درد قفسه سینه

درد سینه ممکن است به دلیل موارد مختلف مانند درد عضلانی تا حمله قلبی باشد و هرگز نبایستی مورد بی‌اعتنایی قرار بگیرد.

چه زمانی بایستی برای درد قفسه سینه کمک گرفت؟

شما بایستی بلافاصله در صورت درد شدید قفسه سینه با اورژانس 115 تماس بگیرید به ویژه اگر:

درد شدید است، فشار وارد می‌کند و یا منقبض كننده است.

درد بیشتر از 15 دقیقه طول می‌کشد.

درد به دیگر بخش‌های بدن مانند دست، کمر و یا آرواره منتشر شده است.

شما علائم دیگری نیز دارید، از جمله آن‌ها می‌توان به تنگی نفس، حالت تهوع، تعریق و سرفه خونی اشاره کرد.

اگر شما خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کرونر دارید به عنوان مثال سیگار می‌کشید، چاق هستید، فشار خون بالا دارید، مبتلا به دیابت هستید و یا کلسترول شما بالاست.

اگر درد خفیف باشد و یا این‌که بهبود پیدا کند شما بایستی در فرصت مناسب با پزشک خود صحبت کنید.

آیا این می‌تواند یک مشکل قلبی باشد؟

درد قفسه سینه همیشه به دلیل قلب نیست اما می‌تواند گاهی اوقات نشانه یکی از موارد زیر باشد:

آنژین: که در آن منبع خونی به ماهیچه‌های قلب محدود شده است.

حمله قلبی: که درآن منبع خون به بخشی از قلب ناگهان مسدود می‌شود.

هر دوی این شرایط ممکن است باعث نوعی درد سفت و سنگین و مبهم در قفسه سینه شود که ممکن است به دست، گردن، آرواره و یا پشت نیز منتشر شود، آن‌ها ممکن است باعث علائم بیشتری مانند تنگی نفس و حالت تهوع نیز شوند.

تفاوت اصلی بین این بیماری‌ها این است که درد قفسه سینه ایجاد شده به دلیل آنژین معمولا در اثر فعالیت فیزیکی و یا استرس احساسی ایجاد می‌شود و با استراحت بعد از چند دقیقه بهبود پیدا می‌کند.

اگر قبلا آنژین در شما تشخیص داده شده این درد می‌تواند با داروهای مربوط به آن کاهش پیدا کرده و تسهیل می‌یابد.

علائمی که بیش از 15 دقیقه طول می‌کشند، در استراحت رخ می‌دهند و همراه با تعریق و استفراغ هستند احتمال بیشتری دارد که به حمله قلبی مربوط باشند.

در صورتی که فکر می‌کنید شما و یا فرد دیگر دچار حمله قلبی شده بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید و یا اینكه علائم آنژین را دارید و بیماری قلبی قبلا در شما تشخیص داده نشده است.

اگر حمله آنژین دارید و قبلا این بیماری در شما تشخیص داده شده از داروی تجویز شده استفاده کنید، یک دوز دوم ممکن است بعد از 5 دقیقه در صورتی که دوز اول موثر نباشد، ضرورت داشته باشد.

اگر بهبودی ظرف 5 دقیقه بعد از دوز دوم مشاهده نشد با 115 اورژانس تماس بگیرید و درخواست آمبولانس کنید.

دلایل شایع درد قفسه سینه

بیشتر دردهای قفسه سینه مربوط به قلب نیستند و نشانه‌ای از یک مشکل تهدید کننده زندگی درنظر گرفته نمی‌شوند، برخی از دلایل شایع درد قفسه سینه در زیر ذکر می‌شود، این اطلاعات این ایده را به شما ارائه می‌دهد که آیا این بیماری‌ها باعث درد قفسه سینه شده یا خیر اما همیشه شما بایستی با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل نمایید که تشخیص درست را بگیرید.

بیماری رفلاکس معده به مری(GERD)

بیماری رفلاکس معده به مری یک بیماری رایج است که در آن اسید از معده به مری وارد می‌شود.

علائم رایج  آن عبارت‌اند از:

درد سوزنده قفسه سینه(سوزش معده)

مزه ناخوشایند در دهان به دلیل اسید معده که به دهان شما برگشته است.

این علائم معمولا بعد از غذا خوردن رخ می‌دهند و در صورت خم شدن و یا خوابیدن تشدید پیدا می‌کنند.

بیماری رفلاکس معده به مری اغلب با تغییرات سبک زندگی و در صورت ضرورت، استفاده از داروهای خاص درمان می‌یابد.

