد مبتلا به این بیماری، باید علاوه بر داروهای مسکن[15]، داروهای ضد ویروس را نیز به مدت 7 تا 10 روز دریافت کنند. داروهای ضد ویروسی که معمولا برای این بیماری تجویز می شوند، شامل آسیکلوویر، والاسیکلوویر و فامسیکلوویر می باشند. 

این داروها، نمی­توانند ویروس زونا را بکشند، ولی می­توانند از تکثیر این ویروس جلوگیری کنند. این داروها، می­توانند:

- شدت بیماری زونا را کاهش دهند. 

- مدت طول کشیدن این بیماری را کاهش دهند. 

- از عوارض این بیماری، مانند درد عصبی بعد از زونا[16]، پیشگیری کنند (البته شواهد، برای این عارضه، کافی نمی­باشند). 

اگر داروهای ضد ویروس در 72 ساعت اول پس از بروز بثورات، به فرد داده شوند، تأثیر بیشتری خواهند داشت. با این وجود، اگر شما در معرض زونای شدید باشید و یا عوارض این بیماری را نشان دهید، این درمان­ها می­توانند تا یک هفته پس از بروز بثورات نیز داده شوند. 

به چه کسی، داروی ضد ویروس داده می­شود؟

اگر شما بالای 50 سال باشید و علائم زونا داشته باشید، احتمال دارد که داروهای ضد ویروسی برایتان تجویز شود.  همچنین در موارد زیر نیز احتمال تجویز این داروها وجود دارد:

ابتلای یکی از چشم­ها

ضعف سیستم ایمنی 

درد متوسط تا شدید 

بثورات متوسط تا شدید(ضایعات پوستی) 

حاملگی و داروهای ضد ویروسی 

اگر شما حامله هستید و مبتلا به زونا می باشید، احتمالاً پزشک شما با متخصص درباره مزیت مصرف این داروها نسبت به خطرات احتمالی مصرف آن­ها، برای تجویز به شما مشورت خواهد کرد. زونا، به نوزاد تازه متولد شده شما آسیب نخواهد رساند. 

اگر سن شما زیر 50 سال باشد، در هر صورت، امکان بروز عوارض زونا در شما کم خواهد بود. بنابراین احتمالاً، نیازی به دریافت داروهای ضد ویروسی نخواهید داشت. 

کودکان و داروهای ضد ویروس

معمولاً چون بچه ها عوارض این بیماری را کمتر نشان می­دهند و علائم خفیف خواهند داشت، نیازی به دریافت داروهای ضد ویروسی در بچه ­ها نخواهد بود. با این وجود، اگر کودک شما، سیستم ایمنی ضعیفی دارد، ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد تا داروهای ضد ویروسی مستقیماً به داخل رگ، تزریق شود. 

داروهای مسکن 

پزشک ممکن است برای تسکین درد ناشی از زونا، برای شما داروهای مسکن تجویز کند. برخی از داروهایی که معمولا برای تسکین علائم زونا به کار گرفته می شوند، در زیر لیست شده اند:

استامینوفن

معمول ترین مسکن استفاده شده برای تسکین علائم زونا، استامینوفن می باشد، که می­توانید بدون داشتن نسخه هم، این دارو را تهیه کنید. همیشه، برای اطمینان از اینکه داروی مناسبی را با میزان مناسب دریافت می­کنید، حتماً دستورالعمل شرکت سازنده آن را مطالعه کنید. 

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)

داروهای NSAID مانند ایبوپروفن، داروهای مسکنی هستند که بدون داشتن نسخه پزشک هم قابل دریافت می­باشند. با این وجود، در موارد زیر، این داروها ممکن است که گزینه مناسبی برای شما نباشند:

داشتن مشکلات معده، کبد و یا کلیه مانند زخم معده و یا داشتن سابق ابتلا به این بیماری­ها 

ابتلا به آسم 

حامله بودن و یا شیر دادن به نوزاد [17]

اگر در مورد  مصرف این داروها مطمئن نیستید، حتماً با پزشک و یا داروساز، مشورت کنید. 

