آزمون به ذهن سپاری کلمات

برای سالمند سه کلمه را به آرامی و با فواصل یک ثانیه ای نام ببرید. برای مثال درخت سکه میز

پس از آن که سه کلمه را گفتید از سالمند بخواهید که آن ها را تکرار کند. در صورتی که سالمند در مرتبه اول نتواند هر سه لغت را تکرار کند، لغات را دوباره تکرار کنید و از وی بخواهید لغات را بازگو کند.

اگر سالمند قادر به بیان سه کلمه بود آنگاه در ادامه از سالمند بخواهید که این کلمات را به خاطر بسپارد چون پس از چند دقیقه از او می خواهید که دوباره آن ها را تکرار کند.

اما اگر سالمند نتوانست در این فرصت زمانی هر سه کلمه را تکرار کند، این سه کلمه را تا یاد گرفتن سالمند حداکثر 5 بار تکرار کنید. اگر سالمند قادر به تکرار هر 3 کلمه نیست، احتمال مشکلات شناختی از جمله دمانس در وی وجود دارد که نیاز به بررسی های بیشتر در وی را ضروری می سازد و بررسی اولیه در همین جا خاتمه می یابد.

اما در سالمندانی که سه کلمه اول را بیان کردند، سوالات زیر را بپرسید.

1. امروز چه روزی از هفته است؟

2. در چه ماهی از سال هستیم؟

3. امروز روز چندم ماه است؟

4. الان در طبقه چندم ساختمان هستید؟

5. الان کجا هستید؟

اگر سالمند به سوالات پاسخ درستی نداد احتمال مشکلات شناختی از جمله دمانس در وی وجود دارد که نیاز به بررسی های بیشتر در وی را ضروری می سازد و بررسی اولیه در همین جا خاتمه می یابد.

اما اگر پاسخ درست داد در ادامه، از سالمند بخواهید کلماتی را که خواسته بودید به خاطر بسپارد، دوباره تکرار کند. برای تکرار هر کلمه به سالمند حداکثر 10 ثانیه فرصت دهید. مهم تکرار صحیح کلمات توسط سالمند بدون توجه به ترتیب آن ها می باشد.

اگر سالمند قادر به یاداوری مجدد کلمات نباشد احتمال مشکلات شناختی از جمله دمانس در وی وجود دارد که نیاز به بررسی های بیشتر در وی را ضروری می سازد و بررسی اولیه در همین جا خاتمه می یابد.

اگر سالمند کلمات را درست به یاد آورد به او و همراه وی راه های تقویت حافظه را آموزش دهید و سالمند را به مراجعه در سال بعد یا هنگام بروز مشکلات شناختی جدید تشویق کنید.

جهت آشنایی بیشتر با طب پیشگیری و چکاپ، همچنین نحوه استفاده از بخش های مختلف وب اپلیکیشن ارزیابی خطر سلامتی زکریا به صفحه اینستاگرام زکریا چکاپ https://instagram.com/zakariacheckup مراجعه نمایید.