روزاسه[1]

روزاسه یک مشکل پوست شایع ولی کمتر شناخته شده می باشد که عمدتا، صورت را درگیر می کند. این بیماری می تواند تا حدودی با درمانهای طولانی مدت کنترل شود، ولی برخی اوقات، تغییرات در ظاهر فیزیکی می تواند اثرات روانی قابل توجهی را ایجاد کند. 

علائم روزاسه 

علائم، اغلب با چندین دوره  گر گرفتگی[2]، آغاز می شود، که پوست برای یک دوره  کوتاه مدت قرمز می شود ولی دیگر علائم نیز می توانند با پیشرفت بیماری بروز کنند. از جمله این عوامل، می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

احساس سوزش و  نیش خوردن 

قرمزی دائمی[3]

ضايعات پوستی (پاپول ها و پوستول ها) 

رگ های خونی کوچک كه در پوست قابل رویت می شوند 

روزاسه ، یک مشکل عودكننده و تخفيف يابنده می باشد؛ یعنی اینکه برخی اوقات، علائم بیماری تشدید می شوند و بقیه اوقات علائم بهتر می شوند. 

چه زمانی باید پزشک خود را ببینیم؟

اگر شما، علائم دائمی  داشته باشید که می توانند بر اثر روزاسه ایجاد شوند، باید پزشک خود را ببینید. تشخیص و درمان زودرس می توانند از بدتر شدن این بیماری پیشگیری کنند. 

هیچ آزمایش خاصی برای روزاسه وجود ندارد، ولی پزشک شما می تواند با روش های زیر، این بیماری را تشخیص دهد:

بررسی پوست 

پرسیدن در مورد علائمی که دارید 

سوال پرسیدن در مورد شروع کننده های احتمالی که ممکن است داشته باشید 

در برخی شرایط، پزشک شما ممکن است برای تشخیص سایر مشکلات پزشکی که علائم مشابه روزاسه دارند مانند لوپوس یا یائسگی ، از آزمایش های بیشتری استفاده کند. به عنوان مثال می توان از یک آزمایش خون و یا بیوپسی پوست به صورت خراش[4] کوچک پوستی استفاده کرد. 

علل بروز روزاسه

علت دقیق روزاسه مشخص نیست، با این وجود، چندین عامل احتمالی، مانند ناهنجاری[5] عروق خونی در صورت و واکنش به ميكروارگانيسم های زنده که عموما در صورت مشاهده می شوند، احتمالا باعث ایجاد این بیماری می شوند. 

هرچند، این عوامل جزو دلایل مستقیم این بیماری نمی باشد. چندین شروع کننده[6] تشخیص داده شده اند که می توانند بیماری روزاسه را شروع يا تشدید کنند. این شروع کننده ها عبارتند از: 

مواجهه با نور خورشید[7] 

استرس 

ورزش شدید [8]

آب و هوای سرد یا گرم 

نوشیدنی های داغ 

الکل و کافئین

غذاهای خاص، مانند غذاهای تند 

درمان روزاسه 

در حال حاضر، هیچ درمانی برای روزاسه وجود ندارد، ولی درمان می تواند به کنترل علائم کمک کند. 

درمان طولانی مدت معمولا ضروری است، هرچند دروه های زمانی هم هستند که علائم بیماری بهتر می شوند و شما می توانید، درمان را موقتا متوقف کنید.

برای همه مردم، درمان، شامل یک ترکیب از اقدامات خودياری[9] و داروهای پزشکی می باشد، از جمله این اقدامات می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

اجتناب از شروع کننده های شناخته شده – به عنوان مثال، اجتناب از نوشیدنی های الکلی یا کافئین

کرم ها و ژل ها – داروهای پزشکی که به منظور کاهش ضايعات پوستی و لک و قرمزی، مستقیما بر روی پوست به کار گرفته می شود.

داروهای خوراکی – قرص ها و یا کپسول هایی، مانند آنتی بیوتیک های خوراکی[10]، که می توانند برای پاک کردن ضايعات شدید به کار گرفته شوند. 

