تب یونجه

تب یونجه بیماری آلرژیک شایعی است که می­تواند در تمام طول زندگی افراد، یک نفر از پنج نفر را درگیر کند.

علائم تب یونجه عبارتند از:

عطسه کردن

آب­ریزش بینی

خارش چشم

در صورت داشتن آلرژی به گرده، علائم تب یونجه بروز می­ کند.

گرده ماده ­ای است که توسط گیاهان در فرآیند تکثیر منتشر می ­شود و حاوی پروتئین هایی است که باعث تورم، تحریک و التهاب بینی، چشم، گلو و سینوس­ ها (حفره ­های کوچک پر از هوا که در پشت استخوان گونه و پیشانی وجود دارند) می­شود.

برخی از افراد ممکن است به مواد زیر آلرژی داشته باشند:

گرده درخت که در بهار آزاد می ­شود.

گرده چمن که در اواخر بهار و اوایل تابستان، آزاد می­ شود.

گرده علف­ های هرز که در اواخر پاییز منتشر می­ شود.

با افزایش سن علائم آلرژی بهبود می­یابد. بطوریکه حدود نیمی از افراد با گذشت چندین سال بهبود برخی از علائم آلرژی را گزارش می­کنند. علائم حدود 10 الی 20 درصد افراد بطور کامل از بین می­رود.

درمان تب یونجه

در حال حاضر هیچ درمانی برای تب یونجه وجود ندارد اما اغلب افراد تا حدی قادر به تسکین علائم با درمان هستند. مؤثرترین راه کنترل تب یونجه اجتناب از قرار گرفتن در معرض گرده گیاهان است. گرچه دوری از گرده بخصوص در ماه­های تابستان که اغلب اوقات خود را در خارج از خانه می­گذرانید، بسیار دشوار است.

گزینه­ های درمانی تب یونجه شامل داروهای ضد حساسیت برای کمک به پیشگیری از بروز واکنش آلرژیک و کورتون ­ها برای کاهش تورم و التهاب می­باشد.

این بیماری اغلب با داروهایی که بدون نسخه تهیه می­شوند، قابل کنترل است؛ با این وجود در صورت حاد شدن مشکل، لازم است با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است نیاز به تجویز برخی از داروها باشد.

روش دیگر درمان در صورت تشدید و تداوم بیماری استفاده از ایمنی­ درمانی می­باشد که شامل قرار گرفتن در معرض مقدار کمی گرده در طی زمان برای ایجاد مقاومت در برابر اثرات آلرژیک است. این کار ممکن است ماه­ها و یا حتی سال­ها طول بکشد.

تب یونجه چقدر شایع است؟

تب یونجه از شایع­ ترین بیماری­ های آلرژیک است. در هر سنی می­تواند افراد را درگیر کند اما معمولاً از کودکی یا در سال­های نوجوانی شروع می­شود و در پسرها بیشتر از دختران است. در دوره بزرگسالی زنان و مردان بطور مساوی تحت تاثیر قرار می­گیرند. در صورت داشتن سابقه آلرژی خانوادگی بویژه آسم و اگزما به احتمال زیاد ممکن است به تب یونجه مبتلا شوید.

پیشگیری از تب یونجه

گاهی اوقات با رعایت برخی اقدامات احتیاطی می­توان از بروز علائم تب یونجه پیشگیری کرد، مانند:

استفاده از عینک آفتابی برای جلوگیری از ورود گرده به چشم در خارج از منزل

دوش گرفتن و تعویض لباس­ها پس از ورود به منزل برای از بین بردن گرده ­ها 

ماندن در منزل در صورت افزایش تعداد گرده (بیشتر از 5 گرده در هر متر مکعب هوا)

استفاده از مقدار کمی وازلین (ژل پترولیوم) در دهانه بینی برای به دام انداختن دانه های گرده

عوارض تب یونجه

اگر چه تب یونجه سلامتی فرد را بطور جدی تهدید نمی­کند ولی می­تواند بر کیفیت زندگی او تأثیر منفی بگذارد. افراد مبتلا به تب یونجه شدید اغلب متوجه کاهش عملکرد خود در مدرسه یا محل کار می­شوند.

