برفک واژنی (كاندیدیازیس واژن)

برفک واژنی یک عفونت معمول قارچی است که بیشتر زنان را بطور نسبی درگیر می کند.

برفک واژنی ممکن است ناخوشایند و مشکل زا باشد اما می توان با داروهای در دسترس در داروخانه ها یا با تجویز پزشک آن را درمان كرد. اگرچه، در بعضی از زنان برفک واژنی می تواند به سختی درمان شود و مکررا ظهور کند.

نشانه های برفک واژنی شامل:

خارش و درد در اطراف ورودی واژن (خارش لابیا)

ترشح واژن- كه معمولا بی بو است و ممکن است ضخیم و سفید یا نازک و آبدار باشد.

درد داشتن هنگام رابطه جنسی که ممکن است باعث اجتناب شما از رابطه جنسی شود.

احساس سوزش هنگام ادرار كردن

بعضی اوقات پوست اطراف واژن می تواند قرمز، متورم و خراش دار شود. در بعضی موارد خاص همچنین جراحت در روی پوست بوجود می آید، اگرچه این مورد در بیشتر موارد نشانه ای از تب خال ناحیه تناسلی است.

اگر شما دچار برفک واژنی باشید چه کار باید کنید؟

اگر شما تا به حال دچار برفک بوده اید و گمان می کنید که دوباره به آن مبتلا شدید، میتواند بطور معمول آن را بوسیله داروهایی که از داروخانه میگیرید درمان کنید.

ایده خوبی است که از پزشک خود یا کلینیک سلامت جنسی خود توصیه هایی را دریافت کنید اگر موارد زیر در شما صادق باشد:

برای اولین بار مبتلا به برفک واژنی شده اید.

کمتر از 16 سال و یا بیشتر از 60 سال سن دارید

باردار و یا شیرده هستید

نشانه های غیر عادی دارید مثل تخلیه ترشحات رنگی یا بدبو از واژن یا جراحت (پوست اطراف واژن)

خونریزی غیر عادی واژن یا درد در قسمت تحتانی شکم خود دارید

در طول شش ماهه اخیر حداقل دوبار به برفک مبتلا شده اید

واکنش بدی نسبت به درمان ضد قارچ در گذشته داشته اید یا اینکه این درمان در بهبودی این وضعیت تاثیری نداشته است. 

یا اینکه شریک جنسی شما سابقه عفونت منتقل شونده از راه تماس جنسی داشته است و شما فکر می کنید که این امر دوباره اتفاق خواهد افتاد

نشانه های شما بعد از 14-7 روز از درمان هیچ بهبودی پیدا نکند.

برفک معمولا چیزی نیست که در این موارد نگران کننده باشد اما پزشک شما ممکن است بخواهد یک سواب از واژن شما بگیرد تا تشخیص را قطعی کند و یا آزمایش هایی انجام دهد که هر مورد احتمالی دیگری را مورد بررسی قرار دهد.

آن ها همچنین میتوانند مناسب ترین درمان را به شما پیشنهاد دهند و اگر ضروری باشد به شما نسخه دهند.

چگونه یک برفک واژنی را درمان کنیم؟

برفک ملایم معمولا میتواند با یک دوره کوتاه استفاده از داروهای ضد قارچ درمان شود. نشانه ها معمولا در طول یک تا دو هفته از بین میروند.

درمان ممکن است طولانی تر شود اگر که شما برفک جهشی تکرار شونده داشته باشید.

چندین داروی برفک میتوانند بدون نسخه از داروخانه ها تهیه شوند در حالی که بقیه فقط با تجویز پزشك در دسترس قرار می گیرند.

انواع اصلی شامل:

 قرص های داخل واژن خاص که توسط یک اپلیکاتور خاص در داخل واژن قرار می گیرند.

کرم های داخل واژنی توسط یک اپلیکاتور خاص در داخل واژن استفاده می شوند.

تمامی درمان ها بطور یکسان موثر هستند. شما معمولا میتوانید درمانی را که ترجیح می دهید انتخاب کنید، اگرچه زنان در هنگام بارداری یا شیردهی بهتر است که از کپسول استفاده نکنند.

شما همچنین می توانید از کرم برای استفاده بر روی پوست اطراف ورودی واژن استفاده کنید. كه می تواند در کاهش خارش و زخم کمک کننده باشند، اگرچه شما ممکن است آن را تنها به عنوان یک امولوسیون (مرطوب کننده) معمولی ببینید. 

چه چیزی باعث بروز برفک واژنی می شود؟

برفک واژنی توسط مخمرهایی که از گروهی از قارچ ها هستند و کاندیدا نامیده میشوند، به وجود می آید.

خیلی از خانم ها در واژن خود کاندیدا را بدون ایجاد هیچ مشکلی دارند اما برفک میتواند در صورت برهم خوردن تعادل میکرو ارگانیسم ها در واژن و افزایش تعداد کاندیداها به وجود آید.

شما به احتمال زیاد دچار برفک میشوید اگر:

در دهه بیست و سی زندگی خود باشید- برفک در دخترانی که هنوز پریود نشدند و خانم هایی که در دوران یائسگی هستند، به وجود نمی آید.

