زوال عقلی با اجسام لوی

زوال عقلی با اجسام لوی یک فرم رایج از زوال عقلی است. اصطلاح زوال عقلی از دست رفتن توانایی ذهنی(اختلال شناختی) به همراه مرگ تدریجی سلول‌های مغزی می‌باشد و در افراد کمتر از 65 سال بسیار به ندرت رخ می‌دهد، علائم معمولا به صورت تدریجی افزایش پیدا می‌کنند و در طی چندین سال شدیدتر می‌شوند.

علائم و نشانه‌ها

افراد مبتلا به زوال عقلی با اجسام لوی نه تنها مشکلاتی با حافظه و قضاوت پیدا می‌کنند(درست مانند افراد مبتلا به بیماری آلزایمر) بلکه احتمالا مشکلاتی در تمرکز و درک بصری نیز دارند(شناسایی اشیا و قضاوت درباره این که از لحاظ فضایی در کجا قرار دارند). آن‌ها ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

حرکت آهسته، اعضای سفت و لرزش

توهم  بینایی عود کننده(دیدن چیزهایی که وجود خارجی ندارند).

اختلالات خواب از جمله خواب‌آلودگی در طی روز

غش کردن، عدم تعادل و زمین خوردن

افراد با این بیماری معمولا دارای نوسان بین حالت خواب‌آلودگی و بعد خیره شدن به فضا  می باشند، این تغییرات شدید غیرقابل پیش‌بینی هستند و ساعت به ساعت و روز به روز متفاوت می‌باشند.

چه عاملی باعث ایجاد زوال عقلی با اجسام لوی می‌شود.

زوال عقلی با اجسام لوی به دلیل رسوب پروتئین غیرمعمول با عنوان اجسام لوی در درون سلول‌های مغز رخ می‌دهد. این رسوب‌ها که در بیماری پارکینسون نیز مشاهده می‌شود در نواحی مغز رخ می‌دهد که مسئول مسائلی مانند حافظه و حرکت عضلات هستند.

مشخص نیست که چرا این اتفاق می‌افتد و دقیقا چگونه به مغز آسیب می‌‎زند اما عقیده بر این است که آن‌ها عملکرد نرمال مغز را با تداخل با سیگنال های شیمیایی انتقال یافته از یک سلول مغزی به سلول دیگر مختل می‌کنند.

زوال عقلی اجسام لوی معمولا در افراد بدون سابقه خانوادگی رخ می‌دهد اگر چه گزارش‌هایی درباره نمونه‌های نادری نیز وجود دارد که در خانواده به صورت ارثی مشاهده می‌شود.

تشخیص زوال عقلی با اجسام لوی

اگر فکر می‌کنید که علائم اولیه زوال عقلی را دارید مراجعه به پزشک ایده خوبی است. اگر درباره فرد دیگری نگران هستید او را تشویق کنید به پزشک مراجعه کند و شاید بتوانید پیشنهاد دهید که او ‌ را همراهی کنید.

پزشک شما می‌تواند برخی بررسی‌های ساده را انجام دهد تا ببیند که آیا احتمال زوال عقل در شما وجود دارد یا خیر و آن‌ها می‌تواند شما را به یک کلینیک حافظه و یا کلینیک تخصصی مغز و اعصاب در صورت ضرورت ارجاع دهند. در این کلینیک‌ها از شما درباره علائم پرسیده می‌شود و بعد یک چکاپ و تست حافظه و معاینه فیزیکی به عمل می‌آید. شما همچنین ممکن است آزمایش خون و اسکن مغز نیز بدهید.

نتایج این چکاپ‌ها و آزمایشات دیدگاه خوبی به پزشک درباره این موضوع می‌دهد که آیا علائم شما به دلیل زوال عقلی با اجسام لوی ایجاد شده است و یا نوع دیگری از زوال عقلی وجود دارد و یا این که کلا مشکل چیز دیگری است. 

چگونه زوال عقلی با اجسام لوی مدیریت می‌شود.

هیچ درمانی برای زوال عقل با اجسام لوی وجود ندارد و هیچ دارویی نمی‌تواند آن را آهسته کند، با این حال چند داروی متفاوت می‌توانند در کنترل برخی از نشانه‌ها موثر باشند، به صورت خاص مهارکننده ها استیل کولین استراز(که در درمان بیماری آلزایمر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد) می‌تواند علائمی مانند هذیان و سردرگمی در برخی از افراد را بهبود بخشد. درمان‌های حمایتی مانند فیزیوتراپی و کار درمانی و گفتار درمانی و زبان درمانی نیز می‌توانند به بهبود مشکلات مربوط به حرکت و وظایف روزمره و ارتباطات کمک کنند.

