خروسک(کروپ)

خروسک یک بیماری دوران کودکی است که لوله هوا(نای)، مسیرهای هوایی ریه(نایژه) و جعبه صدا(حنجره) را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کودکان مبتلا به خروسک سرفه شدید متمایز دارند و صدای آن‌ها گرفته است و در زمان تنفس صدای متمایزی با عنوان استریدور را ایجاد می‌کنند. آن‌ها ممکن است یک صدای گرفته داشته باشند و تنفس به دلیل انسداد مسیرهای هوایی برای آن‌ها دشوار است.

خروسک می‌تواند معمولا توسط یک پزشک تشخیص داده شود و در خانه درمان شود با این حال اگر علائم کودک شما شدید است و تنفس برای آن‌ها دشوار است آن‌ها را به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس بیمارستان برسانید.

چرا خروسک اتفاق می‌افتد؟

معمولا خروسک به دلیل یک ویروس ایجاد می‌شود، چندین ویروس می‌توانند باعث ایجاد خروسک شوند اما در بیشتر موارد این ویروس پاراآنفلوانزا است.

چه کسانی تحت تاثیر خروسک قرار می‌گیرند؟ 

خروسک معمولا کودکانی که بین سنین 6 ماه تا 3 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در بیشتر موارد در یک‌ساله‌ها مشاهده می‌شود.

با این حال خروسک همچنین گاهی اوقات می‌تواند در نوزادان 3 ماهه و کودکان بزرگ‌تر تا 15 ساله نیز مشاهده شود. بزرگسالان نیز ممکن است مبتلا به خروسک شوند اما این مسئله به ندرت رخ می‌دهد. این بیماری در طی اواخر پاییز و اوایل زمستان رایج‌تر است و معمولا بیشتر از دختران، پسران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یک کودک ممکن است بیش از یک بار در طی دوره کودکی مبتلا به خروسک شود.

درمان خروسک

بیشتر موارد خروسک خفیف هستند و می‌توانند در خانه درمان شوند، نشستن کودک به صورت مستقیم و آرام کردن آن‌ها در صورت ناراحتی از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا گریه کردن ممکن است باعث تشدید علائم شود. کودک شما بایستی مایعات زیادی بنوشد تا از دهیداراتاسیون(کم آبی) پیشگیری به عمل آید. یک دوز واحد از یک داروی کورتیکوستروئید خوراکی با عنوان دگزامتازون و یا پردنیزولون معمولا برای کاهش تورم گلو تجویز می‌شود. اگر کودک شما مشکلات تنفسی دارد آن‌ها ممکن است به درمان در بیمارستان نیاز داشته باشند و درمان‌هایی مانند آدرنالین و اکسیژن از طریق ماسک ممکن است برای آن‌ها الزامی باشد.

عوارض

بیشتر موارد خروسک ظرف 48 ساعت بهبود حاصل می‌کند با این حال در برخی از موارد علائم ممکن است تا 2 هفته نیز ادامه پیدا کنند، فوت شدن یک کودک در اثر خروسک به شدت نادر است.

تعدادی از بیماری‌ها وجود دارند که ممکن است بعد از خروسک ایجاد شوند از جمله آن‌ها می‌توان به پنومونی ( ذات‌الریه ) و عفونت گوش میانی اشاره کرد.

پیشگیری از خروسک

خروسک از طریق مشابه سرماخوردگی معمولی منتشر می‌شود و در نتیجه پیشگیری از آن دشوار است. بهداشت خوب دفاع اصلی در برابر خروسک است به عنوان مثال شستن منظم دست‌ها و پاک کردن سطوح.

تعدادی از واکسیناسیون‌های روتین کودک نیز می‌تواند در برابر برخی از عفونت‌های ایجادکننده خروسک حفاظت ایجاد کند که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: 

MMR: محافظت در برابر سرخچه، سرخک و اوریون.

DTAP/IPV/HIB: محافظت در برابر دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال و هموفیلوس آنفولانزای نوع B.