باردار باشید

داشتن رابطه جنسی وقتی که هنوز کاملا آماده نباشید یا نگران هستید که ممکن است رابطه جنسی به شما آسیب وارد نماید- این امر میتواند باعث خشکی واژن و سفتی در هنگام رابطه جنسی شود و می تواند باعث افزایش احتمال بروز برفک شود.

استفاده از آنتی بیوتیک ها 

کنترل ضعیف دیابت

داشتن سیستم ایمنی ضعیف - برای مثال، به دلیل شرایطی مثل HIV یا تحت درمان بودن مثل شیمی درمانی 

برفک واژنی به عنوان یک بیماری منتقله از راه جنسی طبقه بندی نشده است اما می تواند به وسلیه رابطه جنسی بوجود آید- به ویژه اگر شما در حین رابطه جنسی آمادگی نداشته باشید و واژن شما خشک باشد- و می تواند در مواردی به شریک جنسیتان منتقل شود.

پیشگیری از برفک واژنی 

اگر شما مکررا دچار برفک واژنی میشوید، میتوانید:

از آب و امولوسیون (مرطوب کننده) به جای صابون برای تمیز کردن لابیاها و اطراف واژن استفاده کنید و از تمیز کردن این نواحی بیش از یک بار در روز خودداری کنید.

از یک مرطوب کننده چرب تر در اطراف واژن خود چندین بار در روز استفاده کنید تا از آن محافظت کنید (اما مراقب باشید که این مرطوب کننده ها می توانند عملكرد محافظتی کاندوم را ضعیف کنند)

از محرک احتمالی در صابون های معطر،ژل های شستشو، دئودورانت های واژینال،دستمال مرطوب و دوش دوری کنید.

از پوشیدن لباس زیرهای خیلی چسبان خودداری کنید- بعضی از زنان بهتر است از لباس زیرهای ابریشمی كه برای افرادی طراحی شده اند که به اگزما و برفک دچار هستند، استفاده نمایند.

از کنترل سطح قند خون خود در صورتی که دیابت دارید مطمئن شوید.

بعضی از زنان از ماست پروبیوتیک یا مکمل برای جلوگیری از برفک واژن استفاده می کنند اما شواهدی کمی برای اثربخشی آن موجود است.

درمان برفک واژنی

برفک واژنی هم با داروهایی بدون نسخه از داروخانه تهیه می کنید هم با داروهایی كه توسط پزشک شما تجویز شده اند، قابل درمان است.

اگر شما قبلا برفک داشته اید و فکر می کنید دوباره به آن مبتلا شده اید، به صورت طبیعی با داروهایی که از داروخانه تهیه می کنید قابل درمان است. در غیر اینصورت، بهتر است برای درمان به پزشک خود مراجعه کنید.

داروهای برفک واژنی

برفک با داروهای ضد قارچ، کرم های درون واژنی یا کپسول ها قابل درمان هستند.

کپسول ها 

اگر شما ترجیح می دهید که از کرم درون واژنی استفاده نکنید، کپسول های ضد قارچ  در دسترس هستند. 

درمان اصلی برفک شامل:

فلوکونازول- بدون نسخه در داروخانه در دسترس است

ایتراکونازول-با نسخه قابل دسترسی است

کپسول های  بدون نسخه معمولا تک دوز هستند

کرم های پوستی 

رابطه جنسی و شریک جنسی

برفک واژنی به عنوان یک عفونت منتقله جنسی طبقه بندی نمیشود، بنابراین شریک های جنسی نیازی به دانستن، درمان یا آزمایش در صورتی که نشانه های آن در آن ها موجود نیست، ندارند.

اگرچه، شانس کمی از انتقال آن در حین رابطه جنسی وجود دارد، بنابراین ممکن است که شما تا بهبود و از بین رفتن آن نخواهید که رابطه جنسی داشته باشید.

بعضی از درمان ها همچنین باعث ضعیف شدن لاتکس کاندوم و دیافراگم ها می شوند، بنابراین ممکن است لازم باشد که شما از داشتن رابطه جنسی خودداری کنید یا اینکه راه دیگری از جلوگیری را در طول درمان و چند روز بعد از آن استفاده کنید.

اگر برفک مرتبا تکرار شود:

اگر شما مرتبا دچار برفک می شوید، با پزشک خود مسئله را در میان بگذارید.

پزشك ممکن است که تعدادی آزمایش برای قطعی کردن تشخیص و بررسی هر عامل دیگری مثل دیابت انجام دهد یا ممکن است توصیه کند تا شما هر بار که نشانه هایتان بازگشتند مجددا مراجعه کنید. به این خاطر که استفاده مكرر از کپسول ها، بدون مشورت با پزشك میتواند برای بدن شما مضر باشد.

اگر باردار هستید، هنگام استفاده از اپلیکاتور مراقب باشید تا واژن آسیب نبیند، به این خاطر که خطر کمی از آسیب به کورتکس دراین كار وجود دارد.

کرم پوستی ضد قارچ یا مرطوب کننده ها میتواند بطور معمول در صورت حاملگی یا شیردهی و یا داشتن تورم و سوزش در نواحی اطراف مدخل واژن، بطور حفاظت شده ای استفاده شوند.