التهاب سینوس ­ها (سینوزیت) یکی دیگر از عوارض شایع تب یونجه است. همچنین عفونت گوش میانی (اوتیت میانی) در اثر تب یونجه در کودکان وجود دارد.

علائم تب یونجه

شدت علائم تب یونجه بسته به شرایط آب و هوایی و تعداد گرده­ ها متغیر است و ممکن است برخی سال­ها بدتر باشد.  زمان شروع علائم به انواع گرده ­هایی که به آن­ها حساسیت دارید، بستگی دارد.

علائم تب یونجه عبارتند از:

عطسه مکرر

آبریزش بینی

انسداد بینی

خارش

قرمزی یا آبریزش چشم (التهاب ملتحمه)

خارش گلو، دهان، بینی و گوش

سرفه بدلیل ترشح پشت حلق (ریزش موکوس به حلق از پشت بینی) 

ممکن است در موارد نادر علائم زیر را نیز تجربه کنید:

از دست دادن حس بویایی (آنوسمی)

درد صورت (به دلیل انسداد سینوس)

سردرد

گوش درد

خستگی و کوفتگی

اگر علائم تب یونجه خفیف نیز باشد، می­تواند در خواب و فعالیت­ های روزمره در محل کار و مدرسه اختلال ایجاد کند.

تب یونجه و آسم

 علائم آسم در صورت داشتن تب یونجه بدتر می­شود. برخی اوقات علائم آسم در مواقعی بروز می­کند که تب یونجه داشته باشید. این علائم عبارتند از:

تنگی نفس

سرفه

خس­ خس سینه

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ 

در اکثر مواقع تب یونجه با داروهای بدون نسخه قابل درمان است. داروساز می­تواند در مورد روش­های درمانی برای شما یا فرزندان شما، مشاوره بدهد.

در موارد زیر باید به پزشک مراجعه شود:

وقتی تب یونجه با داروهای بدون نسخه قابل درمان نباشد و یا این داروها عوارض جانبی برای بیمار ایجاد کرده باشند.

در صورت تجربه عوارض مداوم تب یونجه مانند تشدید آسم یا دوره­ های مکرر سینوزیت. 

الگوی علائم غیر­معمول باشد؛ مثلاً در زمستان یا فقط در محل کارتان (این احتمال وجود دارد که ماده دیگری غیر از گرده آلرژن باشد و برای تأیید این مورد باید آزمایش­ های بیشتری انجام گیرد)

علل تب یونجه

تب یونجه واکنش آلرژیک به گرده است. تماس ذرات ریز با سلول­ های موجود در دهان، بینی، گلو و چشم باعث تحریک آن­ها شده و واکنش آلرژیک را ایجاد می­کنند.

واکنش آلرژیک

این واکنش زمانی اتفاق می­افتد که بدن به ماده ­ای که به عنوان تهدید تلقی می­شود، واکنش بیش از حد از خود نشان دهد. در تب یونجه ماده حساسیت ­زا (ماده ­ای که به آن آلرژی دارید) گرده است. سیستم ایمنی بدن (دفاع طبیعی بدن) به گونه­ ای واکنش نشان می­دهد که انگار در معرض یک ویروس قرار گرفته باشد.

سیستم ایمنی بدن باعث آزاد شدن مواد شیمیایی می­شود که از انتشار چیزی که به اشتباه عفونت تلقی شده، جلوگیری کند. این مواد شیمیایی باعث بروز علائم واکنش آلرژیک مانند آبریزش و اشک چشم می­شود.

افزایش ­دهنده ­های خطر 

مشخص نیست که چه عواملی باعث واکنش سیستم ایمنی بدن می­شود، ولی عوامل متفاوتی وجود دارند که خطر ابتلا به تب یونجه را افزایش می­دهند. این موارد عبارتند از:

داشتن آسم یا بیماری آلرژیک دیگر مانند اگزما

سابقه خانوادگی تب یونجه

قرارگرفتن در معرض دود تنباکو و آلاینده­ های نفتی در دوران کودکی

اغلب افراد مبتلا به تب یونجه به گرده چمن حساسیت دارند، این گرده­ ها می­تواند از درختان و علف­های هرز ناشی شود. تحقیقات نشان داده که آلاینده ­هایی مانند دود سیگار و دود اگزور ماشین­ها، می­توانند آلرژی را تشدید کنند.

