برفک در مردان(کاندیدیازیس)

برفک یک عفونت قارچی ناشی از قارچ کاندیدا آلبیکنس می باشد. هم مردان و هم زنان می توانند برفک بگیرند، هرچند در زنان شایع تر می باشد. 

اصطلاح پزشکی برای برفک، کاندیدیازیس است. 

برفک در مردان چه تظاهراتی دارد؟ 

در مردان، معمولاً بر نوک آلت اثر می گذارد- باعث سوزش، ترشح و قرمزی می شود. 

همچنین بر پوست (عفونت پوست کاندیدیایی) و درون دهان (برفک دهانی) نیز اثر می گذارد. 

کی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر برای اولین بار به ابتلا به برفک شک دارید، بهتر است برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. این امر به این علت می باشد که علایم آن می تواند با علایم عفونت منتقله از راه جنسی (STI) مشابه باشد. پزشک می تواند تفاوت آن دو را بگوید. 

اگر قبلاً برفک داشته اید و علایم را می شناسید، می توانید خودتان با داروهای بدون نسخه آن را درمان کنید. 

همچنین اگر دارای سیستم ایمنی ضعیف شده و برفک هستید، به پزشک مراجعه کنید. این موضوع به این علت می باشد که عفونت برفکی می تواند به کاندیدیازیس مهاجم جدی تر پیشرفت کند. 

درمان و پیشگیری برفک

می توانید برفک را بدون داروهای تجویزی درمان کنید. برای برفک آلت، از کرم کلوتریمازول یا قرص فلوکونازول استفاده کنید. برای عفونت های برفک در کشاله ران یا نواحی دیگر، داروساز می تواند یک کرم فراهم کند. 

انتقال برفک از طریق تماس جنسی ممکن است اما یک STI  یا عفونت منتقله از راه جنسی نمی باشد. با این حال، هر دو شریک جنسی ممکن است برای جلوگیری از عفونت مجدد به درمان برفک نیاز داشته باشند. عفونت مجدد از شریک مؤنث شایع است. با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. 

با این وجود، تمام موارد به علت رابطه جنسی نیستند و بسیاری از آنها در مردان و زنانی که فعالیت جنسی نداشته اند، رخ می دهد. 

شما می توانید با تمیز کردن منظم آلت خود و استفاده از کاندوم حین نزدیکی (اگر شریکتان برفک دارد) از آن جلوگیری کنید. 

از مصرف صابون های معطر یا ژل های حمام برای دستگاه تناسلی خود اجتناب کنید زیرا باعث التهاب و حساسیت می شوند. پس از شستن آلت، آن را کاملاً خشک کنید. 

پوشیدن لباس زیر پنبه ای شل می تواند به پیشگیری از تجمع رطوبت بر روی پوست ختنه گاه کمک کند که فرصت تکثیر قارچ کاندیدیازیس را پایین می آورد. 

چه چیزی باعث برفک می شود؟

قارچ کاندیدا آلبیکنس به طور طبیعی در بدن وجود دارد، به خصوص در نواحی گرم و مرطوب از قبیل درون دهان و اطراف دستگاه تناسلی. ولی از آنجاییکه تحت کنترل سیستم ایمنی (دفاع طبیعی بدن علیه بیماری و عفونت) و انواع دیگر باکتری ها در بدن می باشد، معمولاً باعث مشکل نمی شود. 

با این حال، برخی شرایط می توانند باعث تکثیر قارچ و ایجاد عفونت شوند. شما بیشتر در معرض خطر هستید، اگر:

سیستم ایمنی ضعیفی دارید

چاق هستید، با چین های پوستی بزرگ (محیطی که قارچ اغلب در آن رشد می کند)

دیابت نوع 1 یا 2 را دارید- زیرا میزان بالای گلوکز در دیابت می تواند رشد قارچ را تقویت کند؛ افراد دیابتی همچنین بیشتر عرق می کنند و یک محیط تکثیر عالی برای قارچ ایجاد می نمایند.

علایم برفک در مردان

برخی از مردان هیچ نشانه یا علامتی از برفک را تجربه نمی کنند. 

اگر علایم ظاهر شوند، می توانند شامل موارد زیر باشند:

حساسیت، سوزش یا خارش زیر پوست ختنه گاه یا بر روی نوک آلت

قرمزی یا لکه های قرمز زیر پوست ختنه گاه یا بر روی نوک آلت

ترشح زیر پوست ختنه گاه که ممکن است شبیه به پنیرک به نظر برسد- همچنین ممکن است بوی ناخوشایندی داشته باشد

دشواری در عقب کشیدن پوست ختنه گاه آلت (فیموز[1])

برفک به عنوان یک عفونت پوستی

بیشتر عفونت های پوستی کاندیدایی در نواحی از بدن که چین های پوستی نزدیک یکدیگر قرار می گیرند، ایجاد می شوند، از قبیل:

زیر بغل

کشاله ران

نواحی میان انگشتان

پوست میان دستگاه تناسلی و مقعد

افراد چاق نیز در خطر ابتلا به عفونت پوستی میان چین های پوستی خود می باشند. 