در برخی از موارد، روش هایی مانند لیزر و یا درمان با نور شدید پالسی (IPL)، ممکن است مفید باشد. این اقدامات، شامل پرتوهای نوری می باشد که هدفشان رگ های خونی قابل مشاهده در پوست می باشد، تا این سلول ها را چروکیده[11] کند و آنها را کمتر قابل مشاهده شوند.

زندگی کردن با روزاسه 

هر نوع مشکل طولانی مدت (مزمن) می تواند یک اثر روانی نامناسب ایجاد کند، اما روزاسه ، اگر بر روی ظاهر فرد تاثیر بگذارد، می تواند خیلی وحشتناک باشد. این نوع علائم، می توانند بر روی نوع احساس شما از خودتان و تعامل با دیگران تاثیر بگذارد. 

خیلی از افراد مبتلا به روزاسه  عزت نفس[12] پایین، خجالت و ناامیدی گزارش کرده اند. 

مهم این است که قبول کنید که شما مبتلا به یک مشکل پزشکی هستید، که با وجود اینکه قابل درمان نیست، ولی قابل کنترل می باشد. 

بهترین روش کنترل علائم در فرد مبتلا پایبند بودن به برنامه درمانی و اجتناب از شروع کننده های بیماری می باشد. 

زمانی که علائم شما بهتر می شوند، شما می توانید از لحاظ احساسی و روانی احساس بهتری داشته باشید. 

اگر شما روزاسه دارید، اگر بدانید که تنها نیستید، احساس بهتری خواهید داشت. میلیون ها نفر هستند که در جهان مبتلا به این بیماری می باشند. 

اگر به دنبال ابتلا به این بیماری احساس افسردگی دارید، حتما به پزشک خود مراجعه کنید. اگر لازم باشد، ممکن است نیاز به درمان های اضافه داشته باشید. 

روزاسه چشمی[13]

وقتی روزاسه چشم های شما را مبتلا می کند ، می تواند چندین مشکل چشمی ایجاد کند که برخی از این مشکلات چشمی می توانند جدی باشند.

علائم روزاسه چشمی، می توانند شامل موارد زیر باشند: 

احساس می کنید چیزی در چشمتان وجود دارد ( احساس جسم خارجی در چشم)

خشکی چشم ها 

چشم های تحریک شده و قرمزی چشم 

التهاب پلک ها (بلفاریت) 

روزاسه  برخی اوقات می تواند باعث تورم و آسیب به قرنیه و لایه شفاف جلوی چشم می شود. این علائم به عنوان کراتیت شناخته می شود. این آسیب می تواند باعث شود تا قرنیه نسبت به عفونت و زخم آسیب پذیر شده و احتمالا باعث تهدید برای بینایی شما شود. 

علائم مشکلات جدی قرنیه می تواند شامل موارد زیر باشد: 

درد چشم 

حساسیت به نور (فوتوفوبی)

ضعیف شدن بینایی 

اگر احساس کردید که در قرنیه خودتان مشکلی دارید، فورا باید به پزشک مراجعه كنيد. اگر چنین چیزی امکان پذیر نبود، به نزدیک ترین بخش اورژانس مراجعه کنید.  اگر کراتیت، سریعا توسط یک متخصص چشم پزشک درمان نشود، خطر از دست دادن دائمی بینایی در فرد وجود خواهد داشت. 

علائم روزاسه 

روزاسه باعث ایجاد چندین علامت می شود. با این وجود، همه افراد مبتلا، همه این علائم را نخواهند داشت. 

بیشتر افراد مبتلا به روزاسه  یک دوره ای از بیماری را خواهند داشت که علائم بیماری شدیدتر خواهند بود و بعد از آن دوره هایی خواهند بود که علائم کمتر خواهند بود. اصلی ترین علائم روزاسه شامل موارد زیر می باشند:

حالت داغ شدن در صورت و بدن(گر گرفتگی)

قرمزی دائمی صورت 

ظهور ضايعات پوستی به شكل پاپول و پوستول 

ضخيم شدن[14] پوست

این علائم، در زیر به صورت دقیق تر، بیان می شوند.