گرده گل

حدود 30 نوع گرده وجود دارد که می­تواند باعث تشدید تب یونجه شود. گرده­ هایی که باعث ایجاد تب یونجه می­شوند می­توانند از منابع مختلفی منشاء گیرند. از جمله:

چمن- حدود 9 نفر از 10 نفر (90 درصد) افراد مبتلا به تب یونجه به گرد چمن و چاودار حساسیت دارند.

درختان- از هر 4 نفر 1 نفر (25 درصد) به گرده درختانی مانند بلوط، درخت زبان گنجشک، سرو و درخت غان حساسیت دارند (افرادی که به غان حساسیت دارند اغلب به سیب، هلو، آلو و گیلاس نیز آلرژی دارند زیرا این نوع میوه­ ها حاوی پروتئینی مشابه گرده غان هستند)

علف­های هرز- مانند ترشک، خانواده گیاهان ترخ و گزنه. حساسیت به علف­های هرز کمتر رخ می دهد و اغلب در پائیز وجود دارد. 

همچنین ممکن است به بیش از یک نوع گرده حساسیت داشته باشید.

چه زمانی بیشترین گرده وجود دارد؟

درختان و گیاهان گرده­ های خود را در فصول مختلف سال تولید می­کنند و بسته به نوع گرده ­ای که به آن حساسیت دارید ممکن است علائم تب یونجه را در فصول مختلف سال تجربه کنید.

فصل انتشار گرده به سه دوره تقسیم می­شود: 

گرده درخت- اوایل فروردین تا اواخر اردیبهشت

گرده چمن اواخر اردیبهشت تا اوایل تیر

گرده علف­ های هرز- اوایل تیر تا شهریور

گاهی اوقات زمان انتشار گرده از اواسط دی یا پایان آذر ماه آغاز می­شود. به عنوان مثال گاهی اوقات با توجه به شرایط آب و هوا در اوایل بهار یا تابستان رخ می­دهد.

تأثیر هوا بر انتشار گرده

میزان آفتاب، باران یا باد بر آزاد شدن گرده گیاهان و محدوده پخش آ­نها تأثیر می­گذارد. در روزهای مرطوب و طوفانی گرده ­ها به راحتی گسترش می­یابند. گرده­ ها در روزهای بارانی شسته شده و از هوا پاک می­شوند و در این صورت سطح گرده ­های پراکنده شده در هوا کاهش می­یابد. صبح هنگام در فصل گرده افشانی، گیاهان گرده آزاد می­کنند در طول روز با گرم­تر شدن هوا و باز شدن تعداد زیادی از گل­ ها، این گرده­ ها در هوا بیشتر می­شوند و همچنین در روزهای آفتابی، گرد­ه ­ها اغلب در اوایل شب بیشتر هستند.

تشخیص تب یونجه

 پزشک می­تواند تب یونجه را با توصیف علائم تشخیص دهد و برخی مواقع ممکن است آزمایش­های مربوط به بیماری ­های آلرژیک را تجویز کند.

تشخیص تب یونجه زمانی لازم است که:

علائم بسیار شدید شود.

الگوی علائم غیرمعمول باشد مثلاً در فصل زمستان یا در منزل دچار علائم شوید.

تجربه عوارض تب یونجه

در صورت امکان زمان، روز و سالی که علائم را تجربه کردید یادداشت کنید، زیرا این کار در تشخیص کمک می­کند.

تست آلرژی

در صورت وجود علائم تب یونجه در تمام طول سال (که به رینیت آلرژیک مداوم و مزمن معروف است) و یا علائم بدون پاسخ به درمان، پزشک آزمایش­ های آلرژیک را به شما توصیه خواهد کرد. موارد دیگری نیز وجود دارند که باعث بروز حساسیت می­ شوند مانند مایت­ های غبار خانگی، حیوانات یا غذاهای خاص.

آزمایش­های خراش پوست و آزمایش خون دو آزمایش اصلی تشخیص آلرژی هستند. 

درمان تب یونجه

قبل از مراجعه به پزشک باید به داروساز مراجعه کرده و سعی کنید علائم تب یونجه را با داروهای بدون نسخه مانند  داروهای ضد حساسیت درمان کنید. 