عفونت معمولاً به صورت راش قرمز و دردناک خارش دار آغاز می شود. نقاط قرمز کوچک نیز می توانند بر روی راش ایجاد شوند. پوست ملتهب شده ممکن است سپس پوسته پوسته شده و یک ماده کشک مانند سفید-زرد رنگ تولید می کنند. اگر پوست میان انگشتان درگیر شود، ضخیم، نرم و سفید می شود. 

علل برفک در مردان

برفک به علت قارچ کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود. 

کاندیدا آلبیکنس

بسیاری از افراد دارای مقدار کمی از این قارچ در بدن خود هستند. با این حال، معمولاً باعث مشکل  نمی شود زیرا تعداد آن توسط سیستم ایمنی بدن و باکتری های بی خطر دیگر (معروف به باکتری های مفید) تحت کنترل حفظ می شود. 

وقتی باکتری های مفید در بدن (که کاندیدیا را تحت کنترل نگه می دارند) تخریب شوند، برفک می تواند ایجاد شود. برای مثال، اگر برای درمان عفونت، آنتی بیوتیک مصرف می کنید، آنتی بیوتیک ها میان باکتری های خوب و بد افتراق نمی دهند و با هر دو نوع مبارزه می کنند. 

همچنین، اگر سیستم ایمنی تان ضعیف است، قارچ کاندیدا که باعث برفک می شود، ممکن است تکثیر شوند. 

بهداشت فردی

کاندیدا در شرایط گرم و مرطوب رشد می کند. بنابراین، اگر آلت خود را پس از شستن به خوبی خشک نکنید، ممکن است مبتلا به برفک شوید. 

استفاده از صابون های معطر و ژل های حمام می توانند باعث حساسیت آلت شده و احتمال ایجاد برفک را افزایش دهند. کاندیدا همچنین بر روی پوستی که آسیب دیده است، نیز رشد می کند. 

HIV، دیابت و بیماری های دیگر

مردانی که HIV، دیابت یا بیماری های دیگری دارند که سیستم ایمنی را ضعیف می کند، در خطر بیشتر ایجاد برفک هستند. این امر به این علت است که عفونت به سرعت ایجاد می شود و سیستم ایمنی ضعیف شده به اندازه کافی قوی نیست تا با آن مبارزه کند. 

اگر دیابت کنترل نشده دارید (معمولاً به علت اینکه از وجود بیماری آگاهی ندارید)، بیشتر در معرض ابتلا به برفک می باشید. نشانه های معمول دیابت عبارت اند از:

تشنگی زیاد

تکرر ادرار

کاهش وزن

اگر این علایم را دارید یا اگر برفک مرتباً عود می کند، حتی بعد از درمان، به پزشک مراجعه کنید. 

تشخیص برفک در مردان

اگر علایم برفک را دارید (بر روی پوست یا روی آلت) و سابقه این بیماری را ندارید، به پزشک مراجعه کنید. 

اگر سابقه قبلی برفک دارید، معمولاً نیازی نیست که دوباره تشخیص داده شود مگر اینکه به درمان پاسخ ندهد. 

برفک با معاینه فیزیکی سر آلت یا محل آسیب دیده پوست تشخیص داده می شود. 

در مواردی که علایم ناشی از یک بیماری دیگر از قبیل عفونت منتقله از راه جنسی (STI) یا عفونت پوستی باکتریایی هستند، تشخیص برفک مهم است. 

ارزیابی بیشتر

ارزیابی بیشتر معمولاً تنها در موارد زیر نیاز است:

علایم شدید باشند

علایم علی رغم درمان، باقی بمانند

حملات عود کننده برفک داشته باشید

ارزیابی معمولاً شامل استفاده از یک سواب (یک میله پلاستیکی کوچک با سر پنبه ای) برای گرفتن یک نمونه بافتی کوچک از قسمت درگیر می باشد. این بافت از نظر حضور هر نوع عامل عفونی از قبیل قارچ کاندیدا آلبیکنس بررسی می شود. 

همچنین ممکن است برای مجموعه ای از آزمایش های خون و ادرار ارجاع داده شوید تا بیماری زمینه ای احتمالی از قبیل دیابت بررسی شود. 

برفک عود کننده

اگر در گذشته برفک داشته اید و دوباره علایم دارید، درمان های بدون نسخه توسط داروسازها می تواند به بهبود عفونت کمک کند. 

اگر همچنان برفک دارید یا اگر با درمان از بین نرفت، به پزشک مراجعه کنید تا او بررسی کرده و درمان مناسب را توصیه کند. 