دیگر علائم احتمالی روزاسه شامل موارد زیر می باشند: 

حساسیت پوستی – احساس سوختگی، خارش، نیش خوردگی[15] و درد 

پوست خشک و سفت 

تکه های قرمز و برجسته(پلاک ها) بر روی پوست

تورم صورت (لنف ادما) 

آسیب دائمی به صورت (جای زخم[16])، تقریبا هیچ وقت در روزاسه اتفاق نمی افتد. 

گر گرفتگی [17]

گر گرفتگی، زمانی است که پوست شما، برای مدت کوتاهی، قرمز می شود. این حالت، بیشتر صورت فرد را درگیر می کند، با این وجود، می تواند گردن و قفسه سینه و گردن را نیز مبتلا کند. 

در برخی از موارد، قرمزی ممکن است همراه با احساس ناخوشایند گرما باشد. 

در روزاسه ، گر گرفتگی اغلب به وسیله یک شروع کننده دیگر، مانند مواجهه با نور خورشید، نوشیدنی های داغ و یا ورزش ایجاد می شود. 

قرمزی دائمی صورت 

قرمزی دائمی صورت (اریتم)، شبیه یک قرمزی و یا لکه  ماه گرفتگی است که از بین نمی رود و یا نوعی از پوست لکه دار می باشد که با نوشیدن بیش از حد الکل رابطه دارد. 

این حالت، می تواند برای افرادی که روزاسه دارند، ناراحت کننده[18] باشد، چون این افراد به عنوان افرادی شناخته می شوند که خیلی الکل می نوشند.

قرمزی معمولا گونه ها، بینی و چانه را تحت تاثیر می گذارد، ولی ممکن است به سایر قسمت های بدن نیز مانند پیشانی، گردن و قفسه سینه گسترش یابد. 

مويرگ های خونی قابل مشاهده 

به مرور زمان مويرگ های خونی در بدن ممکن است گشاد و قابل رویت شوند. اصطلاح پزشکی برای رگ های خونی قابل مشاهده تلانژکتازی می باشد. 

پاپول ها و پوستول ها 

اگر شما مبتلا به روزاسه هستید، ممکن است برآمدگی های قرمز رنگی از روی پوست شما (پاپول) و هم چنین تورم های پر از چرک (پوستول) پدید بیایند.  این لکه های پوستی، بر روی صورت شما پدیدار شده و شبیه به لکه های آکنه می باشد. روزاسه ، قبلا به عنوان آکنه روزاسه شناخته میشد، ولی در اصل این دو مشکل، با همدیگر کاملا متفاوت می باشند. 

در روزاسه ، هیچ نوع جوش سر سياهی  وجود نداشته و پوست چرب نمی باشد بلكه به صورت خشک و پوسته پوسته می باشد. هم چنین جای لک های روزاسه بر روی پوست باقی نمی ماند. 

پوست سفت شده 

در بیشتر موارد شدید روزاسه ، پوست، سفت شده و بافت بیشتری[19] را معمولا در اطراف بینی تشکیل می دهد. در این بیماری بینی به شکل بزرگ و پیازی شکل می شود (رینوفیما).

رینوفیما، یک علامت شدید و غیر معمول روزاسه بوده و چندین سال طول می كشد تا ایجاد شود. این نوع اختلال، معمولا فقط مردان را مبتلا می کند. 

علل روزاسه 

علت دقیق روزاسه مشخص نیست، ولی چندین عامل احتمالی برای این بیماری ذکر شده اند.

احتمال دارد که ترکیبی از این عوامل احتمالی در بروز این بیماری نقش داشته باشند، البته هنوز شواهد کافی وجود ندارد که بتوانیم چنین چیزی را با اطمینان بگوییم.  برخی از این عوامل احتمالی اصلی، در زیر شرح داده شده است. 

ناهنجاری های رگ های خونی 

برخی از متخصصین بر این باورند که ناهنجاری های رگ های خونی می توانند عامل منجر شونده به روزاسه باشند. این عامل می تواند گر گرفتگی، قرمزی دائمی و یا مويرگ های خونی قابل مشاهده را توجیه کند. اینکه چه عواملی باعث ایجاد ناهنجاری رگ های خونی می شود، مشخص نیست، ولی آسیب[20] احتمال دارد که باعث ایجاد تخریب بافت الاستیک پوست و گشاد شدن رگ های خونی شود. 