درمان‌های روانشناسی و فعالیت‌های اختصاصی مربوط به زوال عقل نیز می‌توانند به بهبود از دست رفتن حافظه، گیجی و عدم آگاهی کمک کنند.

دورنما و چشم انداز

این که زوال عقلی با اجسام لوی با چه سرعتی پیشرفت می‌کند در هر فردی متفاوت می‌باشد، اما در هر صورت کمک‌های خانگی الزامی است و برخی از افراد در نهایت بایستی در یک آسایشگاه بستری شوند. 

بقای متوسط بعد از زمان تشخیص مشابه بیماری آلزایمر بین 5 تا 8 سال است با این حال مانند بیماری آلزایمر این مسئله نیز به شدت متغیر می‌باشد.

علائم زوال عقلی با اجسام لوی

علائم زوال عقلی با اجسام لوی معمولا به صورت تدریجی پیشرفت می‌کند و در طول چندسال تشدید می‌شود. مانند دیگر انواع زوال عقلی این بیماری مشکلاتی را در شرایط زیر ایجاد می‌کند:

سرعت تفکر

زبان

درک

قضاوت

حافظه

اگرچه کاهش حافظه قابل توجه ممکن است تا دوره‌های آخر رخ ندهد.

افراد مبتلا به زوال عقلی با اجسام لوی ممکن است علائم دیگری داشته باشند که به تشخیص آن از انواع دیگر زوال عقلی کمک می‌کند. از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

نوسانات شدید بین هوشیاری و سردرگمی و خواب‌آلودگی که می‌تواند به صورت غیرمنتظره رخ دهد و از ساعتی به ساعت دیگر و از روزی به روز دیگر متفاوت خواهد بود.

حرکات آهسته، سفت شدن اندام‌ها و لرزش(همان‌طور که در بیماری پارکینسون نیز مشاهده می‌شود) که در زمان راه رفتن باعث لرزش می‌شود.

دیدن و یا شنیدن چیزهایی که واقعی نیستند(توهم) که می‌تواند طیفی از رویدادهای مطلوب و یا آشفته کننده را شامل شود.

غش کردن، عدم تعادل، زمین خوردن

اختلالات خواب که ممکن است باعث صحبت در خواب و یا حرکات نامعمول در حین خواب باشد.

از دست رفتن گفتار

مشکل در بلع(دیسفاژیا)

افسردگی

این علائم می‌تواند فعالیت‌های روزانه را بسیار دشوار سازد و می‌تواند به مشکلات سلامتی دیگر مانند آسیب‌ها و زمین خوردگی‌ها و عفونت‌های ریوی- ناشی از ورود غذا به ریه ها به جای بلعیدن آن‌ها- منجر ‌گردد.

گرفتن مشاوره پزشکی

اگر شما درباره فردی نگران هستید، وی را تشویق کنید تا به پزشک مراجعه کنند و پیشنهاد دهید که با او همراهی خواهید کرد.

بروز علائم زوال عقلی می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، پزشک شما قادر خواهد بود چکاپ‌های ساده‌ای را انجام دهد تا بتواند دلیل اصلی را پیدا کند و یا این که ممکن است شما را به یک متخصص برای انجام آزمایشات بیشتر ارجاع دهد.

تشخیص زوال عقلی با اجسام لوی

تایید تشخیص زوال عقلی می‌تواند به خصوص در زمانی دشوار باشد که بیماری در مراحل اولیه قرار گرفته است. این مسئله به این خاطر است که بسیاری از علائم زوال عقلی می‌تواند به دلیل بیماری‌های دیگر هم مشاهده شود.

برای تشخیص زوال عقلی با اجسام لوی شما بایستی آزمایشات و ارزیابی‌های مشخصی را داشته باشید از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

ارزیابی علائم: به عنوان نمونه این که شما علائم معمول زوال عقلی با اجسام لوی را دارید یا خیر.

ارزیابی کامل توانایی‌های ذهنی

معاینه فیزیکی

بررسی داروهایی که مصرف می‌کنید.

خیلی از آزمایشات از جمله آزمایش خون به منظور رد کردن دلایل احتمالی دیگر علائم مانند کمبود ویتامین B12.

اسکن‌های مغزی مانند توموگرافی کامپیوتری یا CT اسکن و یا تصویر رزونانس مغناطیسی یا اسکن MRI می‌تواند علائم سکته، تومور مغزی و یا کوچک شدن مغز را بررسی کند.

یک CT انتشار فوتون واحد(SPECT) می‌تواند سیستم دوپامین در مغز را بررسی کند که آن هم می‌تواند مفید باشد.