اگر رابطه جنسی دارید، ممکن است شریکتان نیز به این بیماری مبتلا شود که به این دلیل می باشد که قارچ کاندیدا اغلب درون واژن زنده می ماند. بنابراین ایده خوبی است که هر دوی شما درمان شوید تا از انتقال عفونت جلوگیری شود. 

درمان برفک در مردان

درمان توصیه شده برای برفک در مردان به ناحیه درگیر شده از بدن بستگی دارد.

برای برفکی که آلت را درگیر نکرده، نوعی از کرم ضدقارچی به نام ایمیدازول[2] موضعی معمولاً توصیه می شود.

فلوکونازول درمان انتخابی اول برای برفک در آلت است. همچنین به عنوان داروی ضدقارچی جایگزین در مواردی که علایم با استفاده از ایمیدازول موضعی طی 14 روز بهبود نیافتند، استفاده می شود. 

اجتناب از داشتن رابطه جنسی

اگر برفک دارید، تا زمان رفع عفونت از نزدیکی اجتناب کنید، زیرا عفونت می تواند منتقل شده یا طی رابطه جنسی بدتر شود. 

اگر رابطه جنسی دارید، از کاندوم استفاده کنید تا شریکتان آلوده نشود. 

برخی از مردان دارای رابطه جنسی بعد از نزدیکی دچار بالانیت ملایم (التهاب سر آلت جنسی) می شوند. این اتفاق معمولاً به علت حساسیت به قارچ کاندیدا در واژن شریک تان می باشد. با این حال، اگر شریکتان درمان شود، معمولاً از بین می رود. 

این عفونت معمولاً با درمان رفع می شود. تا زمان از بین رفتن عفونت، از رابطه جنسی خودداری کنید و همیشه از کاندوم استفاده کنید. 

بهداشت خوب

اگر برفک دارید، رعایت مناسب بهداشت فردی می تواند به بهبود عفونت کمک کند. ناحیه درگیر را با استفاده از آب گرم به دقت بشوئید. دوش گرفتن گزینه بهتری نسبت به وان می باشد. از صابون های معطر یا ژل های حمام بر روی دستگاه تناسلی اجتناب کنید زیرا باعث حساسیت می شوند. 

بعد از شستن، ناحیه درگیر را با دقت خشک کنید، زیرا قارچ کاندیدا در شرایط مرطوب رشد می کند. پوشیدن لباس زیر شل و پنبه ای به خشک و خنک نگه داشتن پوست و آلت کمک می کند و در نتیجه جلوی رشد قارچ کاندیدا بر روی پوست و زیر پوست ختنه گاه را می گیرد. 

عوارض برفک در مردان

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، خطر گسترش قارچ کاندیدا به خون وجود دارد. این عارضه، کاندیدیازیس مهاجم نام دارد. 

کاندیدیازیس مهاجم

عفونت می تواند در سراسر بدن به سرعت منتشر شده و بر بسیاری از ارگان ها اثر بگذارد. عوامل خطر شناخته شده برای کاندیدیازیس عبارت اند از: 

  HIV

   دیابت نوع 1 یا 2

  مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی- مورد استفاده برای پیشگیری از رد ارگان های پیوندی

شیمی درمانی یا پرتودرمانی با دوز بالا

داشتن کاتتر ورید مرکزی (CVC)- یک لوله که مستقیماً درون سینه قرار می گیرد و برای مصرف دارو کاربرد دارد؛ از آن اغلب برای پیشگیری از تزریقات دردناک و مکرر طی مدت طولانی درمان استفاده می شود.

دیالیز- نوعی از درمان که در آن از دستگاهی برای تقلید عملکردهای کلیه استفاده می شود و معمولاً برای درمان نارسایی کلیوی کاربرد دارد.

علایم کاندیدیازیس مهاجم، بسته به محل درگیری در بدن، متنوع است. با این حال، علایم اولیه می توانند شامل موارد زیر باشند:

تب بالا یا بیشتر از 38 درجه سلسیوس 

لرز

تهوع

سر درد

اگر دارای برفک و یکی از عوامل خطر لیست شده در بالا هستید یا اگر دچار هریک از علایم بالا طی دوره کوتاهی از زمان شده اید، به پزشک مراجعه کنید. 

کاندیدیازیس تهاجمی یک اورژانس پزشکی است که به بستری فوری در واحد مراقبت های ویژه (ICU) نیاز دارد. در ICU، عملکردهای بدن حمایت شده و در عین حال عفونت زمینه ای با داروهای ضد قارچ درمان می شود. 

اگر بسیار مستعد کاندیدیازیس تهاجمی می باشید- برای مثال، دیابت دارید و دیالیز می شوید، اگر دچار عفونت برفک شوید، پزشکتان ممکن است توصیه کند که جهت احتیاط در بیمارستان بستری شوید. 

[1] phimosis

[2] imidazole