پپتیدهای پوست

تحقیقات اخیر نشان داده اند که شروع کننده های بیرونی مانند نور فرابنفش (UV)، غذاهای تند، الکل (به خصوص شراب قرمز)، ورزش، استرس، گرما و سرما می توانند منجر به فعال شدن مولکول های خاصی در پوست شوند که پپیتد نام دارند. 

افزایش سطح این پپتیدها، ممکن است سیستم ایمنی یا اعصاب و رگ های خونی پوست (سیستم عصبی عروقی) را نیز درگیر کند. فعال شدن این سیستم ها، می تواند موجب گشاد شدن رگ های خونی، قرمزی و التهاب شود. 

موجودات میکروسکوپیک 

موجودات میکروسکوپیکی که با عنوان دمودکس فولیکولوروم شناخته می شوند، معمولا به صورت کاملا بی ضرری بر روی پوست انسان زندگی می کنند، ولی افراد مبتلا به روزاسه ، تعداد خیلی زیادی از آن ها را بر روی پوست خود دارند و همین عامل شاید سبب شود تا ایجاد مشکل کنند. 

در حال حاضر هنوز مشخص نیست که آیا اين موجودات، دلیل روزاسه بوده و یا برعكس آن ها در اثر روزاسه به وجود می آیند. با این وجود، برخی تحقیقات، این فرضیه را مطرح کرده اند که شاید علائم این بیماری، در اثر واکنش پوست به باکتری های موجود در مدفوع آن ها بروز می کنند. 

باکتری هلیکوباکترپیلوری 

این باکتری در سیستم گوارشی وجود دارد. این باکتری به عنوان یکی از عوامل احتمالی روزاسه مطرح شده است، با این وجود رابطه بین این باکتری و روزاسه  هنوز ثابت نشده است. یک فرضیه این است که اين باکتری ممکن است تولید یک پروتئین با نام برادی کینین را تحریک کند. این پروتئین، باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود. 

ژنتیک 

روزاسه به نظر در خانواده ها بیشتر دیده می شود. با این وجود هنوز مشخص نیست که کدام ژن باعث ایجاد این بیماری می شود و اگر واقعا یک ژن در بروز این بیماری موثر می باشد، مشخص نیست چگونه منتقل می شوند. 

شروع کننده های روزاسه 

بسیاری از عوامل هستند که می توانند باعث بدتر شدن این بیماری شوند، ولی این عوامل، دلیل مستقیم این بیماری نیستند. افراد مختلف می توانند شروع کننده های مختلفی برای این بیماری داشته باشند. ولی موارد زیر، بیشترین گزارش را به عنوان شروع کننده داشته اند:

مواجهه با نور خورشید 

استرس 

آب و هوای گرم یا سرد 

بادهای شدید 

ورزش شدید 

الکل 

حمام آب داغ 

غذاهای تند 

نوشینی های داغ 

رطوبت 

کافئین – که در چای، قهوه و نوشابه وجود دارد 

یائسگی[21] 

محصولات لبنی 

دیگر مشکلات پزشکی 

داروهای خاصی مانند آمیودارون، کورتیکواستروئید و دوزهای بالای ویتامین B6 و B12

درمان روزاسه 

اگرچه درمان کامل این بیماری میسر نیست، ولی درمان، می تواند موجب کنترل کردن علائم شود. درمان طولانی مدت، معمولا نیاز می باشد. با این وجود، برخی اوقات، علائم فرد کمتر شده و می توان موقتا درمان را قطع کرد. گزینه های درمانی بستگی به این دارد که کدام علامت از همه شدیدتر است. ولی معمولا درمان، شامل ترکیبی از اقدامات خود ياری و داروهای پزشکی بوده و در زیر به صورت خلاصه آورده شده است. 

اقدامات خودياری 

اقدامات زیر را می توان برای کنترل کردن علائم این بیماری به کار گرفت:

اجتناب از اقدامات و عواملی که باعث بدتر شدن روزاسه می شود – به عنوان مثال، اگر مواجهه مستقیم با نور خورشید علائم شما را بدتر می کند، بهتر است از یک کرم و یا محافظ نور خورشید استفاده کنید. 