مشکلات عضلانی و یا استخوانی

اگر قفسه سینه دردناک است و لمس کردن آن حساس است ممکن است به دلیل یک ماهیچه کشیده شده در دیواره قفسه سینه باشد، كه می‌تواند به شکلی غافل‌گیر کننده دردناک باشد اما با استراحت این درد از بین می‌رود و ماهیچه درطول زمان بهبود پیدا می‌کند.

اگر شما درد، تورم و حساسیت اطراف دنده‌ها دارید و درد با خوابیدن، تنفس عمیق، سرفه کردن و یا عطسه کردن بدتر می‌شود ممکن است به بیماری با عنوان کوستوکوندریاتیس مبتلا باشید.

این بیماری به دلیل التهاب مفاصل بین غضروفی ایجاد می‌شود که دنده‌ها را به استخوان سینه یا جناغ متصل می‌کند، این علائم معمولا بعد از چند هفته بهبود پیدا می‌کنند و با مسکن‌ها نیز تسکین پیدا می‌کنند.

حملات وحشت و یا اضطراب

برخی از دوره‌های درد قفسه سینه در نتیجه یک حمله وحشت یا اضطراب رخ می‌دهند.

علاوه بر درد قفسه سینه و احساسات بسیار قابل توجه اضطراب این حملات ممکن است علائمی مانند تپش قلب، تعریق، تنگی نفس و گیجی ایجاد کند.

بیشتر حملات وحشت به مدت 5 تا 20 دقیقه طول می‌کشند، در دراز مدت شما می‌توانید از درمان روان‌شناختی و یا دارو و یا هردوی آن‌ها سود ببرید.

بیماری‌های مربوط به ریه

اگر درد قفسه شما شدید است و در زمان دم و بازدم افزایش پیدا می‌کند و با علائم دیگری مانند سرفه و تنگی نفس همراه است ممکن است به دلیل بیماری ایجاد شده باشد که بر روی ریه‌ها و بافت‌های اطراف آن تاثیر می‌گذارد از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

پنومونی: التهاب ریه‌ها معمولا ایجاد شده در اثر عفونت

پلوریزی: التهاب غشا اطراف ریه که معمولا آن هم به دلیل عفونت رخ می‌دهد.

موارد خفیف پنومونی می‌تواند معمولا با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، استراحت و مصرف مایعات بهبود پیدا کند، برای افراد با بیماری‌های دیگر این بیماری ممکن است شدید باشد و یا ممکن است به بستری در بیمارستان نیاز داشته باشند.

درمان برای پلوریزی به دلیل اساسی ایجاد کننده بیماری بستگی دارد، پلوریزی ایجاد شده در  اثر عفونت ویروسی اغلب بدون درمان بهبود پیدا می‌کند در حالی که پلوریزی ایجاد شده در اثر عفونت باکتریایی معمولا به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد.

مجددا افرادی که ضعیف هستند و یا سلامت آن‌ها مناسب نیست ممکن است برای درمان در بیمارستان پذیرش شوند.

دیگر دلایل احتمالی درد قفسه سینه

بسیاری از دلایل احتمالی دیگر برای درد قفسه سینه وجود دارد از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

زونا : عفونت ویروسی عصب و ناحیه پوستی اطراف آن که باعث راش‌های دردناکی می‌شوند که به تاول‌های دارای خارش تبدیل می‌شوند.

ماستیت یا التهاب پستان: درد و تورم پستان که معمولا به دلیل عفونت ایجاد می‌شود و بیشتر در زمان شیردهی به کودک مشاهده می‌شود.

کوله سیستیت حاد: عفونت کیسه صفرا که می‌تواند باعث درد شدید در قسمت بالای سمت راست شکم شود که به شانه سمت راست نیز منتشر می‌شود.

زخم معده: زخم و آسیب پوشش معده که می‌تواند باعث سوزش و درد شدید در شکم شود.

آمبولی ریوی: انسداد عروق خونی که خون را از قلب به ریه‌ها منتقل می‌کند که می‌تواند باعث یک درد شدیدی شوند که در قفسه سینه حس می‌شود و ممکن است در زمان دم تشدید شود علاوه بر این تنگی نفس، سرفه و سرگیجه نیز مشاهده می‌گردد.

پریکاردیت: التهاب کیسه پوشاننده قلب که می‌تواند باعث درد ناگهانی و شدید در قفسه سینه به جای درد مبهم شود، این درد معمولا در زمان خوابیدن بدتر می‌شود.

برخی از این بیماری‌ها می‌توانند بسیار جدی باشند، اطمینان حاصل کنید که به پزشک مراجعه می‌کنید تا تشخیص صحیح و درمان در مورد شما صورت گیرد.