آغاز قاعدگی

نوجوانی برهه­ ای گیج­ کننده در زندگی است و هنگامی که تغییرات بدنی بلوغ به آن اضافه می شود، می­تواند تنش ­زا تر هم بشود. بلوغ زمانی است که تغییرات هورمونی، کودک را به بزرگسال تبدیل می­کند.

یکی از اصلی­ ترین نگرانی­ ها برای دختران و والدین آن­ها زمان آغاز بلوغ است. زمان آغاز بلوغ بسیار متغیر است و می تواند در هر زمانی بین 8 تا 13 سالگی رخ دهد. اگر فردی در پایان این طیف سنی است، این مسأله می­تواند برایش تنش ­زا باشد. معمولا 2 تا 3 سال پس از آغاز تغییرات پستانی، چرخه­ های قاعدگی شروع می­شود. در چند ماه پیش از اولین قاعدگی، ممکن است دختر نوجوان افزایش ترشح مایعی شفاف از واژن را ببیند که ناشی از تغییرات هورمونی رخ داده در بدن اوست. در مدت زمان کوتاهی، دختر نوجوان اولین خونریزی قاعدگی را تجربه می کند.

چه چیز در حال رخ دادن است؟ بسیاری از دختران واقعا نمی­دانند که قاعدگی چیست؟ تقریبا ماهی یک بار، یک تخمک از یکی از دو تخمدان رها و وارد لوله­ های فالوپ می شود که می تواند با اسپرم یک مرد بارور شود. اگر تخمک بارور شود، به سمت رحم می­رود و در آن­جا می­ماند و رشد می­کند. پوشش داخلی رحم طوری طراحی شده است که می­تواند تخمک بارور شده را حفظ و تغذیه کند. اگر لقاح رخ ندهد، این پوشش می­ریزد تا چرخه تخمک­ گذاری بعدی آغاز شود. بدن این لایه ریخته را از طریق مهبل (واژن) بیرون می­ریزد. این فرآیند همان چیزی است که تحت عنوان "خونریزی قاعدگی" از آن یاد می­شود.

 توصیه­ های خانگی

1 .دختران به کسی نیاز دارند که در مورد آغاز قاعدگی با او گفت وگو کنند چراکه اغلب با انبوهی از نا دانسته­ ها مواجه­ند. مشورت با خانم مجربی از اعضای خانواده یا دوستان نزدیک، کمک بسیار مؤثری است.

2 .بعضی دختران اولین خونریزی قاعدگی خود را در 9 سالگی تجربه می­کنند و بعضی تا 15 سالگی قاعده نمی­شوند. اگر دختری تا 16 سالگی خونریزی قاعدگی نداشته باشد باید به پزشک مراجعه کند.

3 .سنی که اولین قاعدگی آغاز می­شود به طور ژنتیکی از بدو تولد مشخص می­شود و آنچه که دختران انجام می­دهند یا در اجتماع در معرض آن قرار می­گیرند، این زمان­بندی را تعیین نم ی­کند. البته تغذیه ضعیف، سلامت عمومی نامناسب و تنش ­های شدید گاهی می­تواند آغاز قاعدگی را به تأخیر بیندازد. تمرین­های ورزشی شدید هم می­تواند آغاز قاعدگی را به تأخیر اندازد.

4 .در سال اول و دوم، نامنظم بودن قاعدگی طبیعی است. گاهی ممکن است دو خونریزی به هم نزدیک رخ دهند. 

در حالی که در زمانی دیگر به نظر می­رسد یک خونریزی قاعدگی جا افتاده است. این نامنظمی تنها به این دلیل است که بدن هنوز در دوره تنظیم هورمونی قرار دارد.

5 .بعضی دختران خونریزی شدیدی دارند که ممکن است 7 روز هم به طول بینجامد درحالی که دیگران ممکن است خونریزی اندکی داشته باشید که 2 تا 3 روز بیش­تر طول نکشد. هر دو می­تواند طبیعی باشد.