مراقبت خیلی خوب از پوست – مثلا برای پوست های حساس از محصولات مناسبی باید استفاده کنید. 

استفاده از آرایش کردن - لکه های پوست قرمز دائمی را می توان با استفاده از آرایش پنهان کرد.

تمیز نگه داشتن پلک ها – در مواردی که روزاسه باعث التهاب پلک ها می شود. 

درمان کردن پاپول و پوستول 

اگر شما برآمدگی های گرد قرمز رنگ (پاپول) و یا تورم های چرکی (پوستول) ناشی از روزاسه دارید، چندین دارو هستند که می توان برای درمان این حالت به کار برد.

این داروها، به دو نوع داروی موضعی و داروی خوراکی تقسیم می شوند. 

داروهای موضعی[22] 

در ابتدا معمولا داروهای موضعی تجویز می شوند. این داروها عبارتند از:

کرم و یا ژل مترونیدازول

کرم یا ژل ازلائیک اسید 

کرم ایورمکتین

آنتی بیوتیک های خوراکی 

اگر علائم شما شدیدتر شود، می توان برای کاهش التهاب از داروهای آنتی بیوتیکی خوراکی استفاده کرد. رایج ترین آنتی بیوتیک هایی که برای درمان روزاسه به کار گرفته می شوند، عبارتند از: تتراسایکلین، اکسی تتراسایکلین و اریترومایسین 

ایزوترتینوئین خوراکی 

ایزوترتینوئین، دارویی است که اغلب برای درمان آکنه شدید به کار گرفته می شود، ولی در دوزهای پایین تر برخی اوقات برای درمان روزاسه نیز کاربرد دارد.  به صورت کلی، درمان قرمزی صورت و هم چنین گرگرفتگی ناشی از روزاسه ، سخت تر از درمان پاپول ها و پوستول های ناشی از این بیماری می باشد، ولی همانند مراقبت های خودياری که در بالا شرح داده شد، داروهایی هستند که می توانند در اینجا کمک کننده باشند. 

بریمونیدین تارترات 

برمونیدین تارترات، یک داروی نسبتا جدید می باشد که برای درمان قرمزی صورت ناشی از روزاسه به کار گرفته می شود. این دارو، به شکل ژل بوده و هر روز یکبار بر روی صورت استعمال می شود. 

درمان های خوراکی 

به عنوان جایگزین، چندین داروی خوراکی وجود دارد که می تواند برای بهتر شدن قرمزی صورت که در اثر روزاسه به وجود می آید به کار گرفته شوند. 

این داروها عبارتند از:

کلونیدین – دارویی که التهاب و برجستگی رگ های خونی را كاهش می دهد 

بتا بلوکرها – داروهایی که فعالیت قلب را کاهش می دهند 

داروهای ضد اضطراب[23] – داروهایی که برخی اوقات برای کمک به تسکین فرد و کاهش گر گرفتگی به کار گرفته می شوند. 

لیزر و درمان با نور شدید پالسی (IPL)

قرمزی و رگ های خونی قابل مشاهده (تلانژکتازی) برخی اوقات می تواند با کمک لیزر عروقی یا درمان با نور شدید پالسی بهتر شود.  این درمانها، ممکن است گر گرفتگی را بهتر کنند. 

درمان پوست ضخيم شده 

در برخی از افراد مبتلا به روزاسه پوست بینی می تواند ضخيم تر شود. این حالت، به عنوان رینوفیما شناخته می شود. اگر شما مبتلا به فرم شدید رینوفیما می باشید، پزشک، ممکن است شما را به یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک ارجاع دهد تا روش هایی برای تسکین پوست آسیب دیده ارائه دهند. 

چندین درمان جراحی برای حذف بافت های اضافی و یا برگرداندن بینی به حالت طبیعی وجود دارند. این کار می تواند با لیزر انجام شود. 

درمان مشکلات چشمی 

اگر روزاسه چشم های شما را مبتلا کند (روزاسه چشمی)، شاید نیاز باشد تا درمان های اضافی بگیرید. 

