ایمن سازی 

هیچ اقدام پزشکی همانند ایمن سازی جانهای زیادی را نجات نداده است. بسیاری از مردم ترس از بیماریهای وخیم و احترام به قدرت واکسیناسیون را از دست داده اند زیرا به ندرت بیماری های شدید و عوارض آن را شاهد هستند.(پیش از پاندمی کووید 19 )

ایمنی واکسن ها

بخشی از جامعه هستند که گمان می‌کنند واکسیناسیون در مقایسه با بیماریهایی که از آن ها پیشگیری می‌کند خطرناک تر است. این افراد با واکسن نزدن به کودکان شان به دلیل نگرانی های ثابت شده در مورد ایمنی واکسن ها کودکان خود را در معرض خطر قرار میدهند. هنوز هم واکسیناسیون بهترین راه حفظ کودکان و بزرگسالان در مقابل بسیاری از بیماریهای جدی است.

واکسن ها بسیار ایمن هستند و عوارض جدی و واکنش های حساسیتی به ندرت در کم تر از ۱ مورد در ۱ میلیون واکسیناسیون رخ می‌دهد. عوارض خفيف مثل قرمزی، تورم یا تب پایین معمول است ولی تنها مدت کوتاهی رخ می‌دهد. بسیار مهم است که به یاد داشته باشیم خطرهای بیماری بسیار بیش تر از خطرهای ناشی از تزریق واکسن است.

آیا هنوز به ایمن سازی نیاز است؟ 

هنگامی که سطح ایمن سازی در جامعه ای افت می‌کند این بیماریها دوباره پیدا می‌شوند زیرا ما آن ها را ریشه کن نکرده ایم تنها در برهه ای از زمان خودمان را در برابر آن ها حفاظت کرده ایم. هدف مطلوب آن است که همه جمعیت را واکسینه کنیم تا شاید این بیماریها که در گذشته افراد بسیاری را معلول و ناتوان کرده یا کشته اند، ریشه کن شوند. به یاد داشته باشید که آبله بیماری هولناکی بود که با برنامه واکسیناسیون جهانی ریشه کن شد.

واکسن ها چطور کار می‌کنند؟ 

واکسن ها، خیلی ساده کار می‌کنند یعنی بدن با بخشی از یک عامل عفونی (باکتری یا ویروس) یا عامل عفونی غیرفعال شده در دوز پایین مواجه می‌شود. این امر باعث تحریک پاسخ ایمنی بدن شده و اگر شما با عفونت واقعی مواجه شوید بدن شما می‌تواند دفاع کند چرا که پاسخ ایمنی پیش تر آماده شده است.

به این ترتیب دستگاه ایمنی بدن ما به طور «طبیعی» کار می‌کند تا ما را از عفونت دوباره با همان ویروس یا باکتری حفظ کند، برای نمایش این مفهوم می‌توانیم به ویروس آبله مرغان نگاه کنیم. در گذشته تقریبا تمام کودکان آبله مرغان می گرفتند. کودکان و بزرگسالان ممکن است بارها در معرض این عفونت قرار گیرند ولی تنها یک بار به آن مبتلا می‌شوند. هنگامی که یک بار این بیماری را گرفتید، دستگاه ایمنی شما برای بار بعد که با آن مواجه می‌شود پاسخ محافظ را آماده دارد. این پاسخ ایمنی محافظ است که با واکسیناسیون تحریک می‌شود. ما از دستگاه ایمنی خود استفاده می کنیم که به جای آن که فقط به بیماری واکنش دهد، نقش پیشگیرانه نیز ایفا کند. بنابراین، ایمن سازی دستگاه ایمنی را تضعیف نمی‌کند بلکه از دستگاه ایمنی به نفع خودمان استفاده می‌کند.

اگر شما مجموعه ایمن سازی را در کودکی گرفته باشید، باز هم در بزرگسالی به واکسن های زیر نیاز خواهید داشت:

  • دوگانه: (دیفتری، کزار)، هر ۱۰ سال یک بار یادآور نیاز است.
  • هپاتیت ب: هر کس در معرض مواجهه با خون و فرآورده های خونی است باید ایمن سازی شود. واکسیناسیون شامل دوره تزریق سه نوبتی واکسن است.
  • واکسن آنفلوآنزا: واکسنی سالانه است که به خصوص برای سالمندان و افراد مبتلا به بیماریهای مزمن جدی مهم است ولی در هر سنی اثر حفاظتی دارد.( در این خصوص با پزشک خود مشورت کنید).

ایمن سازی برای مسافران بین المللی 

مسافران براساس منطقه ای که به آن مسافرت می‌کنند ممکن است به واکسن های دیگر نیاز داشته باشند. اگر برنامه مسافرت به خارج از کشور دارید لطفا ۶ ماه پیش از زمان خروج با پزشک خود مشورت کنید تا ایمن سازی توصیه شده برای مقصد شما را برنامه ریزی کنند.

اطمینان حاصل کنید که ایمن سازی شما و فرزندان تان به روز باشد.