علائم خروسک

کودک ممکن است در هر زمانی از سال به خروسک مبتلا شود اگر چه این اتفاق در اواخر دوره پاییز و یا اوایل دوره زمستان شایع‌تر است. این مسئله به این دلیل باشد که ویروس‌های بیشتری مانند سرماخوردگی و آنفولانزا در این زمان از سال مشاهده می‌شوند. علائم شایع خروسک عبارت‌اند از:

سرفه پارس‌مانند

گرفتگی صدا

مشکل در تنفس

یک صدای سخت در زمان تنفس که به عنوان استریدور شناخته می‌شود.

استریدور زمانی قابل تشخیص است که کودک گریه می‌کند و یا این که سرفه می‌نماید اما در موارد شدید خروسک می‌تواند در زمان استراحت و یا خوابیدن کودک نیز شنیده شود.

علائم معمولا در شب تشدید می‌شوند، برخی از کودکان علائمی مانند سرماخوردگی برای چند روز دارند قبل از این که علائم خروسک نمود پیدا کند. این علائم مشابه سرماخوردگی می‌تواند شامل موارد زیر باشند:

گلودرد

آبریزش بینی

سرفه

دمای بالا یا تب

اگرچه علائم خروسک تنها چند روز طول می‌کشند اما گاهی اوقات می‌توانند تا 2 هفته نیز ادامه پیدا کنند.

چه زمانی بایستی مشاوره پزشکی دریافت کرد؟

خروسک معمولا توسط پزشک تشخیص داده می‌شود و موارد خفیف می‌تواند در خانه درمان شوند، با این حال بلافاصله اگر کودک شما یکی از  علائم زیر را داشت مشاوره پزشکی دریافت کنید:

مشکلات تنفسی شدید

افزایش سرعت تنفس(آن‌ها نفس کافی برای غذا خوردن و یا صحبت کردن را ندارند) و یا قفسه سینه ساکت دارند یعنی شما نمی‌توانید صدای تنفس را بشنوید.

تشدید سرفه و گرفتگی صدا یا استریدور

آشفتگی و اضطراب

کبودی و رنگ تیره و آبی پوست

ناحیه دور دنده و قفسه سینه به نظر می‌رسد که به داخل رفته و سفت شده و استخوان داخل آن‌ها قابل مشاهده هستند.

خواب‌آلودگی و گیجی غیرعادی

ضربان قلب سریع و یا کاهش ضربان قلب

دمای بسیار بالا

عدم توانایی نوشیدن مایعات

شما بایستی آن‌ها را به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس بیمارستان ببرید و یا این که برای آمبولانس با 115 تماس بگیرید.

برخی از این علائم ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای تهدیدکننده زندگی با عنوان اپیگلوتیت باشد(التهاب و تورم اپیگلوت). علائم همچنین می‌تواند نشان دهنده تراکئیت(التهاب نای) باشد که به توجه پزشکی سریع نیاز دارد.

علل ایجاد خروسک

خروسک معمولا در نتیجه یک عفونت ویروسی ایجاد می‌شود، عفونت باعث می‌شود حنجره متورم شده و نای مسدود گردد و در نتیجه لوله‌های موجود در ریه یا همان نایژه‌ها تحت تاثیر قرار بگیرند که با عنوان لارینگوتراکئوبرونشیت شناخته می‌شود.

ویروس پاراآنفلوانزا

ویروس پارا آنفلوانزا شایعترین دلیل خروسک است. 4 سویه ویروس مسئول بیشتر خروسک‌ها هستند. آن‌ها عبارت‌اند از: پارا آنفلوانزا1 تا پارا آنفلوانزا 4 که پارا آنفلوانزا 1 مسئول بیشتر موارد خروسک است.

این ویروس می‌تواند از طریق تماس نزدیک با افراد عفونی و همچنین اشیا و سطوح آلوده انتقال پیدا کند. مانند بسیاری از ویروس‌های انتقال یافته از طریق هوا ویروس پارا آنفلوانزا اغلب از طریق تنفس قطرات تنفسی از طریق سرفه و یا عطسه انتقال می‌یابد.

ویروس‌های دیگر

تعدادی از ویروس‌های دیگر می‌توانند باعث ایجاد خروسک شوند، از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

آنفولانزای نوع A و B(ویروس‌های آنفولانزا)

ویروس سرخک در کودکانی که علیه سرخک واکسینه نشده‌اند.