به عنوان مثال، اگر دچار خشکی چشم شده اید، شاید نیاز باشد تا از قطره ها و یا پمادهای چشمی مرطوب کننده استفاده کنید و یا در موارد ابتلا به بلفاریت(التهاب پلك) باید از آنتی بیوتیک های خوراکی استفاده کنید. 

اگر درمان های اولیه موفقیت آمیز نباشند و یا مشکلات دیگری در چشم های خود داشتید، نیاز است برای بررسی ها و یا درمان های اضافی به یک چشم پزشک مراجعه کنید. 

پیشگیری از روزاسه

اگر شما روزاسه دارید، چندین کار می توانید انجام دهید تا این بیماری را کنترل کنید:

اجتناب از شروع کننده ها 

خیلی از افراد مبتلا به روزاسه گزارش کرده اند که چندین شروع کننده داشته اند که وضعیت بیماری را بدتر می كنند. انجام يكسری اقدامات خاص  می تواند شدت و تعداد این علائم را کاهش دهد. البته، انجام این اقدامات همیشه امکان پذیر و عملی نمی باشد. 

اگر مطمئن نیستید که علائم شما ناشی از یک شروع کننده خاص می باشد، می توانید خوراکی ها و نوشیدنی های مصرفی و ساير اقداماتی که انجام می دهید را به صورت روزانه یادداشت کنید تا ببینید آیا با این سبک فعالیت و نوع خوراکی و نوشیدنی شما، علائم بدتر می شوند، بهتر می شوند و یا تغییری نمی کنند. برخی از شروع کننده های شايع که می توانند در اینجا مطرح باشند شامل موارد زیر می باشند

نور خورشید 

چون مواجهه با نور خورشید به عنوان شايع ترین شروع کننده روزاسه شناخته شده است، هر زمانی که امکانش باشد باید از کرمهای ضد آفتاب استفاده کنید.

یک کرم ضد آفتاب، با یک عامل محافظتی خورشید (SPF) حداقل 30 توصیه می شود. یک کرم ضد آفتاب طیف گسترده که در برابر امواج A و B فرابنفش محافظت ایجاد می کند، بهتر است استفاده شود. 

استفاده از کرم های ضد آفتابی که مختص کودکان طراحی شده است، می تواند تحریک پوست را کاهش دهد. هم چنین می توان قسمت هایی از پوست را که با نور خورشید در تماس می باشند، با پارچه و یا کلاه پوشاند. 

در طی ماه های تابستان، به ویژه نزدیک ظهر که بیشترین گرمای خورشید به زمین می رسد، سعی کنید تا مواجهه خود با نور خورشید را به کمترین حد ممکن برسانید. اما به یاد داشته باشید که خورشید می تواند صبح و یا بعد از ظهر نیز خیلی قوی باشد. بنابراین در این زمان روز نیز باید محافظت در برابر خورشید را انجام دهید. 

استرس 

استرس نیز به عنوان یکی از شايع ترین شروع کننده های روزاسه مطرح می باشد. کنترل موفقیت آمیز استرس می تواند به شما کمک کند تا علائم خود را کنترل کنید.  راههای کنترل استرس در زیر تشرح داده شده اند:

یادگیری روش های ریلکسیشن، مانند تمرينات تنفس عمیق ، مدیتیشن و یوگا، انجام ورزش به شكل مرتب 

چون ورزش شدید می تواند برخی اوقات علائم روزاسه را بدتر کند، یک برنامه ورزشی با شدت کم مانند پیاده روی و یا شنا می تواند بهتر از روش های با شدت بالا مانند دویدن و یا ورزش های هوازی باشد. 

غذا و نوشیدنی ها 

مهم ترین غذاها و نوشیدنی هایی که به عنوان شروع کننده های روزاسه مطرح می باشند، الکل و غذاهای تند می باشند. می توانید مصرف این غذاها را کاهش دهید تا ببینید علائم بهتر می شوند یا خیر. هم چنین غذاهای دیگری هم وجود دارند که می توانند به عنوان شروع کننده های روزاسه در برخی از افراد مطرح باشند. 

در دفتر یادداشت روزانه ای که برای روزاسه در نظر گرفته اید می تواند نوع غذاهایی که در طول روز مصرف کرده اید را نیز یادداشت کنید تا رابطه بین غذاهای مختلف و بروز روزاسه را متوجه شوید.