6 .کرامپ یا درد قاعدگی می تواند بسیار خفیف باشد یا تا حدی شدید باشد که دختر را از انجام فعالیت­های روزانه بازدارد. این دردها درست پیش از شروع قاعدگی آغاز می­شوند و ممکن است چند روز ادامه یابند. این به معنی وجود مشکل نیست، ولی اگر غیرقابل تحمل باشد باید به پزشک مراجعه نمود. شروع مصرف منظم بروفن (اگر ناراحتی معده نداشته باشید) از پیش از قاعدگی و ادامه آن حین قاعدگی، از علایم درد می­کاهد.

7 .نوسان های احساسی حول و حوش زمان قاعدگی ماهانه بسیار شایع است. ممکن است تظاهرات به شکل زودرنجی و تحریک­ پذیری تا انزواطلبی، سکوت یا حتی احساس افسردگی خود را نشان دهند. این تغییرات شایع هستند و با عنوان سندرم پیش قاعدگی از آن یاد می­شود. اگر دختری در فواصل خونریزی­های ماهانه به حال طبیعی خود باز نمی ­گردد باید به پزشک مراجعه کند.

8 .به همه دختران باید آموزش داد که چگونه هنگام جریان خونریزی ماهانه بهداشت­شان را رعایت و از نوار بهداشتی استفاده کنند. همه زنان برای مدتی طولانی خونریزی­ های ماهانه را تجربه خواهند کرد. از این­که از دیگر اعضای خانواده یا دوستان نزدیک راهنمایی بخواهید، خجالت نکشید.

9 .در زنی که قاعدگی منظم دارد و از نظر جنسی فعال است اگر یکی از خونریزی­ های ماهانه در زمان خود رخ ندهد ممکن است این مساله علامت بارداری باشد. بارداری در هر زمانی ممکن است رخ دهد. حتی دخترانی که قاعده نشده ­اند اگر از نظر جنسی فعال هستند باید از روش پیشگیری از بارداری بهره گیرند.

هر چند قاعدگی می­تواند دوره ای سخت از زندگی باشد، اما قاعدگی بیماری نیست که تحت درمان قرار بگیرد. نباید قاعدگی را نوعی بدبختی تلقی کرد. دختران باید به یاد داشته باشند که این مسأله، بخش طبیعی و جدایی ناپذیر زندگی­شان است و گامی مهم برای تبدیل شدن به یک زن. تشویق دختران برای ادامه فعالیت­های معمول زندگی­شان بسیار اهمیت دارد، دختران نباید اجازه دهند که قاعدگی مانع انجام فعالیت های مورد علاقه­ شان شود. 

درد شدید

برای بسیاری از دختران روزهای نخست قاعدگی با درد شدید همراه است. این مسأله اغلب با مصرف ایبوبروفن برطرف خواهد شد. اگر ایبوبروفن به معده ­تان آسیب می­زند، استامینوفن را امتحان کنید. استامینوفن قبل از شروع قاعدگی یا در همان ابتدای شروع قاعدگی خوب عمل می­کند. البته زمانی که قاعدگی برای شما به امری عادی تبدیل شد، پیش ­بینی شروع دردها برای شما آسان­تر خواهد بود. فراموش نکنید که با ورزش کردن می­توان درد شدید قاعدگی را کاهش داد. استفاده از یک حوله گرم نیز کمک کننده خواهد بود. اگر درد شدید و غیر قابل کنترل باشد طوری که انجام فعالیت­های روزمره غیرممکن شود، باید به پزشک مراجعه شود. برخی زنان ممکن است برای جبران کم خونی ناشی از خونریزی شدید به مصرف قرص آهن نیاز داشته باشند. خونریزی شدید دو سه روزه یا خونریزی لخته ای به کاهش شدید آهن خون می ­انجامد. اگر احساس خستگی شدید می­کنید باید از پزشک خود بخواهید احتمال کم­ خونی را در شما بررسی کند. دریافت آهن بدون بررسی سطح آهن بدن گاهی می­تواند خطرناک باشد. پزشک شما می­تواند یک دوره کوتاه مصرف قرص­های ضدبارداری خوراکی را پیشنهاد کند که اغلب در کنترل قاعدگی­های نامنظم، خونریزی شدید و درد شدید مؤثر خواهد بود.