جهت آشنایی بیشتر با طب پیشگیری و چکاپ، همچنین نحوه استفاده از بخش های مختلف وب اپلیکیشن ارزیابی خطر سلامتی زکریا به صفحه اینستاگرام زکریا چکاپ https://instagram.com/zakariacheckup مراجعه نمایید.

دیابت

دیابت یک وضعيت مادام العمر است که باعث میشود تا سطح گلوکز (قند) خون در بدن بیمار به شدت بالا رود.

دو نوع اساسی از دیابت وجود دارد- نوع 1 و نوع 2

نوع 2 بسیار بیشتر از نوع 1 شايع است و بيشتر در بزرگسالان مشاهده مي شود ، حدود 90 درصد از تمامی بزرگسالان مبتلا به دیابت، دارای نوع 2 آن هستند. 

وضعيت پيش دیابت(پره ديابت):

خیلی از افراد سطح گلوکز خون بیش از حالت طبیعی دارند اما نه به اندازه ای كه بتوان به عنوان دیابت آن را شناخت.

اين وضعيت اغلب به عنوان قبل از دیابت (پری دیابت) شناخته میشود. اگر سطح گلوکز خون شما بالاتر از حد طبیعی باشد، خطر ابتلا به دیابت کامل در شما زیاد است. 

این خیلی مهم است تا دیابت در سریعترین زمان ممکن تشخیص داده شود و كنترل گردد، به این خاطر که اگر فرد مبتلا به ديابت درمانی دريافت نكند ، به تدریج وضعيتش بدتر خواهد شد. 

چه موقع باید به پزشک مراجعه نمود

اگر شما دارای این نشانه ها هستید بهتر است که هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید: احساس تشنگی، بیشتر از معمول ادرار کردن و احساس خستگی در تمام طول روز.

همچنین توصیه شده است که اگر شما دارای ریسک فاکتورها (عوامل ایجاد کننده) دیابت هستید و یا نگرانید که در آینده به آن مبتلا شوید، به پزشک مراجعه کنید.

نشانه های دیابت 

بیشترین نشانه های دیابت ها شامل:

احساس تشنگی شدید

ادرار متناوب و بیشتر از معمول به خصوص در شب ها

احساس خستگی شدید

کاهش وزن و از دست دادن توده عضلانی

خارش اطراف اندام تناسلی یا دچار شدن به برفک 

بهبود يافتن زخم ها كندتر از حد معمول

از بین رفتن قوه بینایی (به طور محو دیدن و تاری ديد)

دیابت نوع 1 میتواند با سرعت در مدت زمان چند ساعت و یا چند روز ایجاد شود.

بیشتر مردم به دیابت نوع دو دچار مي شوند که طی سال ها بی علامت باقی می ماند به این خاطر که نشانه های اولیه آن غير اختصاصی می باشد. 

عوامل ایجاد کننده دیابت كدام است؟

میزان گلوکز در خون توسط هورمونی به نام انسولین کنترل می گردد که این هورمون توسط پانکراس يا لوزالمعده (غده ای در پشت معده) ساخته میشود.

هنگامی که غذا هضم و وارد جریان خون شما شد، انسولین گلوکز را از جریان خون شما بیرون کرده و وارد سلول میکند، جایی که قرار است در آنجا شکسته و تولید انرژِی کند. 

اگر چه، اگر شما مبتلا به دیابت باشيد بدن شما قادر نیست تا گلوکز را برای تولید انرژی بشکند  و به همین خاطر است که یا انسولین کافی برای انتقال گلوکز موجود نیست و یا آن كه به درستی کار نمیکند. 

دیابت نوع 1

در دیابت نوع یک، سیستم ایمنی بدن به سلول های تولید کننده انسولین حمله میکند و آن ها را از بین میبرد. چون تولید انسولین کاملا متوقف شود، سطح گلوکز شما افزایش پیدا میکند که میتواند بطور جدی به ارگان های بدن شما آسیب برساند.

دیابت نوع 1 معمولا قبل از چهل سالگی و اغلب طی دوران نوجوانی ایجاد میشود. 

نوع یک دیابت از نوع دوم آن کمتر شايع است بطوري كه فقط حدود 10 درصد از بزرگسالان مبتلا به ديابت دچار ديابت نوع يك هستند.

اگر دیابت نوع یک در شما تشخیص داده شود، تزریق انسولین برای ادامه زندگی شما نقش حياتی دارد.

همچنین نیاز است تا شما چندین مورد را در سبک زندگی خود و سلامتی خودتان کنترل کنید تا سطح گلوکز شما متناسب بماند.