رینوویروس(ویروس سرماخوردگی معمولی)

انتروویروس‌ها

ویروس سینسیتیال تنفسی(RSV) که می‌تواند مشکلات تنفسی شدید و ذات‌الریه را نیز در نوزادان ایجاد کند.

علل دیگر

علل کمتر شایع خروسک عبارت‌اند از:

ورود یک شی کوچک مانند بادام زمینی و یا سر خودکار در داخل ریه(ورود جسم خارجی به دستگاه تنفسی).

اپیگلوتیت: التهاب اپیگلوت(پرده و پایه زبان که از ورود غذا به نای جلوگیری می‌کند).

واکنش آلرژیک نسبت به موادی مانند گرده و یا مایت غبار.

استنشاق مواد محرک مانند مواد شیمیایی.

رفلاکس اسید و برگشت آن از معده و ورود به گلو(رفلاکس اسیدی).

تشخیص خروسک

یک پزشک عمومی می‌تواند خروسک را با بررسی علائم کودک به خصوص صدای سرفه تشخیص دهد، آن‌ها همچنین می‌توانند دمای کودک را به منظور بررسی تب اندازه بگیرند و بپرسند که آیا اخیرا عفونت ویروسی و یا سرماخوردگی داشته‌اند یا خیر.

در برخی از موارد تست پالس اکسیمتری نیز انجام می‌شود که شامل قرار دادن یک سنسور بر روی نرمه گوش و یا انگشت است تا سطح اکسیژن کودک مشخص شود. این تست درد ندارد و باعث ناراحتی کودک نمی شود و تعیین می‌کند که آیا کودک شما اکسیژن کافی به درون خون جذب می‌کند یا خیر. پزشک تصمیم می‌گیرد که آیا کودک شما بایستی در بیمارستان پذیرش شود و یا این که آیا خروسک برای درمان در خانه ایمن هست یا خیر.

شما نبایستی به هیچ وجه خودتان گلوی کودک را بررسی کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد اسپاسم(تنگی ناگهانی) مسیر هوایی شود و این مسئله می‌تواند باعث تورم بیشتر مسیر هوایی شده و تنفس را دشوارتر کند.

رد بیماری‌های دیگر

خروسک می‌تواند معمولا از طریق بررسی علائم کودک تشخیص داده شود اما پزشک ممکن است بخواهد بیماری‌های دیگری که باعث ایجاد علائم مشابهی می‌شوند را رد کند. دلایل احتمالی دیگر برای علائم کودک شما عبارت‌اند از:

ناهنجاری مسیر هوایی که از زمان تولد وجود داشته است.

آبسه در بافت‌های قسمت پشت گلو

ورود جسم خارجی به راه های تنفسی 

تورم لایه‌های عمیق‌تر پوست(آنژیوادما)

اپیگلوتیت

ضایعه مادرزادی

واکنش آلرژیک

در موارد نادر اپیگلوتیت(التهاب اپیگلوت) و یا تراکئیت(التهاب نای) نیز می‌تواند علائم مشابه خروسک را ایجاد کند. در این موارد حال کودک شما معمولا به صورت عمومی خوب نیست و تنها علائم خاص خروسک را نخواهد داشت. افتراق این دلایل از خروسک به آزمایشات بیشتری نیاز دارد.

بررسی بیشتر

اگر کودک شما با خروسک شدید در بیمارستان بستری شد و یا اگر درمان ناموفق بود بررسی‌های بیشتر بایستی صورت گیرد تا منطقه قفسه سینه و گردن برای انسداد احتمالی بررسی گردد. یک عکس اشعه X نیز ممکن است در صورتی توصیه شود که این احتمال در نظر گرفته شود که کودک شما چیزی را بلع کرده و آن جسم خارجی مسیر هوایی را مسدود کرده است.

درمان خروسک

درمان خروسک به این مسئله بستگی دارد که علائم تا چه اندازه شدید هستند. بیشتر موارد خفیف هستند و می‌توانند در خانه مدیریت شوند. با این حال اگر کودک شما خروسک شدید دارد بایستی بلافاصله در بیمارستان پذیرش گردد.