داروهای ضد افسردگی 

اگر شما درد شدیدی به دنبال ابتلا به زونا داشته باشید، احتمال تجویز داروی ضد افسردگی برای شما وجود دارد. این داروها، عموماً برای درمان افسردگی به کار گرفته می­شوند، ولی برخی اوقات، برای تسکین درد عصبی، مثلاً درد عصبی ناشی از زونا نیز به کار می­روند.

داروهای ضد افسردگی که برای درمان درد زونا به کار گرفته می شوند، به عنوان داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAs)[18]، شناخته می شوند. مثال های این نوع داروها که برای درمان زونا کاربرد دارند، داروهای ایمی پرامین و نورتریپتیلین می باشند. 

اگر مبتلا به زونا شده ­اید، دوز مقدار داروی ضدافسردگی  که برای شما تجویز می­شود احتمالاً نسبت به حالت افسردگی کمتر خواهد بود. برای درمان زونا، احتمالاً یک نوبت شبانه­ دارو برای شما تجویز خواهد شد. همچنین، تا زمانی که درد شما کمتر نشده است، احتمال افزایش مقدار دارو نیز وجود خواهد داشت. 

چندین هفته طول می­کشد تا اثرات این داروها را بتوانید در فرد مبتلا به زونا، مشاهده کنید. البته در همه موارد، به این شکل نخواهد بود. 

داروهای ضد تشنج[19]

این داروها، بیشتر، برای کنترل حملات تشنج[20] ناشی از صرع[21]، به کار گرفته می­شوند، ولی در تسکین درد عصبی نیز کاربرد دارند. گاباپنتین و پرگابالین، پرکاربردترین داروهای ضد تشنج می باشند که برای تسکین درد عصبی ناشی از زونا، تجویز می شوند. 

عوارض زونا 

به دنبال ابتلا به زونا، برخی اوقات، چندین عارضه می­توانند رخ بدهند. اگر شما سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید و یا سالمند باشید، احتمال بروز این عوارض، بیشتر خواهد بود. برخی از عوارض اصلی که می­توانند بعد از ابتلا به زونا رخ بدهند، شامل موارد زیر می­باشند:

درد عصبی بعد از زونا

شایعترین عارضه­ ی زونا، درد عصبی بعد از زونا می­باشد که می­تواند منجر به درد عصبی و خارش شدیدی شود که بعد از ناپدید شدن بثورات و دیگر علائم زونا، همچنان ادامه خواهد داشت. 

برخی اوقات، درد عصبی بعد از زونا، پس از سه تا 6 ماه، بهبود می­یابد، هر چند که این عارضه می­تواند تا سال­ها ادامه داشته و در برخی از موارد، حتی به صورت دائمی باقی بماند. این عارضه، می­تواند با چند داروی مسکن مختلف، درمان شود. 

مشکلات چشمی 

اگر یکی از چشم­های شما، درگیر بیماری زوناست،  احتمال بروز مشکلات بیشتر در همان چشم درگیر وجود دارد.

زونا، به ندرت، تهدیدکننده زندگی[22] می­باشد، ولی عوارضی که در بالا شرح داده شد، بدین معنی است که این بیماری در تقریباً 0/1 درصد از افراد مبتلا می­تواند کشنده[23] باشد. 

[1] Shingles 

[2] Dull 

[3] Meningitis 

[4] Encephalitis 

[5] Dormant 

[6] Blisters 

[7] Ophthalmic shingles 

[8] Trigeminal nerve 

[9] Chickenpox 

[10] Permanent vision problems 

[11] Self-care 

[12] Topical 

[13] Weeping blisters 

[14] Antiviral medication 

[15] Painkillers 

[16] Postherpetic neuralgia 

[17] Breastfeeding 

[18] Tricyclic 

[19] Anticonvulsants 

[20] Seizures 

[21] Epilepsy 

[22] Life-threatening 

[23] Fatal