دندان درد [1]

دندان درد، به درد داخل و اطراف دندان و چانه اشاره می کند که معمولا در اثر پوسیدگی دندانی ایجاد می شود. 

شما ممکن است دندان درد را به اشكال مختلفی تجربه کنند. دندان درد می تواند مداوم باشد و یا گاه و بی گاه ایجاد شود و از بین برود. خوردن و یا نوشیدن می تواند درد را به ویژه اگر این غذا و یا نوشیدنی سرد و یا داغ باشد، تشدید کند. 

درد می تواند خفیف و یا شدید باشد. درد می تواند خیلی زیاد باشد و ناگهانی شروع شود. درد می تواند در شب بدتر شود، به ویژه زمانی که شما دراز کشیده باشید. یک دندان شکسته و یا پر شده می تواند باعث شروع درد شود. 

هم چنین، برخی اوقات، سخت است تشخیص دهید که درد در فک بالایی شماست و یا فک پایینی. زمانی که دندان آسیاب[2] پایینی تحت تاثیر می باشد، احساس می کنید که این درد از گوش می باشد. 

دندان درد اگر در دیگر دندان های بالایی باشد، احساس می کنید که درد از سینوس ها و یا حفره های کوچک پر از هوا پشت استخوان های گونه و پیشانی می باشد. قمستی از گونه که نزدیک به دندان تحت تاثیر می باشد می تواند دردناک بوده و به لمس حساس باشد. 

هم چنین امکان دارد که بیماری های لثه ای یک درد مبهم ايجاد نمايند. عفونت لثه ای یک عفونت باکتریال است که ساختارهای نرم و سفتی را تحت تاثیر می گذارد که دندان ها را حمایت می کنند. 

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر دندان درد شما بیش از یک یا دو روز طول کشیده است، بايد در اولین فرصت ممکن درمان شود. هر چقدر این درد بیشتر طول بکشد، وضعيت دندان در آینده وخیم تر خواهد شد. اگر دندان درد شما درمان نشده است، پالپ داخل دندان شما نیز در نهایت درگیر عفونت خواهد شد. این رخداد می تواند منجر به آبسه دندانی با درد ضربان دار شدید و پیوسته شود. 

مسکن ها مانند استامينوفن و ایبوپروفن ممکن است درد و ناراحتی را زمانی که منتظر نوبت پزشکی هستید کاهش دهند. کودکان زیر 16 سال نباید آسپیرین بگیرند. 

چه چیزی باعث دندان درد می شود؟

دندان درد زمانی اتفاق می افتد که داخلی ترین لایه ی دندان (پالپ دندانی) متورم می شود. پالپ از اعصاب و رگ های خونی تشکیل شده است. 

پالپ های دندانی می توانند در نتیجه موارد زیر متورم شوند:

پوسیدگی دندان – پوسیدگی دندان منجر به بروز حفره در سطح سخت دندان می شود. 

دندان ترک خورده – ترک در دندان معمولا خیلی کوچک بوده و با چشم غیر مسلح دیده نمی شود. 

پر کردن های لق شده و یا شکسته شده 

عقب رفتن لثه ها - در جایی که لثه ها جمع می شوند (منقبض می شوند) و با قسمت های نرم و حساس ریشه دندان مواجهه دارند. 

آبسه پری اپیکال[3] – توده ای از چرک ها در انتهای دندان که ناشی از عفونت باکتریایی می باشد. 

چندین مشکل پزشکی دیگر نیز وجود دارند که می توانند یک درد شبیه به درد دندان ایجاد کنند، هرچند که پالپ درگير نشده است. این مشکلات پزشکی شامل موارد زیر می باشند:

آبسه پریودنتال – توده ای از چرک ها در لثه ها که به وسیله عفونت های باکتریایی ایجاد می شوند

زخم بر روی لثه ها 

زخم و یا تورم در لثه های اطراف دندان هایی که شکسته شده اند – به عنوان مثال، زمانی که دندان عقل شروع به روییدن می کند. 

سینوزیت – که برخی اوقات در اطراف فک بالایی درد ایجاد می کند.

آسیب به مفصلی که فک را به جمجمه وصل می کند (مفصل تمپوروماندیبولار) 

بچه ها هم زمانی که دندان هایشان درمی آید، دندان درد احساس می کنند. این حالت، به عنوان درد دندان درآوردن[4]، شناخته می شود. 

درمان دندان درد 

نوع درمانی که برای دندان درد خواهید گرفت، بستگی به علت ایجاد کننده درد دارد. بنابراین دندانپزشک دهان فرد را معاینه می کند و ممکن است یک آزمایش اشعه X انجام دهد تا مشکل را تشخیص دهد. 

اگر دندان درد ناشی از پوسیدگی دندان باشد، دندانپزشک قسمت آسیب دیده دندان را حذف کرده و آن را پر می کند. 

اگر دندان درد ناشی از شکستگی و یا گشاد شدن محل پر شدگی باشد، قسمت پر شده خالی شده و هر نوع پوسیدگی باید حذف شود و دوباره با مواد جدید پر شود. 

اگر پالپ داخل دندان شما عفونی شده است، شما باید درمان کانال ریشه انجام دهید. در این روش درمانی پالپ عفونی حذف شده(عصب كشی) و بعد از آن یک نوع خاص از پر کردن به کار گرفته می شود تا دندان را محکم کرده و از عفونت جدید پیشگیری کند. 

اگر دندان آسیب دیده  با این روش قابل درمان نباشد و یا اگر دندان مد نظر بین یک دندان دیگر و فک گير افتاده باشد و به دندان سالم فشار وارد می كند، باید دندان را کشید. 

پیشگیری از دندان درد 

بهترین راه پیشگیری از دندان درد و دیگر مشکلات دندانی تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه ها تا حد امکان می باشد. به این منظور، شما باید: 

مصرف غذاها و نوشیدنی های قندی را محدود کنید – باید مصرف این نوع غذاها در ميان وعده های غذای اصلی (ريزه خواری) اجتناب كنيد. 

دو بار در روز، دندان های خود را با خمیردندان های حاوی فلوراید مسواک بزنید – هم چنین لثه ها و زبان خود را نیز به آرامی مسواک بزنید. 

با استفاده از نخ دندان بین دندان ها را نیز تمیز کنید و اگر لازم بود، از یک دهان شویه استفاده کنید. 

سیگار نکشید – سیگار کشیدن می تواند مشکلات پزشکی را تشدید کنند. 

مطمئن باشید که چکاپ های دندانپزشکی مرتب دارید و ترجیحا این چکاپ ها بايد با یک دندانپزشک باشد. 

زمان بین چکاپها می تواند متفاوت باشد. طول این زمان بستگی به میزان سلامت دندان و لثه و هم چنین خطر بروز مشکلات در آینده دارد. 

دندانپزشک بر اساس سلامت دهانی کلی فرد زمان چکاپ آینده را برای فرد مشخص می کند. 

کودکان باید هر شش ماه یکبار چکاپ دندانپزشکی داشته باشند، در اين صورت پوسیدگی دندانی در حد لکه دار شدن سطح دندان می تواند تشخيص داده شود و در مراحل اولیه درمان شود. 

[1] Toothache 

[2] Molar 

[3] Periapical abscess 

[4] Teething