آب و هوای سرد

برای محافظت بینی و صورت خود از هوا و باد سرد می توانید از یک روسری برای پوشاندن صورت و بینی استفاده کنید. 

اگر مجبور هستید تا مدت طولانی در هوای سرد بیرون بمانید، می توانید از یک کلاه گرم استفاده کنید. 

روش های مراقبت از پوست 

کارهای زیر، می توانند برای کنترل علائم پوستی روزاسه مورد استفاده قرار بگیرند. 

هر روز صبح و عصر، با استفاده از یک تمیز کننده  غیر ساینده و نرم پوست خود را تمیز کنید. 

از تمیز کننده های غیر صابونی با PH خنثی یا غیر الکلی استفاده کنید. از مصرف صابون های رایحه دار و تمیز کننده های پوستی الکلی اجتناب کنید. 

صورت خود را با آب ولرم بشویید و قبل از اینکه بخواهید بر روی پوست خود دارو و یا آرايش استفاده کنید، حتما پوست خود را کامل خشک کنید. 

به دنبال محصولاتی باشید که مناسب پوست حساس می باشند. این محصولات، معمولا به صورت خفیف و با ايجاد حساسيت پوستی كم می باشند. 

اگر زخمی در بدن ایجاد شده است می توانید از یک مرطوب کننده استفاده کنید

از مصرف مواد آرایشی چرب و یا ضد آب اجتناب کنید. از آرايش های برپايه آب به جای آنها استفاده کنید. 

از استفاده از محصولات صورت یا مو که حاوی موادی هستند که ممکن است پوست شما را تحریک کنند، مانند مواد معطر، الکل، منتول، روغن اکالیپتوس، کافور، روغن میخک، نعناع فلفلی، سدیم لوریل سولفات و لانولین خودداری کنید.

ممکن است لازم باشد كه از استفاده از هر عاملی روی پوست خود که از آن مطمئن نیستید، خودداری کنید. پس از یک مدت زمانی که علائم شما برطرف شد، می توانید این محصولات را به تدریج دوباره استفاده کنید که ببینید آیا می توانید دوباره از آنها بدون مشکل استفاده کنید یا خیر.

شاید بهتر باشد که مردان برای اصلاح به جای استفاده از تیغ از  ریش تراش برقی استفاده کنند. شاید با این کار حساسیت پوستی کاهش پیدا کند.

در برخی از افراد، حتی ماساژ مرتب و خیلی ملایم صورت می تواند باعث کاهش ورم (لنف ادما) شود.

از کرمهای استروئیدی استفاده نکنید. مگر اینکه، پزشک برای شما تجویز کرده باشد. چون این کرم ها می توانند علائم شما را تشدید کنند. 

آرايش 

ممکن است بتوان با استفاده از آرایش پوشاننده، لکه های پوست قرمز دائمی را پنهان کرد.پزشک و یا متخصص شما ممکن است برای شما آرايش پنهان سازی پوست تجویز کند. 

بهداشت پلک 

اگر پلک های شما در نتیجه روزاسه ملتهب شدند (بلفاریت)، تمیز کردن هر روزه پلک ها، با آب گرم و مقادیر کم محلول تمیز کننده می تواند به تسکین علائم شما کمک کند. 

اجتناب از مصرف میکاپ های چشم هم چنین می تواند علائم شما را کاهش دهد ولی اگر شما میکاپ چشم استفاده کردید، مطمئن شوید که از نوعی میکاپ استفاده می کنید که به راحتی قابل پاک کردن می باشد. 

[1] Rosacea 

[2] Flushing 

[3] Permanent redness

[4] Scraping 

[5] Abnormalities 

[6] Triggers

[7] Exposure to sunlight 

[8] Strenuous exercise 

[9] Self-help measures 

[10] Oral

[11] Shrink 

[12] Self-esteem 

[13] Ocular rosacea 

[14] Thickening 

[15] Stinging 

[16] Scarring 

[17] Flushing 

[18] Upsetting 

[19] Excessive tissues 

[20] Damage

[21] Menopause 

[22] Topical 

[23] Anxiety