اشریشیا کلی  (E. coli)

اشرشیاکلی O157، یک عفونت باکتریایی است که می­تواند باعث درد شدید معده، اسهال خونی و نارسایی کلیه شود. 

E. coli O157 در روده و مدفوع بسیاری از حیوانات، به ویژه گاوها یافت می­شود. این یکی از علل معمول ورم معده و روده است که با یکی از راه­ های زیر وارد بدن می­شود:

  • خوردن غذای آلوده (مانند سبزیجات برگ خام یا گوشت نیم پز). همیشه همه سبزیجات (از جمله برگ­های سالاد) که به صورت خام خورده می­شوند را بشویید، مگر اینکه از قبل آماده شده و با برچسب "آماده خوردن" مشخص شده باشد. شستشو ممکن است خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد، اما خطر عفونت را به طور کامل از بین نمی­برد.
  • لمس حیوانات آلوده یا تماس تصادفی با مدفوع آنها.
  • تماس با افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، به خصوص اگر بعد از استفاده از توالت یا قبل از دست زدن به غذا، دستان خود را به طور کامل نشویند.
  • نوشیدن آب از منابع مشکوک.
  • شنا یا بازی در آب ­های آلوده مانند حوضچه­ ها یا جویبارها.

علائم عفونت E. coli O157

علائم شامل اسهال، درد معده و گاهی اوقات تب است. حدود نیمی از افراد مبتلا به اسهال خونی دچار می­شوند. افراد معمولاً سه تا چهار روز پس از آلوده شدن علائم را مشاهده می­کنند، اما علائم می­توانند هر زمان بین یک تا 14 روز بعد شروع شوند.

این علائم می­توانند تا دو هفته ادامه داشته باشند. تعداد کمی از افراد مبتلا به عفونت E. coli O157 دچار یک بیماری جدی به نام سندرم همولیتیک اورمیک (HUS) می­شوند. این بیماری گاهی اوقات می­تواند منجر به نارسایی کلیه و مرگ شود، اگرچه این موارد نادر است. خطر ابتلا به HUS در کودکان زیر پنج سال بیشتر است. برخی از افراد آلوده می­شوند اما علائمی در آنها ایجاد نمی­شود. 

درمان و مراقبت در خانه

هیچ درمان خاصی برای عفونت E. coli O157 وجود ندارد. افرادی که آلوده هستند، معمولاً می­توانند در خانه مراقبت شوند و بیشتر آنها بدون درمان پزشکی بهتر می­شوند. نوشیدن مقدار زیادی مایعات مهم است، زیرا اسهال می­تواند منجر به کم آبی بدن شود. اگر شما یا فرزندتان اسهال خونی دارید باید در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید. آنتی بیوتیک توصیه نمی­شود و ممکن است خطر ابتلا به عوارض را افزایش دهد. داروهای ضد اسهال مانند لوپرامید (ایمودیم) نیز توصیه نمی­شوند زیرا ممکن است باعث طولانی شدن ماندگاری سم در بدن شود. 

چگونه می­توان از شیوع E. coli O157 در خانه پیشگیری کرد

اقدامات دقیق بهداشتی برای پیشگیری از ابتلای دیگران ضروری است. 

  • دستان خود را کاملاً با صابون در آب روان بشویید و کاملاً خشک کنید. اگر می­توانید از صابون مایع و آب گرم استفاده کنید.
  • پس از تماس با فرد آلوده، خصوصاً پس از دست زدن به لباس یا ملحفه، همه باید دستان خود را بشویند.
  • همیشه پس از رفتن به توالت یا تعویض پوشک بچه­ ها و قبل از تهیه یا سرو غذا یا خوردن غذا، دست­ها را بشویید. هر کسی که آلوده شده است باید تا 48 ساعت پس از رفع علائم از پخت و پز یا تهیه غذا خودداری کند.
  • از حوله یا تشک تعویض پوشک استفاده نکنید.
  • لباس و ملافه تختخواب را جدا از لباس­های دیگر در ماشین لباسشویی در بالاترین دما (مثلا 60 درجه سانتیگراد) بشویید.
  • پس از هرگونه شستشو با آلودگی زیاد، ماشین لباسشویی را با آب گرم و مواد شوینده بشویید. پس از دست زدن به رختخواب یا لباس­ های آلوده، دستان خود را کاملا بشویید.
  • حداقل روزانه، ترجیحاً بیشتر اوقات، با استفاده از آب گرم و مواد شوینده صندلی توالت، دستگیره­ های شیر آب توالت، سطوح و دستگیره درهای توالت را تمیز کنید.
  • از اسپری و دستمال مرطوب ضد عفونی کننده یا دستمال مرطوب الکلی می­توان بر روی صندلی توالت و سایر سطوح استفاده کرد، اما فقط پس از تمیز کردن آلودگی های قابل مشاهده.
  • سفید کننده شدید خانگی بسیار موثر است. یک پیمانه سفید کننده را به هر 10 پیمانه آب برای سطوح آلوده و یک پیمانه سفید کننده را به هر 100 پیمانه آب برای سایر سطوح سخت رقیق کنید. در حالت ایده آل، از دستکش­ های لاستیکی ضخیم و پارچه های یکبار مصرف برای تمیز کردن استفاده کنید.
  • پارچه­ های استفاده شده را در کیسه پلاستیکی قرار داده، آن را ببندید و در کیسه زباله خانگی بگذارید. دستکش­های لاستیکی را پس از استفاده کاملاً در آب داغ و مواد شوینده بشویید، سپس اجازه دهید خشک شود.
  • با استفاده از دستکش لاستیکی خانگی ضخیم ، محل آلوده شده را با آب گرم و مواد شوینده تمیز کنید. دستکش را تمیز کنید (همانطور که در بالا مشاهده شد) و دست­ها را کاملا بشویید.

بازگشت به کار یا مدرسه

هر کسی که به عفونت E. coli O157 مبتلا شده باشد باید تا 48 ساعت پس از رفع کامل علائم از کار یا مدرسه دور باشد. بیشتر افراد بعد از حدود یک هفته دیگر عفونی نیستند، گرچه برخی از افراد، به ویژه کودکان، ممکن است E. coli O157 را برای چندین ماه پس از بهبودی با خود داشته باشند.

برخی از افراد باید قبل از بازگشت به محل کار یا تحصیل خود مراقبت­ های ویژه­ ای انجام دهند:

  • اگر در مرکز بهداشت یا مراقبت­ های اجتماعی کار می­کنید، یا کار شما شامل رسیدگی به غذا است، باید از مقامات بهداشت محیط خود در مورد زمان بازگشت به کار در محل کار خود سوال کنید. این توصیه هم در مورد افرادی که آلوده شده­ اند و هم افرادی که در یک خانه با افراد آلوده زندگی می­کنند صدق می­کند.
  • اگر فرزند زیر پنج سال دارید که E. coli داشته یا با فردی که به آن مبتلا است زندگی می­کند، باید با پزشک خود درمورد اینکه چه زمانی بازگشت فرزند شما به مدرسه یا مهد کودک ایمن است صحبت کنید.

کودکان زیر پنج سال که به عفونت E. coli O157 مبتلا شده­ اند نباید در استخرهای عمومی شنا کنند  تا زمانی که نتایج آزمایش نشان دهد که دیگر خطر آلودگی برای دیگران وجود ندارد.