در صورت عدم پاسخ به درمان با  ضد حساسیت­ ها به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است نیاز به درمان با داروهای تجویز شده مانند کورتون­ ها داشته باشید. 

روش های مختلف درمان تب یونجه عبارتند از:

داروهای ضد حساسیت 

داروهای ضد حساسیت با جلوگیری از ترشح هیستامین موقع قرار گرفتن در معرض ماده آلرژن باعث کاهش علائم آلرژیک می­شوند.  این داروها معمولاً در درمان خارش، عطسه و آبریزش مؤثر واقع می­شوند اما نمی­توانند مانع احتقان بینی شوند. 

اسپری­ ها و قطره­ های بینی کورتیکواستروئیدی 

کورتیکواستروئیدها (کورتون­ ها ) در درمان تب یونجه استفاده می­شوند زیر اثر ضدالتهابی دارند. هنگام تماس با گرده واکنش آلرژیک تحریک می­شود و قسمت داخلی بینی ملتهب می­گردد. کورتیکواستروئیدها باعث کاهش التهاب شده و از بروز علائم تب یونجه جلوگیری می­کنند.

پزشک ممکن است در صورت عدم پاسخ به درمان با ضد حساسیت­ ها ، اسپری بینی یا قطره کورتیکواستروئید تجویز کند اگر: 

شما تب یونجه مداومی داشته باشید که به ضد حساسیت­ ها پاسخ نمی ­دهد.

علامت اصلی شما گرفتگی بینی باشد.

شما باردار یا در حال شیردهی باشید.

در صورت نیاز به تسکین و بهبود کوتاه ­مدت علائم، مانند مواقع امتحان رانندگی ممکن است پزشک یک دوره قرص کورتیکواستروئید به مدت 5 تا 7 روز تجویز کند.

ضد احتقان بینی

تب یونجه می­تواند باعث انسداد بینی شود و اسپری ضد احتقان می­تواند این مشکل را تسکین دهد. ضد احتقان ­ها باعث کاهش تورم عروق بینی شده و مجرای بینی را باز و تنفس را راحت می­کنند.

قطره چشم

قطره ­های چشمی باعث درمان علائم تب یونجه در چشم مانند قرمزی، خارش و آبریزش (ورم ملتحمه آلرژیک) می­شود. قطره ­ها حاوی داروی ضد حساسیت برای کاهش التهاب چشم هستند و علائم را تسکین می­دهند.

ایمونوتراپی (ایمنی ­درمانی)

در صورت عدم پاسخ به درمان­های فوق، پزشک درمان ایمونوتراپی را پیشنهاد می­کند که در آن بتدریج با مقدار کم آلرژن (ماده ­ای که به آن حساسیت دارید) مانند گرده مواجه می­شوید و در یک شرایط کنترل شده واکنش آلرژیک شما تحت کنترل قرار می­گیرد.

عوارض تب یونجه

تب یونجه می­تواند عوارضی مانند سینوزیت و عفونت گوش میانی (اوتیت میانی ) ایجاد کند، همچنین می­تواند تأثیر چشمگیری در فعالیت­ های روزمره شما داشته باشد.

در یک مطالعه مشاهده شد که علائم بیماری در یک سوم بزرگسالان مبتلا به تب یونجه تأثیر منفی قابل توجهی بر فعالیت ها در محیط کار، خانه و زندگی اجتماعی آن­ها دارد.

علائم در کودکان باعث اختلال آن­ها در مدرسه شده و منجر به تأخیر در یادگیری و رشد می­شود. 

در اکثر موارد تأثیر منفی علائم را می­توان با درمان کاهش داد، با این حال اگر نگران مختل شدن زندگی بر اثر تب یونجه هستید به پزشک مراجعه کنید. همچنین باید سعی کنید کمتر در معرض گرده­ ها قرار بگیرید.

سینوزیت

عارضه دیگر تب یونجه عفونت سینوس ­ها (حفره­ های کوچک هوا در پشت استخوان گونه و پیشانی) است. 

این عارضه که سینوزیت نامیده می­شود، می­تواند باعث ایجاد درد و تندرنس در صورت (نزدیک سینوس ­های آسیب دیده) شود. همچنین این عارضه باعث ایجاد درد ضربان­دار در سر، موقع حرکت آن و دندان درد یا فک درد هنگام غذا خوردن می­شود. 

