بیماری‌های قلبی شايع

انواع مختلف بیماری‌ها و مشکلات قلبی وجود دارد که به صورت کلی بیماری قلبی نامیده می‌شوند، بهترین روش این است که درباره بیماری قلبی خود با یک متخصص قلب صحبت کنید که می‌تواند درباره تشخیص درست آن و برنامه درمانی به شما کمک کند. بیماری قلبی و حالات مختلف بر توانایی قلب برای عملکرد مناسب تاثیر منفی می‎‌گذارد.

تشخیص بیماری قلبی می‌تواند نگران کننده و سردرگم کننده باشد اما اطلاعات زیادی برای حمایت از شما موجود می‌باشد. گاهی اوقات درک آن چه که رخ می‌دهد می‌تواند به نگرانی کمتر کمک کند.

بیماری قلبی کرونر

رایج‌ترین بیماری قلبی بیماری قلبی کرونری است که زمانی رخ می‌دهد که عروق خونی قلب یعنی همان شریان‌های کرونر تنگ و یا مسدود می‌شوند و نمی‌توانند خون کافی را به قلب برسانند و ممکن است به آنژین یا حمله قلبی منجر شود.

آنژین

آنژین درد و ناراحتی در قفسه سینه، دست، گردن، معده و فك است که زمانی رخ می‌دهد که منبع خون به قلب به دلیل تنگ شدن شریان‌ها محدود می‌شود، این گرفتگی با عنوان آتروما نیز شناخته می‌شود. آنژین علامت یک بیماری قلبی کرونر است و به خودی خود یک بیماری محسوب نمی‌شود.

آنژین نشانه هشدار قلب شما درباره این موضوع است که اکسیژن کافی در زمان استرس و یا کار سنگین به شما نمی‌رسد. بسیاری از افراد می‌دانند که تا چه اندازه فعالیت ممکن است به حمله آنژین تبدیل شود که با عنوان آنژین ثابت(پایدار) درنظر گرفته می‌شود.

اگر شما دردی گنگ با منشا نامشخص در قفسه سینه دارید بلافاصله با يك پزشك مشورت كنيد چون ممکن است به ارزیابی سلامت کلی نیاز داشته باشید.

آنژین ناپایدار

آنژین ناپایدار می‌تواند یک درد تشخیص داده نشده قفسه سینه و یا بدتر شدن ناگهانی آنژین قلبی باشد و زمانی رخ می‌دهد که منبع خونی قلب به شدت محدود می‌شود و حملات آنژین با فراوانی بیشتر و با فعالیت کمتر رخ می‌دهد.

این حملات حتی ممکن است در زمان استراحت و یا بلند شدن از خواب نیز رخ دهند و می‌توانند تا 10 دقیقه طول بکشند، شما بایستی بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید و ممکن است در بیمارستان پذیرش شوید معمولا تا زمان تایید تشخیص این وضعيت سندروم کرونر حاد نامیده می‌شود(ACS).

حمله قلبی

حمله قلبی که با عنوان آنفارکتوس میوکاردیال یا MI نیز شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که منبع خونی بخشی از عضله قلب شما کاملا مسدود می‌شود و این امر بیشتر به دلیل یک ماده چربی و یا یک لخته خون در شریان کرونر رخ می‌دهد و می‌تواند باعث آسیب بخشی از عضله قلب شود که شریان کرونر خاصی به آن خون‌رسانی می‌کرده است.

نارسایی قلب

اگر عملکرد پمپاژ قلب موثر نباشد ماهیچه قلب نمی‌تواند نياز خون و اکسیژن بدن را مرتفع سازد و در نتیجه بدن شما انواع مختلف علائم از جمله خستگی و تنگی نفس را تجربه خواهد کرد. این وضعيت نارسایی قلبی نام دارد زیرا قلب نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد.

آریتمی(ریتم غیرمعمول قلب)

عضله قلب سیستم الکتریکی مخصوص به خود را دارد که به تحریک ضربان قلب کمک می‌کند، اگر نشانه‌های الکتریکی در درون قلب متوقف و یا آشفته شود قلب شما ممکن است بسیاری سریع(تاکیکاردی)، بسیار آهسته(برادیکاردی) و یا نامنظم بزند که این وضعيت آریتمی نام دارد.

بیماری های دریچه های قلبی

دریچه‌ها باز و بسته می‌شوند تا جریان خون از قلب تنظیم گردد، مشکلات مربوط به دریچه‌ها می‌تواند بار کاری قلب را افزایش دهد و می‌تواند بر روی عضله قلب فشار وارد کند و باعث طیفی از علائم شود. از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

تنگی نفس

تورم مچ پا

خستگی

درد قفسه سینه(آنژین یا تپش قلب) 

سرگیجه و یا غش

فشار خون بالا

یک بیماری دیگر که می‌تواند بر قلب اثر بگذارد فشار خون بالاست، اگر چه فشارخون بالا به خودی‌خود یک بیماری محسوب نمی‌شود اما می‌تواند باعث افزایش خطر بیماری‌های جدی مانند بیماری قلبی کرونر، حملات قلبی و سکته مغزی شود.

بیماری‌های مادرزادی قلب

بیماری‌های مادرزادی قلبی زمانی رخ می‌دهد که یک ناهنجاری و یا نقص در ساختار قلب جنین داخل رحم مادر وجود داشته باشد. نوزاد ممکن است تنها با یک نقص و یا چندین نقص مختلف متولد شود، برخی از انواع نقایص مادرزادی قلب تهدید کننده حيات هستند و این تهدید ممکن است بلافاصله بعد از تولد و یا در طول زمان ایجاد گردد.

بیماری‌های وراثتی قلب

بیماری‌های وراثتی قلب می‌تواند درخانواده از نسلی به نسل دیگر منتقل شود و آن‌ها گاهی‌اوقات بیماری‌های قلبی ژنتیکی و یا خانوادگی نیز نامیده می‌شوند.

آن‌ها می‌توانند بر افراد از تمام سنين تاثیر بگذارند و می‌توانند تهدید کننده زندگی باشند، اولین نشانه زمانی رخ می‌دهد که فرد ناگهان بدون دلیل خاص و مشخصی فوت می‌کند.

این بیماری‌ها از بیماری‌های مادرزادی قلب متفاوت هستند اگرچه برخی از بیماری‌های مادرزادی ممکن است وراثتی نیز باشند.