ارزیابی توانایی‌های ذهنی

معاینه کوتاه توانایی ذهنی(MMSE) به صورت گسترده برای بررسی و آزمون توانایی ذهنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آزمون می‌تواند به منظور ارزیابی توانایی‌های مختلف ذهنی به کار رود از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

حافظه کوتاه مدت و دراز مدت

دوره توجه

تمرکز

مهارت‌های برقراری ارتباط و زبان

توانایی برنامه‌ریزی

توانایی درک دستورالعمل‌ها

MMSE شامل مجموعه‌ای از وظایف است که به همراهی یکدیگر امتیاز حداکثری 30 دارند، نمونه‌های وظایف عبارت‌اند از:

به خاطر سپردن فهرست کوتاهی از اشیا و بعد تکرار کردن آن فهرست.

شناسایی صحیح روز هفته، تاریخ و سال.

درمان زوال عقلی با اجسام لوی

در حال حاضر هیچ درمانی برای زوال عقلی با اجسام لوی وجود ندارد اما درمان‌ها می‌تواند به مدیریت علائم کمک کند.

اول از همه سلامت آینده و مراقبت‌های اجتماعی بایستی مورد ارزیابی قرار گیرد و یک برنامه درمانی ارائه گردد. این روش کسب اطمینان از این مسئله است که شما درمان مناسب برای احتیاجات خود را دریافت می‌کنید و شامل شناسایی حوزه‌هایی است که ممکن است در آن‌ها کمک نیاز داشته باشید، از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

شما و یا مراقبتان به چه حمایتی نیاز دارید تا بتوانید در حد امکان مستقل باشید.

آیا تغییراتی وجود دارد که می‌تواند در خانه صورت گیرد تا زندگی در آن ساده‌تر شود.

آیا شما به کمک مالی نیاز دارید.

دارو درمانی

دارو نمی‌تواند از پیشرفت زوال عقلی با اجسام لوی پیشگیری کند اما گاهی اوقات می‌تواند علائم را کاهش دهد.

مهارکننده ها استیل کولین استراز

مهارکننده ها استیل‌کولین‌استراز مانند دنپزیل(آریسپت) یا گالانتامین(رمینیل) می‌توانند به بهبود توهم، سردرگمی و خواب‌آلودگی در برخی از افراد کمک کند.

داروهای دیگر

داروهای دیگری که می‌تواند به کنترل برخی از علائم زوال عقلی با اجسام لوی کمک کنند عبارت‌اند از:

لوودوپا(داروی مورد استفاده برای بیماری پارکینسون) می‌تواند به کاهش مشکلات حرکتی کمک کند اگر چه ممکن است باعث تشدید توهم و دیگر علائم روانی شود و در نتیجه بایستی تحت نظر پزشک مصرف شود.

داروهای ضدافسردگی نیز می‌تواند در صورت افسردگی به شما کمک کند.

کولونازپام نیز گاهی اوقات می‌تواند به بهبود خواب در صورت اختلالات خواب کمک کند.

داروهای ضد روان‌پریشی مانند هالوپریدول نبایستی در صورت امکان استفاده شود و بایستی تنها برای درمان رفتارهای چالش‌برانگیز شدید مورد استفاده قرار بگیرد که شما و یا دیگران را در خطر آسیب قرار می‌دهد، این مسئله به این خاطر است که آن‌ها می‌توانند طیفی از اثرات جانبی خطرناک مانند سفت شدن و بی‌حرکتی را سبب شوند.

اگر داروهای ضد روان‌پریشی الزامی هستند بایستی در پایین‌ترین دوز ممکن برای کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط متخصص باتجربه در درمان زوال عقلی با اجسام لوی تجویز شوند.

اقدامات و درمان‌های حمایتی

علاوه بر دارو، درمان‌ها و اقدامات عملی دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند زندگی روزمره را برای فرد دچار زوال عقلی ساده‌تر کند، این‌ها عبارت‌اند از:

کار درمانی برای شناسایی حوزه‌های مشکل‌زا در زندگی روزمره مانند لباس پوشیدن و همچنین یافتن راه‌حل‌های عملی.

زبان‌درمانی و گفتاردرمانی به منظور کمک برای بهبود برقراری ارتباط و مشکلات بلع.

فیزیوتراپی برای کمک در ارتباط با مشکلات حرکتی.

درمان‌های روانشناسی مانند تحریک شناختی برای کمک به بهبود حافظه و مهارت‌های حل مسئله و توانایی زبانی.

تکنیک‌های آرام‌سازی مانند ماساژ و یا موزیک درمانی.

تغییرات خانگی مانند ثابت کردن لبه های آزاد فرش‌ها و همچنین کاهش خطرات احتمالی و ایجاد روشنایی کامل در خانه و اضافه کردن نرده‌های دستی.

بررسی مشکلات دیداری و شنیداری که می‌تواند باعث ایجاد توهم شود.