تورم مجاری بینی در تب یونجه باعث جلوگیری از تخلیه ­ی موکوس از سینوس ­ها شده و می­تواند آسیب ­پذیری آن را در برابر عفونت به همراه داشته باشد.

سینوزیت توسط مسکن­ های بدون نسخه قابل درمان است. در صورت عدم پاسخ به این درمان­ ها می­توان از آنتی­ بیوتیک­ ها ، قرص و یا اسپری کورتیکواستروئید استفاده کرد.

عفونت گوش میانی (اوتیت میانی)

عفونت گوش میانی به دلیل تجمع ترشحات در لوله استاش (لوله نازکی که از گوش میانی تا پشت بینی امتداد دارد) ایجاد می­شود. 

عفونت گوش میانی اغلب در کودکان دیده می­شود زیرا لوله استاش آن­ها کوچکتر از بزرگسالان بوده و به راحتی مسدود می­شود. 

اغلب عفونتهای گوش میانی بدون نیاز به درمان در عرض 72 ساعت برطرف می­شوند و درمان فقط در صورت ادامه عفونت ضرورت می­یابد.

پیشگیری از تب یونجه 

اجتناب مطلق از قرارگرفتن مداوم در معرض گرده­ ها دشوار است. با این حال هر چه کمتر در معرض این گرده­ ها قرار بگیرید، علائم کاهش می ­یابد. 

مالیدن مقدار کمی وازلین (ژل پترولیوم) در داخل سوراخ­ های بینی باعث به دام افتادن گرده ­ها و در نتیجه کاهش ورود آن­ها به مجاری بینی می­شود.

در خانه بمانید

در صورت امکان زمانی که مقدار گرده­ ها در هوا زیاد است، در خانه بمانید. نکات زیر ممکن است به کاهش در معرض قرار گرفتن گرده­ ها کمک کند:

درب و پنجره را بسته نگه دارید. اگر هوا خیلی گرم شد، پرده ­ها را بکشید تا نفوذ آفتاب کمتر شده و دما کاهش یابد. 

گل­های تازه را در خانه نگه ندارید.

به طور مرتب از دستگاه تصفیه­ هوا با کارایی بالا (فیلتر هوا که ذرات معلق هوا را جذب می­کند) استفاده کنید.

گرد و غبار را با یک پارچه ­ی مرطوب تمیز کرده و از پخش گرده­ های غبار به اطراف جلوگیری کنید.

حیوانات اهلی را در فصول تب یونجه دور از خانه نگهداری کنید. و اگر آن­ها را در داخل منزل نگهداری می­کنید، مرتباً آن­ها را بشویید تا گرده ­ها از روی بدن و لای موهای آنها پاک شود. 

سیگار نکشید و مانع کشیدن سیگار توسط دیگران در منزل خود شوید. زیرا سیگار کشیدن و تنفس دود سیگار دیگران باعث تحریک مخاط بینی، چشم ­ها، گلو و مجاری تنفسی شده و علائم را تشدید می­کند.

حتی الامکان از خشک کردن لباس در بیرون منزل خودداری کنید. این کار باعث می­شود گرده ها به خانه وارد نشوند. 

اجتناب از تماس با گرده ­ها در بیرون از منزل

اگر قصد بیرون رفتن از منزل یا مسافرت دارید، بایستی نکات زیر را جهت کاهش تماس با گرده ­ها در نظر داشته باشید:

از کوتاه کردن چمن، بازی یا قدم زدن در علفزارها و اردو زدن در آن­جا بویژه اوایل صبح، عصر و شب که تعداد گرده ­های معلق در هوا به حداکثر می­رسد، خودداری کنید.

جهت جلوگیری از ورود گرده به چشم، از عینک­های آفتابی استفاده کنید.

بعد از مراجعه به منزل سریعاً لباس ­های خود را تعویض کرده و دوش بگیرید تا گرده ­های موجود در سطح بدن شما از بین برود. 

شیشه­ های اتومبیل را بسته نگه دارید. همچنین می­توانید یک فیلتر گرده برای بستن هواکش­های اتومبیل تهیه کنید و در هر بار سرویس دوره­ای اتومبیل آن­ها را تعویض کنید.