برفک ­دهان[1] در بزرگسالان 

برفک­ دهان، یک عفونت قارچی دهان می­ باشد. این بیماری، مسری[2] بوده و معمولا با داروهای ضد قارچ، به طور موفقیت­ آمیزی درمان می­شود. 

این عفونت، توسط یک گروه از مخمرها با نام کاندیدا ایجاد و با نام کاندیدیاز دهانی نیز شناخته می­شود.

علائم برفک­ دهان، شامل موارد زیر می­باشند:

نقاط سفید رنگ (پلاک­ها) در درون دهان که اغلب خودشان از بین می­روند و یا پشت نقاط قرمزرنگی که گاهاً خونریزی هم دارند، جا می­گیرند. 

از دست دادن حس چشایی و یا طعم ناخوشایند[3] در دهان 

قرمزی داخل دهان و گلو 

ترک­ خوردگی گوشه­ های دهان 

احساس سوزش و دردناکی در داخل دهان 

در برخی از موارد، برفک دهان می­تواند، خوردن و آشامیدن را برای فرد مشکل­ ساز کند. 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ 

در صورت داشتن علائم برفک­ دهان به پزشک خود مراجعه کنید. اگر این بیماری بدون درمان رها شود، علائم آن ادامه­ دار خواهد بود و احساس ناراحتی در دهان نیز ادامه خواهد داشت. 

در موارد شدید درمان نشده این عفونت، همچنین، خطر گسترش پیدا کردن عفونت به سایر اعضای بدن نیز وجود دارد، که در برخی از موارد شدید هم می­باشد.

پزشک شما، معمولاً با معاینه دهان شما می­تواند این بیماری را تشخیص دهد. برخی اوقات، حتی ممکن است، پزشک برای شما، درخواست انجام آزمایش­های خون را هم بدهد، تا هر مشکل دیگری مانند دیابت و یا کمبودهای تغذیه ­ای نیز، در صورت وجود تشخیص داده شوند.

علل برفک ­دهان

تعداد کمی از قارچ ­های کاندیدا، در دهان و سیستم گوارش اغلب افراد وجود دارند. این قارچ ­ها، غالباً مشکل ­ساز نبوده، ولی اگر تکثیر پیدا کنند، می­توانند باعث ایجاد برفک ­دهان بشوند. 

چندین دلیل، برای ایجاد برفک ­دهان وجود دارند که شامل موارد زیر می ­باشند:

مصرف یک دوره آنتی بیوتیک، به ویژه برای مدت طولانی و یا با  دوز بالا 

مصرف کورتون­ها یا کورتیکواسترویدهای تنفسی برای درمان آسم 

داشتن دندان مصنوعی، به ویژه در مواردی که متناسب با دهان و دندان­ های فرد نباشد

بهداشت ضعیف دهان و دندان 

خشکی دهان (چه به دلیل مصرف داروهای درمانی و چه به دلیل مصرف سیگار) 

انجام شیمی­ درمانی[4] و یا رادیوتراپی برای درمان سرطان 

نوزادان، کودکان و سالمندان[5]، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این عفونت هستند. همچنین، افرادی که دارای مشکلات پزشکی خاصی مانند دیابت، کمبود ویتامین B12 و کمبود آهن، افرادی که تیروئید کم­ کار دارند (هایپوتیروئیدیسم) و افراد مبتلا به HIV ، شانس بیشتری برای ابتلا به این عفونت دارند. 

از آنجا که اکثر افراد جامعه، در حال حاضر، قارچ کاندیدا را در دهان خود دارند، این عفونت، مسری نیست. یعنی از فردی به فرد دیگر منتقل نمی­شود. 

درمان برفک ­دهان

برفک دهان، معمولاً با درمان­های ضد قارچی به خوبی درمان می­شود. این درمان­ها به صورت ژل و یا مایع بوده و مستقیماً در دهان شما استفاده می­شوند. با این وجود، برخی مواقع از داروهایی به شکل قرص و کپسول نیز استفاده می­شود.

درمان­هایی که باید در داخل دهان استفاده شوند، معمولاً باید روزانه، به مدت 7 تا 14 روز و روزی چندین بار به کارگرفته شوند. قرص و کپسول، معمولاً یک بار در روز مصرف می­شوند. 

این درمان­ها، اغلب، عاری از عوارض جانبی می­باشند. با این وجود، برخی از آن­ها می­توانند باعث ایجاد تهوع، استفراغ، نفخ، دل­ درد و اسهال بشوند. 

اگر حدس زده ­شود که آنتی­ بیوتیک­ها و یا کورتون­ها باعث ایجاد برفک­ دهان در شما شده، شاید لازم باشد دارو و یا روش مصرف آن، برای شما تغییر کند و یا  مقدار آن کاهش یابد. 

پیشگیری از برفک ­دهان 

برای پیشگیری از ابتلا به برفک ­دهان، چندین کار می­توان انجام داد. برخی از این اقدامات، عبارتند از: 

دهان خود را بعد از غذا خوردن بشویید. 

دو بار در روز دندان­های خود را با خمیردندانی که حاوی فلوراید و تمیزکننده­ های دندانی باشد، مسواک بزنید.

برای ویزیت های مرتب دندانپزشکی، به دندانپزشک مراجعه کنید- حتی اگر دندان مصنوعی دارید و هیچ دندان طبیعی ندارید، هم این بررسی ­ها را  مرتب انجام دهید. 

دندان­های مصنوعی خود را هر شب بردارید و قبل از اینکه بخواهید آن­ها را در داخل محلول آب و قرص­ های تمیزکننده­ ی دندان مصنوعی قرار دهید، آن­ها را با خمیردندان و یا آب و صابون بشویید. 

اگر دندان مصنوعی دارید و یا تعداد دندان­های طبیعی شما کم است ، لثه­ ها، زبان و داخل دهان خود را روزی دو بار با یک مسواک نرم، مسواک بزنید.

اگر دندان مصنوعی­تان، مناسب سایز دهان و دندان­های شما نیست، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. 

اگر سیگاری هستید، باید آن را ترک کنید. 

بعد از استفاده از اسپری­ های تنگی نفس[6] کورتیکواستروئیدی، داخل دهان خود با آب بشویید. و زمانی که داروهای خود را مصرف می کنید از یک Spacer (یک سیلندر پلاستیکی که به اسپری تنگی ­نفس می چسبد) استفاده کنید. 

مطمئن شوید که دیگر مشکلات مانند دیابت که می­توانند برفک ایجاد کنند، به خوبی کنترل شده است. 

اگر مشکل پزشکی دارید و یا دارویی مصرف می­کنید که می­تواند باعث ایجاد برفک ­دهان شود، ممکن است پزشک، برای پیشگیری از عفونت برفک­ دهان، یک دوره مصرف داروهای ضد قارچی را برای شما تجویز کند. 

[1] Oral thrush 

[2] Contagious 

[3] Unpleasant taste 

[4] Chemotherapy

[5] Elderly

[6] Inhaler