درمان خروسک در خانه

اگر پزشک فکر می‌کند که کودک شما خروسک خفیف گرفته آن‌ها معمولا توصیه می‌کنند تا در خانه مدیریت شود، این مسئله اغلب مستلزم استفاده از استامینوفن کودکان است تا هر گونه درد مربوط به بیماری کاهش پیدا کند و می‌تواند به پایین‌تر آوردن دمای بدن در صورت تب نیز کمک کند. شما بایستی اطمینان حاصل کنید که کودک آب کافی را دریافت می‌کند و آن‌ها را تشویق کنید تا مقدار زیادی مایعات بنوشند.

آرام کردن کودک نیز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا علائم آن‌ها ممکن است در صورت ناراحتی و یا گریه تشدید شود، اگر کودک شما ناراحت است آن‌ها را مستقیم بر روی پایتان بنشانید و آن‌ها را آرام کرده و به آن‌ها اطمینان دهید.

پزشک شما معمولا یک دوز واحد از داروی کورتیکواستروئید خوراکی به نام دگزامتازون و یا پردنیزولون را تجویز می‌کند تا به کاهش تورم و التهاب در گلوی کودک شما کمک کند. 

درمان بخور برای خروسک توصیه نمی‌شود، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد استنشاق هوای مرطوب به عنوان مثال بخار از یک حمام داغ و یا دوش در یک اتاق بسته مفید خواهد بود، در صورتی که متوجه تشدید علائم کودکتان شدید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

مسکن‌ها برای کودکان

مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن به شکل شربت و قطره برای کودکان وجود دارد. شما می‌توانید آن ها را بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کنید. کودکان زیر 16 سال نبایستی آسپرین دریافت کنند. در صورتی که درباره نوع مسکن مناسب برای کودکتان مطمئن نیستید با داروساز یا پزشک مشورت کنید. 

از داروها و ضداحتقان‌ها استفاده نکنید زیرا کمکی به علائم خروسک نمی‌کنند، این داروها اغلب اثرات سرگیجه و خواب‌آلودگی دارند و می‌توانند در صورت مشکلات تنفسی بسیار خطرناک باشند.

درمان بیمارستانی

در موارد شدید خروسک درمان در بیمارستان ممکن است الزامی باشد.

 مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس علامت اصلی خروسک شدید هستند، شما بلافاصله در صورتی که کودکتان در تنفس دچار مشکل شد بایستی با آمبولانس تماس بگیرید.

عوارض خروسک

عوارضی که در نتیجه خروسک ایجاد شده باشند، بسیار نادر هستند.

انسداد مسیر هوایی

در صورتی که انسداد مسیرهوایی به سرعت درمان نشود می‌تواند به این موارد ختم شود:

مشکل تنفسی شدید(دیسترس تنفسی)

قطع تنفسی(وضعیتی که تنفس متوقف می‌شود اما قلب همچنان ضربان دارد).

در صورتی که کودک شما در تنفس با مشکل مواجه شده بلافاصله با اورژانس برای فرستادن آمبولانس تماس بگیرید.

در نتیجه انسداد در مسیر هوایی ممکن است کودک شما نتواند مایعات بنوشد با این حال مصرف مایعات زیاد برای جلوگیری از کم آبی از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر کودک شما از نوشیدن مایعات سرباز زد سعی نکنید آن‌ها را مجبور کنید زیرا باعث ناراحتی او می‌شود و شرایطش را بدتر می‌کند.

عفونت ثانویه

عفونت ثانویه گاهی اوقات می‌تواند بعد از عفونت ویروسی اولیه ایجاد کننده خروسک رخ دهد، عفونت ثانویه می‌تواند به صورت بالقوه باعث موارد زیر شود:

ذات‌الریه: یک عفونت قفسه سینه که باعث تورم بافت‌ها در یک یا هر دو ریه می‌شود.

تراکئیت باکتریایی که یک بیماری عفونی تهدید کننده زندگی و جدی است که می‌تواند بعد از یک عفونت تنفسی ویروسی رخ دهد.

عوارض دیگر

عوارض احتمالی دیگر خروسک اگر چه نادر هستند اما می‌توانند شامل عفونت گوش میانی و لنف‌آدنیت شوند که عفونت غدد سیستم ایمنی(گره‌های لنفاوی می‌باشند).