بطور مثال، نیاز است که شما غذاهای سالم بخورید، بطور مرتب ورزش کنید و بطور مرتب تست ميزان قند خون انجام دهید.

دیابت نوع 2

این نوع دیابت وقتی اتفاق میفتد که بدن شما به مقدار کافی انسولین تولید نمیکند و یا بدن شما پاسخی مناسب و كافی به انسولین نمیدهد. 

اگر تشخیص داده شود که شما مبتلا به دیابت نوع دو هستید، شما ممکن است تا قادر باشید به راحتی و با داشتن یک رژیم غذايی سالم، ورزش مرتب و آزمایش سطح گلوکز خون خود نشانه های آن را کنترل کنید. اگرچه، به این دلیل که دیابت نوع 2 یک شرایط پیش رونده است، ممکن است که شما نهایتا به مصرف دارو که معمولا به شكل قرص است، احتیاج پیدا کنید.

دیابت نوع دو معمولا با چاقی در ارتباط است. دیابت مرتبط با چاقی معمولا به عنوان دیابت بالغين شناخته میشود. به این خاطر که در افراد مسن رویت میشود. 

غربالگری چشم در دیابت:

هر شخصی که به دیابت مبتلا است باید در دوره های زمانی مشخص برای غربالگری بیماری های چشم به مراکز مربوط و چشم پزشك مراجعه کند.( با توجه به وضعیت و نوع بیماری شما و نظر پزشك معالج شما این دوره ها معمولا سالانه یا هر سه سال یكبار می باشد.)

اگر شما مبتلا به دیابت هستید، چشم های شما در خطر رتینوپاتی دیابتی (بیماری مربوط به شبکیه چشم) است، این شرایط اگر درمان نشود میتواند منجر به کم شدن بینایی و در نهایت نابینایی شود.

غربالگری، که حدود نیم ساعت برای بررسی قسمت پشتی هر دو چشم زمان میبرد، راهی مطمئن برای بررسی مناسب شرایط موجود است و به درمان موثر کمک می کند.

دیابت حاملگی

در طول حاملگی، تمامی خانم ها نیاز بیشتری به انسولین دارند. در بعضی از زنان این اتفاق نمیفتد و طبیعتا سطح گلوگز خون آن ها بالا میرود- معمولا این اتفاق از نیمه حاملگی به بعد میفتد.

دیابتی که در طول حاملگی اتفاق میفتد به دیابت حاملگی معروف است.

خطر ابتلا به این نوع دیابت مشابه با ریسک فاکتورها (عوامل ایجاد کننده) دیابت نوع 2 است (افزایش وزن، نژاد و سابقه خانوادگی دیابت) اما همچنین احتمال آن وقتی که شما در گذشته نوزادی با وزن بیش از حد طبیعی داشته به دنیا آورده  باشید نیز هست.

در بیشتر زنان مبتلا به دیابت حاملگی، سطح گلوکز خون بعد از زایمان به حالت طبیعی باز میگردد. اگرچه خطر زیادی برای ابتلا به آن در آینده همچنان وجود دارد.

اگر شما در مورد دیابت حاملگی در خودتان نگران هستید با ماما و پزشك زنان خود این مسئله را در میان بگذارید.

همنچنین کنترل گلوکزخون در تمامی خانم ها قبل از حاملگی ضروری است (نوع1، نوع2 یا سایرانواع). اگرشما تصمیم به حاملگی دارید یا اینکه در اوایل بارداری هستید، مهم است تا با متخصص زنان، ماما یا کلینیک بیمارستان مشورت کنید. 

سایر انواع دیابت

علاوه بر نوع 1، نوع 2 و دیابت حاملگی، گستره ای از دیگر انواع دیابت نیز موجود است.

این انواع دیابت خیلی کمیاب هستند، حدود 2 درصد از افراد مبتلا به آن ها هستند. 

انواع کمیاب دیابت شامل:

انواع متفاوت دیابت نوع یك و دو

دیابت مربوط به فیبروز کیستیک

دیابت ایجاد شده توسط سندرومهای کمیاب

دیابت ایجاد شده توسط داروهای خاص مثل استروئیدها و داروهای ضد روان پریشی

دیابت ایجاد شده توسط جراحی یا تغییرات هورمونی

متاسفانه، خیلی از افراد مبتلا به دیابت های کمیاب مورد تشخیص واقع نمیشوند و این باعث میشود تا آن ها درمان مناسب را دریافت نکنند.