اختلالات جنسی زنان

اختلال کارکرد جنسی در زنان پیچیده است و در چهار حیطه می­تواند رخ دهد:

میل: ممکن است کاهش میل در مقایسه با قبل وجود داشته باشد.

انگیختگی: زمانی است که احساس می­کنید بدن شما انگیختگی پیدا نمی کند یا اصلأ آن را حفظ نمی­کند.

ارگاسم: هنگامی که نمی­توانید به اوج لذت برسید.

درد: هنگامی که آمیزش جنسی باعث ایجاد درد می­شود.

همه زنان تفاوت میان نیازشان به آمیزش جنسی و نیاز همسرشان را تشخیص می­دهند. راحتی در ارتباط با همسر، تنش­های خانه، خستگی، کارهای روزانه، مدیریت خانه و نگهداری از فرزندان همگی می­توانند این میل را کاهش دهند. 

صمیمیت پیش از هم­بستری و ارتباط مناسب با همسر از عوامل مهم در میل و انگیختگی هستند. رفتن به بستر پس از هم نوازی شاید برای مردان مناسب باشد ولی ممکن است زنان هنوز آماده نباشند.

بسته به علت اختصاصی مشکل،درمان­های خاص می تواند کمک کننده باشد.

مشکلات گه­گاه در آمیزش، نشانه بیماری نیست. بسیاری از زنان ممکن است در مواقعی آمیزش را خوشایند نیابند. این به معنی وجود مشکل نیست. ولی اگر هیچ­گاه برای آمیزش اشتیاق ندارید یا آن را خوشایند نمی­ یابید ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. با پزشک­تان در این باره گفت وگو کنید و به خاطر داشته باشید که پزشکان برای کمک به حل چنین مشکلاتی آموزش دیده ­اند.

1. برای بهبود میل، امتحان زمان ها و وضعیت های متنوع می­تواند کمک کننده باشد.

2. اگر خشکی واژن دارید می­توانید (طبق دستور پزشک) از کرم­های استروژنی یا روان ساز استفاده کنید.

3. برای رسیدن به اوج لذت (ارگاسم)، شاید تحریک کلیتوریس توسط خودتان یا توسط همسرتان کمک­ کننده باشد. گاهی برای رسیدن به ارگاسم از چند دقیقه تا یک ساعت زمان لازم است. این به معنی وجود مشکل نیست.

4. اگر آمیزش دردناک است، حتما پیش از نزدیکی مثانه خود را تخلیه کنید. روش های متنوع و وضعیت­های مختلف آمیزش را امتحان کنید. دخول ملایم­تر ابتدایی بهتر تحمل می­شود. وضعیتی که شما در بالا قرار بگیرید شاید آسان­تر باشد. استفاده از فرآورده های روان­ساز (لوبریکنت) یا دوش پیش از اقدام به نزدیکی می­تواند دخول را با درد کم­تری همراه سازد.

5. در بعضی زنان افزودن استروژن یا هورمون مردانه تستوسترون می­تواند به بهبود میل جنسی کمک کند. با پزشک خود در مورد مزایا و معایب گزینه­ های مختلف مشورت کنید.